پلی میالژیا روماتیکا

بیماری پلی میالژیا روماتیکا چیست؟

پلی میالژیا روماتیکا یک بیماری التهابی است که باعث درد عضلانی و سفتی، خصوصاً در شانه ها و لگن می‌شود. علائم و نشانه‌های پلی میالژیا روماتیکا معمولاً در ابتدای صبح و بیدار شدن شدیدتر هستند. بیشتر مردمی‌ که دچار پلی میالژیا روماتیکا می‌شوند بالای سن 65 سال هستند، این بیماری به ندرت افراد زیر 50 سال را درگیر می‌کند. این وضعیت مرتبط است با یک حالت التهابی دیگر به نام آرتریت سلول غول پیکر. آرتریت سلول غول پیکر می‌تواند باعث سردرد، مشکلات بینایی، درد فک و حساسیت پوست سر شود. ممکن است که هر دو وضعیت پلی میالژیا و آرتریت سلول غول پیکر با هم رخ بدهند.

علائم و نشانه‌های پلی میالژیا روماتیکا

علائم و نشانه‌های پلی میالژیا روماتیکا معمولا در هر دو طرف بدن رخ می‌دهند و ممکن است شامل :
درد در شانه‌ها
درد و سفتی در مچ، آرنج یا زانو
درد در ناحیه گردن، بازو، باسن، لگن یا ران
دامنه حرکتی محدود در مناطق آسیب دیده
سفتی در مناطق آسیب دیده، به ویژه در صبح یا بعد از مدتی بی فعالیتی
توجه : ممکن است علائم و نشانه‌های عمومی‌ بیشتری را هم شاهد باشیم مانند : تب خفیف، خستگی، یک احساس عمومی‌ از خوب نبودن (درد و ناراحتی)، از دست دادن اشتها، لاغری ناخواسته، افسردگی.

دلایل بروز بیماری پلی میالژیا روماتیکا

دلیل اصلی پلی میالژیا روماتیکا هنوز ناشناخته است. به نظر می‌رسد دو عامل در ایجاد این بیماری دخیل هستند :
♦ ژنتیک : برخی از ژن ها و تغییرات ژنی ممکن است حساسیت شما را افزایش دهند.
♦ عوامل محیطی : موارد جدید پلی میالژیا معمولاً در چرخه‌هایی وجود دارد که احتمالاً به صورت فصلی ایجاد می‌شوند. این نشان می‌دهد که یک محرک محیطی مثل یک ویروس ممکن است نقش داشته باشند. اما اثبات نشده است که ویروس خاصی باعث ایجاد پلی میالژیا روماتیکا شود.

آرتریت سلول غول پیکر

پلی میالژیا و بیماری دیگری که به عنوان آرتریت سلول غول پیکر شناخته می‌شود شباهت‌های زیادی به هم دارند. بسیاری از افرادی که یکی از این بیماری ها را دارند، علائم بیماری دیگر را نیز دارند. آرتریت سلول غول پیکر منجر به التهاب در پوشش شریان ها می‌شود، معمولا عروق ناحیه شقیقه سر. علائم و نشانه‌ها شامل سردرد، درد ناحیه فک، مشکلات بینایی و حساسیت پوست سر هستند. اگر این وضعیت درمان نشود می‌تواند منجر به سکته یا نابینایی شود.

ریسک فاکتور‌ها برای پلی میالژیا روماتیکا شامل :
♦ جنسیت : زن ها 2 تا 3 برابر بیشتر گرفتار این بیماری می‌شوند.
♦ سن : پلی میالژیا اغلب روی افراد مسن تاثیر می‌گذارد. معمولاً در بین 70 تا 80 سال رخ می‌دهد.
♦ نژاد : پلی میالژیا روماتیکا در میان سفید پوستانی که اجدادی از اسکاندیناوی یا اروپای شمالی دارند، شایع تر است.

عوارض

عوارض پلی میالژیا روماتیکا می‌تواند تا حد زیادی بر توانایی شما در انجام فعالیت‌های روزمره تاثیر بگذارد مانند : لباس پوشیدن، شانه زدن موها یا حمام کردن، بلند شدن از رختخواب، ایستادن از روی صندلی یا پیاده شدن از ماشین. این مشکلات می‌تواند بر سلامتی، تعاملات اجتماعی، فعالیت بدنی، خواب و تندرستی.

