انگشت ماشه ای یا تریگر فینگر چیست

انگشت ماشه ای

انگشت ماشه ای یا تریگر فینگر چیست

انگشت ماشه ای چیست؟


انگشت ماشه ای حالتی است که در آن یکی از انگشتان شما در حالت خمیده گیر می‌کند. انگشت شما ممکن است با ضربه محکم و ناگهانی خم شود یا صاف شود مانند ماشه‌ ای که کشیده می‌شود و آزاد می‌شود و حالت پرشی داشته باشد. انگشت ماشه ای همچنین به عنوان stenosing tenosynovitis (التهاب تاندونی که منجر به چسبندگی غلاف احاطه کننده تاندون می‌شود) شناخته می‌شود. اگر انگشت ماشه ای شدید باشد‌، ممکن است انگشت شما در حالت خم شده قفل شود.
افرادی که کار ‌آنها نیاز به اقدامات تکرار کننده دارد‌، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به انگشت ماشه ای هستند.‌ این عارضه همچنین در خانم‌ها و افراد مبتلا به دیابت شایعتر است. درمان انگشت ماشه ای بسته به شدت آن متفاوت است.
انگشت ماشه ای چیست؟

علائم ایجاد انگشت ماشه ای


علائم و نشانه‌های انگشت ماشه ای ممکن است از خفیف به شدید پیشرفت کند و شامل موارد زیر باشد :
سفتی و خشکی انگشت‌، به خصوص در صبح.
حساسیت یا یک برآمدگی کف دست در قاعده انگشت آسیب دیده.
انگشت در حالت خم شده قفل شده است‌، که قادر به صاف کردن آن نیستید.
گرفتگی یا قفل شدن انگشت در حالت خم شده‌، که ناگهان مستقیم صاف می‌شود.
هنگامی‌که انگشت خود را حرکت می‌دهید یک احساس بیرون آمدن (مستقیم صاف شدن) یا کلیک کنید.
توجه : انگشت ماشه ای می‌تواند هر یک از انگشتان از جمله انگشت شست را درگیر کند. ممکن است همزمان بیش از یک انگشت تحت تأثیر قرار گیرد و ممکن است هر دو دست درگیر شوند. ماشه‌ای شدن انگشت معمولاً صبح‌ها بیشتر مشخص می‌شود‌، همچنین در حالی که محکم یک چیز را می‌گیرید یا انگشت خود را صاف می‌کنید.

علائم ایجاد انگشت ماشه ای

علت انگشت ماشه ای


تاندون‌ها، بندهای رشته‌ای هستند که عضله را به استخوان متصل می‌کنند. هر تاندون توسط یک غلاف محافظ احاطه شده است. انگشت ماشه ای هنگامی‌اتفاق می‌افتد که غلاف تاندون انگشت آسیب دیده تحریک شده و ملتهب شود. ‌این امر باعث اختلال در حرکت طبیعی لغزش تاندون داخل غلاف می‌شود. تحریک طولانی مدت غلاف تاندون می‌تواند باعث ‌ایجاد جای زخم‌، ضخیم شدن و تشکیل برجستگی (گره) در تاندون شود که حرکت تاندون را حتی بیشتر مختل می‌کند.

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟


در صورت گرم و ملتهب شدن مفصل انگشت خود به دنبال مراقبت‌های پزشکی فوری باشید‌، زیرا ‌این علائم ممکن است نشان دهنده عفونت باشد. در صورت داشتن سفتی‌، گرفتگی‌، بی‌حسی یا درد در مفصل انگشت‌، یا اگر نمی‌توانید انگشت را صاف یا خم کنید‌، با پزشک خود قرار ملاقات بگذارید.
چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

عوامل خطر درد انگشت ماشه ای


عواملی که شما را در معرض خطر ابتلا به انگشت ماشه ای قرار می‌دهد عبارتند از :
♦ جنسیت : انگشت ماشه‌ای بیشتر در خانم‌ها دیده می‌شود.
♦ برخی مشکلات سلامتی : افرادی که دیابت یا آرتریت روماتوئید دارند در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به انگشت ماشه‌ای هستند.
♦ گرفتن مکرر : مشاغل و سرگرمی‌هایی که شامل استفاده مکرر از دست و گرفتن طولانی یک جسم است ممکن است خطر ابتلا به انگشت ماشه‌ای را افزایش دهد.
♦ جراحی سندرم تونل کارپال : انگشت ماشه‌ای ممکن است عارضه‌ای باشد که همراه با جراحی برای سندرم تونل کارپ ‌ایجاد شود‌، به خصوص در شش ماه اول پس از جراحی.

تشخیص انگشت ماشه ای


تشخیص انگشت ماشه ای به آزمایش دقیق نیاز ندارد. پزشک تشخیص را بر اساس سابقه پزشکی و معاینه فیزیکی انجام می‌دهد. در طول معاینه فیزیکی‌، پزشک از شما می‌خواهد که دست خود را باز و بسته کنید تا نقاط درد‌، روان بودن حرکت و شواهد قفل شدن را بررسی کند. پزشک همچنین کف دست شما را لمس می‌کند تا ببینید آیا توده‌ای وجود دارد یا خیر. اگر توده با انگشت ماشه ای همراه باشد‌، توده با حرکتِ انگشت حرکت می‌کند زیرا توده ناحیه‌ای از تورم در بخشی از تاندون است که انگشت را حرکت می‌دهد.

