درد کشکک زانو

درد کشکک زانو چیست؟

سندروم درد پاتلوفمورال دردی است که در جلوی زانوی شما، در اطراف کاسه زانو (کشکک) است. بیشتر در افرادی که در ورزش‌هایی شرکت می‌کنند که شامل دویدن و پریدن است دیده می‌شود که گاهی اوقات “زانوی دونده” نامیده می‌شود. درد زانو اغلب هنگام دویدن، بالا رفتن یا پایین آمدن از پله‌ها، نشستن به مدت طولانی یا چمباتمه زدن افزایش می‌یابد. درمان‌های ساده مانند استراحت و یخ غالباً کمک می‌کنند، اما در موارد درد زیاد برای تسکین درد کشکک زانو به فیزیوتراپی نیاز است.
درد کشکک زانو چیست؟

علائم درد کشکک زانو

سندرم درد پاتلوفمورال معمولاً باعث ایجاد درد مبهم و دردناک در جلوی زانوی شما می‌شود. این درد می‌تواند زمانی تشدید شود که :
♦ زانو یا چمباتمه بزنید.
♦ از پله ها بالا یا پایین بروید.
♦ مدت زمان طولانی با زانوی خمیده بنشینید.

علت درد کشکک زانو و درمان آن

درد پاتلوفمورال با چه مواردی همراه است؟

♦ جراحت : ضربه به ناحیه زانو مانند دررفتگی یا شکستگی با سندرم درد پتلوفمورال مرتبط است.
♦ عمل جراحی : جراحی زانو، به ویژه ترمیم رباط صلیبی قدامی ‌با استفاده از تاندون کشکک خود بیمار به عنوان پیوند، خطر درد پتلوفمورال را افزایش می‌دهد.
♦ استفاده ی بیش از حد : ورزش‌های دویدنی یا پرشی، استرس‌های مکرر بر روی مفصل زانوی شما ایجاد می‌کند که می‌تواند باعث تحریک در زیر کاسه زانو شود.
♦ عدم تعادل یا ضعف عضلات : درد پتلوفمورال می‌تواند زمانی اتفاق بیفتد که عضلات اطراف لگن و زانوی شما کاسه زانوی شما را به طور صحیح تراز نکند. مشخص شده است که حرکت به سمت داخل زانو در هنگام چمباتمه زدن ( یا حرکت ورزشی اسکات ) با درد پتلوفمورال همراه است.

چه عواملی خطر ابتلا به درد کشکک زانو را افزایش می دهد؟

♦ سن : سندرم درد پتلوفمورال به طور معمول نوجوانان و بزرگسالان جوان را درگیر می‌کند. مشکلات زانو در جمعیت های مسن تر بیشتر ناشی از آرتروز است.
♦ ورزش های خاص : شرکت در ورزش‌های دویدن و پرش می‌تواند استرس اضافی را روی زانوها تحمیل کند، به خصوص هنگامی‌که شدت تمرین خود را افزایش می‌دهید.
♦ جنس : زنان دو برابر بیشتر از مردان دچار درد پاتلوفمورال می‌شوند. این ممکن است به این دلیل باشد که لگن بازتر یک زن زاویه اتصال استخوان‌های مفصل زانو را افزایش می‌دهد.
چه عواملی خطر ابتلا به درد کشکک زانو را افزایش می دهد؟

جلوگیری

گاهی اوقات درد زانو فقط اتفاق می‌افتد. اما انجام چند اقدام مشخص ممکن است به جلوگیری از درد کمک کند :
♦ کشش بدهید : با تمرینات کششی ملایم، انعطاف پذیری را ارتقا دهید.
♦ شدت را به تدریج افزایش دهید : از تغییرات ناگهانی در شدت تمرینات خودداری کنید.
♦ وزن اضافی را از دست دهید : اگر اضافه وزن دارید، کاهش وزن، فشار روی زانو را از بین می‌برد.
♦ گرم کردن : قبل از دویدن یا ورزش دیگر، با انجام پنج دقیقه تا ده دقیقه فعالیت‌های سبک، بدن را گرم کنید.
♦ حفظ قدرت : عضلات چهار سر ران به حفظ تعادل زانو در حین فعالیت کمک می‌کند، اما در حین تمرین با وزنه از زدن اسکات عمیق خودداری کنید.
♦ انتخاب کفش مناسب : اطمینان حاصل کنید که کفش‌های شما فیت و اندازه باشند و قدرت ضربه‌گیری خوبی داشته باشند. اگر کف پا صاف دارید، حواستان به کفی کفش باشد.
♦ به تنظیم و تکنیک فکر کنید : از پزشک متخصص طب ورزشی خود تمرینات انعطاف پذیری و قدرتی بخواهید تا روش شما برای پریدن، دویدن و چرخش را بهینه کند و به حرکت کشکک در شیار خود کمک کند. قسمت مهم، تمریناتی برای عضلات خارجی ران هستند که از به داخل خم شدن زانو، در هنگام حرکت اسکات، پایین آمدن از پرش یا پله جلوگیری می‌کنند.

