قوز پشتی (کیفوز) چیست؟ علائم، علت و درمان

کیفوز

قوز پشتی (کیفوز) چیست؟ علائم، علت و درمان

قوز پشتی (کیفوز) چیست ؟


قوز پشتی (کیفوز)، برآمدگی بیش از حد ستون فقرات در سمت پشت است. این بیماری در هر سنی ممکن است رخ دهد اما در زنان مسن بیشتر دیده می‌شود. قوز پشتی (کیفوز) مربوط به سن، اغلب به دلیل ضعف در استخوان‌های ستون فقرات است که باعث فشرده شدن یا ترک خوردن آنها می‌شود. انواع دیگر کیفوز می‌تواند در نوجوانان به دلیل ناهنجاری ستون فقرات یا فشرده شدن استخوان‌های ستون فقرات در طول زمان ظاهر شود.
قوز پشتی (کیفوز) خفیف مشکلات کمی ‌ایجاد می‌کند. کیفوز شدید می‌تواند باعث ایجاد درد و تغییر شکل بدن شود. درمان کیفوز به سن شما، و علت و نتایج انحنا بستگی دارد.


علائم


کیفوز خفیف ممکن است هیچ علائم و نشانه‌های قابل توجهی ایجاد نکند. اما برخی از افراد علاوه بر یک ستون فقرات غیرطبیعی و منحنی، کمردرد و خشکی ستون فقرات را نیز تجربه کنند.

قوز پشتی (کیفوز) چیست؟ علائم، علت و درمان

علل


استخوان‌های منفرد (مهره‌ها) که یک ستون فقرات سالم را تشکیل می‌دهند مانند استوانه‌هایی هستند که در یک ستون قرار گرفته‌اند. کیفوز وقتی اتفاق می‌افتد که مهره‌های قسمت فوقانی کمر حالت گودی پیدا کند. مهره‌های غیرطبیعی می‌توانند ناشی از موارد زیر باشند :
♦ نقائص هنگام تولد : استخوان‌های ستون فقرات که قبل از تولد به درستی رشد نمی‌کنند، می‌توانند باعث کیفوز شوند.
♦ سندرم ها : کیفوز در کودکان همچنین می‌تواند با سندرم‌های خاصی مانند سندرم اهلرز-دانلس و سندرم مارفان همراه باشد.
♦ بیماری شوئرمن : این بیماری که کیفوز شوئرمن نیز نامیده می‌شود، به طور معمول در طی جهش رشد که قبل از بلوغ اتفاق می‌افتد، شروع می‌شود. پسران بیشتر از دختران مبتلا می‌شوند.
♦ شکستگی : مهره‌های شکسته یا خرد شده (شکستگی‌های فشاری) می‌تواند منجر به انحنای ستون فقرات شود. شکستگی‌های خفیف فشاری اغلب علائم یا نشانه‌های قابل توجهی ایجاد نمی‌کنند.
♦ تحلیل رفتن دیسک : دیسک‌های نرم و دایره‌ای مانند بالشتک بین مهره‌های ستون فقرات عمل می‌کنند. با افزایش سن، این دیسک‌ها خشک می‌شوند و کوچک می‌شوند، که غالباً کیفوز را بدتر می‌کند.
♦ سرطان و درمان‌های سرطان : سرطان در ستون فقرات می‌تواند مهره‌ها را ضعیف کرده و آنها را مستعد شکستگی‌های فشاری کند، در ضمن شیمی‌درمانی و پرتودرمانی باعث ضعیف شدن ستون فقرات می‌شوند.
♦ پوکی استخوان : این اختلال استخوان می‌تواند باعث انحنای ستون فقرات شود، به خصوص اگر مهره‌های ضعیف شده منجر به شکستگی‌های فشاری شوند. پوکی استخوان بیشتر در خانم‌های مسن و افرادی که برای مدت طولانی کورتون مصرف کرده‌اند شایع است.

علل

عوارض


قوز پشتی (کیفوز) علاوه بر ایجاد کمردرد، ممکن است باعث موارد زیر شود :
♦ مشکلات تنفسی : کیفوز شدید می‌تواند به ریه‌ها فشار وارد کند.
♦ مشکلات گوارشی : کیفوز شدید می‌تواند دستگاه گوارش را فشرده کرده و باعث مشکلاتی مانند ریفلاکس اسید و مشکل در بلع شود.
♦ عملکرد بدنی محدود : کیفوز با ضعف عضلات کمر و دشواری در انجام کارهایی مانند راه رفتن و بلند شدن از صندلی همراه است. انحنای ستون فقرات همچنین می‌تواند نگاه به سمت بالا یا رانندگی را دشوار کند و هنگام خوابیدن می‌تواند باعث درد شود.


