tennis elbow

آرنج تنیس بازان یا تنیس البو : علائم و درمان

آرنج تنیس بازان یا تنیس البو چیست؟

آرنج تنیس بازان یا تنیس البو یا یک وضعیت دردناک در خارج آرنج می‌باشد و هنگامی ‌رخ می‌دهد که تاندون‌های متصل به آرنج شما بیش از حد تحت فشار قرار می‌گیرند که معمولاً با حرکت‌های مکرر مچ و ساعد تشدید می‌شود. علی رغم نام آن، ورزشکاران تنها افرادی نیستند که دچار آرنج تنیس بازان می‌شوند. افرادی که مشاغل آنها دارای حرکاتی است که می‌تواند منجر به آرنج تنیس باز شود، شامل لوله کش، نقاش، نجار و قصاب و حتی زنان خانه دار است.
درد آرنج تنیس بازان در درجه اول در جایی رخ می‌دهد که تاندون‌های عضلات ساعد به یک برجستگی استخوانی در قسمت خارجی آرنج شما متصل می‌شوند. همچنین درد می‌تواند به بازو و مچ دست شما منتقل شود. استراحت و مسکن‌های بدون نسخه پزشک اغلب به تسکین آرنج تنیس کمک می‌کنند. اگر درمان‌های محافظه کارانه کمکی نکردند یا علائم از کار افتادگی نمایان شد، پزشک ممکن است درمان‌های دیگر را به شما پیشنهاد دهد.

آرنج تنیس بازان یا تنیس البو چیست؟

علائم آرنج تنیس بازان

درد مرتبط با آرنج تنیس بازان ممکن است از قسمت خارجی آرنج به بازو و مچ کشیده شود. درد و ضعف شما ممکن است بیشتر شود هنگامی‌که :
دستگیره در را بچرخانید.
یک فنجان قهوه نگه دارید.
دست دهید یا یک جسم را بگیرید و بلند کنید.

علل آرنج تنیس بازان

آرنج تنیس باز نتیجه‌ی استفاده بیش از حد و آسیب دیدگی عضله است. علت آن انقباض مکرر عضلات ساعد است که از آن برای صاف و بالا بردن دست و مچ دست خود استفاده می‌کنید. حرکات و فشارهای مکرر به بافت ممکن است منجر به ایجاد پارگی‌های ریز در تاندون‌هایی شود که عضلات ساعد را به برجستگی استخوانی در قسمت خارجی آرنج شما متصل می‌کند. همانطور که از نامش پیداست، بازی تنیس، به ویژه حرکت پشت دست (back hand) با تکنیک ضعیف، یکی از دلایل احتمالی آرنج تنیس بازان است.
با این حال، بسیاری از حرکات ساعد می‌توانند باعث ایجاد آرنج تنیس باز شوند، از جمله : رنگ آمیزی، پیچ‌های رانندگی، استفاده از ابزار لوله کشی، استفاده تکراری از موس کامپیوتر.

چه عواملی خطر ابتلا به آرنج تنیس بازان را افزایش می دهد؟

♦ سن : در حالی که آرنج تنیس باز افراد را در هر سنی درگیر می‌کند، بیشتر در بزرگسالان بین 30 تا 50 سال دیده می‌شود.
♦ ورزش‌های خاص : شرکت در ورزش‌های راکتی خطر ابتلا به آرنج تنیس بازان را افزایش می‌دهد، به خصوص اگر تکنیک ضعیفی داشته باشید.
♦ شغل : افرادی که مشاغلی دارند که شامل حرکات تکراری مچ دست و ساعد است، احتمالاً دچار آرنج تنیس بازان می‌شوند. به عنوان مثال می‌توان به لوله کش، نقاش، نجار، قصاب و آشپز اشاره کرد. دقت داشته باشید که در کلینیک اغلب مراجعه کنندگان بانوان خانه دار هستند که به دلیل انجام کارهای تکراری با دست می‌باشد.

