arthritis in thumb

آرتروز انگشت شست

آرتروز انگشت شست با افزایش سن معمول است و هنگامی ‌اتفاق می‌افتد که غضروف‌ها در انتهای استخوان‌هایی که مفصل را در قاعده انگشت شست مفصل کارپومتاکارپال CMC شما را تشکیل می‌دهند فرسوده شوند. آرتروز شست می‌تواند باعث ایجاد درد شدید‌، تورم و کاهش قدرت و دامنه حرکتی شود و انجام کارهای ساده مانند چرخاندن دستگیره‌ها و باز کردن ظرف شیشه‌ای را با مشکل مواجه کند. درمان شامل ترکیبی از داروها و آتل است. آرتریت شدید انگشت شست ممکن است نیاز به جراحی داشته باشد.
اگر تورم‌، سفتی یا درد مداوم در قاعده انگشت شست خود دارید به پزشک مراجعه کنید.

آرتروز انگشت شست
علائم آرتروز انگشت شست

درد اولین و رایج ترین علامت آرتروز انگشت شست است. هنگام گرفتن‌، چنگیدن یا نیشگون گرفتن یک شی یا استفاده از انگشت شست برای اعمال نیرو‌، درد می‌تواند در پایین شست شما اتفاق بیفتد. علائم و نشانه‌های دیگر ممکن است شامل موارد زیر باشد :
کاهش دامنه حرکت
کاهش قدرت هنگام گرفتن اشیا
تورم‌، سفتی و حساسیت در پایه شست
ظاهر بزرگ یا استخوانی مفصل در پایه شست شما

علل آرتروز انگشت شست

آرتروز انگشت شست معمولاً با افزایش سن رخ می‌دهد. ضربه قبلی یا آسیب به مفصل شست نیز می‌تواند باعث آرتروز انگشت شست شود. در یک مفصل طبیعی انگشت شست‌، غضروف انتهای استخوان‌ها را می‌پوشاند مانند یک بالشتک عمل می‌کند و به استخوان‌ها اجازه می‌دهد تا به راحتی روی یکدیگر سر بخورند. با آرتروز انگشت شست‌، غضروف‌هایی که انتهای استخوان‌ها را می‌پوشاند‌، خراب شده و سطح صاف آن خشن می‌شود. سپس استخوان‌ها به یکدیگر ساییده می‌شوند‌، در نتیجه اصطکاک و آسیب مفصلی ایجاد می‌شود.
آسیب به مفصل ممکن است منجر به رشد استخوان جدید در امتداد دو طرف استخوان موجود (خار استخوان) شود‌، که می‌تواند توده‌های قابل توجهی در مفصل شست شما ایجاد کند که باعث تغییر شکل و بزرگ شدن قاعده انگشت شست شما می‌شود.

چه عواملی خطر ابتلا آرتروز شست را افزایش دهند؟

چاقی
جنسیت مونث
سن بالای 40 سال
استفاده مداوم گوشی همراه یا تبلت با انگشت شست
آسیب‌های مفصل شست‌، مانند شکستگی و پیچ خوردگی
برخی از شرایط ارثی‌، مانند شلی رباط مفصل و ناهنجاری مفاصل
فعالیت‌ها و مشاغلی که فشار زیادی را روی مفصل شست وارد می‌کنند
بیماری‌هایی که ساختار طبیعی و عملکرد غضروف‌ها را تغییر می‌دهند‌، مانند روماتیسم مفصلی. اگرچه آرتروز شایعترین علت آرتروز انگشت شست است‌، آرتریت روماتوئید همچنین می‌تواند بر مفصل CMC تأثیر بگذارد‌، البته به میزان کمتری نسبت به سایر مفاصل دست.
چه عواملی خطر ابتلا آرتروز شست را افزایش دهند؟

