بورسیت چیست؟ علت، علائم، تشخیص و درمان بورسیت

بورسیت

بورسیت چیست؟ علت، علائم، تشخیص و درمان بورسیت

بورسیت چیست؟

بورسیت یک بیماری دردناک است که کیسه‌های کوچک و پر از مایع (بورس) را تحت تأثیر قرار می‌دهد. بورس‌ها بالشتک‌هایی هستند که از تحت فشار قرار گرفتن استخوان‌ها، تاندون‌ها و عضلات نزدیک مفاصل شما جلوگیری می‌کند. بورسیت هنگامی ‌اتفاق می‌افتد که بورس‌ها ملتهب شوند. شایع ترین مکان برای ایجاد بورسیت در شانه، آرنج و مفصل ران است. اما همچنین می‌توانید از ناحیه زانو، پاشنه پا و انگشت شست پا دچار بورسیت شوید. بورسیت غالباً در مجاورت مفاصلی رخ می‌دهد که حرکت مشخصی را تکراری انجام می‌دهند.
درمان به طور معمول شامل استراحت مفصل آسیب دیده و محافظت از آن در برابر ضربه‌های بعدی است. در بیشتر موارد، درد بورسیت در طی چند هفته با درمان مناسب برطرف می‌شود، اما عود درد در بورسیت معمول است.

بورسیت چیست؟

علائم بوریست

اگر دچار بورسیت هستید، ممکن است در مفصل آسیب دیده :
♦ احساس درد و سفتی کنید
♦ تورم و قرمزی مشاهده کنید
♦ هنگام جابجایی یا فشار دادن آن احساس درد بیشتری کنید

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

در صورت داشتن موارد زیر با پزشک خود مشورت کنید :
تب
♦ ناتوانی ناگهانی در حرکت دادن مفصل
دردهای مفصلی که ناتوانی به همراه دارند
تورم، قرمزی، کبودی یا تحریک پوستی بیش از حد در ناحیه آسیب دیده
درد شارپ (تیز) یا تیرکشنده، به ویژه هنگامی‌که ورزش یا فعالیت می‌کنید.

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

علل بیماری بورسیت

شایعترین علل بورسیت حرکات یا موقعیت‌های تکراری است که باعث ایجاد فشار در اطراف مفصل می‌شود. از قبیل :
برای مدت طولانی به آرنج خود تکیه داده باشید.
زانو زدن طولانی مدت برای کارهایی مانند تمیز کردن.
توپ بیس بال پرتاب کنید یا چیزی را مرتباً بالای سر خود ببرید.
دلایل دیگر شامل آسیب یا ضربه به ناحیه آسیب دیده، آرتروز، بیماری‌های التهابی مانند آرتریت روماتوئید، نقرس و عفونت است.

عوامل خطر ساز ابتلا به این بیماری

هرکسی ممکن است دچار بورسیت شود، اما عوامل خاصی می‌توانند خطر شما را افزایش دهند :
♦ سن : بورسیت با افزایش سن بیشتر دیده می‌شود.
♦ سایر شرایط پزشکی : برخی بیماری‌ها و بیماری‌های سیستمیک مانند آرتریت روماتوئید، نقرس و دیابت  خطر ابتلا به بورسیت را افزایش می‌دهد. اضافه وزن می‌تواند خطر ابتلا به بورسیت مفصل ران و زانو را افزایش دهد.
♦ مشاغل یا سرگرمی‌ها : اگر کار یا سرگرمی‌شما نیاز به حرکت تکراری یا فشار بر بورس‌های خاص دارد، خطر ابتلا به بورسیت افزایش می‌یابد. به عنوان مثال می‌توان به فرش گذاشتن، کاشی کاری، باغبانی، نقاشی و نواختن ساز موسیقی اشاره کرد.