تشخیص درد کشکک زانو

پزشک از شما در مورد سابقه مشکلات زانو سوال می‌کند و قسمت‌هایی از زانوی شما را فشار می‌دهد و پای شما را به موقعیت‌های مختلفی حرکت می‌دهد تا سایر موارد که علائم و نشانه‌های مشابه دارند را کنار بگذارد. برای کمک به تعیین علت درد زانو، پزشک ممکن است آزمایش های تصویربرداری مانند : اشعه ایکس، سی تی اسکن، ام آر آی (MRI).

درمان کشکک زانو

♦ یخ : گذاشتن یخ روی زانو بعد از ورزش ممکن است مفید باشد.
♦ فیزیوتراپی : با کمک مدالیته های درمانی میتوان درد ناحیه زانو را کاهش داد.
♦ بریس های حمایت کننده (زانوبند طبی) : زانوبند ممکن است به بهبود درد کمک کند.
♦ PRP پلامای غنی از پلاکت : در موارد شدید که به درمان‌های ابتدایی پاسخ نمی‌دهند میتوان از تزریق مفصلیPRP  برای کاهش درد و خشکی و بهبود غضروف کمک گرفت.
♦ کینزیوتیپینگ زانو : ممکن است به شما یاد داده شود که چگونه زانو را با چسب تیپ مخصوص ( taping ) بچسبانید ( کینزیوتیپینگ زانو ) تا درد را کاهش داده و توانایی شما را در ورزش افزایش دهد.
♦ ورزش‌های زانو دوست : در طول دوره نقاهت (ریکاوری)، ممکن است از شما خواسته شود فعالیت شما محدود به فعالیت‌های کم ضرب شود که به زانوها فشار کمتری وارد شود، مانند دوچرخه سواری و شنا یا دویدن در آب.
♦ تمرینات توان بخشی : ورزش‌های خاص می‌توانند ماهیچه‌هایی را که از زانوها پشتیبانی می‌کنند مانند عضلات چهار سر ران، همسترینگ و عضلات اطراف باسن، به ویژه دور کننده‌های مفصل ران، تقویت کنند. اصلاح حرکت داخل زانو در هنگام چمباتمه زدن (اسکات زدن) یک هدف اصلی است.
درمان کشکک زانو

جراحی و سایر روش ها

اگر درمان های غیر جراحی موثر نباشند، پزشک ممکن است به شما پیشنهاد کند :
♦ جراحی باز : جراح ممکن است نیاز به عمل زانوی شما داشته باشد تا زاویه کاسه  زانو را دوباره تنظیم کند یا فشار روی غضروف را آزاد کند.
♦ آرتروسکوپی : در طی این روش، پزشک از طریق یک برش کوچک، یک وسیله نازک (به ضخامت مداد) مجهز به لنز دوربین و نور (آرتروسکوپ) را وارد زانوی شما می‌کند. ابزارهای جراحی از طریق آرتروسکوپ منتقل می‌شوند تا قطعات غضروف آسیب دیده برداشته شود.

جراحی و سایر روش ها

توجه : کلینیک یارا به عنوان یکی از تخصصی ترین مراکز توابخشی یاری بخش شما عزیزان در برای درمان خار پاشنه در کرمان، درمان درد کمر در استان کرمان، انجام مراحل فیزیوتراپی و سایر درمان های کم تهاجمی درد خواهد بود. شما می توانید از طریق این لینک رزرو،  اقدام به دریافت وقت ملاقات جهت رفع بیماری خود در کلینیک تخصصی توانبخشی یارا کنید.