تشخیص


پزشک شما به طور کلی یک معاینه بدنی کامل، از جمله بررسی قد شما انجام می‌دهد. ممکن است از شما خواسته شود که از کمر به جلو خم شوید در حالی که پزشک ستون فقرات شما را از پهلو مشاهده می‌کند. همچنین ممکن است پزشک معاینه عصبی برای بررسی رفلکس‌ها و قدرت عضلانی شما انجام دهد. پس از ارزیابی علائم و نشانه‌های شما، پزشک ممکن است موارد زیر را توصیه کند :
♦ ام آر آی (MRI) : این تصاویر می‌توانند عفونت یا تومور در ستون فقرات شما را تشخیص دهند.
♦ سی تی اسکن : اشعه ایکس می‌تواند درجه انحنا را تعیین کرده و تغییر شکل مهره‌ها را تشخیص دهد. اگر پزشک تصاویر دقیق تری بخواهد، ممکن است سی تی اسکن توصیه شود.
♦ آزمایشات تراکم استخوان : تراکم کم استخوان می‌تواند کیفوز را بدتر کند.
♦ آزمایشات عصبی : اگر دچار بی حسی یا ضعف عضلانی هستید، ممکن است پزشک آزمایشاتی را برای تعیین میزان حرکت تکانه‌های عصبی بین نخاع و اندام‌های شما پیشنهاد کند.

تشخیص

درمان و داروها


درمان قوز پشتی (کیفوز) به علت و شدت بیماری شما بستگی دارد. پزشک شما ممکن است داروهایی را پیشنهاد کند، از جمله :
♦ مسکن‌ها : اگر داروهای بدون نسخه مانند استامینوفن، ایبوپروفن یا ناپروکسن سدیم کافی نیستند، داروهای ضد درد قوی‌تر با نسخه پزشکی در دسترس هستند.
♦ داروهای پوکی استخوان : داروهای تقویت کننده استخوان ممکن است به جلوگیری از شکستگی‌های اضافی ستون فقرات کمک کند که باعث بدتر شدن کیفوز می‌شود.


تراپی


فیزیوتراپی می‌تواند به مدیریت انواع خاصی از قوز پشتی (کیفوز) کمک کند. پزشک شما ممکن است موارد زیر را توصیه کند :
♦ تمرینات تمرینات کششی : ممکن است به بهبود انعطاف پذیری ستون فقرات و تسکین کمر درد کمک کند.
♦ استفاده از بریس (ارتوز) : کودکانی که به بیماری شوئرمن مبتلا هستند ممکن است بتوانند با استفاده از بریس و در حالی که استخوان‌های آنها هنوز رشد می‌کنند پیشرفت کیفوز را متوقف کنند.

تراپی

روش‌های جراحی و سایر روش ها


جراحی زمانی برای قوز پشتی (کیفوز) شدید توصیه شود که نخاع یا ریشه‌های عصب را درگیر کرده باشد. جراح تکه‌های استخوان را بین مهره ها قرار داده و سپس مهره ها را با میله‌های فلزی و پیچ بهم محکم می‌کند تا زمانی که ستون فقرات در یک وضعیت اصلاح شده به هم ترمیم شود.
برای کمک به شما در حفظ تراکم استخوان، پزشک ممکن است مواردی مانند اجتناب از تنباکو، محدود کردن مصرف الکل و رژیم غذایی غنی از کلسیم و ویتامین D را توصیه کند.

توجه : شما می توانید از طریق این لینک رزرو،  اقدام به دریافت وقت ملاقات جهت رفع بیماری خود در کلینیک تخصصی توانبخشی یارا کنید.

اگر متوجه افزایش منحنی در قسمت فوقانی کمر خودتان یا ستون فقرات کودک خود شدید، با دکتر خود قرار ملاقات بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خدمات مرکز جامع توانبخشی کلینیک یارا

کاردرمانی

کاردرمانی در کرمان و کلینیک یارا به شما کمک می‌کند تا صاحب بهترین زندگی در خانه، محل کار و هر مکان دیگری شوید.

فیزیوتراپی تخصصی

فیزیوتراپی تخصصی دیسک کمر و گردن، آسیبهای ورزشی، خار پاشنه، مشکلات شانه و آرنج و دست، بازتوانی بعد از اعمال جراحی ارتوپدی و مغز اعصاب، آتروز زانو

مداخلات کم تهاجمی درد

مداخلات کم تهاجمی شامل بلاک عصب، تزریقات مفصلی ارتوکین، سلول درمانی PRP، اوزون تراپی مفاصل و کمر تحت هدایت سونوگرافی

خدمات تخصصی ارتوپد

کلینیک یارا به بیماران مبتلا اختلالات اسکلتی- عضلانی و آسیب‌های تاثیر گذار بر استخوان‌ها، مفاصل، رباط‌ها، تاندون‌ها و ماهیچه‌ها خدمات ارائه می‌دهد.