روش درمان طب سوزنی برای دیسک کمر

درمان طب سوزنی برای دیسک کمر

آیا طب سوزنی برای دیسک کمر کارآمد است؟ درمان دیسک کمر با طب سوزنی چه شیوه‌هایی دارد؟ یکی از دردهای رایج و متداول بین افراد خصوصا در سنین بالا، دیسک کمر یا Herniated disc  است. اگر کمی اطلاعات آناتومی داشته باشید، می‌دانید که ستون فقرات یا ستون مهره‌ها بخشی از اسکلت محوری بدن انسان است که موجب استقرار اندام‌ها در جای صحیح شده و مهمتر از همه، از نخاع و سیستم عصبی مرکزی (CNS  ) محافظت می‌کند.

طناب عصبی پشتی نخاع که دارای ریشه‌های عصبی حسی و حرکتی است، در درون ستون مهره‌ها جای گرفته تا محافظت شود. اما شرایطی پیش می‌آید که ماده غضروفی و ژلاتینی بین مهره‌ها برآمده می‌شوند و به نخاع فشار می‌آورد. در این هنگام اصطلاحا می‌گویند دیسک پاره شده یا فتق دیسک رخ داده و با درد شدید و محدودیت دامنه حرکتی همراه است.

اما سوالی که بین مبتلایان دیسک کمر رایج است، این است که آیا طب سوزنی برای دیسک کمر کاربرد خواهد داشت؟ درمان بیرون زدگی دیسک کمر با طب سوزنی امکان‌پذیر است و یا این روش تنها درد را کاهش می‌دهد؟ عوارض طب سوزنی برای دیسک کمر شامل چه مواردی است؟ و درمان دیسک کمر با طب سوزنی چه روش‌هایی دارد؟ در این نوشته با کلینیک یارا همراه باشید تا به طور جامع و کاربردی این موضوع را مورد بررسی قرار دهیم.

چرا به طب سوزنی برای دیسک کمر نیاز خواهیم داشت؟

درمان طب سوزنی برای دیسک کمر

همانطور که پیش‌تر نیز اشاره کردیم، دیسک کمر، عارضه‌ای است که در نتیجه بیرون زدگی ماده بین مهره‌های ستون فقرات ایجاد می‌شود و می‌تواند با درد شدید، بی‌حسی پاها و کاهش دامنه حرکت همراه باشد. چراکه فشار دیسک و ماده ژلاتینی و غضروفی بر نخاع قرار گرفته در حفرات ستون مهره‌ها وارد می‌شود و فعالیت اعصاب را دچار اختلال می‌کند. درواقع وقتی دیسک کمر تا حدی وخیم می‌شود که بی‌حسی ران‌ها را به دنبال دارد، هیچ راهی به جز جراحی اورژانسی کارآمد نمی‌باشد. پس چه وقت می‌توان از طب سوزنی برای دیسک کمر استفاده کرد؟

در حقیقت طب سوزنی روشی کم‌خطر و فوق‌العاده موثر برای کاهش درد است که از ۲۰۰۰ سال پیش در میان مردمان رواج داشته، و هنوز که هنوز است نمی‌توان مکانیزم دقیقی برای شیوه درمان دیسک کمر با طب سوزنی بیان کرد. اما وقتی در اثر رانندگی مداوم و طولانی‌مدت، بلند کردن نامناسب اجسام سنگین و فشار مضاعف وارده به ستون مهره‌ها دیسک کمر بیرون می‌زند، طب سوزنی برای دیسک کمر کاربرد بالایی پیدا می‌کند و می‌تواند درد را به طور موقت کاهش دهد. البته با تکرار روش درمان دیسک کمر با طب سوزنی، این کاهش درد از حالت موقت خارج می‌شود و می‌تواند اثر ماندگاری داشته باشد.

مکانیزم اثر طب سوزنی برای دیسک کمر

درمان طب سوزنی برای دیسک کمر

مکانیزم درمان دیسک کمر با طب سوزنی بسیار گسترده و کارآمد است و طب سوزنی برای دیسک کمر از چند طریق کمک کننده خواهد بود. برای اعمال روش درمان دیسک کمر با طب سوزنی، متخصص طب سوزنی که دانش و مهارت بالایی در این کار دارد، سوزن‌های مخصوص را در مراکز انرژی بدن وارد می‌کند. نقاط طب سوزنی برای دیسک کمر شامل کف پا، باسن، پایین کمر، پشت زانو و کف دست است؛ در این نواحی می‌توان اعصاب مربوطه را تحریک و تقویت کرد تا به جای سیگنال‌های درد، اعصاب مربوط به حرکت را فعال کنند.

