dr71

علت استخوان درد چیست؟

استخوان‌ها در بین بافت‌های زنده و پیچیده‌ای قرار می‌گیرند که سلامتی آن‌ها برای فعالیت‌های عادی بدن ضروری است. استخوان‌ها مانند سایر اعضای بدن ممکن است با دردهای زیادی همراه باشند. علت درد استخوان شامل موارد مختلفی می‌شوند و هر کدام از آن‌ها آسیب‌های جدی را به بدن وارد می‌کنند. اگر شما نیز چند وقتی است در استخوان‌های خود درد شدیدی را احساس می‌کنید، پیگیری آن را پشت گوش نیندازید. در این مطلب به بررسی مهم‌ترین علل خواهیم پرداخت و نشانه‌های دردهای استخوانی را با شما به اشتراک خواهیم گذاشت؛ پس تا انتهای مطلب دنبال‌کننده ما باشید.

درد استخوان چیست؟

درد استخوان در بین حساسیت‌ها و ناراحتی‌های بسیار شدیدی قرار می‌گیرد که می‌تواند یک یا چندین استخوان را درگیر کند. لازم به ذکر است دردهای مربوط به استخوان با دردهای عضلانی و مفاصل کاملا متفاوت هستند؛ زیرا شما با حرکت دادن مفاصل و عضلات خود درد را احساس می‌کنید؛ در صورتی که علت درد استخوان می‌تواند ناشی از یک بیماری باشد. این بیماری می‌تواند عمکرد اصلی استخوان‌ها را دستخوش تغییر کند.

علت درد استخوان چیست؟

شرایط و رویدادهای مختلفی وجود دارند که می‌توانند باعث درد در ناحیه استخوان شوند. این عوامل باید شناسایی شوند و در زمانی مناسب جهت درمان آن‌ها اقدام کرد. در ادامه به صورت کامل به بررسی علت درد استخوان خواهیم پرداخت؛ پس تا انتها همراه ما باشید.

  • جراحت؛ یکی از علل استخوان درد

یکی از اصلی‌ترین علل استخوان درد می‌تواند استخوان درد یا جراحت باشد. زمانی که فرد تصادف و یا از ارتفاعی سقوط کند، در آن صورت ممکن است استخوان‌های او دچار آسیب‌دیدگی یا شکستگی شوند. هر گونه آسیبی که به استخوان‌ها وارد ‌شود، دردهایی با شدت‌های مختلف را باعث خواهد شد. برای تشخیص جراحت، باید به پزشک مراجعه کنید.

  • کمبود مواد معدنی

برای اینکه استخوان‌های شما بتوانند قوی بمانند، به مواد مختلفی همچون مواد معدنی، ویتامین‌ها، کلسیم و… نیاز دارند. در صورتی که بدن شما با کمبود کلسیم و ویتامین D روبه‌رو باشد، بیماری‌های مختلفی گریبان‌گیر شما خواهند بود. شایع‌ترین نوع بیماری استخوانی پوکی استخوان است. افرادی که در مراحل پایانی پوکی استخوان به سر می‌برند، استخوان دردهای شدیدی را تجربه خواهند کرد.

  • سرطان متاستاتیک

سرطان متاستاتیک نوعی از سرطان است که در ابتدا از یک جای بدن شروع شده و به مرور زمان سایر قسمت‌ها را نیز درگیر خود می‌کند. سرطان‌هایی که می‌توانند به مرور زمان بر روی استخوان‌ها نیز تاثیر بگذارند، شامل مواردی همچون سرطان سینه، ریه، تیروئید، کلیه و پروستات می‌شوند.

  • سرطان استخوان

یک علت استخوان درد می‌تواند سرطان استخوان باشد. منشا این نوع از سرطان خود استخوان‌ها است. سرطان استخوان می‌تواند از سرطان‌های گروه متاستاتیک بسیار نادرتر باشد. ساختار طبیعی استخوان در صورت ابتلا به این سرطان دچار اختلال خواهد شد و همین مورد می‌تواند باعث دردهای شدید استخوانی شود.

  • بیماری‌هایی که خون‌رسانی به استخوان‌ها را مختل می‌کنند

یک سری از بیماری‌ها وجود دارند که باعث اختلال در خون‌رسانی به استخوان خواهند شد. کم‌خونی داسی‌شکل یکی از این بیماری‌ها است. زمانی که بدن فرد منبع ثابتی برای خون نداشته باشد، در آن صورت بافت استخوانی به مرور زمان می‌میرد و از بین می‌رود. این درد بسیار شدید بوده و باعث می‌شود استخوان‌ها ضعیف‌تر از هر وقت دیگه‌ای شوند.

