روش پرایس PRICE، محافظت از محل آسیب دیده

P R I C E Principle 1024x649 1

روش پرایس PRICE، محافظت از محل آسیب دیده

روش پرایس PRICE


روش پرایس PRICE (درمان آسیب دیدگی)، یکی از اصلی ترین دغدغه های افراد در زمان مواجه با صدمات مختلف بدنی می باشد. بسیاری از افراد در زمان تمرین دچار آسیب‌ دیدگی می‌شوند. اجرای نادرست تمرین، گرم‌ نکردن درست و انتخاب وزنه اشتباه از مرسوم‌ترین دلایل آسیب‌ دیدگی است. یکی از متدهای درمانی در مراحل اولیه پس از آسیب استفاده از تکنیک پرایس PRICE می باشد که این کلمه مخفف محافظت استراحت یخ درمانی و الویشن و کمپرس می‌باشد. در مراحل اولیه پس از آسیب به انجام این کارها می تواند منجر به کمتر شدن عوارض پس از آسیب شود.
این‌که چطور آسیب را درمان کنیم به عوامل متعدد بستگی دارد. باید دید که یک مصدومیت چقدر وخیم است، در کدام قسمت بدن وارد ایجادشده، وضعیت بدنی فرد به چه صورت است و سابقه آسیب‌های او چگونه است. برای هر آسیب‌دیدگی طبیعتا درمان متفاوتی وجود دارد. نکته مهم است که هیچ آسیبی نباید نادیده گرفته شود و حتما باید به آن توجه ویژه داشت. برای درمان آسیب دیدگی یکی از بهترین روش ها، تکنیک پرایس است که در ادامه شما را با آن آشنا می کنیم.

درمان آسیب دیدگی با روش پرایس PRICE


اگر آسیب‌دیدگی شما جدی نیست، با روش پرایس می‌توانید طی دو الی سه روز می‌توانید به درمان آسیب دیدگی خود بپردازید. این روش برای کشیدگی و پیچ‌خوردگی خیلی موثر است. در اینجا به بررسی دقیق کلمه PRICE خواهیم پرداخت.
حرف P به معنای محافظت می باشد : با بستن محل آسیب‌دیدگی آن را از آسیب‌ بیشتر دور نگه‌دارید. در مواردی بستن آتل موثر است.
حرف R به معنای استراحت می باشد : از عضو آسیب‌دیده استفاده نکنید. مثلا اگر زانوی شما مصدوم است، با استفاده از عصا سعی کنید که وزن بدن را روی آن نیندازید.
حرف I به معنای یخ می باشد : روی محل آسیب‌دیده یک حوله نازک بیندازید. بعد کیسه یخ را روی حوله بگذارید. حوله از سوزش یخ جلوگیری می‌کند.
حرف C به معنای تراکم می باشد : با یک باند کشی عضو آسیب‌دیده را محکم کنید تا از ورم جلوگیری کنید.
حرف E به معنای بالا نگه داشتن می باشد : اگر آسیب در ناحیه دست است، سعی کنید آن را به گردن خود ببندید تا بالاتر از قلب قرار بگیرد. اگر پای شما آسیب‌دیده، می‌توانید موقع خوابیدن زیر آن بالش بگذارید یا پا را طوری ببندید که بالاتر از بدن باشد. این کار از ایجاد ورم جلوگیری می‌کند.
روش پرایس PRICE

کنترل درد در دوران درمان آسیب دیدگی


اگر آسیب‌دیدگی خیلی جدی نیست و به معاینه دکتر نیاز ندارد، با یک مسکن نه چندان قوی مثل ایبوپروفن یا کرم‌های مسکن می‌توانید از میزان درد بکاهید. توجه داشته باشید در زمان درمان آسیب دیدگی از مصرف زیاد و بدون تجویز دارو خودداری نمایید. اگر با وجود استفاده از مسکن درد آرام نشد، حتما به پزشک مراجعه کنید.

