Shoulder Pain 1

شانه جدا شده یا دررفتگی مفصل ترقوه چیست

شانه جدا شده یا دررفتگی مفصل ترقوه چیست؟

شانه جدا شده آسیب دیدگی رباط‌هایی است که استخوان ترقوه شما را به تیغه استخوان کتف شما نگه ‌می‌دارد. در یک شانه خفیف جدا شده‌ ممکن است رباط‌ها فقط کشیده شوند. در صدمات شدید‌ ممکن است رباط‌ها پاره شوند. در بیشتر افراد‌، شانه جدا شده معمولاً نیازی به جراحی ندارد. در عوض‌ درمان محافظه کارانه مانند استراحت‌، یخ و تسکین دهنده درد اغلب برای تسکین درد کافی است. بیشتر افراد پس از آسیب در طی چند هفته عملکرد کامل شانه خود را بازیابی ‌می‌کنند.

علل و علائم شانه جدا شده

شایع ترین علت شانه جدا شده ضربه به شانه یا سقوط مستقیم روی شانه است. آسیب ممکن است رباط‌هایی را که استخوان ترقوه شما را به کتف شما متصل ‌می‌کند‌ را پاره کند.
علائم و نشانه‌های شانه جدا شده ممکن است شامل موارد زیر باشد :
درد شانه
ضعف شانه یا بازو
کبودی یا تورم شانه
حرکت محدود شانه
برجستگی و تورم در بالای شانه شما

شانه جدا شده یا دررفتگی مفصل ترقوه چیست

چه عواملی خطر ابتلا به آسیب شانه جدا شده را افزایش می دهد؟

شرکت در ورزش‌های تماسی‌ مانند فوتبال و‌ هاکی‌ یا در ورزش‌هایی که زمین خوردن زیاد اتفاق ‌می‌افتد مانند اسکی در سراشیبی‌، ژیمناستیک و والیبال ممکن است شما را در معرض خطر قرار دهد. همچنین حرکت دادن بازوی آسیب دیده در جلوی بدن شما می تواند درد این آسیب را افزایش دهد.

عوارض

بیشتر افراد با درمان محافظه کارانه کاملاً بهبود ‌می‌یابند. اگرچه در موارد زیر امکان دارد که درد شانه ادامه یابد :
دچار آرتروز در شانه خود شده باشید.
ساختارهای دیگر اطراف شانه شما مانند روتاتور کاف آسیب دیده باشد.
جدایی شدید باشد که شامل جابجایی قابل توجه یا شکستگی استخوان ترقوه است.

حتما بخوانید: آرتروز چیست؟ + علائم و درمان آرتروز

تشخیص دررفتگی مفصل ترقوه

شانه جدا شده را معمولاً ‌می‌توان در معاینه فیزیکی تشخیص داد. ایکس ری (X-Ray) گاهی اوقات ‌می‌تواند تشخیص را تأیید کرده و شدت آسیب را تشخیص دهد. اما در بسیاری از افرادی که شانه جدا شده با درجه پایین دارند‌، ایکس ری معمولاً طبیعی است.

تشخیص دررفتگی مفصل ترقوه

درمان و دارو

بیشتر افراد پس از درمان محافظه کارانه از بهبودی کامل برخوردار ‌می‌شوند. یک جدایی جزئی معمولاً طی چند هفته بهبود ‌می‌یابد. بهبودی جدایی شدیدتر ممکن است چند هفته تا چند ماه طول بکشد. ممکن است همیشه بر روی شانه آسیب دیده برجستگی داشته باشید‌ اما نباید بر توانایی شما در استفاده از آن شانه تأثیر بگذارد. مسکن‌های بدون نسخه‌، مانند استامینوفن‌، ایبوپروفن و ناپروکسن سدیم‌، ممکن است به تسکین درد شانه کمک کنند.

تراپی

♦ فیزیوتراپی : ورزش‌های کششی و تقویت کننده ‌می‌توانند به بازیابی قدرت و حرکت در شانه شما کمک کنند.
♦ یخ : یخ ‌می‌تواند درد و تورم شانه را کاهش دهد. هر بار به مدت 15 تا 20 دقیقه از یک بسته سرد استفاده کنید.
♦ استراحت : از فعالیت هایی که درد شانه شما را تشدید ‌می‌کنند‌، می توان حرکت دادن بازوی آسیب دیده در جلوی بدن شما را نام برد. مادامی که این درد را دارید به طور موقت بازوی خود را زیاد حرکت ندهید تا فشار از روی شانه شما برداشته شود و باعث بهبودی شود.
تراپی

جراحی و سایر روش‌ها

اگر درد همچنان ادامه داشته باشد یا اگر شما دچار جدایی شدید یا شکستگی استخوان ترقوه شده باشید‌، جراحی ‌می‌تواند یک گزینه باشد. با جراحی ‌می‌توان رباط‌های پاره شده را دوباره بهم متصل کرد و استخوان‌های آسیب دیده را جابجا یا پایدار کرد.

جراحی و سایر روش‌ها

اگر در ناحیه انتهای استخوان ترقوه خود حساسیت یا درد مداوم دارید با پزشک خود تماس بگیرید.

سوالات متداول درباره شانه جداشده

1. شانه جدا شده چیست؟

شانه جدا شده یک آسیب دیدگی رباط‌هایی است که استخوان ترقوه شما را به تیغه استخوان کتف شما متصل می‌کند. در یک شانه جدا شده خفیف، رباط‌ها فقط کشیده می‌شوند. در صدمات شدید، رباط‌ها پاره می‌شوند.

2. علل و علائم شانه جدا شده چیست؟

شایع‌ترین علت شانه جدا شده ضربه به شانه یا سقوط مستقیم روی شانه است. آسیب ممکن است رباط‌هایی را که استخوان ترقوه شما را به کتف شما متصل می‌کند، پاره کند.

علائم و نشانه‌های شانه جدا شده ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• درد شانه
  • ضعف شانه یا بازو
  • کبودی یا تورم شانه
  • حرکت محدود شانه
  • برجستگی و تورم در بالای شانه شما

3. چه عواملی خطر ابتلا به آسیب شانه جدا شده را افزایش می‌دهد؟

شرکت در ورزش‌های تماسی مانند فوتبال و هاکی یا در ورزش‌هایی که زمین خوردن زیاد اتفاق می‌افتد مانند اسکی در سراشیبی، ژیمناستیک و والیبال ممکن است شما را در معرض خطر قرار دهد. همچنین حرکت دادن بازوی آسیب دیده در جلوی بدن شما می‌تواند درد این آسیب را افزایش دهد.

4. درمان شانه جدا شده چیست؟

بیشتر افراد با درمان محافظه کارانه کاملاً بهبود می‌یابند. این درمان شامل استراحت، یخ، کمپرس و بالا نگه داشتن شانه آسیب دیده است. فیزیوتراپی نیز ممکن است برای کمک به بهبود دامنه حرکتی و قدرت شانه مورد نیاز باشد.

در موارد شدید، جراحی ممکن است برای ترمیم رباط‌های پاره شده یا پایدار کردن مفصل شانه مورد نیاز باشد.