  • عفونت؛ دیگر علت استخوان درد

عفونت را نیز می‌توانیم در بین علت استخوان درد جای دهیم. در صورتی که منشا عفونت استخوان‌ها باشد و یا عفونت به این بخش‌ها سرایت کند، شاهد یک بیماری بسیار جدی تحت عنوان استئومیلیت خواهیم بود. این شکل از عفونت به صورت تدریجی باعث از بین رفتن سلول‌های استخوانی خواهد شد و در نهایت بیمار دردهای شدیدی را تجربه خواهد کرد.

  • سرطان خون

سرطان خون تحت عنوان لوسمی نیز خوانده می‌شود. بیشترین درصد مغز استخوان را می‌توانید در استخوان‌ها پیدا کنید. در واقع مغز استخوان از این وظیفه برخوردار است تا سلول‌های استخوانی را تولید کند. افرادی که به لوسمی مبتلا هستند، دچار استخوان دردهای شدید می‌شوند. بیشترین درد نیز در پاهای فرد احساس خواهد شد.

dr11
علت درد استخوان

علائم درد استخوان شامل چه مواردی می‌شوند؟

تا به اینجای کار با علت استخوان درد آشنا شدید. اگر بخواهیم به بارزترین علامت درد استخوان اشاره کنیم، باید از یک ناراحتی خاص یاد کنیم که چه در حال حرکت و چه غیر حرکت، متوجه شما خواهد بود. سایر علائم به علت دردهای شما بستگی دارند. در زیر می‌توانید این علائم را مشاهده کنید:

  • اگر درد استخوانی شما به دلیل کمبود مواد معدنی باشد، در آن صورت با نشانه‌هایی همچون اختلالات خواب، گرفتگی عضلات، خستگی و ضعف همراه خواهد بود.
  • اگر پوکی استخوان داشته باشید، کمر درد، داشتن حالتی خمیده و همچنین کاهش قد در طول زمان شما را متوجه بیماری خود خواهد کرد.
  • علائم سرطان متاستاتیک بستگی به محل گسترش سرطان دارد؛ اما در کل از رایج‌ترین علائم می‌توانیم به سردرد، درد قفسه سینه، شکستگی استخوان، تشنج، سرگیجه، یرقان، تنگی نفس و تورم در شکم اشاره داشته باشیم.
  • سرطان استخوان همراه با خود شکستگی‌های استخوانی را افزایش خواهد داد. شما در استخوان‌ها احساس بی‌حسی یا سوزن سوزن شدن خواهید داشت. همچنین ایجاد توده در زیر پوست از دیگر علائم به حساب می‌آید. این علائم زمانی به اوج خود خواهند رسید که تومور به عصب فشار وارد کند.
  • زمانی که در خون‌رسانی به استخوان‌ها اختلالی مشاهده شود، در آن صورت علائمی همچون درد مفاصل، از دست دادن عملکرد مفصل و ضعف را تجربه خواهید کرد.
  • عفونت علت استخوان درد بوده و می‌تواند همراه با نشانه‌های گوناگون باشد. از این نشانه‌ها می‌توانیم به قرمزی، گرمی در محل عفونت، کاهش دامنه حرکتی، حالت تهوع و از دست دادن اشتها اشاره داشته باشیم.
  • لوسمی نیز همراه با خود خستگی، رنگ پریدگی پوست، تنگی نفس، تعریق شبانه و کاهش وزن بی دلیل را به همراه دارد.

درد استخوان چگونه تشخیص داده می شود؟

پزشک برای اینکه بتواند راهکار درمانی را با بیمار به اشتراک بگذارد، در ابتدا باید علت استخوان درد را شناسایی کند. درمان‌ها و روش‌هایی که پزشک به کار می‌برد، می‌تواند تا حدودی باعث از بین رفتن درد شود و از شدت آن بکاهد. البته نگران نباشید در اغلب موارد این درمان ها، درمان های کم تهاجمی و بدون نیاز به جراحی هستند. پزشک در ابتدا باید یک معاینه فیزیکی بر روی بیمار انجام دهد. سپس سوالاتی را درباره سابقه پزشکی شما خواهد پرسید. از رایج‌ترین سوالات می‌توانیم به گزینه‌های زیر اشاره داشته باشیم:

  • درد در کدام ناحیه از بدن شما احساس می‌شود؟
  • اولین باری که درد را تجربه کردید، چه زمانی بود؟
  • آیا درد شما بدتر می‌شود یا ثابت است؟
  • آیا همراه با درد استخوان علائم دیگری نیز وجود دارند یا خیر؟

همچنین در کنار تمامی این سوالات پزشک ممکن است از شما درخواست آزمایش خون کند. با این روش قصد دارد به بررسی ویتامین‌های شما بپردازد. همچنین بررسی نشانه‌های سرطان نیز با کمبود آزمایش خون انجام خواهد شد. عفونت ها و اختلالات غدد فوق کلیوی نیز با سلامت استخوان‌ها در ارتباط هستند. برای پی بردن به این مشکلات، انجام آزمایش خون بهترین‌ راه‌حل است.