تشخیص پلی میالژیا روماتیکا

در تشخیص بیماری پلی میالژیا روماتیکا پزشک معالج ابتدا حتما سوابق بیماری شما را چک خواهد کرد. در ادامه معاینات فیزیکی انجام می شود تا قسمت های دردناک بدن به دقت بررسی شود. یک معاینه فیزیکی شامل معاینات مفصلی و نورولوژی به همراه نتایج آزمایش می‌تواند به پزشک کمک کند تا علت درد و سفتی شما را تشخیص دهد. در طول معاینه، او ممکن است به آرامی‌سر و اندام شما را حرکت دهد تا دامنه حرکت شما را ارزیابی کند. دکتر ممکن است تشخیص شما را برای بررسی پیشرفت حاصله از درمان مجدداً ارزیابی کند.  سپس آزمایشات خون برای بررسی التهابات و آسیب هایی مثل آرتریت روماتوئید و لوپوس بررسی خواهد شد. بعضی از افراد در ابتدا تشخیص پلی میالژیا روماتیکا داده می‌شوند ولی بعداً به عنوان بیمار دارای روماتوئید آرتریت طبقه بندی می شوند.

تست‌هایی که ممکن است دکتر توصیه کند شامل :

♦ تست خون : علاوه بر بررسی کامل شمارش خون، پزشک به دنبال دو شاخص التهاب، میزان رسوب گلبول‌های قرمز (ESR) و پروتئین واکنش پذیر (CRP) خواهد بود. اگرچه در بعضی افراد مبتلا به پلی میالژیا روماتیکا، این تست ها نرمال یا اندکی بالا هستند.
♦ تست‌های تصویربرداری : به طور فزاینده ای، از سونوگرافی برای تشخیص پلی میالژیا روماتیکا از سایر بیماری‌هایی که علائم مشابه ایجاد می‌کنند، استفاده می‌شود. MRI همچنین می‌تواند دلایل دیگر درد شانه مانند تغییرات مفصل را نیز شناسایی کند.
تست‌هایی که ممکن است دکتر توصیه کند

نظارت و مانیتورینگ بر آرتریت سلول‌های غول پیکر

پزشک شما را از نظر علائم و نشانه‌هایی که می‌تواند نشانگر شروع آرتروز سلول غول پیکر باشد، نظارت می‌کند. در صورت داشتن هر یک از موارد زیر بلافاصله با پزشک خود صحبت کنید :
درد یا حساسیت فک
حساسیت پوست سر
سردردهای جدید، غیرمعمول یا مداوم
تاری دید یا دو بینی یا از دست دادن بینایی
توجه : اگر پزشک شما احتمال دهد که ممکن است شما به آرتریت سلول غول پیکر مبتلا باشید، وی احتمالاً نمونه برداری از شریان در یکی از شقیقه‌های شما را انجام می‌دهد. این روش که در حین بی حسی موضعی انجام می‌شود، شامل برداشتن نمونه کوچکی از شریان است که سپس از نظر التهاب بررسی می‌شود.

