پارگی و آسیب مینیسک زانو : درمان، علائم و علت

پارگی مینیسک

پارگی و آسیب مینیسک زانو : درمان، علائم و علت

پارگی و آسیب مینیسک زانو

پارگی مینیسک یکی از آسیب‌های شایع زانو است. هر فعالیتی که باعث شود زانوی خود را به زور بپیچانید یا بچرخانید، به ویژه هنگامی‌که تمام وزن خود را روی آن قرار دهید می‌تواند منجر به پارگی مینیسک شود. هر یک از زانوهای شما دارای دو قطعه غضروف C شکل است که مانند یک بالشتک و واشر بین استخوان ران و ساق شما عمل می‌کند. پارگی مینیسک باعث درد، تورم و سفتی می‌شود.
همچنین ممکن است حرکت زانو را محدود کند و صاف کردن کامل زانوی خود مشکل داشته باشید. درمان محافظه کارانه مانند استراحت، یخ و دارو بعضی اوقات برای تسکین درد پارگی ناکامل و درجه یک مینیسک کافی است و به آسیب دیدگی زمان می‌دهد تا خود به خود بهبود یابد اما در موارد دیگر، پارگی مینیسک نیاز به ترمیم جراحی دارد.

علائم پارگی مینیسک زانو

اگر مینیسک خود را پاره کرده باشید ممکن است علائم و نشانه‌های زیر را در زانوی خود داشته باشید :
تورم یا سفتی
 خالی کردن زانو
قفل شدن زانو در بعضی از حرکات
درد، به ویژه هنگام پیچاندن یا چرخاندن زانو
مشکل صاف کردن زانوی خود به طور کامل
احساس popping (در این حالت شما ممکن است احساس کنید که چیزی درون زانو قرار گرفته است و وقتی زانوی به عقب و جلو خم می‌شود، ظاهر می‌شود.)
توجه : اگر زانوی شما دردناک یا متورم است یا اگر نمی‌توانید زانوی خود را به روش‌های معمول حرکت دهید، با پزشک خود تماس بگیرید.

درباره پارگی و آسیب منیسک زانو

علل پارگی مینیسک زانو چیست؟

پارگی مینیسک می‌تواند در نتیجه هر فعالیتی باشد که باعث می‌شود زانوی خود را به زور بپیچانید یا بچرخانید مانند چرخش تهاجمی‌ یا توقف و چرخش ناگهانی. حتی زانو زدن، چمباتمه زدن عمیق یا بلند کردن چیز سنگینی نیز می‌تواند منجر به پارگی مینیسک شود. در بزرگسالان مسن، تغییرات دژنراتیو و آرتروز زانو می‌تواند به پارگی مینیسک با آسیب کم یا حتی بدون ضربه کمک کند.

چه عواملی ممکن است خطر ابتلا به این آسیب را افزایش دهد؟

انجام فعالیت‌هایی که شامل پیچ خوردگی و چرخش زانو است شما را در معرض پارگی مینیسک قرار می‌دهد. این خطر به ویژه برای ورزشکاران بسیار زیاد است به ویژه افرادی که در ورزش‌های تماسی مانند فوتبال یا فعالیت‌هایی که شامل چرخش است مانند تنیس یا بسکتبال شرکت می‌کنند. افزایش سن و چاقی نیز از عوامل خطر محسوب می‌شوند.

چه عواملی ممکن است خطر ابتلا به این آسیب را افزایش دهد؟

عوارض

پارگی مینیسک می‌تواند منجر به احساس خالی کردن زانو، ناتوانی در حرکت طبیعی زانو یا درد مداوم زانو شود. احتمال ابتلا به آرتروز در زانوی آسیب دیده بیشتر است.

