شکستگی استرسی چیست؟ علل، پیشگیری و درمان

شکستگی های استرسی

شکستگی استرسی چیست؟ علل، پیشگیری و درمان

شکستگی استرسی چیست؟


شکستگی‌های استرسی ترک‌های ریزی هستند که در استخوان‌های تحت فشار ایجاد می‌شوند. این عوامل در اثر نیروی مکرر‌، غالباً در اثر استفاده بیش از حد مانند پرش مکرر به بالا و پایین یا دویدن در مسافت‌های طولانی ایجاد می‌شوند. شکستگی استرسی همچنین می‌تواند در اثر استفاده طبیعی از استخوانی ایجاد شود که در اثر بیماری مانند پوکی استخوان ضعیف شده است.
شکستگی استرسی بیشتر در استخوان‌های تحمل کننده وزن مثل ساق پا مشاهده می‌شود. ورزشکاران دو میدانی و افراد تازه کار نظامی‌که بسته‌های سنگین را در مسافت‌های طولانی حمل می‌کنند بیشتر در معرض خطر هستند‌، اما هر کسی می‌تواند شکستگی استرس را تجربه کند. به عنوان مثال اگر یک برنامه تمرینی جدید را شروع کنید‌، اگر خیلی سریع و تند پیش روید ممکن است دچار شکستگی استرسی شوید.


شکستگی استرسی چیست؟

علل و علائم شکستگی استرسی


شکستگی‌ های استرسی غالباً به دلیل افزایش سریع میزان یا شدت فعالیت ایجاد می‌شوند. استخوان از طریق بازسازی به تدریج با افزایش فشار سازگار می‌شود. استخوان‌هایی که بدون وقت کافی برای ریکاوری، در معرض فشار بیش از تحمل قرار گرفته‌اند کندتر می‌توانند سلول‌های جدید را جایگزین سلول‌هایی که جذب شده اند‌ کنند. این امر شما را مستعد شکستگی‌ های استرسی می‌کند.
در ابتدا‌، ممکن است به سختی متوجه درد مرتبط با شکستگی استرس شوید‌، اما با گذشت زمان بیشتر می‌شود. حساسیت معمولاً از یک نقطه خاص شروع می‌شود و در هنگام استراحت کاهش می‌یابد. ممکن است در اطراف ناحیه دردناک تورم داشته باشید.

چه عواملی خطر شکستگی‌ استرسی را افزایش می دهد؟


♦ کمبود مواد مغذی : اختلالات خوردن و کمبود ویتامین D و کلسیم باعث می‌شود استخوان‌ها دچار شکستگی‌های استرسی شوند.
♦ جنیست : زنان‌، به ویژه آن‌هایی که یائسه اند یا دوره قاعدگی غیرطبیعی دارند‌، در معرض خطر بیشتری برای شکستگی استرسی قرار دارند.
♦ استخوان‌های ضعیف شده : شرایطی مانند پوکی استخوان می‌تواند استخوان‌های شما را ضعیف کرده و شکستگی استرسی را آسان تر کند.
♦ مشکلات پا : افرادی که کف پا صاف یا قوس‌های شدید و سفت دارند‌، احتمال شکستگی استرسی در آنها بیشتر است. کفش‌های فرسوده نیز تاثیر دارند.
♦ ورزش‌های خاص : شکستگی‌های استرس بیشتر در افرادی دیده می‌شود که ورزش‌های پرتحرکی مانند دو میدانی‌، بسکتبال‌، تنیس‌، رقص یا ژیمناستیک انجام می‌دهند.
♦ شکستگی استرسی قبلی : داشتن یک یا چند شکستگی استرسی یا سابقه داشتن این مشکل‌، شما را در معرض خطر بیشتری برای داشتن شکستگی‌های استرسی بیشتر قرار می‌دهد.
♦ افزایش فعالیت : شکستگی‌های استرس اغلب در افرادی اتفاق می‌افتد که ناگهان از یک سبک زندگی بی تحرک به یک رژیم تمرینی فعال روی می‌آورند یا به سرعت‌، دوره‌، یا دفعات جلسات تمرینی را افزایش می‌دهند.


چه عواملی خطر شکستگی‌ استرسی را افزایش می دهد؟

پیشگیری شکستگی استرسی


مراحل ساده می‌تواند به شما در جلوگیری از شکستگی استرس کمک کند.
تغییرات را به آرامی ‌لحاظ کنید :  هر برنامه تمرینی جدید را به آرامی ‌شروع کرده و به تدریج پیشرفت کنید. از افزایش میزان بیش از 10٪ ورزش در هفته خودداری کنید.
♦ تغذیه مناسب داشته باشید : برای استحکام استخوان‌ها‌، اطمینان حاصل کنید که رژیم غذایی شما به اندازه کافی کلسیم‌، ویتامین D و سایر مواد مغذی را شامل شود.
♦ از کفش مناسب استفاده کنید :  اطمینان حاصل کنید که کفش‌های شما مناسب و متناسب با فعالیت شما باشد. اگر کف پا صاف دارید‌، از پزشک خود در مورد کفی‌های مناسب بپرسید.
♦ کراس ترینینگ (cross-training) : با انجام متنوع تمرینات در کنار هم از فشار روی یک ناحیه خاص جلوگیری کنید. کراس ترینینگ یکی از متد‌های ورزشی است که با ترکیب چندین شیوۀ تمرینی، متنوع ترین تمرینات با اهداف متفاوت را در اختیار شما قرار می‌دهد. به طور کلی، کراس ترینینگ به مجموعه ای از فعالیت‌های ورزشی در کنار هم گفته می‌شود که می‌تواند شامل : حرکات ژیمناستیک، وزنه برداری، تمرین قدرتی، تمرین هوازی و… باشد.

