شانه یخ زده چیست و چگونه درمان میشود؟

آسیب روتاتور کاف (عضلات چرخاننده شانه)

شانه یخ زده چیست و چگونه درمان میشود؟

شانه یخ زده چیست؟

شانه یخ زده، به عنوان التهاب کپسول چسبنده نیز شناخته می‌شود و بیماری است که با سفتی و درد در مفصل شانه مشخص می‌شود. علائم و نشانه‌ها معمولاً به تدریج شروع می‌شوند و با گذشت زمان بدتر می‌شوند و نهایتا برطرف می‌شوند. علائم معمولاً طی یک تا سه سال برطرف می‌شوند. خطر ابتلا به شانه منجمد در مشکلاتی که حرکت بازوی شما کم و محدود می‌شود مانند سکته مغزی یا ماستکتومی (برداشتن بافت سینه) افزایش می‌یابد.
عود مجدد شانه یخ زده در همان شانه غیرمعمول است اما در برخی از افراد می‌تواند در شانه مخالف ایجاد شود. برای برخی از افراد، درد هنگام شب بدتر می‌شود و گاهی خواب را مختل می‌کند.

شانه یخ زده چیست؟

مراحل پیشرفت شانه یخ زده

شانه یخ زده به طور معمول و به آهستگی در سه مرحله پیشرفت می‌کند. هر مرحله می‌تواند چندین ماه طول بکشد :
♦ مرحله انجماد : هر حرکتی از شانه باعث درد می‌شود و دامنه حرکت شانه شما شروع به محدود شدن می‌کند.
♦ مرحله یخ زدن : درد ممکن است در این مرحله کاهش یابد. با این حال، شانه شما سفت شده و استفاده و حرکت دادن آن دشوارتر می‌شود.
♦ مرحله ذوب : دامنه حرکت در شانه شما شروع به بهبود می‌کند.

مراحل پیشرفت شانه یخ زده

علل درد شانه یخ زده

شانه یخ زده زمانی اتفاق می‌افتد که کپسول در اطراف مفصل شانه ضخیم شده و سفت شود و حرکت آن را محدود کند. پزشکان مطمئن نیستند که چرا این اتفاق برای برخی از افراد رخ می‌دهد، اگرچه این احتمال در افرادی که دیابت دارند یا کسانی که اخیراً مجبور شده‌اند شانه خود را برای مدت طولانی بی حرکت نگه دارند مانند بعد از جراحی یا شکستگی بازو رخ می‌دهد.

چه عواملی خطر ابتدا به شانه یخ زده را افزایش می دهد؟

برخی فاکتورها ممکن است خطر ابتلا به شانه یخ زده را افزایش دهند :
♦ سن و جنس : افراد 40 سال به بالا به ویژه زنان، احتمال بیشتری برای مبتلا شدن به شانه یخ زده دارند.
♦ بیماری‌های سیستمیک : به نظر می‌رسد افرادی که بیماری‌های خاصی دارند بیشتر دچار شانه یخ زده می‌شوند. بیماری‌هایی که ممکن است خطر را افزایش دهند عبارتند از : دیابت، بیماری های سل، قلب و عروقی، پارکینسون، تیروئید بیش فعال، تیروئید کم کار.
♦ عدم تحرک یا کاهش تحرک : افرادی که دچار عدم تحرک طولانی مدت یا کاهش تحرک شانه شده‌اند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به یخ زدگی شانه هستند. عدم تحرک ممکن است نتیجه بسیاری از عوامل باشد، از جمله : سکته، بازوی شکسته، بهبودی بعد از عمل جراحی، آسیب روتاتور کاف (کلاهک چرخاننده بازو)
چه عواملی خطر ابتدا به شانه یخ زده را افزایش می دهد؟

جلوگیری

یکی از مهمترین دلایل یخ زدگی شانه، عدم تحرکی است که ممکن است در هنگام بهبودی از آسیب دیدگی شانه، شکستگی بازو یا سکته مغزی ایجاد کند. اگر دچار آسیب دیدگی شده اید که حرکت دادن شانه را دشوار می‌کند، در مورد تمریناتی که می‌توانید برای حفظ دامنه حرکت در مفصل شانه خود انجام دهید با پزشک خود صحبت کنید.

نحوه تشخیص شانه یخ زده

در طول معاینه فیزیکی، پزشک ممکن است از شما بخواهد به روش‌های خاصی برای بررسی درد و ارزیابی دامنه حرکت (دامنه حرکت فعال) بازو خود را حرکت دهید. سپس پزشک ممکن است از شما بخواهد در حالی که بازو را حرکت می‌دهید، عضلات خود را شل کنید (دامنه حرکت غیرفعال). شانه یخ زده بر دامنه حرکت فعال و غیرفعال تأثیر می‌گذارد.
در برخی موارد، پزشک ممکن است داروی بی حس کننده (بیهوشی) را به شانه شما تزریق کند تا دامنه حرکتی پاسیو (غیرفعال) و اکتیو (فعال) شما را تعیین کند. شانه یخ زده را می‌توان فقط از طریق علائم و نشانه‌ها تشخیص داد. اما ممکن است پزشک آزمایشات تصویربرداری مانند اشعه ایکس یا MRI را برای رد سایر مشکلات پیشنهاد کند.