تشخیص آرتروز انگشت شست

در طول معاینه فیزیکی‌، پزشک در مورد علائم شما سوال خواهد کرد و به دنبال تورم یا توده‌های قابل توجه در مفاصل شما خواهد بود. پزشک شما ممکن است مفصل شما را هنگام حرکت انگشت شست‌، با فشار‌، در برابر استخوان مچ دست نگه دارد. اگر این حرکت صدای خشن (اصطکاک) ایجاد کند‌ یا باعث درد شود‌، غضروف‌ها احتمالاً ساییده شده و استخوان‌ها به هم سابیده می‌شوند.
تکنیک‌های تصویربرداری‌ معمولاً اشعه ایکس‌، می‌تواند نشانه‌هایی از آرتروز انگشت شست‌ را تشخیص دهد از جمله :
خار استخوان
از دست رفتن فضای کپسول مفصلی
سطح ناصاف ناحیه پوشیده از غضروف
تشخیص آرتروز انگشت شست

درمان آرتروز انگشت شست

در مراحل اولیه آرتروز انگشت شست‌، درمان معمولاً شامل ترکیبی از روش‌های درمانی غیر جراحی است. اگر آرتروز انگشت شست شما شدید باشد‌، ممکن است جراحی لازم باشد. همچنین آتل می‌تواند از مفصل شما حمایت کرده و حرکت انگشت شست و مچ شما را محدود کند. شما ممکن است فقط در شب یا در طول شبانه روز آتل بپوشید. آتل می‌تواند به کاهش درد، استراحت دادن به مفصل خود و پوزیشن مناسب گرفتن هنگام انجام کارهای روزانه کمک کند.

برای تسکین درد‌، پزشک ممکن است موارد زیر را توصیه کند :
مسکن‌های نسخه‌ای‌، مانند سلکوکسیب یا ترامادول
مسکن‌های بدون نسخه‌، مانند استامینوفن‌، ایبوپروفن یا ناپروکسن سدیم
داروهای موضعی مانند کپسایسین یا دیکلوفناک که روی پوست مفصل اعمال می‌شود
توجه : اگر مسکن‌ها و آتل موثر نیستند‌، ممکن است پزشک تزریق کورتیکواستروئید طولانی اثر را به مفصل شست توصیه کند. تزریق کورتیکواستروئید می‌تواند درد و التهاب را کاهش دهد.

عمل جراحی

اگر به سایر روش‌های درمانی پاسخ ندهید یا اگر به سختی قادر به خم کردن و پیچاندن انگشت شست خود هستید‌، ممکن است پزشک جراحی را به شما توصیه کند. گزینه‌ها عبارتند از :
♦ استئوتومی : استخوان‌های مفصل آسیب دیده برای کمک به اصلاح بدفرمی ‌دوباره جابجا می‌شوند.
♦ تعویض مفصل (آرتروپلاستی) : تمام یا بخشی از مفصل آسیب دیده برداشته شده و با پیوند یکی از تاندون‌های شما جایگزین می‌شود.
♦ همجوشی مفصل (آرتروز) : استخوان‌های مفصل آسیب دیده برای همیشه بهم جوش داده می‌شوند. مفصل جوش داده شده تحمل وزن را بدون احساس درد دارد‌، اما انعطاف پذیری ندارد.
پس از جراحی‌، تا شش هفته روی شست و مچ دست خود گچ یا آتل می‌پوشید. هنگامی‌که گچ برداشته شد‌، ممکن است فیزیوتراپی داشته باشید تا به شما کمک کند قدرت و حرکت دست خود را بازیابید.

عمل جراحی

درمان‌های خانگی

برای کاهش درد و بهبود تحرک مفصل‌، سعی کنید :
♦ سرما : یخ گذاری به مدت 5 تا 15 دقیقه چند بار در روز می‌تواند به تسکین تورم و درد کمک کند.
♦ گرما : برای برخی ممکن است گرما در تسکین درد نسبت به سرما موثرتر باشد.

آرتروز انگشت شست هنگامی ‌اتفاق می‌افتد که غضروف‌ها در انتهای استخوان‌هایی که مفصل را در قاعده انگشت شست مفصل کارپومتاکارپال CMC شما را تشکیل می‌دهند فرسوده شوند.