تشخیص شکستگی استرسی


پزشکان می‌توانند شکستگی استرس را از تاریخچه پزشکی و معاینه فیزیکی تشخیص دهند‌، اما آزمایش‌های تصویربرداری اغلب مورد نیاز است.
♦ اشعه ایکس : شکستگی‌های استرسی اغلب در عکس عادی که اندکی پس از شروع درد شما گرفته می‌شود‌، دیده نمی‌شوند. ممکن است چندین هفته طول بکشد و گاهی بیشتر از یک ماه – تا شکستگی استرس در عکس ساده نشان داده شود.
♦ MRI : بهترین روش برای تشخیص شکستگی‌های استرسی در نظر گرفته می‌شود‌، می‌تواند آسیب‌های استرسی درجه پایین (واکنش‌های استرسی) را قبل از  عکس ساده، نشان دهد. این نوع آزمایش همچنین می‌تواند بین شکستگی‌های استرس و آسیب‌های بافت نرم تفاوت قائل شود.
♦ اسکن استخوان : چند ساعت قبل از اسکن استخوان‌، مقدار کمی ‌رادیواکتیو از طریق وریدی دریافت خواهید کرد. ماده رادیواکتیو به شدت توسط مناطقی که استخوان‌ها ترمیم می‌شوند‌، جذب می‌شود که در تصویر اسکن به عنوان یک لکه سفید روشن نشان داده می‌شود. با این حال‌، بسیاری از انواع مشکلات استخوانی در اسکن استخوان به یک شکل به نظر می‌رسند‌، بنابراین این آزمایش مختص شکستگی‌های استرسی نیست.


تشخیص شکستگی استرسی

درمان شکستگی استرسی


برای کاهش بار روی استخوان تا زمان بهبودی‌، ممکن است لازم باشد از چکمه یا بریس مخصوص راه رفتن استفاده کنید یا از عصا استفاده کنید. اگرچه غیرمعمول است‌، اما جراحی برای اطمینان از ترمیم کامل برخی از انواع شکستگی‌های استرسی‌، به ویژه در مناطقی که از نظر خون رسانی ضعیف است‌، لازم است. جراحی همچنین ممکن است یک گزینه برای کمک به بهبودی در ورزشکاران نخبه‌ای باشد که می‌خواهند با سرعت بیشتری به ورزش خود برگردند یا کارگرانی که کار آنها تحت تاثیر شکستگی استرسی است.

درمان شکستگی استرسی

درمان‌های خانگی


مهلت دادن به استخوان برای بهبودی مهم است. این ممکن است چندین ماه یا حتی بیشتر طول بکشد. در عین حال :
♦ استراحت : اندام آسیب دیده را طبق دستور پزشک استراحت دهید تا زمانی که تحمل وزن طبیعی مشکلی نباشد.
♦ یخ : برای کاهش تورم و تسکین درد‌، پزشک توصیه می‌کند بسته‌های یخ را در صورت لزوم هر 3 ساعت 15 دقیقه در ناحیه آسیب دیده استفاده کنید.
♦ فعالیت خود را به آرامی ‌از سر بگیرید : هنگامی‌که پزشک تأیید می‌کند‌، به آرامی ‌از فعالیت‌های بدون وزن گذاری مانند شنا شروع کنید و به سمت فعالیت‌های معمول خود پیش بروید. دویدن یا سایر فعالیت‌های پرتحرک را به تدریج از سر بگیرید و به آهستگی زمان و مسافت را افزایش دهید.

درمان‌های خانگی

توجه : شما می توانید از طریق این لینک رزرو،  اقدام به دریافت وقت ملاقات جهت رفع بیماری خود در کلینیک تخصصی توانبخشی یارا کنید.

در مرکز جامع یارا بعد از تشخیص دقیق شکستگی استرسی با معاینه و بررسی‌های لازم با کمک تجهیزات روز دنیا مانند مگنت، ESWT و سایر مدالیته های درمانی بسته به تشخیص تیم درمانی دوره بازتوانی بیمار شروع می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خدمات مرکز جامع توانبخشی کلینیک یارا

کاردرمانی

کاردرمانی در کرمان و کلینیک یارا به شما کمک می‌کند تا صاحب بهترین زندگی در خانه، محل کار و هر مکان دیگری شوید.

فیزیوتراپی تخصصی

فیزیوتراپی تخصصی دیسک کمر و گردن، آسیبهای ورزشی، خار پاشنه، مشکلات شانه و آرنج و دست، بازتوانی بعد از اعمال جراحی ارتوپدی و مغز اعصاب، آتروز زانو

مداخلات کم تهاجمی درد

مداخلات کم تهاجمی شامل بلاک عصب، تزریقات مفصلی ارتوکین، سلول درمانی PRP، اوزون تراپی مفاصل و کمر تحت هدایت سونوگرافی

خدمات تخصصی ارتوپد

کلینیک یارا به بیماران مبتلا اختلالات اسکلتی- عضلانی و آسیب‌های تاثیر گذار بر استخوان‌ها، مفاصل، رباط‌ها، تاندون‌ها و ماهیچه‌ها خدمات ارائه می‌دهد.