درمان چسبندگی عصب دست

چسبندگی عصب دست

اعصاب دست در ناحیه های متفاوتی از دست گیر می افتند اما شایع ترین قسمتی که اعصاب در آن گیر می افتند مچ دست می باشد که به این گیرافتادن، چسبندگی عصب دست می گویند. شایع ترین چسبندگی عصب دست، سندرم تونل کارپ می باشد. سه عصب مدیان، اولنا و رادیال مسئول حس و حرکت در دست می باشند. عصب مدیان، عصب میانی می باشد که از وسط مچ دست عبور کرده و به انگشت شست، انگشت های اشاره، میانی و نیمی از انگشت سوم و همچنین به قسمتی از کف دست که منتهی به انگشت شست می باشد حس رسانی می کند.
تونل کارپ یا کارپال، لوله ای در مچ دست می باشد که عصب میانی یا همان عصب مدیان را در برگرفته است.

سندرم تونل کارپ

شایع ترین نوع چسبندگی مربوط به عصب دست می باشد، سندرم تونل کارپ می باشد. در تونل کارپ اگر به هر علتی بر روی عصب مدیلن فشار وارد شود و منجر به گیر افتادن عصب می شود سندرم تونل کارپ اتفاق می افتد.

درمان چسبندگی عصب دست - سندرم تونل کارپ

علائم چسبندگی عصب دست

چسبندگی عصب مدیلن یا همان سندرم تونل کارپال موجب بروز علائمی همچون درد، احساس گزگز، سوزش، بی حسی و ضعف در انگشت شست و سایر انگشتان می شود. همچنین این سندرم موجب به خواب رفتن انگشتان دست می شود. این حالت ابتدا در شب و در اوایل صبح بیشتر خودش را نشان می دهد و علت این رویداد این است که در شب فرد بیمار دست را معمولا به حالت خم به سمت جلو نگه می دارد و این طرز نگه داشتن منجر به درگیری بیشتر عصب مدیان در تونل کارپال می گردد.
اما باید به این نکته نیز توجه کرد که با گذشت زمان و پیشرفت بیماری، در طول روز نیز خواب رفتگی مشاهده می گردد. هرچه بیماری پیشرفت می کند، قدرت انگشتان کاهش می یابد و عضلات دست لاغرتر می شوند. گاه علائم این بیماری منجر به این می شود که فرد از خواب بیدار شود. البته شما باید بدانید که حرکت دادن دست ها میتواند منجر به کاهش علائمی همچون درد، گزگز، سوزش و خواب رفتن دست شود.
ضعف حرکتی در مفصل مچ و عدم انجام حرکات دقیق از علائم دیگر این سندروم می باشد. گاه ممکن است که علائم  بالا در ناحیه ساعد، بازو و شانه نیز دیده شود و منجر به اختلالاتی در فعالیت های این قسمت ها شود.