عوامل خطر ساز ابتلا به این بیماری

پیشگیری

گرچه نمی‌توان از انواع و اقسام پیشگیری جلوگیری کرد، اما می‌توانید با تغییر روش انجام برخی کارها، خطر و شدت شعله ور شدن را کاهش دهید. مثال‌ها عبارتند از :
♦ حفظ وزن سالم : اضافه وزن فشار بیشتری را بر روی مفاصل ایجاد می‌کند.
♦ گرم شدن و کشش : قبل از فعالیت‌های سنگین برای محافظت مفاصل از آسیب.
♦ ورزش کردن : تقویت عضلات می‌تواند از مفصل آسیب دیده شما محافظت کند.
♦ استراحت : کارهای تکراری را با استراحت بین انجام کار یا سایر فعالیت‌ها جایگزین کنید.
♦ حمل بارهای سنگین : حمل بارهای سنگین باعث ایجاد تنش در مجاورت شانه‌های شما می‌شود. به جای آن از یک چرخ دستی استفاده کنید.
♦ استفاده از پد زانو زدن : اگر شغل یا سرگرمی‌شما نیاز به زانو زدن زیاد دارد از نوعی بالشتک استفاده کنید تا فشار وارد بر زانو را کاهش دهید.
♦ بلند کردن به درستی : هنگام بلند شدن زانوها را خم کنید. عدم انجام این کار باعث ایجاد فشار زیادی روی بورس‌های لگن و مفصل ران می‌شود.

تشخیص

پزشکان اغلب می‌توانند بر اساس سابقه پزشکی و معاینه فیزیکی، بورسیت را تشخیص دهند. در صورت لزوم، آزمایش‌های لازم ممکن است شامل موارد زیر باشند :
♦ تست‌های آزمایشگاهی : پزشک شما ممکن است آزمایش خون یا تجزیه و تحلیل مایعات از بورس ملتهب را انجام دهد تا علت التهاب و درد مفصل شما را مشخص کند.
♦ آزمایشات تصویر برداری : تصاویر اشعه ایکس نمی‌تواند به طور دقیق بورسیت را تشخیص دهد، اگر بورسیت شما به راحتی فقط با معاینه فیزیکی تشخیص داده نشود، سونوگرافی یا MRI ممکن است مورد استفاده قرار گیرد.

تشخیص

درمان بورسیت

بورسیت به طور کلی خود به خود بهبود می‌یابد. اقدامات محافظه کارانه، مانند استراحت، یخ و مصرف مسکن، می‌تواند ناراحتی را برطرف کند.
اگر اقدامات محافظه کارانه جواب نداد، ممکن است به موارد زیر احتیاج داشته باشید:
♦ دارو : اگر التهاب در بورس شما ناشی از عفونت باشد، پزشک ممکن است آنتی بیوتیک تجویز کند.
♦ دستگاه کمکی : استفاده موقت از عصا راه رفتن یا وسیله دیگری به کاهش فشار روی ناحیه آسیب دیده کمک می‌کند.
♦ فیزیوتراپی : فیزیوتراپی یا ورزش می‌تواند عضلات ناحیه آسیب دیده را تقویت کند تا درد را کاهش دهد و از عود آن جلوگیری کند.
♦ عمل جراحی : گاهی اوقات یک بورس ملتهب باید با جراحی تخلیه شود، اما بندرت برداشتن بورس آسیب دیده از طریق جراحی ضروری است.
♦ تزریق : داروی کورتیکواستروئید که به بورس تزریق می‌شود می‌تواند درد و التهاب شانه یا مفصل ران شما را تسکین دهد. این روش درمانی معمولاً به سرعت جواب می‌دهد  و در بسیاری از موارد، یک تزریق تمام آنچه که لازم دارید است. درموارد مقاوم به درمان اولیه، در مرکز یارا تخلیه بورس تحت هدایت سونوگرافی توسط دکتر حسن نژاد انجام می‌شود.

درمان بورسیت

شیوه زندگی و درمان‌های خانگی

اقداماتی که می‌توانید برای تسکین درد بورسیت انجام دهید عبارتند از :
استراحت کنید و بیش از حد از منطقه آسیب دیده استفاده نکنید.
حرارت خشک یا مرطوب، مانند کیسه آب گرم یا حمام گرم استفاده کنید.
برای کاهش تورم در 48 ساعت اول پس از بروز علائم از یخ استفاده کنید.
اگر به پهلو می‌خوابید با قرار دادن یک بالشت کوچک بین پاها، از فشار و سابیده شدن زانوها جلوگیری کنید.
برای تسکین درد و کاهش التهاب، از داروهای بدون نسخه مانند ایبوپروفن یا ناپروکسن سدیم استفاده کنید. برخی از آنها به شکلی که شما روی پوست قرار دهید نیز موجود است.

شیوه زندگی و درمان‌های خانگی