سندروم درد ميوفاسيال؛ علل و درمان آن

سندروم درد میوفاسیال؛ علل و درمان آن

سندروم درد میوفاسیال یک اختلال درد مزمن است. در این شرایط‌، فشار بر روی نقاط حساس در عضلات (نقاط ماشه‌ای) باعث درد در عضله و انتشار به قسمت‌های به ظاهر غیر مرتبط بدن شما می‌شود. (درد ارجاعی) این سندرم معمولاً پس از انقباض مکرر عضله رخ می‌دهد. همچنین این مشکل می‌تواند ناشی از حرکات تکراری باشد که در مشاغل یا تمرینات انجام می‌شود یا می‌تواند به دلیل تنش عضلانی مربوط به استرس ایجاد ‌شود. در حالی که تقریباً همه افراد دچار درد تنش عضلانی شده‌اند‌، اما ناراحتی مرتبط با سندروم درد میوفاسیال ادامه‌دار است و به مرور بدتر می‌شود.

علائم سندروم درد میوفاسیال

علائم و نشانه‌های سندروم درد میوفاسیال ممکن است شامل مواردی مانند اختلال خواب به دلیل درد، درد عمیق و دردناک در عضله، گره‌ای دردناک و حساس در عضله، دردی که ادامه می‌یابد یا بدتر می‌شود باشد. در صورتی که احساس درد عضلانی از بین نمی‌رود‌، به پزشک خود مراجعه کنید. تقریباً همه افراد گه گاهی درد عضلانی را تجربه می‌کنند. اما اگر درد عضلانی شما با وجود استراحت‌، ماساژ و اقدامات مشابه خودمراقبتی همچنان ادامه داشت‌، با پزشک خود قرار ملاقات بگذارید.

علل سندروم درد میوفاسیال

مناطق حساس و دردناک فیبرهای عضلانی می‌توانند پس از آسیب دیدگی یا استفاده بیش از حد در عضلات شما ایجاد شوند. به این مناطق حساس‌، نقاط ماشه‌ای گفته می‌شود. یک نقاط ماشه‌ای در عضله می‌تواند باعث کشیدگی و درد در سراسر عضله شود. وقتی این درد ادامه داشته و بدتر می‌شود‌، پزشکان آن را سندروم درد میوفاسیال می‌نامند.

سندروم درد میوفاسیال؛ علل و درمان آن

چه عواملی خطر ابتلا به سندروم درد میوفاسیال را افزایش می دهد؟

عواملی که ممکن است خطر ابتلا به نقاط ماشه‌ای عضله را افزایش دهند عبارتند از :
♦ استرس و اضطراب : افرادی که به طور مکرر دچار استرس و اضطراب می‌شوند‌، ممکن است در عضلات خود دچار نقاط ماشه‌ای شوند.
♦ آسیب عضلانی : آسیب حاد عضلانی یا استرس عضلانی مداوم ممکن است منجر به ایجاد نقاط ماشه‌ای شود. به عنوان مثال‌، یک نقطه که در عضله کشیده شده است یا مکانی نزدیک آن‌، ممکن است به یک نقطه ماشه‌ای تبدیل شود. حرکات تکراری و وضعیت بد بدن نیز ممکن است شما را بیشتر در معرض خطر بگذارد.

عوارض مرتبط با سندروم درد میوفاسیال ممکن است شامل موارد زیر باشد :
♦ مشکلات خواب : علائم و نشانه‌های سندروم درد میوفاسیال ممکن است خواب شبانه را دشوار کند.
♦ فیبرومیالژیا : برخی تحقیقات نشان می‌دهد که سندروم درد میوفاسیال ممکن است در برخی افراد به فیبرومیالژیا تبدیل شود. فیبرومیالژیا یک بیماری مزمن است که درد گسترده‌ای دارد. اعتقاد بر این است که مغز افراد مبتلا به فیبرومیالژیا با گذشت زمان نسبت به علائم درد حساس تر می‌شود. برخی از پزشکان معتقدند سندروم درد میوفاسیال ممکن است در شروع این روند نقش داشته باشد.

تشخیص درد میوفاسیال

در حین معاینه فیزیکی‌، ممکن است پزشک انگشت را با فشار به ناحیه دردناک وارد کند. روش‌های خاص فشار دادن روی نقطه ماشه‌ای می‌تواند پاسخ‌های خاصی را به دنبال داشته باشد. به عنوان مثال‌، ممکن است دچار گرفتگی عضله شوید. درد عضلانی دلایل زیادی دارد. پزشک شما ممکن است آزمایشات و روش‌های دیگری را برای رد سایر دلایل درد عضلانی توصیه کند.

تشخیص درد میوفاسیال

درمان سندروم درد میوفاسیال

درمان سندرم درد میوفاشیال معمولاً شامل داروها‌، تزریق‌های نقطه ماشه‌ای یا فیزیوتراپی است. هیچ مدرک قطعی استفاده از یک درمان را برای درمان دیگر پشتیبانی نمی‌کند‌، اما ورزش یکی از مولفه‌های مهم هر برنامه درمانی است. برای تسکین درد ممکن است لازم باشد بیش از یک روش را امتحان کنید.

