پارگی مینیسک

گرفتگی عضلات چیست؟

گرفتگی عضلات (اسپاسم عضلات) انقباض ناگهانی و غیر ارادی یک یا چند عضله است، می‌دانید که گرفتگی عضلات می‌تواند درد شدیدی ایجاد کند. اگرچه به طور کلی بی ضرر است، اما استفاده از عضله‌ی منقبض شده را به طور موقت غیرممکن می‌کند. ورزش طولانی مدت یا کار بدنی، به ویژه در هوای گرم، می‌تواند منجر به اسپاسم عضلات شود. برخی از داروها و برخی شرایط خاص پزشکی نیز ممکن است باعث اسپاسم عضلات شوند. شما معمولاً می‌توانید گرفتگی‌های عضلانی را در خانه با اقدامات مراقبت از خود درمان کنید.
بیشتر گرفتگی‌های عضلانی در عضلات پا، به ویژه در ساق پا ایجاد می‌شود. علاوه بر این درد ناگهانی و شدید، ممکن است یک توده بافت عضلانی زیر پوست خود را نیز احساس کنید یا ببینید.

گرفتگی عضلات چیست؟

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

گرفتگی عضلات معمولاً خود به خود از بین می‌رود و بندرت به اندازه‌ای جدی است که نیاز به مراقبت پزشکی داشته باشد. اما اگر گرفتگی عضلات شما موارد زیر را شامل می‌شود به پزشک مراجعه کنید :
♦ باعث ناراحتی شدید.
♦ مرتباً اتفاق بیفتد.
♦ با ضعف عضلانی همراه باشند.
♦ با تورم پا، قرمزی یا تغییرات پوستی همراه باشند.
♦ با روش‌های مراقبت در خانه، بهبودی حاصل نشود.
♦ با یک علت آشکار، مانند ورزش شدید همراه نیستند.

علل گرفتگی عضلات

استفاده بیش از حد از عضله، کم آبی بدن، کشیدگی عضله یا نگه داشتن یک موقعیت خاص برای مدت طولانی می‌تواند باعث گرفتگی عضلات شود. در بسیاری از موارد، علت آن مشخص نیست. اگرچه بیشتر گرفتگی‌های عضلانی بی خطر هستند، اما ممکن است برخی از آنها به یک بیماری پزشکی زمینه‌ ای مربوط باشند، مانند :
♦ تخلیه مواد معدنی : مقدار کمی‌ پتاسیم، کلسیم یا منیزیم در رژیم غذایی شما می‌تواند در گرفتگی پا کمک کند. دیورتیک‌ها، داروهایی که اغلب برای فشار خون بالا تجویز می‌شوند، همچنین می‌توانند این مواد معدنی را تخلیه کنند.
♦ خون رسانی ناکافی : تنگی عروق که خون را به پاهای شما می‌رسانند (تصلب شرایین اندام ها) می‌تواند در هنگام ورزش دردی مانند گرفتگی در ران و پاهای شما ایجاد کند. این گرفتگی‌ها معمولاً بلافاصله پس از قطع ورزش از بین می‌روند.
♦ فشردگی عصب : فشار روی اعصاب در ستون فقرات (تنگی کانال نخاعی کمر) همچنین می‌تواند درد مانند گرفتگی عضلات پا ایجاد کند. درد معمولاً هرچه بیشتر راه می‌روید بدتر می‌شود. راه رفتن در وضعیت کمی‌خم شده مانند آنچه در هنگام هل دادن سبد خرید پیش روی خود، انجام می‌دهید ممکن است باعث بهبود یا تأخیر در بروز علائم شما شود.

علل گرفتگی عضلات

عوامل ابتلا به درد گرفتگی عضلات

عواملی که ممکن است خطر گرفتگی عضلات را افزایش دهند عبارتند از :
♦ بارداری : گرفتگی عضلات نیز در دوران بارداری شایع است.
♦ سن : افراد مسن توده عضلانی خود را از دست می‌دهند، بنابراین عضله باقیمانده می‌تواند راحتتر تحت فشار قرار گیرد.
♦ کمبود آب بدن : ورزشکارانی که هنگام شرکت در ورزش‌ در هوای گرم دچار خستگی و کم آبی می‌شوند، به طور مکرر دچار گرفتگی عضلات می‌شوند.
♦ شرایط پزشکی خاص : اگر دیابت یا اختلالات عصبی، کبدی یا تیروئید داشته باشید ممکن است در معرض اسپاسم عضلات باشید.

این مراحل ممکن است به جلوگیری از گرفتگی عضلات کمک کند :
♦ عضلات خود را کشش دهید : قبل و بعد از استفاده از هر عضله برای مدتی کشش دهید. اگر گرفتگی پا در شب دارید، قبل از خواب کشش دهید. ورزش سبک، مانند سوار شدن بر روی دوچرخه ثابت چند دقیقه قبل از خواب، همچنین می‌تواند از گرفتگی در هنگام خواب جلوگیری کند.
♦ از کم آبی بدن خودداری کنید : هر روز مایعات زیادی بنوشید. این مقدار به آنچه می‌خورید، جنسیت، میزان فعالیت، آب و هوا، سلامتی، سن و داروهای مصرفی شما بستگی دارد. مایعات به عضلات شما کمک می‌کنند تا منقبض و شل شوند و سلول‌های عضلانی را پرآب نگه می‌دارد. در حین فعالیت، مایعات را در فواصل منظم مصرف کنید.

درمان اسپاسم عضلات

♦ کمک گرفتن از پزشک: شما می‌توانید گرفتگی عضلات را با اقدامات مراقبت از خود درمان کنید. پزشک می‌تواند تمرینات کششی را به شما نشان دهد که می‌تواند به شما در کاهش گرفتگی عضلات کمک کند. اطمینان از اینکه شما به خوبی آب می‌نوشید نیز می‌تواند کمک کند. برای گرفتگی های مکرر که خواب شما را مختل می‌کند، ممکن است پزشک دارویی برای آرامش عضلات تجویز کند.
♦ گرما یا سرما : از یک حوله گرم یا پد گرم کننده روی عضلات متشنج یا سفت استفاده کنید. حمام گرم یا هدایت جریان دوش آب گرم روی عضله گرفته شده نیز می‌تواند کمک کند. روش دیگر، ماساژ عضله  با یخ، ممکن است درد را تسکین دهد.
♦ کشش و ماساژ دادن : عضله گرفتگی را کشیده و به آرامی ‌مالش دهید تا به آرامش برسد. برای گرفتگی عضله‌ی ساق پا، وزن خود را روی پای درگیرتان قرار داده و زانوی خود را کمی‌خم کنید. اگر قادر به ایستادن نیستید، روی زمین یا صندلی نشسته و پای آسیب دیده خود را دراز کرده است. سعی کنید قسمت بالای مچ پای خود را از طرف آسیب دیده به سمت سر خود بکشید در حالی که پای شما در حالت صاف باقی مانده است.
این امر همچنین به کاهش گرفتگی عضله پشت ران (همسترینگ) کمک می‌کند. برای گرفتگی جلوی ران (چهار سر ران) از یک صندلی برای ثابت نگه داشتن خود استفاده کنید و سعی کنید پای خود را از طرف آسیب دیده به سمت باسن و پشت بکشید.

درمان اسپاسم عضلات