dr21

مگنت تراپی چیست؟

فیزیوتراپی از جمله روش‌های درمانی انواع دردهای عضلانی و مفاصل است. فیزیوتراپی خود دارای شاخه‌های مختلفی است که از جمله آن‌ها می‌توانیم به مگنت تراپی اشاره داشته باشیم. این روش که تحت عنوان مگنت درمانی نیز شناخته شده است، می‌تواند مشکلاتی که در ارتباط با زانو، کمر و اندام‌های دیگر هست را برطرف کند. مغناطیس درمانی دارای کاربردهای مختلفی است و انواع گوناگونی دارد. در ادامه این مطلب قصد داریم به بررسی صفر تا صد این موضوع بپردازیم؛ پس تا انتها دنبال‌کننده ما باشید.

مگنت تراپی چیست؟

در ابتدای کار قصد داریم به این سوال پاسخ دهیم که مغناطیس درمانی چیست؟ شاید فکر کنید این روش یک راهکار درمانی مدرن است؛ در حالی که از سال‌ها قبل تاکنون از مگنت درمانی بهره برده می‌شد. حالا شاید این نظریه برای شما مطرح شود که چرا این روش یکی از دسته‌بندی‌های رایج فیزیوتراپی است؟ از آنجایی که مغناطیس درمانی می‌تواند بر روی دردهای عضلات و استخوان تاثیر بسیار مثبتی را بر جای بگذارد، از این رو به عنوان یک روش فیزیوتراپی از آن یاد می‌شود. اگر می‌خواهید بهترین نتیجه را در فرایند درمان خود به دست بیاورید، به شما پیشنهاد می‌کنیم روش‌های فیزیوتراپی و مگنت درمانی را با یکدیگر ادغام کنید. ترکیب این دو با یکدیگر می‌تواند مانند یک جادو یا معجون سحرآمیز عمل کند. کلینیک یارا یکی از مراکز تخصصی فیزیوتراپی در کرمان تمامی مراحل فیزیوتراپی و مگنت تراپی را زیر نظر بهترین متخصصی استان به انجام می رساند. شما می توانید از طریق این لینک رزرو،  اقدام به دریافت وقت ملاقات جهت رفع بیماری خود در کلینیک تخصصی توانبخشی یارا کنید.

استفاده از مگنت درمانی از باستان تا کنون!

با نگاه به زندگی گذشتگان قرن‌ها پیش، به این نتیجه دست پیدا شده که مگنت تراپی یدی طولانی در درمان داشته است. افرادی که درد زیادی را تجربه می‌کردند، به منظور کاهش دردهای خود استفاده از این روش را در اولویت قرار می‌دادند. علاوه بر این موضوع افراد سالیان گذشته، برای درمان بیماری‌های مزمن همچون MS نیز از این روش بهره می‌بردند. این افراد کشف کرده بودند که سنگ منگنت می‌تواند ساطع‌کننده میدان مغناطیسی باشد. همین نیرو این قابلیت را خواهد داشت تا در خود درمانی نقش بسیار موثر داشته باشد. همچنین بر اساس شواهد، مگنت تراپی می‌تواند باعث افزایش اندورفین در بدن شود. لازم به ذکر است اندورفین در بدن مانند یک مسکن طبیعی عمل می‌کند.

فواید مغناطیس درمانی چیست؟

مگنت تراپی فواید بسیار زیادی را به خود اختصاص داده است؛ به همین علت افراد زیادی متقاضی انجام آن برای کاهش دردهای زانو، کمر و سایر اندام‌های بدن خود هستند. در یک نگاه کلی این فواید شامل گزینه‌های زیر می‌شوند:

• دوره نقاهت بیماری را تا حد بسیار چشم‌گیری کاهش می‌دهد.
  • التهاب و تورم بافت‌ها را کمتر از حد معمول می‌کند.
  • می‌تواند باعث افزایش خون‌رسانی به سلول‌های بدن شود.
  • در صورتی که بافت‌ها آسیب ببینند، می‌تواند سرعت بهبود را افزایش دهد.
  • تبادل‌های بین سلولی را افزایش می‌دهد.
  • می‌تواند سموم را از بدن پاک کند.
  • کیفیت خواب را تا حد بسیار زیادی بهبود می‌بخشد.
  • باعث تسریع فعالیت‌ آنزیم‌ها خواهد شد.
  • سیستم ایمنی بدن با کمک مگنت درمانی تقویت خواهد شد.
  • می‌تواند اثرات ضد درد و ضد التهاب داشته باشد.
  • کبودی‌های ایجادشده بر روی بدن را تا حد بسیار زیادی کاهش می‌دهد.
  • می‌تواند به افزایش جذب پروتئین تا حد بسیار زیادی کمک کند.
  • آخرین فایده‌ای که می‌توانیم نام ببریم، اتساع عروق خونی است.

