آرنج گلف بازان

آرنج گلف بازان چیست؟

آرنج گلف بازان وضعیتی است که باعث درد در محلی که تاندون‌های عضلات ساعد شما به برجستگی استخوانی داخل آرنج شما متصل می‌شوند می‌شود. درد ممکن است به با زانو و مچ دست شما گسترش یابد. آرنج گلف بازان مانند آرنج تنیس بازان است که در قسمت خارجی آرنج ایجاد می‌شود. این فقط به گلف بازان محدود نمی‌شود. بازیکنان تنیس و سایر افرادی که به طور مکرر از مچ دست خود استفاده می‌کنند یا با انگشتان خود را جسمی را می گیرند یا می‌فشارند، می‌توانند آرنج گلف بازان را تجربه کنند. درد آرنج گلف بازان لزوماً شما را از دوره خارج نمی‌کند یا از فعالیت‌های مورد علاقه خود دور نمی‌کند.
استراحت و درمان مناسب می‌تواند شما را به برنامه‌ها و فعالیت‌هایتان بازگرداند. چاق بودن، سیگار کشیدن، انجام فعالیت تکراری حداقل دو ساعت در روز، داشتن سن 40 سال به بالا از جمله عواملی است که خطر ابتلا به آرنج گلف بازان را افزایش می دهد.

آرنج گلف بازان چیست؟

علائم درد آرنج گلف بازان

♦ ضعف : ممکن است ضعف در دست و مچ دست داشته باشید.
♦ سفتی : آرنج شما ممکن است احساس سفتی کند و هنگام مشت کردن ممکن است درد بگیرد.
♦ بی حسی یا سوزن سوزن شدن : این احساسات ممکن است به یک یا چند انگشت انتشار یابد معمولاً انگشت حلقه و انگشت کوچک درگیر می‌شوند.
♦ درد : این درد معمولاً در قسمت داخلی آرنج احساس می‌شود، گاهی اوقات در امتداد قسمت داخلی ساعد گسترش می‌یابد. درد به طور معمول با حرکات خاص بدتر می‌شود.

علل درد آرنج گلف بازان

آرنج گلف بازان، که به آن اپی کندیلیت داخلی نیز می‌گویند، در اثر آسیب به عضلات و تاندون‌هایی است که مچ دست و انگشتان شما را کنترل می‌کنند. این آسیب معمولاً به استرس و فشار اضافی یا مکرر مربوط می‌شود به خصوص حرکات مچ دست و انگشتان، بلند کردن، انداختن یا ضربه زدن نامناسب می‌تواند به ایجاد آرنج گلف بازان کمک کند. علاوه بر گلف، بسیاری از فعالیت‌ها و مشاغل می‌تواند منجر به آرنج گلف بازان شود، از جمله :
♦ تمرین با وزنه : وزنه برداری با استفاده از تکنیک نامناسب می‌تواند عضلات آرنج و تاندون‌ها را بیش از حد تحت فشار قرار دهد.
♦ حرکات شغلی با زور و حرکات تکراری : این موارد در زمینه‌هایی مانند ساخت و ساز، لوله کشی و نجاری و بانوان خانه دار وجود دارد.
♦ ورزش‌های پرتابی : تکنیک نادرست پیچ زدن در بیس بال یا سافت بال می‌تواند مقصر دیگر باشد تیراندازی با کمان و پرتاب نیزه نیز می‌تواند باعث ایجاد آرنج گلف بازان شود.
♦ ورزش راکت : تکنیک نادرست با ضربه‌های تنیس، به ویژه در افراد مبتدی، می‌تواند باعث آسیب به تاندون شود. استفاده بیش از حد از تاپس پین و استفاده از راکت خیلی کوچک یا سنگین نیز می‌تواند منجر به آسیب شود.