برخی متخصصان بر این باورند که طب سوزنی برای دیسک کمر، بر مراکز انرژی بدن تاثیر می‌گذارد. به‌طوریکه مراکزی که در زمان آسیب دیدگی و بحران می‌توانند مسکن‌های طبیعی را از خود آزاد کنند، با وارد کردن این سوزن‌ها تحریک می‌شوند و در تسکین درد بهتر عمل می‌کنند. اما نظرات دیگری هم در این باره وجود دارد. این دیدگاه نیز بسیار رایج است که طب سوزنی با تحریک اعصاب در نواحی به‌خصوص باعث برهم زدن تمرکز اعصاب بر درد کمر می‌شود. با تحریک اعصاب در مراکز انرژی بدن به‌وسیله سوزن‌ها، توجه اعصاب از درد ناحیه دیسک برداشته شده و در نواحی مختلف پخش می‌شود.

 

فواید و اثرات طب سوزنی برای دیسک کمر

آموزش طب سوزنی برای دیسک کمر

  1. با توجه به مکانیزم عملکرد شرح داده شده، طب سوزنی برای دیسک کمر، با تحریک اعصاب در مراکز انرژی بدن باعث کاهش درد می‌شود.
  2. افزون بر کاهش درد پاها و ستون مهره‌ها، طب سوزنی برای تقویت اعصاب حرکتی نیز کاربرد دارد. یکی از فواید طب سوزنی برای دیسک کمر این است که اعصاب پا را تحریک و تقویت می‌کند تا به توانایی حرکتی سابق خود بازگردند.
  3. وقتی در نقاط طب سوزنی برای دیسک کمر سوزن‌ها را وارد می‌کنیم، با تحریک اعصاب، خونرسانی به موضع درمان افزایش می‌یابد. افزایش خونرسانی سبب می‌شود روند بهبود دیسک تسریع شود و با آبرسانی به محل آسیب، احتمال بروز مجدد دیسک کاهش یابد.
  4. بسیاری دردهای دیسک کمر مربوط به فشارهای روانی و استرس هستند. از این رو درمان دیسک کمر با طب سوزنی که اعصاب را تحت تاثیر قرار می‌دهد، برای آرام کردن فرد نیز موثر است.
  5. به‌وسیله طب سوزنی می‌توان اسپاسم، گرفتگی و کم آبی ماهیچه‌های اطراف کمر را نیز برطرف ساخت که به بهبود درد و توان حرکت فرد کمک شایانی می‌کند.
  6. درمان دیسک کمر با طب سوزنی نیاز به دارودرمانی را از بین می‌برد و از این جهت باعث کاهش عوارض درمان می‌شود.
  7. با توجه به اینکه این روش کم خطر است و نیازی به بیهوشی ندارد، عوارض آن نسبت به دیگر روش‌ها فوق‌العاده کمتر است.

 

عوارض طب سوزنی برای دیسک کمر چیست؟

به‌طورکلی اگر طب سوزنی برای دیسک کمر را به فردی متخصص و باتجربه بسپارید، عوارضی برای آن وجود نخواهد داشت. غالب عوارض طب سوزنی کمر در اثر خطای انسانی ایجاد می‌شوند و می‌توانند از کبودی‌های گذرا و ساده تا آسیب‌های عمیق اندام‌ها را به دنبال داشته باشند.

درصورتیکه متخصص سوزن‌ها را بیش از حد در بدن فرو کند، خونریزی و آسیب به لایه‌های عمقی پوست محتمل است. همچنین اگر سهلانگارانه از سوزن‌های غیر استریل استفاده شود، خطر عفونت فرد را تهدید خواهد کرد که خود زمینه‌ای برای آسیب‌های بیشتر است. شایان ذکر است که هزینه طب سوزنی برای دیسک کمر به تخصص و تجربه فرد بستگی دارد. با توجه به حساسیت کار، توصیه می‌شود درمان دیسک کمر با طب سوزنی به افراد باتجربه سپرده شود؛ حتی اگر هزینه بالاتر از بسیاری مراکز باشد.

کلینیک یارا علاوه بر انجام درمان دیسک کمر با طب سوزنی مراحل کامل فیزیوتراپی، درمان خار پاشنه، درمان کمر درد و…. را هم ممکن می‌سازد و برای درمان دیسک کمر همراه مراجعین گرامی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خدمات مرکز جامع توانبخشی کلینیک یارا

کاردرمانی

کاردرمانی در کرمان و کلینیک یارا به شما کمک می‌کند تا صاحب بهترین زندگی در خانه، محل کار و هر مکان دیگری شوید.

فیزیوتراپی تخصصی

فیزیوتراپی تخصصی دیسک کمر و گردن، آسیبهای ورزشی، خار پاشنه، مشکلات شانه و آرنج و دست، بازتوانی بعد از اعمال جراحی ارتوپدی و مغز اعصاب، آتروز زانو

مداخلات کم تهاجمی درد

مداخلات کم تهاجمی شامل بلاک عصب، تزریقات مفصلی ارتوکین، سلول درمانی PRP، اوزون تراپی مفاصل و کمر تحت هدایت سونوگرافی

خدمات تخصصی ارتوپد

کلینیک یارا به بیماران مبتلا اختلالات اسکلتی- عضلانی و آسیب‌های تاثیر گذار بر استخوان‌ها، مفاصل، رباط‌ها، تاندون‌ها و ماهیچه‌ها خدمات ارائه می‌دهد.