لازم به ذکر است موارد ذکر شده تنها بخشی از فوایدی هستند که شما می‌توانید از مگنت تراپی مشاهده کنید؛ پس در کل اگر از دردهای عضلانی رنج می‌برید و یا می‌خواهید بدنتان عملکرد بهتری را از خود نشان دهد، به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما از این روش استقبال کنید.

dr31 1
مگنت تراپی

کاربردهای مگنت درمانی چیست؟

مغناطیس تراپی دارای کاربردهای مختلفی است و افراد با دردها و مشکلات متفاوت، می‌توانند نسبت به استفاده از آن اقدام کنند. این کاربردها شامل گزینه‌های زیر می‌شوند:

• اگر فرد مبتلا به آرتروز گردن، کمر و ستون فقرات باشد، می‌تواند از این روش استفاده کند.
  • بیرون‌زدگی دیسک کمر با کمک این روش قابل‌درمان است.
  • اگر فرد در هنگام ورزش کردن آسیب دیده باشد، در آن صورت می‌تواند برای برطرف کردن آن‌ها از روش مگنت تراپی بهره ببرد.
  • برای برطرف کردن سردردهای مزمن و میگرنی نیاز است تا از روش مغناطیس تراپی بهره برده شود.
  • از دیگر کاربردهای مگنت درمانی می‌توانیم به برطرف کردن مشکلات شکستگی‌ها، پیچ‌خوردگی‌ها، خار پاشنه پا، گرفتگی عضلات و درد سیاتیک اشاره کنیم.
  • مگنت تراپی قادر است انواع آسیب‌های شانه همچون پارگی روتاتورکاف را برطرف کند.
  • اختلالات دستگاه ایمنی نیز با این روش قابل برطرف شدن هستند.
  • فشار خون مزمن نیز با کمک مگنت درمانی می‌تواند رفع شود.
  • زخم‌های فشاری نیز می‌توانند ایجادکننده مشکلات زیادی شوند؛ به همین علت باید هر چه سریع‌تر نسبت به رفع آن اقدام کنید. مغناطیس درمانی از برترین پیشنهادات است.
  • مگنت درمانی به اختلالات تنفسی نیز کمک می‌کند. به عنوان مثال اگر درگیر تنگی نفس هستید، می‌توانید از این روش استفاده کنید.
  • اختلال خواب، درد سیاتیک و پوکی استخوان را می‌توانید با این روش کنترل کنید.

مواردی که ذکر کردیم تنها بخشی از کاربردهایی به حساب می‌آیند که دنیای مگنت تراپی می‌تواند شما را با آن‌ها آشنا کند. اگر به یک بیماری یا عارضه خاصی مبتلا هستید و قصد استفاده از مغناطیس درمانی را دارید، فراموش نکنید مشورت‌های لازم را از پزشک خود دریافت کنید و بدون کسب اجازه از فرد کار دیگه‌ای انجام ندهید.

مدت‌زمان گرفتن نتیجه از مگنت تراپی چقدر است؟

شاید این سوال برای شما مطرح شود که چه مدت‌زمانی طول می‌کشد تا بتوان از مگنت تراپی نتیجه دریافت کرد؟ برای پاسخ به این سوال باید به عوامل مختلفی توجه داشت. نوع درمان و شرایط بیماری دو فاکتور بسیار مهم هستند. به عنوان مثال برخی از افراد تنها پس از چند دقیقه یک حس آرامش خواهند داشت؛ این در حالی است که بعضی از بیماران با گذشت روزها نمی‌توانند به آن حس آسودگی دست پیدا کنند. به طور کلی بیماران برای اینکه بتوانند بهترین نتیجه را دریافت کنند به 6 تا 8 جلسه زمان نیاز دارند.

آیا می‌دانید مغناطیس درمانی چگونه انجام می‌شود؟

برای اینکه فرد مغناطیس تراپی را پشت سر بگذارد، در ابتدا بر روی یک تخت دراز می‌کشد. برای اینکه بیمار در حین درمان اذیت نشود و مشکلی به وجود نیاید، پیشنهاد می‌شود که از لباس‌های راحتی استفاده کند. البته باید قبل از هر چیزی این نکته را ذکر کنیم که مگنت تراپی به صورت تماس مستقیم با پوست انجام نمی‌شود و فرد لباس به تن دارد. در اولین مرحله پزشک متخصص نواحی آسیب‌دیده را در معرض امواج مغناطیسی قرار خواهد داد.