تشخیص آرنج تنیس بازان

در طول معاینه فیزیکی، پزشک ممکن است به ناحیه آسیب دیده فشار وارد کند یا از شما بخواهد آرنج، مچ دست و انگشتان را به روش‌های مختلف حرکت دهید. در بسیاری از موارد، سابقه پزشکی و معاینه فیزیکی شما اطلاعات کافی را در اختیار پزشک قرار می‌دهد تا بتواند آرنج تنیس را تشخیص دهد. اما اگر پزشک شما مشکوک باشد که مورد دیگری باعث ایجاد علائم شما شده است، ممکن است اشعه ایکس یا انواع دیگر آزمایش‌های تصویربرداری را به شما پیشنهاد دهد.
تشخیص آرنج تنیس بازان

درمان آرنج تنیس بازان

آرنج تنیس باز اغلب خود به خود  بهتر می‌شود. اما اگر داروهای مسکن بدون نسخه و سایر اقدامات خود مراقبتی کمکی به شما نمی‌کنند، ممکن است پزشک شما فیزیوتراپی را پیشنهاد کند. موارد شدید آرنج تنیس باز ممکن است نیاز به جراحی داشته باشد. از جمله راه های درمان می توان تراپی، هیلتراپی و شاک ویو تراپی را نام برد.
♦ تراپی : یک متخصص طب ورزشی می‌تواند تمریناتی را برای کشش و تقویت تدریجی عضلات، به ویژه عضلات ساعد، به شما آموزش دهد که بسیار مفید است. آرنج بند یا بریس ممکن است فشار وارد بر بافت آسیب دیده را کاهش دهد.
♦ هیلتراپی : دستگاه هیلتراپی یکی از تجهیزات منحصر به فرد در مرکز جامع یارا می‌باشد که با تکنولوژی خود و به صورت غیر جراحی و بدون درد به کاهش درد و التهاب ناحیه درگیر و بالا بردن سرعت ترمیم به بهبود بیمار کمک میکند.
♦ شاک ویو تراپی : یکی از درمان هایی که می‌تواند کمک زیادی در موارد طول کشیده آرنج گلف بازان یا آرنج تنیس بازان کند استفاده از دستگاه شاک ویو است که به صورت غیر جراحی و با تکنولوژی امواج فرا صوت به صورت متمرکز ترمیم تاندون‌های آسیب دیده به کاهش درد بیمار کمک میکند.
درمان آرنج تنیس بازان

روش‌های جراحی یا روش‌های دیگر

♦ تزریق : پزشک شما ممکن است تزریق پلاسمای غنی از پلاکت، بوتاکس یا نوعی تحریک کننده به تاندون دردناک را پیشنهاد دهد. طب سوزنی که در آن سوزن در بسیاری از نقاط تاندون آسیب دیده را سوراخ می‌کند، نیز می‌تواند مفید باشد.
♦ عمل جراحی : اگر علائم شما پس از شش تا 12 ماه از درمان گسترده غیر جراحی بهبود نیافته است، شما ممکن است کاندید جراحی برای برداشتن بافت آسیب دیده باشید. این نوع اقدامات را می‌توان از طریق یک برش بزرگ یا از طریق چندین برش کوچک انجام داد. تمرینات توان‌بخشی برای بهبودی بسیار مهم است.
♦ تنوتومی‌ تحت هدایت سونوگرافی : در این روش که در مرکز جامع یارا نیز توسط دکتر حسن نژاد انجام می‌شود، تحت هدایت سونوگرافی، پزشک یک سوزن مخصوص را از طریق پوست شما و به قسمت آسیب دیده تاندون وارد می‌کند. حین این کار یکسری پارگی‌های کوچک در تاندون ایجاد می‌شود تا پروسه ترمیم اتفاق بیافتد و با ترمیم این پارگی‌های ریز درد بیمار نیز کاهش می‌یابد.

روش‌های جراحی یا روش‌های دیگر

شیوه زندگی و درمان‌های خانگی

پزشک ممکن است اقدامات زیر را توصیه کند :
♦ یخ : یخ یا بسته سرد را به مدت 15 دقیقه سه تا چهار بار در روز استفاده کنید.
♦ مسکن‌ها : مسکن‌های بدون نسخه، مانند ایبوپروفن یا ناپروکسن را امتحان کنید.
♦ استراحت : از فعالیت‌هایی که باعث تشدید درد آرنج شما می‌شوند خودداری کنید.
♦ تکنیک : اطمینان حاصل کنید که از تکنیک مناسب برای فعالیت‌های خود استفاده می‌کنید و از حرکت مکرر مچ دست اجتناب می‌کنید.

شیوه زندگی و درمان‌های خانگی