عوامل ایجاد کننده چسبندگی عصب دست

عوامل زیر ممکن است خطر ایجاد آسیب چسبندگی عصب دست را افزایش دهد :
♦ انجام برخی از فعالیت ها : از شایع ترین عللی که منجر به ایجاد چسبندگی عصب در دست می شود می توان به انجام حرکت های تکراری مثل حرکت هایی که در قالی بافی انجام می شود، نواختن ساز، خیاطی، تایپ ، نقاشی و … اشاره کرد.
♦ کار کردن با ابزاهای ارتعاشی و لرزنده: کار کردن با این ابزار در کارخانه ها و کار گاه ها، که منجر به خم کردن مکرر یا طولانی مدت دست می شود، باعث وارد شدن فشار بر عصب مدیان و یا تشدید آسیب عصبی می گردد که به همین جهت جز عوامل ایجاد کننده چسبندگی عصب دست به شمار می رود .
♦ جنسیت : به طور معمول این عارضه در بین زنان شیوع بیشتری دارد که این موضوع به علت کوچک تر بودن تونل کارپال در مچ دست زنان نسبت به مردان و همچنین وجود یائستگی و بارداری و تغییرات هورمونی ناگهانی در خانم ها می باشد.
♦ بیماری های دیگر : بیماری هایی همچون رماتیسم مفصلی، دیابت، کم کاری تیروئید، چاقی، آتروز در مچ دست، از کار افتادگی کلیه و همچینین تغییرات هورمونی در طی دوران های یائستگی و بارداری می توانند منجر به چسبندگی عصب دست گردند. همچنین بیماری های التهابی همچون آرتریت روماتوئید، موجب وارد شدن فشار بر اعصاب می شوند.
♦ آناتومی و شکل اسخوان های مچ دست : هر گونه در رفتگی و شکستگی مچ دست که منجر به تغییر شکل مچ دست شود به طوری که فضای درونی تونل کارپال تنگ گردد، و همچنین افرادی که دارای تونل کارپال کوچکتری می باشند، در خطر ابتلا به چسبندگی عصب دست قرار دارند.
عوامل ایجاد کننده چسبندگی عصب دست

تشخیص چسبندگی عصب دست

اگر می خواهیم همه چیز در مورد چسبندگی عصب دست را بیان کنیم باید روش های تشخیص چسبندگی عصب دست را نیز بیان کنیم. هنگامی که بیمار با داشتن علائمی که در بالا ذکر شده به پزشک مراجعه کند، پزشک ممکن است که کارهای زیر را برای تشخیص استفاده  کند.
♦ الکترومیوگرافی یا همان تست نوار عصب و عضله : تستی می باشد که فعالیت الکتریکی عضله ها را هنگام انقباض و انبساط ارزیابی می کند.
♦  معاینه فیزیکی انگشتان و عضلات دست : پزشک در این مرحله با انجام معاینه فیزیکی، در حال ارزیابی قدرت عضلات دست و حس انگشتان می باشد.
♦ استفاده از تست هدایت عصبی توسط پزشک : این تست برای بررسی ابتلا به عارضه های عصبی از جمله تشخیص چسبندگی عصب دست (سندرم تونل کارپ) بکار می رود.
♦ استفاده از اشعه ایکس (رادیوگرافی) برای تشخیص : گاهی اوقات چند بیماری دارای علائم یکسان و مشترکی می باشند، مانند بیماری چسبندگی عصب دست که با شکستگی و آرتروز مفصلی دارای علائم مشترکی می باشند.
♦ شرح حال گرفتن از بیمار : شرح حال گرفتن به این معنا است که پزشک علائم بیمار را از وی پرسیده و به دنبال پیدا کردن الگوی بروز علائم  می گردد. چرا که معمولا این علائم هنگام نگه داشتن گوشی، بیدار ماندن در شب، بافتن قالی، تایپ مداوم و … رخ می دهد.

تشخیص چسبندگی عصب دستپیشگیری از چسبندگی عصب دست

همانطور که در بالا مطالعه کردید چسبندگی عصب دست می تواند آزار دهنده و دردناک باشد به همین جهت اگر مواردی را انجام دهید که از بروز این مشکل پیشگیری کند بسیار خوب است.
اگر تایپیست، قالی باف، نقاش، خیاط، نوازنده ساز ویا صاحب هر شغلی که دست شما حرکات تکراری و مداوم انجام می دهد و یا برروی مچ دستتان فشار وارد می شود، هستید باید هرچند مدت یک بار به مچ خود استراحت داده و با انجام حرکات کششی از ابتلا به چسبندگی عصب دست خود را حفظ نمایید.
ورزش هایی که در پیشگیری و درمان سدرم تونل کارپال نقش دارند را تحت نظر پزشک انجام دهید. البته درکنار ورزش ها، استراحت دست ها را فراموش نکنید.

پیشگیری از چسبندگی عصب دست