روش پرایس PRICE، محافظت از محل آسیب دیده
فیزیوتراپی برای درمان آسیب دیدگی


اگر آسیب برای مدتی طولانی روی بدن شما اثر گذاشته و بهبودی حاصل نمی‌شود، می‌توانید از فیزیوتراپی استفاده کنید. فیزیوتراپی می تواند به درمان آسیب دیدگی کمک زیادی بکند. معمولا با ماساژ و تمرینات ساده به شما کمک می‌شود که دامنه حرکتی یک عضو را افزایش دهید، عضلات این عضو را تقویت کنید و در نهایت شرایط عوض آسیب‌دیده را به وضعیت عادی بازگردانید. فیزیوتراپی با تقویت عضو آسیب‌دیده احتمال رخداد مجدد آسیب‌دیدگی در این عضو را کاهش می‌دهد.
فیزیوتراپی برای درمان آسیب دیدگی

درمان التهاب


در صورتی که عضو آسیب‌ دیده ملتهب شده، حتما به پزشک مراجعه کنید. معمولا پزشک با تزریق کورتیکواستروئید مشکل را برطرف می‌کند. معمولا با این درمان دیگر به مسکن نیازی نیست و درد آسیب از میان می‌رود. در یک سال بیش از سه تزریق نباید انجام شود. برای همین در صورتی که سابقه درمان تزریقی دارید حتما موضوع را به پزشک اطلاع دهید. از پزشک معالج در مورد عوارض جانبی دارو و همچنین تداخل دارویی سوال کنید.
درمان التهاب

عمل جراحی


خیلی بعید است که آسیب تمرین به درمان با جراحی نیاز داشته باشد. با این وجود در آسیب‌های خیلی جدی ممکن است پزشک دستور جراحی را صادر کند. با این وجود معمولا بدون جراحی می‌شود استخوان شکسته یا جابجا شده را ترمیم کرد. برای درمان پارگی رباط زانو هم ممکن است به جراحی نیاز باشد.

دوره ریکاوری بعد از درمان آسیب دیدگی


بسته به نوع آسیب‌ دیدگی ممکن است بین چند هفته تا چندماه زمان نیاز باشد تا ریکاوری به صورت کامل انجام شود. تا زمانی که ریکاوری کامل شود نباید به برنامه تمرین خود باز گردید. اما نباید تمرین را هم به طور کامل متوقف کنید. بهتر است با متخصص طراح تمرین مشورت کنید و برنامه را با شدت کم‌تری پیش ببرید. تمرین سبک دامنه حرکتی عضو مورد نظر را بیشتر می‌کند. با کاهش میزان درد در این قسمت، می‌توانید رفته رفته تمرین را سنگین‌تر کنید. مطمئن شوید که فشار را خیلی سریع زیاد نمی‌کنید. این کار دوره ریکاوری را طولانی‌تر می‌کند.
بهترین روش این است که از متخصص بخواهید با توجه به آسیب‌دیدگی در برنامه شما بازنگری کند تا با نرخی ملایم وضعیت خود را بهبود ببخشید.

دوره ریکاوری بعد از درمان آسیب دیدگی

توجه : شما می توانید از طریق این لینک رزرو،  اقدام به دریافت وقت ملاقات جهت رفع بیماری خود در کلینیک تخصصی توانبخشی یارا کنید.

روش پرایس کمک می‌کند که در کم‌تر از سه روزبه درمان  آسیب دیدگی خود بپردازید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خدمات مرکز جامع توانبخشی کلینیک یارا

کاردرمانی

کاردرمانی در کرمان و کلینیک یارا به شما کمک می‌کند تا صاحب بهترین زندگی در خانه، محل کار و هر مکان دیگری شوید.

فیزیوتراپی تخصصی

فیزیوتراپی تخصصی دیسک کمر و گردن، آسیبهای ورزشی، خار پاشنه، مشکلات شانه و آرنج و دست، بازتوانی بعد از اعمال جراحی ارتوپدی و مغز اعصاب، آتروز زانو

مداخلات کم تهاجمی درد

مداخلات کم تهاجمی شامل بلاک عصب، تزریقات مفصلی ارتوکین، سلول درمانی PRP، اوزون تراپی مفاصل و کمر تحت هدایت سونوگرافی

خدمات تخصصی ارتوپد

کلینیک یارا به بیماران مبتلا اختلالات اسکلتی- عضلانی و آسیب‌های تاثیر گذار بر استخوان‌ها، مفاصل، رباط‌ها، تاندون‌ها و ماهیچه‌ها خدمات ارائه می‌دهد.