درمان بیماری شانه یخ زده

بیشتر درمان‌های شانه یخ زده شامل کنترل درد شانه و حفظ حداکثر دامنه حرکت در شانه و انجام دادن تمرینات دامنه حرکتی و گاهی تزریق کورتیکواستروئیدها و داروهای بی حسی است که به کپسول مفصل تزریق می‌شود. درصد کمی ‌از موارد ممکن است جراحی آرتروسکوپی برای آزاد کردن کپسول مفصل انجام شود تا بتواند مفصل آزادتر حرکت کند.
♦ دارو : مسکن‌های بدون نسخه، مانند آسپرین و ایبوپروفن، می‌توانند به کاهش درد و التهاب مرتبط با یخ زدگی شانه کمک کنند. در برخی موارد، پزشک ممکن است داروهای تسکین دهنده درد و ضد التهاب قوی تری برای شما تجویز کند.
♦ تراپی : متخصص طب ورزشی می‌تواند به شما تمرینات حرکتی وسیعی را بیاموزد تا به شما کمک کند تا حد ممکن تحرک شانه را بازیابی کنید. تعهد شما برای انجام این تمرینات برای بهبودی دامنه حرکتی شما بسیار مهم است.

درمان بیماری شانه یخ زده

روش‌های جراحی و سایر روش‌ها

بیشتر شانه‌های یخ زده طی 12 تا 18 ماه خود به خود بهبود می‌یابند. برای علائم مداوم، پزشک ممکن است موارد زیر را پیشنهاد کند :
♦ تزریق استروئید : تزریق کورتیکواستروئیدها به مفصل شانه شما ممکن است به کاهش درد و بهبود تحرک شانه کمک کند، به ویژه در مراحل اولیه روند.
♦ دستکاری شانه : در این روش، شما بیهوشی عمومی‌ دریافت می‌کنید، بنابراین بیهوش می‌شوید و دردی احساس نمی‌کنید. سپس پزشک برای کمک به شل شدن بافت سفت شده، مفصل شانه شما را در جهات مختلف حرکت می‌دهد.
♦ عمل جراحی : جراحی برای شانه یخ زده نادر است، اما اگر هیچ چیز دیگری کمکی نکرده باشد، پزشک شما ممکن است جراحی برای برداشتن بافت اسکار و چسبندگی از داخل مفصل شانه شما را توصیه کند. پزشکان معمولاً این عمل جراحی را با آرتروسکوپی انجام می‌دهند که از طریق برش‌های کوچک اطراف مفصل شما انجام می‌شود.

روش‌های درمانی جایگزین

♦ هیلتراپی : در مرکز جامع یارا از هیلتراپی برای کاهش درد بیمار در مراحل اولیه شانه یخ زده استفاده میشود که درد بیمار را کاهش دهد.
♦ تکارتراپی : تکارتراپی با توجه به عمق نفوذ بالا و اثرات عمقی امواج الکترومگنتیک روی فضای مفصلی به افزایش دامنه کمک کننده می‌باشد.
♦ تحریک الکتریکی عصب از طریق پوست (TENS) : TENS جریان الکتریکی کمی ‌را به نقاط اصلی مسیر عصبی می‌رساند. جریانی که از طریق الکترودهای چسبیده به پوست شما تحویل داده می‌شود، دردناک و مضر نیست.
♦ طب سوزنی : طب سوزنی شامل قرار دادن سوزن‌های بسیار ظریف در پوست در نقاط خاص بدن است. به طور معمول، سوزن‌ها به مدت 15 تا 40 دقیقه در جای خود باقی می‌مانند. در این مدت ممکن است آنها برداشته شوند یا دستکاری شوند. از آنجا که سوزن‌ها نازک (مانند مو) و انعطاف پذیر هستند و به طور سطحی وارد می‌شوند، بیشتر درمان‌های طب سوزنی نسبتاً بدون درد هستند.
♦ شاک ویو تراپی : شاک ویو تراپی نیز با کمک امواج صوتی به رفع چسبندگی های ایجاد شده در مفصل و افزایش دامنه حرکت مفصل شانه کمک میکند. در مرکز جامع یارا با توجه به معاینه فرد و تشخیص دقیق و مرحله درگیری شانه یخ‌زده، درمان مناسب شامل بلاک عصب و تزریق در مفصل شانه یا استفاده از مدالیته‌هایی مانند هیلتراپی، تکار یا شاک ویو برای بهبود درد و دامنه حرکتی مفصل شانه انتخاب می‌شود. در کنار این موارد قسمت عمده درمان شامل درمان‌های دستی و ورزش درمانی جهت برگرداندن دامه حرکتی مفصل شانه می‌باشد.

روش‌های درمانی جایگزین