تاندونیت آشیل چیست و چگونه درمان می‌شود؟

achilles tendon rupture lancaster pa

تاندونیت آشیل چیست؟

تاندونیت آشیل یک آسیب دیدگی در تاندون آشیل است. تاندون آشیل نواری از بافت همبند است که عضلات ساق پا را در پشت ساق پا به استخوان پاشنه پا متصل می‌کند. تاندینوپاتی آشیل معمولاً در دونده‌هایی اتفاق می‌افتد که ناگهان شدت یا مدت دویدن خود را افزایش داده‌اند. همچنین در افراد میانسال که فقط در آخر هفته‌ها و بدون ورزش منظم ورزش می‌کنند، مانند تنیس یا بسکتبال، معمول است.
این آسیب دیدگی می‌تواند تاندون را ضعیف کند و در نتیجه باعث آسیب پذیری بیشتر در برابر پارگی می‌شود. بیشتر موارد تاندونیت آشیل را می‌توان با مراقبت نسبتاً ساده و در منزل تحت نظارت پزشک معالجه کرد. موارد جدی تر از التهاب مفصل آشیل می‌تواند منجر به پارگی تاندون شود که ممکن است نیاز به ترمیم جراحی داشته باشد.

تاندونیت آشیل چیست؟

علل تاندونیت آشیل

درد همراه با التهاب مفصل آشیل به طور معمول بعد از دویدن یا سایر فعالیت‌های ورزشی به صورت یک درد خفیف در پشت ساق پا یا بالای پاشنه پا شروع می‌شود. درد شدیدتر ممکن است پس از دویدن طولانی مدت، بالا رفتن از پله یا با سرعت دویدن رخ دهد. همچنین ممکن است درد یا سفتی به خصوص هنگام صبح داشته باشید که معمولاً با فعالیت خفیف بهبود می‌یابد.

علائم تاندونیت آشیل

تاندونیت آشیل به دلیل فشار مکرر یا شدید روی تاندون آشیل ایجاد می‌شود. این تاندون هنگام راه رفتن، دویدن، پریدن یا فشار روی انگشتان پا استفاده می‌شود. ساختار تاندون آشیل با افزایش سن ضعیف می‌شود، که می‌تواند آن را در معرض آسیب دیدگی قرار دهد. به ویژه در افرادی که ممکن است فقط آخر هفته‌ها در ورزش شرکت کنند یا به طور ناگهانی شدت برنامه‌های خود را افزایش دهند.

چه عواملی ممکن است خطر ابتلا به تاندونیت آشیل را افزایش دهد؟

♦ جنسیت : تاندونیت آشیل بیشتر در مردان رخ می‌دهد.
♦ سن : تاندونیت آشیل با افزایش سن بیشتر دیده می‌شود.
♦ داروها : انواع خاصی از آنتی بیوتیک‌ها، به نام فلوئوروکینولون‌ها، با نرخ بالاتر تاندونیت آشیل همراه هستند.
♦ شرایط پزشکی خاص : افرادی که مبتلا به پسوریازیس یا فشار خون بالا هستند، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به تاندونیت آشیل هستند.
♦ مشکلات جسمی : کف پای صاف می‌تواند فشار بیشتری به تاندون آشیل وارد کند. چاقی و عضلات ساق پای سفت و کوتاه نیز می‌توانند فشار تاندون را افزایش دهند.
♦ گزینه های تمرینی : دویدن با کفش‌های فرسوده می‌تواند خطر ابتلا به درگیری آشیل را افزایش دهد. درد تاندون در هوای سرد بیشتر از هوای گرم اتفاق می‌افتد و دویدن در زمین‌های تپه‌ای نیز می‌تواند شما را مستعد آسیب آشیل کند.