برای اینکه بتوان ناحیه آسیب‌دیده را از نظر صدمات، ضایعات استخوانی و همچنین تومورهای داخل استخوان ارزیابی کرد، بهترین راه‌هایی که پزشک به کار می‌گیرد، اشعه ایکس استخوان، ام آر آی و سی تی اسکن است. به منظور پی بردن به ناهنجاری‌های درون مغز استخوان نیاز به نمونه‌گیری از ادرار است. از رایج‌ترین ناهنجاری‌های درون مغز استخوان می‌توانیم به مولتیپل میلوما اشاره کنیم.

اشعه ایکس استخوان، ام آر آی و سی تی اسکن می تواند به پزشک کمک کند تا ناحیه آسیب دیده را از نظر صدمات، ضایعات استخوانی و تومورهای داخل استخوان ارزیابی کند.

dr81
درمان درد استخوان

درد استخوان چگونه درمان می شود؟

بعد از اینکه پزشک به علت استخوان درد پی برد، به دنبال آن است تا درمان را شروع کند. در ابتدا پزشک ممکن است از شما درخواست داشته باشد تا جایی که می‌توانید به مکان آسیب‌دیده، استراحت دهید. همچنین اگر دردهای استخوانی شما متوسط تا شدید باشد، در آن صورت برای شما مسکن تجویز خواهد کرد.

همچنین اگر پزشک به عفونت مشکوک است، در ابتدا درمان شما را با تجویز آنتی‌بیوتیک آغاز خواهد کرد. حتی اگر علائم شما در مدت چند روز از بین رفت باز هم دوره مصرف قرص را ادامه دهید و آن را قطع نکنید. پزشک معمولا برای کاهش التهاب کورتیکو استروئیدها را تجویز خواهد کرد. در ادامه گزینه‌های درمانی برای برطرف کردن علت استخوان درد را با شما به اشتراک خواهیم گذاشت؛ پس همراه ما باشید.

  • استفاده از مسکن‌ها

رایج‌ترین داروهایی که برای کاهش درد در ناحیه استخوان تجویز می‌شوند، مسکن‌ها هستند. نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این بوده که مسکن‌ها درمان‌کننده بیماری‌های زمینه‌ای نیستند. از مسکن‌هایی که بدون نسخه نیز به فروش می‌رسند، می‌توانیم به ایبوپروفن (ادویل) یا استامینوفن (تیلنول) اشاره کنیم. یک سری از داروهای تجویزی نیز وجود دارند که برای دردهای متوسط تا شدید مورد استفاده قرار می‌گیرند که مهم‌ترین آن‌ها شامل پاراستامول یا مورفین می‌شوند.

  • آنتی‌بیوتیک‌ها

اگر مبتلا به عفونت‌های استخوانی هستید، در آن صورت پزشک برای از بین بردن میکروب آنتی‌بیوتیک‌های بسیار قوی را برای شما تجویز خواهد کرد. این آنتی‌بیوتیک‌ها شامل سیپروفلوکساسین، کلیندامایسین یا وانکومایسین می‌شوند.

  • مکمل‌های غذایی

آن دسته از افرادی که به پوکی استخوان مبتلا هستند، پیش از اقدام به درمان باید یک ارزیابی از سطح کلسیم و ویتامین D خود داشته باشند. پزشک برای اینکه بتواند کمبود مواد معدنی در بدن شما را برطرف کند، مکمل‌های غذایی را پیشنهاد خواهد داد. مکمل‌های غذایی به شکل‌های گوناگون در دسترس هستند که از جمله آن‌ها می‌توانیم به شربت، قرص‌های معمولی و قرص‌های جویدنی اشاره داشته باشیم.

  • درمان‌های سرطان

اگر علت استخوان درد سرطان بود، در آن صورت پزشک از راه دیگری برای تسکین درد وارد عمل خواهد شد. از رایج‌ترین روش‌های درمانی سرطان می‌توانیم به جراحی، پرتودرمانی و شیمی‌درمانی اشاره کنیم. لازم به ذکر است شیمی‌درمانی باعث افزایش درد استخوان‌ها خواهد شد. افرادی که مبتلا به سرطان استخوان متاستاتیک هستند، برای جلوگیری از وارد شدن آسیب به استخوان‌ها و دردهای زیاد، می‌توانند از داروهایی تحت عنوان فسفونات‌ها استفاده کنند.