اقدامات پیشگیری از ابتلا به
آرنج گلف بازان

♦ بدانید چه موقع استراحت کنید : سعی کنید بیش از حد از آرنج خود استفاده نکنید. در اولین علامت درد آرنج، کمی‌استراحت کنید.
♦ فرم خود را اصلاح کنید : ورزش شما هرچه باشد، از یک مربی بخواهید فرم شما را بررسی کند تا از فشار اضافی روی عضلات جلوگیری شود.
♦ به درستی بلند کنید : هنگام بلند کردن هر چیزی از جمله وزنه‌های آزاد مچ دست خود را محکم و ثابت نگه دارید تا از نیروی وارد شده به آرنج خود بکاهید.
♦ قبل از فعالیت خود را کشش بدهید : برای گرم شدن عضلات چند دقیقه پیاده روی کنید یا آهسته بدوید. سپس قبل از شروع بازی، کشش‌های ملایم انجام دهید.
♦ عضلات ساعد را تقویت کنید : از وزنه‌های سبک استفاده کنید یا یک توپ تنیس را فشار دهید. حتی تمرینات ساده می‌تواند به عضلات شما کمک کند فشار ناگهانی را جذب کنند.
♦ از تجهیزات مناسب استفاده کنید : اگر از چوب‌های گلف قدیمی ‌استفاده می‌کنید، باید جنس گرافیت سبک‌تر را جایگزین کنید. اگر تنیس بازی می‌کنید، مطمئن شوید که راکت شما متناسب با شما باشد. راکت با دسته کوچک یا سر سنگین ممکن است خطر مشکلات آرنج را افزایش دهد.

اقدامات پیشگیری از ابتلا به آرنج گلف بازان
راه های درمان

♦ استراحت کنید : تا زمانی که درد از بین نرود، بازی گلف یا سایر فعالیت‌های تکراری خود را به تعویق بیاندازید. اگر خیلی زود به فعالیت خود برگردید، می‌توانید وضعیت خود را بدتر کنید.
♦ منطقه آسیب دیده را یخ بگذارید : هر بار به مدت 15 تا 20 دقیقه، سه تا چهار بار در روز و به مدت چند روز، کیسه‌های یخ را به آرنج خود بمالید. برای محافظت از پوست خود، کیسه‌های یخ را در یک حوله نازک بپیچید.
♦ از بریس استفاده کنید : ممکن است پزشک توصیه کند که برای ساعد آسیب دیده خود یک بریس ضد فشار استفاده کنید تا کشیدگی تاندون و عضله را کاهش دهد.
♦ ناحیه آسیب دیده را کشش بدهید و تقویت کنید : پزشک شما ممکن است تمریناتی را برای کشش و تقویت پیشنهاد دهد. نشان داده شده است که تمرینات مخصوص و قدرتی بسیار موثر است. سایر روش‌های فیزیوتراپی یا کاردرمانی نیز می‌تواند مفید باشد.
♦ هیلتراپی : دستگاه هیلتراپی یکی از تجهیزات منحصر به فرد در مرکز جامع یارا می‌باشد که با تکنولوژی خود و به صورت غیر جراحی و بدون درد به کاهش درد و التهاب ناحیه درگیر و بالا بردن سرعت ترمیم به بهبود بیمار کمک می کند.
♦ شاک ویو تراپی : یکی از درمان هایی که می‌تواند کمک زیادی در موارد طول کشیده آرنج گلف بازان یا آرنج تنیس بازان کند استفاده از دستگاه شاک ویو است که به صورت غیر جراحی و با تکنولوژی امواج فرا صوت به صورت متمرکز ترمیم تاندون‌های آسیب دیده به کاهش درد بیمار کمک میکند.
♦ تزریق پلاکت : جدیدترین روش درمان این آسیب، پلاسمای غنی از پلاکت است. این شامل کشیدن مقدار کمی‌از خون و تزریق مقدار غلیظ پلاکت و سایر عوامل ضد التهاب در ناحیه حساس است. این درمان در حال حاضر در مرکز جامع یارا توسط دکتر حسن نژاد متخصص طب ورزشی و درد انجام می‌شود.
♦ جراحی : جراحی به ندرت لازم است. اما اگر علائم و نشانه‌های شما طی شش تا 12 ماه به درمان محافظه کارانه پاسخ ندهند، جراحی می‌تواند یک گزینه باشد. یک رویکرد جدید به نام روش TENEX شامل برداشتن بافت اسکار (زخم یا پارگی) در ناحیه درد تاندون با حداقل تهاجم و  تحت هدایت سونوگرافی است که برای موارد مزمن در مرکز یارا انجام می‌شود.

راه های درمان
چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر استراحت، یخ و مسکن‌های بدون نسخه، درد آرنج شما را تسکین نمی‌دهند، با پزشک خود مشورت کنید. اگر موارد زیر را مشاهده کردید سریعا به دنبال درمان باشید :
♦ نمی‌توانید آرنج خود را خم کنید.
♦ آرنج شما گرم و ملتهب است و تب دارید.
♦ آرنج شما تغییر شکل یافته به نظر می‌رسد.
♦ شک دارید که استخوان‌تان شکسته است.

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

درد آرنج گلف بازان می‌تواند ناگهانی یا به تدریج بروز کند. درد ممکن است با حرکات خاص، مانند گرفتن و بلند کردن اجسام یا چنگ زدن چیزی، تشدید شود.