علائمی که هر فرد در این مرحله نشان می‌دهد، ممکن است متفاوت باشد. سوزش و درد نمونه‌ای از آن‌ها است. همچنین درباره این علائم هیچ خطری شما را تهدید نمی‌کند و نگرانی بیخود است؛ چرا که تمامی آن‌ها موقتی بوده و از شدت آن در طول هر جلسه کاسته خواهد شد. لازم به ذکر است مدت زمان برای هر جلسه، 15 تا 45 دقیقه است. طول درمان با مشورت‌ها و بررسی‌های متخصص فیزیوتراپ انجام خواهد گرفت.

کدام یک از روش‌های مگنت تراپی متداول هستند؟

مگنت تراپی دارای روش‌های مختلفی است که هر کدام از آن‌ها عملکرد متفاوتی را می‌توانند از خود نشان دهند. اگر بخواهیم به رایج‌ترین این روش‌ها بپردازیم، ذکر گزینه‌های زیر در اولویت قرار می‌گیرد:

• باندهای انعطاف‌پذیر: این باندها دارای ساختاری از جنس آهن و لاستیک هستند. استفاده از آن‌ها در کفی مغناطیسی کفش بسیار رایج است. همچنین غالبا این نوع باندها در دو شکل ورقه‌ای و نواری پیدا می‌شوند.
  • مگنت هماتیت: از خاصیت طبیعی مگنت هماتیت بر روی انسان‌ها نمی‌توانیم گذر کنیم. در کل این نوع از مگنت در قالب ابزارهای تزئینی به کار گرفته می‌شوند.
  • مگنت سرامیکی: برای ساخت این نوع از مگنت‌ها به مخلوط خاک رس و پودر آهن نیاز است. جنبه درمانی این مگنت‌ها بسیار زیاد بوده و استفاده از آن‌ها در پدها و باندها بسیار رایج است.
  • مگنت نئودیمیوم: می‌توان این نوع از مگنت‌ها را در انواع جواهرات به کار گرفت. همچنین اگر نقاط خاصی از طب سوزنی به وسیله درد تحت حمله قرار گرفته باشند، می‌توان از آن نهایت بهره را برد.

آیا مغناطیس تراپی خطرناک است؟

قبل از اینکه روش درمانی خاصی را انتخاب کنیم، باید از خطرات احتمالی آن نیز اطلاعات لازم را کسب کنیم. مگنت تراپی نیز از این قاعده مستثنی نیست. در رابطه با این موضوع باید بگوییم که استفاده از مغناطیس یک روش درمانی ایمن و بدون خطر است و اگر بارها نیز آن را انجام دهید، هیچ خطری شما را تهدید نخواهد کرد. بیشترین آهنرباهای مسکن موجود در بازار ساخته‌شده از آهن و مس هستند. البته آلیاژهای دیگری نیز در این راه مورد استفاده قرار می‌گیرند و هر دو بخش فلزات و غیرفلزات را به خود اختصاص داده‌اند. در دستگاه‌های ام‌آرآی نیز نیروی مغناطیسی وجود دارد؛ اما قابل قیاس با مغناطیس درمانی نیست. میزان مغناطیس موجود در دستگاه‌های MRI بسیار بیشتر است.

در کل می‌توانیم بگوییم استفاده از این روش درمانی بی‌خطر است؛ اما افرادی که مبتلا به بیماری دیابت هستند، بهتر است نسبت به استفاده از این روش اقدام نکنند. همچنین ممنوعیت‌های دیگری نیز وجود دارند. به عنوان مثال زمانی که فرد در بدن خود دارای دستگاه ضربان‌ساز قلب باشد، نباید از این دستگاه استفاده کند. این موضوع برای افراد مبتلا به سل، خونریزی و خانم‌های باردار نیز صدق می‌کند.