داروها

♦ کورتیکواستروئید ها : پلی میالژیا روماتیکا معمولاً با دوز کم کورتیکواستروئید خوراکی مانند پردنیزولون درمان می‌شود. در دو یا سه روز اول احتمالاً شروع به احساس رهایی از درد و سفتی خواهید کرد. پس از دو تا چهار هفته اول درمان، ممکن است پزشک بسته به علائم و نتایج آزمایشات خون شروع به کاهش تدریجی دوز شما کند. به دلیل عوارض جانبی بالقوه، هدف این است که دوز شما را تا حد ممکن پایین بیاورند بدون اینکه علائم بازگشت کنند.
بیشتر افراد مبتلا به پلی میالژیا روماتیکا نیاز به ادامه درمان با کورتیکواستروئید به مدت یک سال یا بیشتر دارند. برای پیگیری درمان و بررسی عوارض جانبی به ویزیت‌های مکرر پزشک خود احتیاج دارید. استفاده ی طولانی مدت از کورتیکواستروئید ها می‌تواند عوارض جانبی جدی را به دنبال داشته باشد، شامل افزایش وزن، کاهش تراکم استخوان، فشار خون بالا، دیابت و کاتاراکت. دکتر شما از نزدیک مشکلات شما را نظارت می‌کند. او ممکن است دوز شما را تنظیم کند و برای مدیریت واکنش‌ها به درمان کورتیکواستروئید، درمان‌هایی را تجویز کند.
♦ کلیسم و ویتامین D : پزشک شما به احتمال زیاد دوزهای روزانه مکمل‌های کلسیم و ویتامین D را برای کمک به جلوگیری از تحلیل رفتن استخوان در نتیجه درمان کورتیکواستروئید تجویز می‌کند. کالج روماتولوژی آمریکا 1000 تا 1200 میلی گرم مکمل کلسیم و 600 تا 800 واحد بین المللی مکمل ویتامین D را برای هرکسی که به مدت سه ماه یا بیشتر از داروهای کورتون (کورتیکواستروئیدی) استفاده می‌کند، توصیه می‌کند.
♦ متوترکسات (Methotrexate) : رهنمودهای مشترک کالج روماتولوژی آمریکا و اتحادیه اروپا علیه روماتیسم استفاده از متوترکسات همراه با کورتیکواستروئیدها را در برخی از بیماران پیشنهاد می‌کند. این یک داروی سرکوب کننده سیستم ایمنی است که از طریق دهان مصرف می‌شود.
داروها

فیزیوتراپی

اکثر افرادی که به علت پلی میالژیا روماتیکا از داروهای کورتیکواستروئید استفاده می‌کنند به فعالیت قبلی خود برمی‌گردند. با این حال، اگر دوره ی بلند مدتی از فعالیت محدود را تجربه کردید، ممکن است از فیزیوتراپی بهره‌مند شوید. با پزشک خود درمورد اینکه آیا فیزیوتراپی گزینه مناسبی برای شماست صحبت کنید.

فیزیوتراپی

سبک زندگی و درمان‌های خانگی

داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی بدون نسخه، مانند ایبوپروفن یا ناپروکسن سدیم، معمولاً برای کاهش علائم و نشانه‌های پلی میالژیا روماتیکا توصیه نمی‌شوند. انتخاب سبک زندگی سالم می‌تواند به شما در مدیریت عوارضی که درمان کورتیکواستروئید می‌دهد، کمک کند :
♦ استراحت کافی : استراحت برای ریکاوری بدن شما از ورزش و فعالیت‌های زندگی روزمره ضروری است.
♦ تمرین منظم : با پزشک خود در مورد ورزش مناسب برای حفظ وزن سالم و تقویت استخوان‌ها و عضلات صحبت کنید.
♦ استفاده از وسایل کمکی : استفاده از چمدان و چرخ دستی‌های مواد غذایی، کمک‌هایی برای جابجایی، میله‌های شستشوی دوش متحرک و سایر وسایل کمکی را برای سهولت انجام کارهای روزمره در نظر بگیرید.
♦ رژیم غذایی سالم داشته باشید : از رژیم غذایی شامل میوه ها، سبزیجات، غلات سبوس دار و پروتئین و لبنیات کم چرب استفاده کنید. نمک (سدیم) رژیم غذایی خود را محدود کنید تا از تجمع مایعات و فشار خون بالا جلوگیری کنید.

توجه : کلینیک یارا به عنوان یکی از تخصصی ترین مراکز توابخشی یاری بخش شما عزیزان در برای درمان خار پاشنه در کرمان، درمان درد کمر در استان کرمان، انجام مراحل فیزیوتراپی و سایر درمان های کم تهاجمی درد خواهد بود. شما می توانید از طریق این لینک رزرو،  اقدام به دریافت وقت ملاقات جهت رفع بیماری خود در کلینیک تخصصی توانبخشی یارا کنید.

درد جلوی ساق پا در اثر فشار‌های مکرر در استخوان تیبیا و بافت همبندی که عضلات را به استخوان متصل می‌کند، ایجاد شود.