راه‌های تشخیص پارگی مینیسک زانو چیست؟

مینیسک پاره شده اغلب در حین معاینه فیزیکی قابل شناسایی است. پزشک شما ممکن است زانو و پای شما را به موقعیت‌های مختلف حرکت دهد، شما را در حال راه رفتن تماشا کند و از شما بخواهد چمباتمه بزنید تا علت علائم و نشانه‌های شما را مشخص کند. همچنین ممکن است پزشک از شما درخواست آزمایشات تصویر برداری زیر را کند :
♦ ام آر آی (MRI) : این بهترین مطالعه تصویربرداری برای تشخیص پارگی مینیسک است.
♦ ایکس ری (X-ray) : از آنجا که مینیسک پاره از غضروف ساخته شده است، در اشعه ایکس دیده نمی‌شود. اما اشعه ایکس می‌تواند سایر مشکلات زانو را که باعث علائم مشابه می‌شوند رد کند.
♦ آرتروسکوپی : در برخی موارد، پزشک ممکن است از ابزاری به نام آرتروسکوپ برای بررسی قسمت داخلی زانوی شما استفاده کند. آرتروسکوپی از طریق یک برش کوچک در نزدیکی زانوی شما انجام می‌شود. این دستگاه شامل یک نور و یک دوربین کوچک است که یک تصویر بزرگتر از داخل زانوی شما را به یک مانیتور منتقل می‌کند. در صورت لزوم، ابزارهای جراحی را می‌توان از طریق آرتروسکوپ یا از طریق برش‌های کوچک اضافی در زانوی شما برای اصلاح یا ترمیم پارگی وارد کرد.

راه‌های تشخیص پارگی مینیسک زانو چیست؟

درمان پارگی مینیسک زانو

درمان پارگی مینیسک اغلب بسته به نوع، اندازه و محل پارگی شما به صورت محافظه کارانه آغاز می‌شود. پارگی‌های مرتبط با آرتروز اغلب با گذشت زمان با درمان آرتروز بهبود می‌یابند، بنابراین معمولاً نیاز به جراحی ندارند. بسیاری از پارگی‌های دیگر که با قفل شدن یا انسداد حرکت زانو همراه نیستند، با گذشت زمان درد کمتری خواهند داشت، بنابراین همچنین نیازی به جراحی ندارند.

پزشک شما ممکن است موارد زیر را توصیه کند :
♦ دارو : مسکن‌های بدون نسخه نیز می‌توانند به تسکین درد زانو کمک کنند.
♦ استراحت : از فعالیت‌هایی که باعث تشدید درد زانو می‌شود، به خصوص از هر فعالیتی که باعث پیچ خوردن یا چرخش زانوی شما شود، خودداری کنید. اگر درد شما شدید است، استفاده از عصا می‌تواند فشار را از روی زانوی آسیب دیده بردارد و باعث بهبودی شود.
♦ یخ : یخ می‌تواند درد و تورم زانو را کاهش دهد. از بسته سرد، یک کیسه سبزیجات منجمد یا یک حوله پر از مکعب یخ برای مدت زمان حدود 15 دقیقه استفاده کنید و زانوی خود را بالا نگه دارید. این کار را هر چهار تا شش ساعت در یک یا دو روز اول و سپس به تعداد دفعات لازم انجام دهید.
♦ فیزیو تراپی : فیزیوتراپی می‌تواند به شما در تقویت عضلات اطراف زانو و پاها کمک کند تا به ثبات و حمایت مفصل زانو کمک کند.

درمان پارگی مینیسک زانو

عمل جراحی

اگر زانوی شما با وجود درمان توانبخشی دردناک باقی بماند یا زانوی شما قفل شود، ممکن است پزشک جراحی را به شما توصیه کند. گاهی اوقات امکان ترمیم پارگی مینیسک وجود دارد، به ویژه در کودکان و بزرگسالان. اگر پارگی قابل ترمیم نباشد، ممکن است مینیسک با جراحی اصلاح شود، احتمالاً از طریق برش‌های ریزی با استفاده از آرتروسکوپ انجام شود. پس از جراحی، شما باید تمریناتی را برای افزایش و حفظ قدرت و ثبات زانو انجام دهید.
اگر مبتلا به آرتروز پیشرفته هستید، پزشک ممکن است تعویض مفصل زانو را توصیه کند. برای افراد جوان که بعد از جراحی علائم و نشانه‌هایی دارند اما آرتروز پیشرفته ندارند، پیوند مینیسک ممکن است مناسب باشد.

عمل جراحی

تا زمانی که درد مینیسک زانو از بین نرود، از فعالیت‌هایی که باعث تشدید درد زانو می‌شوند به خصوص ورزش‌هایی که شامل چرخش یا پیچ خوردن زانوتان است خودداری کنید.