مگنت درمانی چه مزیتی می‌تواند داشته باشد؟

در کنار تمام فوایدی که به شما گفتیم، یک سری از نکات دیگر وجود دارند که توجه به آن‌ها خالی از لطف نیست. دستگاه‌های مغناطیسی به گونه‌ای طراحی شده‌اند که می‌توانند جریان خون در مویرگ‌ها را افزایش دهند. همچنین باعث می‌شوند تا مواد فاسد و اسید لاکتیک از بافت‌های بدن به بیرون هدایت شوند. این مزایا باعث می‌شوند تا فرد آسیب‌دیده یا بیمار درد و التهاب بسیار کمتری را تجربه کند. این مورد می‌تواند یک نقطه قوت فوق‌العاده به حساب بیاید.

مگنت درمانی در ناحیه زانو

همانطور که اشاره کردیم، می‌توان از مگنت تراپی در قسمت‌های مختلف بدن استفاده کرد که زانو یکی از آن‌ها است. زانو یکی از بزرگترین مفاصل در بدن به حساب می‌آید که وزن تمام بدن را تحمل می‌کند. از آنجایی که این مفصل عمقی است و دسترسی به آن کار آسانی نیست، استفاده از روش مگنت درمانی می‌تواند یکی از ایده‌آل‌ترین گزینه‌های موجود باشد. مشکلات مختلفی در زانو وجود دارند که می‌توان برای رفع آن‌ها از مگنت استفاده کرد. از مشکلات موجود می‌توانیم موارد زیر را نام ببریم:

• التهاب زانو: این مشکل نه در مرحله حاد قرار دارد و نه مزمن.
  • آسیب مینیسک
  • آسیب رباط صلیبی
  • آسیب‌ انواع رباط‌های اطرف زانو
  • کپسول مفصلی
  • بعد از جراحی‌های زانو و ترمیم acl
  • شکستگی‌های زانو

همچنین بعد از جراحی نیز می‌توان از این روش استفاده کرد؛ به شرطی که دکتر جراح ممنوعیتی صادر نکرده باشد. اگر زانوی شما دچار شکستگی شده باشد، در آن صورت مگنت تراپی از ایده‌آل‌ترین پیشنهادهایی است که می‌توان از آن بهره برد. همچنین برای تسریع جوش‌خوردگی زانو نیز این روش پیشنهاد می‌شود.

آیا می‌توان مگنت درمانی را در خانه انجام داد؟

از آنجایی که برخی از روش‌های فیزیوتراپی در خانه انجام می‌شوند، این سوال برای افراد به وجود می‌آید که آیا می‌توان مگنت تراپی را در خانه نیز انجام داد یا خیر؟ دستگاه‌های مغناطیس درمانی، تخت و سلنوئید مخصوص به خود را دارند؛ به همین علت انجام دادن آن در منزل نیز منطقی نیست. یک سری از دستگاه‌های مغناطیسی وجود دارند که دارای پرتابل ضعیف‌تری هست و می‌توان از آن‌ها در خانه نیز بهره برد؛ پس به طور کلی می‌توانیم اینطور بیان کنیم که بهتر است برای مغناطیس درمانی به کلینیک‌های مخصوص این کار مراجعه کنید.

هزینه مگنت تراپی چقدر است؟

آخرین مسئله‌ای که در این مطلب قصد داریم به بررسی آن‌ها بپردازیم در ارتباط با هزینه مگنت تراپی است. برای اطلاع از هزینه‌های این امر باید به کتاب ارزشیابی نسبی وزارت بهداشت و درمان مراجعه کنید. همچنین نکته مهمی که درباره این موضوع قابل‌ذکر است، این بوده که روش مغناطیس درمانی تحت پوشش بیمه‌های سلامت و تامین اجتماعی قرار نمی‌گیرد. در کل قبل از اینکه نسبت به دنبال کردن این روش درمانی اقدام کنید، حتما پیش از هر چیز، اطلاعات لازم را درباره هزینه‌ها به دست بیاورید.

سخن آخر درباره روش درمانی مگنت تراپی

مگنت تراپی یکی از روش‌های درمانی بیماری‌های عضلانی است که زیرمجموعه روش فیزیوتراپی است. مغناطیس درمانی که نام دیگر این روش است، دارای فواید و کاربردهای گوناگون است. در این مطلب سعی کردیم مهم‌ترین کاربردها را با شما به اشتراک بگذاریم. مغناطیس تراپی دارای روش‌های متداول گوناگونی است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توانیم به مگنت سرامیکی و مگنت هماتیت اشاره کنیم. این روش درمانی بی‌خطر است؛ اما با این وجود گروه‌های خاصی وجود دارند که به طور جد باید از این روش دوری کنند. زنان باردار و افراد دیابتی در بین این گروه‌ها جای می‌گیرند.