New Project 25

بیماری های شایع دست ، علل و درمان

درد در ناحیه ی دست و آرنج از جمله شایع ترین دردها بین افراد با سنین متفاوت است . هر کدام از این دردها علت متفاوتی دارد و یکی از مهمترین علت آن میتواند انجام فعالیت های مستمر همچون کار با تلفن همراه و موس باشد که البته این روزها بخش گسترده ای زندگیمان را در برگرفته است .

این مقاله چند بیماری شایع در ناحیه ی دست و آرنج بررسی و علل و درمان آن توضیح داده خواهد شد .

بیماری های شایع دست
سندرم تونل کارپ

یکی از انواع چسبندگی عصب دست و شایع ترین نوع آن ، سندرم تونل کارپ است که به علت وارد آمدن فشار زیاد بر روی عصب مدیان اتفاق می افتد .

علت چسبندگی عصب دست

چسبندگی عصب دست علل مختلفی دارد اما یکی از مهمترین عواملی که سبب این چسبندگی میگردد ، انجام فعالیت های تکراری مانند تایپ ، خیاطی و موارد مشابه میباشد . سندرم تونل کارپ همچنین میتواند به علت بیماری هایی همچون رماتیسم مفصلی، دیابت، کم کاری تیروئید، چاقی، آتروز در مچ دست و تغییرات هورمونی اتفاق بیفتد .

تشخیص چسبندگی عصب دست

تشخیص این بیماری توسط متخصص ارتوپد با روش هایی همچون الکترومیوگرافی یا همان تست نوار عصب و عضله ، معاینه فیزیکی انگشتان و عضلات دست ، استفاده از تست هدایت عصبی توسط پزشک و شرح حال گرفتن از بیمار  انجام میشود. اگر در کرمان حضور دارید می توانید برای انجام مراحل جلسات ارتوپدی در کرمان به مجموعه فوق تخصصی یارا مراجعه نمایید.

درمان چسبندگی عصب دست

درمان سندرم تونل کارپ به دو صورت جراحی و غیرجراحی تحت نظر پزشک متخصص انجام میگیرد . درمان جراحی بصورت سرپایی جهت کاهش فشار از روی عصب آسیب دیده و درمان غیرجراحی با تزریق استروئید و اسپلینت انجام میگردد .

بیماری های شایع دست
آرتروز مچ دست

از دیگر بیماری شایع در ناحیه ی دست ، آرتروز مچ دست میباشد . آرتریت یا آرتروز زمانی رخ میدهد که یک یا چند مفصل دچار التهاب شوند . این اتفاق سبب درد و سفتی مفصل شده و فرد را از فعالیت های روزمره بازمیدارد و در دراز مدت سبب تخریب تدریجی غضرف میگردد .

علائم آرتروز مچ دست

از علائم شایع این بیماری میتوان به درد ، تورم ، کاهش دامنه ی حرکتی و سست شدن مفاصل اشاره کرد .

تشخیص و درمان

تشخیص این بیماری توسط پزشک متخصص و با گرفتن شرح حال از شما انجام میگردد . همچنین پزشک با بررسی حرکت انگشتان و عصب دست شما ، علت درد را تشخیص خواهد داد . درمان قطعی ای برای این مشکل موجود ندارد اما درمان های غیرجراحی همچون اصلاح فعالیت های فیزیکی ، عدم تحرک دست آسیب دیده و سایر موارد ، میزان درد آن کاهش خواهد یافت .

بماری های شایع دست
بیماری دکورون

دکرون یا تاندنیت دکرون

دکرون زمانی اتفاق می افتد که تاندون های عبوری از مچ دست دچار مشکل شده و حرکت انگشت شست را مختل میسازند . معمولا یکی از دلایل بوجود آمدن دکرون ، التهاب تاندون های انگشت شست به علت فعالیت های زیاد آن میباشد . این بیماری معمولاً در خانم های میانسال بروز میکند.

علائم دکورون

از علایم این بیماری میتوان به درد مچ دست و انتشار این درد تا ساعد ، تورم مچ دست ، صدا دادن آن در زمان حرکت و کاهش دامنه ی حرکتی اشاره کرد .

تشخیص و درمان

تست فینکل اشتاین یکی از روش های تشخیص این بیماریست که پزشک طی آن ، درگیری انگشست شست به دکورون را بررسی خواهد کرد . درمان این بیماری میتواند توسط اصلاح فعالیت های حرکتی همچون استفاده از یخ در منطقه آسیب دیده ، تغییر فعالیت های حرکتی روزانه و در صورت شدید بودن بیماری ، انجام جراحی برای برش روی غلاف تاندون اشاره کرد .در این فرایند ، متخصصین طب فیزیکی بعد از انجام جراحی ، تمرینات مناسب جهت تقویت عضلات مچ را به شما می آموزند و روند بهبود شما را تسریع میکنند .

مرکز جامع توانبخشی کلینیک یارا در کرمان تحت نظر دکتر علیرضا حسن نژاد متخصص طب ورزشی در کرمان با کادری مجرب و به روزترین تجهیزات تشخیصی و درمانی روز دنیا ، یکی از بهترین مراکز برای درمان دردهای دست ، آرنج و شانه در کرمان میباشد . برای رزرو نوبت و مرجعه حضوری میتوانید با شماره ی 03432483299 تماس حاصل نمایید .