داروها


داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی مانند ‌ایبوپروفن یا ناپروکسن ممکن است درد را تسکین دهند اما بعید است تورمی‌که منجر به منقبض شدن غلاف تاندون یا گیر افتادن آن شده است را برطرف کند.

داروها

درمان‌ درد انگشت ماشه ای


درمان‌های غیر تهاجمی ‌محافظه‌کارانه شامل موارد زیر می‌باشد :
♦ تمرینات کششی : پزشک شما همچنین ممکن است تمرینات ملایمی ‌را برای کمک به حفظ تحرک در انگشت شما پیشنهاد دهد.
♦ آتل : پزشک ممکن است شما را مجبور کند که در شب آتل بپوشید تا انگشت آسیب دیده را تا شش هفته در حالت کشیده نگه دارد. آتل به استراحت تاندون کمک می‌کند.
♦ استراحت : تا زمانی که علائم شما بهبود نیابد‌، از انجام فعالیت‌هایی که نیاز به گرفتن تکراری‌، چنگ زدن مکرر یا استفاده طولانی مدت از دستگاه‌های دستی لرزان دارند‌، خودداری کنید. اگر نمی‌توانید از‌این فعالیت‌ها اجتناب کنید‌، مچ بندهای طبی ممکن است محافظت کنند.
درمان‌ درد انگشت ماشه ای

سایر روش‌های درمان


اگر علائم شما شدید است یا درمان‌های محافظه‌کارانه کمکی نکرده‌اند‌، پزشک ممکن است به شما پیشنهاد دهد :
♦ تزریق استروئید : تزریق داروی استروئیدی در مجاورت یا داخل غلاف تاندون ممکن است التهاب را کاهش دهد و اجازه دهد دوباره تاندون در مسیر خودش حرکت کند. ‌این متداول‌ترین روش درمانی است و معمولاً در بیشتر افراد تحت درمان برای یک سال یا بیشتر موثر است. اما گاهی اوقات بیش از یک تزریق طول می‌کشد. برای افراد دیابتی‌، تزریق استروئید کمتر تاثیر دارد.
♦ آزاد شدن از راه زیر پوستی : پس از بی حس کردن کف دست‌، پزشک یک سوزن محکم به بافت اطراف تاندون آسیب دیده شما وارد می‌کند. حرکت همراه سوزن و انگشت کمک می‌کند تا گره‌ای که مانع حرکت صاف تاندون می‌شود از بین برود. ‌این درمان ممکن است تحت کنترل سونوگرافی انجام شود‌، بنابراین پزشک می‌تواند محل سوزن زیر پوست را ببیند تا مطمئن شود که غده تاندون را باز می‌کند بدون ‌اینکه به تاندون یا اعصاب اطراف آسیب برساند. ‌این روش معمولاً در مطب پزشک یا در اتاق عمل مطب انجام می‌شود.
♦ جراحی : با انجام یک برش کوچک در نزدیکی قاعده انگشت آسیب دیده شما‌، جراح می‌تواند قسمت منقبض شده غلاف تاندون را باز کند.‌ این روش معمولاً در اتاق عمل انجام می‌شود.

 

سایر روش‌های درمان

توجه : شما می توانید از طریق این لینک رزرو،  اقدام به دریافت وقت ملاقات جهت رفع بیماری خود در کلینیک تخصصی توانبخشی یارا کنید.

انگشت ماشه ای هنگامی‌اتفاق می‌افتد که غلاف تاندون انگشت آسیب دیده تحریک شده و ملتهب شود. ‌این امر باعث اختلال در حرکت طبیعی لغزش تاندون داخل غلاف می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خدمات مرکز جامع توانبخشی کلینیک یارا

کاردرمانی

کاردرمانی در کرمان و کلینیک یارا به شما کمک می‌کند تا صاحب بهترین زندگی در خانه، محل کار و هر مکان دیگری شوید.

فیزیوتراپی تخصصی

فیزیوتراپی تخصصی دیسک کمر و گردن، آسیبهای ورزشی، خار پاشنه، مشکلات شانه و آرنج و دست، بازتوانی بعد از اعمال جراحی ارتوپدی و مغز اعصاب، آتروز زانو

مداخلات کم تهاجمی درد

مداخلات کم تهاجمی شامل بلاک عصب، تزریقات مفصلی ارتوکین، سلول درمانی PRP، اوزون تراپی مفاصل و کمر تحت هدایت سونوگرافی

خدمات تخصصی ارتوپد

کلینیک یارا به بیماران مبتلا اختلالات اسکلتی- عضلانی و آسیب‌های تاثیر گذار بر استخوان‌ها، مفاصل، رباط‌ها، تاندون‌ها و ماهیچه‌ها خدمات ارائه می‌دهد.