  • عمل جراحی؛ آخرین روش درمانی

گاهی اوقات عفونت باعث می‌شود تا قسمت‌هایی از استخوان از بین بروند. برای برداشتن این استخوان‌ها نیاز به عمل جراحی وجود دارد. همچنین در صورتی که سرطان ایجادکننده تومور باشد، برای برداشتن آن نیز به جراحی نیاز خواهد بود.

چگونه می توان از درد استخوان جلوگیری کرد؟

حالا که با انواع علت استخوان درد و راه‌های درمانی آن آشنا شدید، شاید به دنبال این باشید که استخوان‌های خود را قوی‌ و سالم کنید و همچنین از به وجود آمدن درد نهایت جلوگیری را به عمل بیاورید. برای حفط سلامت استخوان‌های خود از دنبال کردن نکات زیر غافل نشوید:

  • یک برنامه ورزشی سالم را برای خود طراحی کنید.
  • رژیم غذایی شما باید به گونه‌ای باشد که به اندازه کافی کلسیم و ویتامین D دریافت کنید.
  • در حد متعادل آب بنوشید.
  • از کشیدن سیگار به صورت جدی دوری کنید.

همچنین یک سری از دردهای استخوانی نیز به علت وارد شدن صدمه به وجود خواهند آمد. در این راستا به شما پیشنهاد می‌کنیم در هنگام تاریکی راه نروید و زمانی که از پله‌ها بالا و پایین می‌روید، نهایت دقت را به کار بگیرید. برای فعالیت‌های ورزشی نیز استفاده از محافظ مناسب را از یاد نبرید. ورزش‌های تماسی بیشترین آسیب را ممکن است به شما برساند؛ به همین علت استفاده از محافظ را در اولویت قرار بدهید. از جمله این ورزش‌ها می‌توانیم به فوتبال یا بوکس اشاره داشته باشیم.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

سوال بعدی که ممکن است برای شما پیش بیاید این است که چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟ گاهی اوقات افراد تنها با حس دردهای شدید در استخوان به پزشک مراجعه می‌کنند؛ در حالی که دردهای خفیف نیز می‌توانند نشان‌دهنده وضعیت اورژانسی باشند. اگر دردی را در بدن خود احساس کردید که هیچ علت خاصی را برای آن نمی‌توانید پیدا کنید، حتما با یک پزشک در خصوص وضعیت خود مشورت کنید. زمانی که درد استخوان همراه با کاهش وزن، کاهش اشتها یا خستگی بود نیز باید در سریع‌ترین زمان ممکن خودتان را به یک پزشک نشان دهید.

سخن آخر درباره علت استخوان درد

در این مطلب سعی کردیم شما را با علت استخوان درد آشنا کنیم. هر کدام از این علل می‌توانند باعث شوند سلامتی شما به صورت جدی به خطر بیفتد؛ به همین علت قبل از اینکه کار از کار بگذرد، به یک پزشک مراجعه کنید. پزشک باتوجه‌به وضعیت شما از روش‌های مختلفی براش تشخیص بیماری استفاده خواهد کرد. همچنین روش‌های درمانی نیز شامل موارد مختلفی می‌شوند که از جمله آن‌ها می‌توانیم به مسکن‌ها، جراحی، مکمل‌های غذایی و… اشاره کنیم. کلینیک یارا به عنوان یکی از مراکز تخصصی توانبخشی در بخش های ارتوپدی در کرمان، فیزیوتراپی در شهر کرمان، درمان کمردرد، درمان خار پاشنه در استان کرمان و…. به یاری شما عزیزان خواهد شتافت. از این رو شما می توانید از طریق این لینک رزرو،  اقدام به دریافت وقت ملاقات جهت رفع بیماری خود در کلینیک تخصصی توانبخشی یارا کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خدمات مرکز جامع توانبخشی کلینیک یارا

کاردرمانی

کاردرمانی در کرمان و کلینیک یارا به شما کمک می‌کند تا صاحب بهترین زندگی در خانه، محل کار و هر مکان دیگری شوید.

فیزیوتراپی تخصصی

فیزیوتراپی تخصصی دیسک کمر و گردن، آسیبهای ورزشی، خار پاشنه، مشکلات شانه و آرنج و دست، بازتوانی بعد از اعمال جراحی ارتوپدی و مغز اعصاب، آتروز زانو

مداخلات کم تهاجمی درد

مداخلات کم تهاجمی شامل بلاک عصب، تزریقات مفصلی ارتوکین، سلول درمانی PRP، اوزون تراپی مفاصل و کمر تحت هدایت سونوگرافی

خدمات تخصصی ارتوپد

کلینیک یارا به بیماران مبتلا اختلالات اسکلتی- عضلانی و آسیب‌های تاثیر گذار بر استخوان‌ها، مفاصل، رباط‌ها، تاندون‌ها و ماهیچه‌ها خدمات ارائه می‌دهد.