چه عواملی ممکن است خطر ابتلا به تاندونیت آشیل را افزایش دهد؟

اقدامات موثر جهت کاهش خطر تاندونیت آشیل

♦ تمرینات خود را تغییر بدهید : فعالیت های دارای تأثیر زیاد مانند دویدن و پرش را با فعالیت‌های کم اثر مانند دوچرخه سواری و شنا جایگزین کنید.
♦ سطح فعالیت خود را به تدریج افزایش دهید : اگر به تازگی یک رژیم ورزشی را شروع کرده‌اید، به آرامی‌شروع کنید و به تدریج مدت و شدت تمرین را افزایش دهید.
♦ عضلات ساق پا را تقویت کنید : عضلات قوی ساق باعث می‌شوند که ساق و تاندون آشیل بتوانند استرس‌هایی را که با فعالیت و ورزش روبرو هستند بهتر کنترل کنند.
♦ کفش‌های خود را با دقت انتخاب کنید : کفشی که هنگام ورزش می‌پوشید باید بالشتک کافی برای پاشنه شما را ایجاد کند و باید دارای یک قوس محکم باشد تا به شما کمک کند تا تنش در تاندون آشیل کاهش یابد.
♦ روزانه کشش داشته باشید : وقت خود را برای کشش عضلات ساق پا و تاندون آشیل صبح، قبل از ورزش و بعد از ورزش اختصاص دهید تا انعطاف پذیری شما حفظ شود. این امر به ویژه برای جلوگیری از عود تاندونیت آشیل بسیار مهم است.
♦ به خودتان سخت نگیرید : از فعالیت‌هایی که باعث فشار شدید بر روی تاندون‌های شما می‌شود مانند دویدن در تپه‌ها خودداری کنید. اگر در یک فعالیت سنگین شرکت می‌کنید، ابتدا با سرعت کمتری گرم کنید. اگر در حین انجام تمرین خاصی متوجه درد شدید، بایستید و استراحت کنید.

تشخیص تاندونیت آشیل

پزشک شما ممکن است یک یا چند آزمایش زیر را برای ارزیابی وضعیت شما تجویز کند :
♦ اشعه ایکس (X-ray)
MRI : دستگاه‌های MRI می‌توانند تصاویر بسیار با جزئیاتی از تاندون آشیل تولید کنند.
سونوگرافی : سونوگرافی می‌تواند تصاویری از تاندون آشیل در حال حرکت را در زمان واقعی تولید کند و سونوگرافی رنگ داپلر می‌تواند جریان خون در اطراف تاندون را ارزیابی کند.

بازتوانی درد به کمک متخصص طب ورزشی

یک متخصص طب ورزشی ممکن است برخی از گزینه‌های درمانی زیر را پیشنهاد کند :
♦ کفی : در کفش قرار میگیرد که پاشنه شما را کمی‌بالا می‌آورد، می‌تواند از فشار وارد شده بر روی تاندون بکاهد.
♦ تمرین‌های ورزشی : درمانگران اغلب تمرینات کششی و تقویتی ویژه‌ای را برای بهبود و تقویت تاندون آشیل و ساختارهای پشتیبانی کننده آن تجویز می‌کنند.
♦ شاک ویو تراپی : یکی از درمان‌هایی که می‌تواند کمک زیادی در موارد طول کشیده تاندونیت آشیل کند استفاده از دستگاه شاک ویو است که به صورت غیر جراحی و با تکنولوژی امواج فرا صوت به صورت متمرکز ترمیم تاندون‌های آسیب دیده به کاهش درد بیمار کمک میکند.
♦ هیلتراپی : دستگاه هیلتراپی یکی از تجهیزات منحصر به فرد در مرکز جامع یارا می‌باشد که با تکنولوژی خود و به صورت غیر جراحی و بدون درد به کاهش درد و التهاب ناحیه درگیر و بالا بردن سرعت ترمیم به بهبود بیمار کمک میکند. مشخص شده است که نوع خاصی از تقویت به نام تقویت “eccentric” (نیروی خارجی)، که مکانیسم آن آهسته پایین آوردن وزنه پس از بالا بردن وزنه است، به ویژه برای مشکلات مداوم آشیل مفید است.

درمان‌ خانگی تاندونیت آشیل

استراتژی‌های خود مراقبتی شامل مراحل زیر است که اغلب با اختصار R.I.C.E شناخته می‌شوند :
♦ باند کشی : باند کشی می‌تواند به کاهش تورم و کاهش حرکت تاندون کمک کند.
♦ ارتفاع : پای آسیب دیده را بالاتر از سطح قلب خود قرار دهید تا تورم را کاهش دهد.
♦ یخ : برای کاهش درد یا تورم، بعد از ورزش یا احساس درد، حدود 15 دقیقه کیسه یخ را روی تاندون قرار دهید.
♦ استراحت : ممکن است لازم باشد چندین روز از انجام ورزش خودداری کنید یا به فعالیتی بپردازید که تاندون آشیل را خسته نکند، مانند شنا. در موارد شدید، ممکن است نیاز به پوشیدن پوتین مخصوص و استفاده از عصا داشته باشید.

درمان‌ خانگی تاندونیت آشیل

در مرکز تخصصی توانبخشی یارا بسته به شدت درگیری آشیل و مدت زمان درگیری درمان مناسب انتخاب می‌شود که شامل استفاده از مدالیته‌های درمانی در کنار ورزش درمانی تخصصی می‌باشد. درموارد مزمن یا مواردی که پاسخ مناسب نمی‌دهند اقدامات کم تهاجمی تحت هدایت سونوگرافی جهت درمان تاندونیت آشیل به صورت سرپایی و در مرکز انجام می‌شود.