داروهایی که برای سندرم درد میوفاشیال استفاده می‌شود عبارتند از :
♦ مسکن‌ها : مسکن‌های بدون نسخه مانند ایبوپروفن و ناپروکسن سدیم ممکن است به برخی از افراد کمک کنند یا ممکن است پزشک شما داروهای مسکن قوی‌تری را برای شما تجویز کند.
♦ آرامبخش : کلونازپام (کلونوپین) به درمان اضطراب و کم خوابی ناشی از سندرم درد میوفاشیال کمک می‌کند. باید با دقت استفاده شود زیرا باعث خواب آلودگی می‌شود و می‌تواند عادت ساز باشد.
♦ داروهای ضد افسردگی : بسیاری از انواع داروهای ضد افسردگی می‌توانند به تسکین درد کمک کنند. به نظر می‌رسد برای برخی از افراد مبتلا به سندرم درد میوفاشیال‌، آمی‌تریپتیلین باعث کاهش درد و بهبود خواب می‌شود.

تراپی

یک متخصص طب ورزشی می‌تواند بر اساس علائم و نشانه‌های شما برنامه‌ای برای کمک به تسکین درد شما طراحی کند. بازتوانی برای تسکین سندرم درد میوفاشیال ممکن است شامل موارد زیر باشد :
♦ ماساژ : درمانگر شما ممکن است عضله آسیب دیده شما را ماساژ دهد تا به تسکین درد شما کمک کند.
♦ حرارت : استفاده از گرما‌، از طریق کیسه گرم یا دوش آب گرم‌، می‌تواند به کاهش تنش عضلانی و کاهش درد کمک کند.
♦ تکار تراپی : در این نوع درمان از الکترومگنتیک برای افزایش گردش خون و گرما استفاده می‌شود‌، که ممکن است باعث بهبودی در عضلات تحت تأثیر سندرم درد میوفاشیال شود.
♦ کشش : پزشک شما ممکن است شما را از طریق تمرینات کششی ملایم راهنمایی کند تا به شما در کاهش درد در عضله آسیب دیده کمک کند. اگر هنگام کشش احساس درد در نقطه ماشه‌ای می‌کنید‌، یخ گذاری به شما کمک می‌کند.
♦ آموزش ایستادن :  بهبود وضعیت بدن می‌تواند به تسکین درد میوفاشیال‌، به ویژه در گردن شما کمک کند. ورزش‌هایی که باعث تقویت عضلات اطراف نقطه ماشه‌ای شما می‌شوند‌، به شما کمک می‌کند از درگیری بیش از حد عضلات جلوگیری کنید.

تراپی
تزریق و طب سوزنی

تزریق گاز اوزون در محل نقطه ماشه‌ای می‌تواند به تسکین درد کمک کند. در بعضی از افراد‌، فقط عمل فرو بردن سوزن در نقطه ماشه‌ای به کاهش تنش عضلانی کمک می‌کند. این روش که سوزن خشک نامیده می‌شود‌، شامل قرار دادن یک سوزن در چندین مکان در داخل و اطراف نقطه ماشه است. به نظر می‌رسد طب سوزنی برای برخی از افرادی که سندرم درد میوفاشیال دارند نیز مفید باشد.

تزریق و طب سوزنی
درمان‌های خانگی

اگر سندرم درد میوفاشیال دارید از خود مراقبت کنید. اقدامات مراقبت از خود برای حفظ سلامت بدن ممکن است تمرکز در کنار آمدن با درد را برای شما آسان کند. سعی کنید :
♦ ورزش : ورزش آرام می‌تواند به شما کمک کند تا بهتر با درد کنار بیایید. تا جاییکه درد شما اجازه می‌دهد‌، حرکت کنید. در مورد تمرینات مناسب از پزشک خود سوال کنید.
♦ آروم باشید : اگر استرس و تنش داشته باشید‌، ممکن است درد بیشتری را تجربه کنید. راه‌هایی برای ریلکس بودن پیدا کنید. مراقبه یا گفتگو با دوستان می‌تواند مفید باشد.
♦ مراقب بدن خود باشید : یک رژیم غذایی سالم و پر از میوه و سبزیجات داشته باشید. به اندازه کافی بخوابید تا آرام باشید. از بدن خود مراقبت کنید تا بتوانید انرژی خود را برای کنار آمدن با درد خود قرار دهید.
در مرکز جامع یارا بعداز تشخیص دقیق با معاینه و بررسی‌های لازم با کمک تجهیزات روز دنیا مانند مگنت، هیلتراپی و سایر مدالیته های درمانی مانند تکار تراپی یا طب سوزنی بسته به تشخیص تیم درمانی دوره بازتوانی بیمار شروع می‌شود. درمان چندگانه و جامع کمک می‌کند تا روند بهبود بیمار سریع پیش رود. در کنار تجهیزات درمانی، ورزش درمانی بیمار جهت بالا بردن توان بیمار همزمان جهت پیشرفت روند درمانی در مرکز انجام می‌شود.