تزریق پی آر پی (PRP) در کرمان

پی آر پی یکی از روش‌های مؤثر فیزیوتراپی است که مشکلات مفصلی و عضلانی را درمان می‌کند. در تزریق prp از پلاسمای غنی شده خون بیمار استفاده می‌شود و درد و ناراحتی را کاهش می‌دهد. پی آر پی از روش‌های نوین است که برای درمان مشکلات زانو، آرنج، ستون فقرات، شانه، ران و… به کار می‌رود. در ادامه مقاله درباره تزریق پی آر پی در کرمان توضیح داده شده است.

yara 022 min

مشاوره رایگان

برای دریافت مشاوره و پاسخگویی نیز می‌توانید با مرکز کاردرمانی یارا با ما در تماس باشید تا ابهامات شما را برطرف کنیم.

prp چیست؟

تزریق پی آر پی یکی از روش‌های درمانی جدید برای بهبود آسیب‌های مفصلی و عضلانی است. از خون بیمار برای تزریق پی آر پی استفاده می‌شود که دارای مقادیر بالایی از پلاکت است. پلاسمای خون بیمار توسط فرایندهای خاصی غنی‌سازی می‌شود و پلاکت‌های آن به‌صورت مستقیم به ناحیه آسیب‌دیده تزریق می‌شوند. پلاکت دارای عوامل رشد است که در بازسازی و ترمیم بافت‌های آسیب‌دیده نقش مؤثری دارند. مهم‌ترین هدف تزریق prp بهبودی سریع بیمار و بازگشت او به فعالیت‌های روزمره است. پی آر پی ایمن بوده و چون از پلاکت‌های خون خود بیمار گرفته شده کاملاً منحصربه‌فرد است و تأثیر زیادی در بهبودی دارد.

موارد استفاده پی آر پی در فیزیوتراپی

پی آر پی در تسکین درد، التهاب و بهبودی مشکلات اسکلتی و عضلانی کاربرد دارد. از مهم‌ترین موارد استفاده پی آر پی در فیزیوتراپی می‌توان موارد زیر را نام برد:

1. آسیب‌های مزمن تاندونی

آسیب‌هایی مانند التهاب تاندون آرنج، التهاب تاندون آشیل، التهاب تاندون کشکک، خار پاشنه، تاندون‌های پنجه غازی زیر زانو از جمله آسیب‌های مزمن تاندونی هستند. این مشکلات مدام تحت‌فشار و استرس هستند و با استفاده از تزریق پی آر پی می‌توان آنها را ترمیم کرد.

2. آسیب‌های حاد عضلانی و رباط‌ها

کشیدگی عضله همسترینگ که معمولاً در ورزشکاران به وجود می‌آید از شایع‌ترین آسیب‌های حاد عضلانی است که با پی آر پی بهبود می‌یابد.

3. انواع جراحی

4. سائیدگی مفاصل

اگر سائیدگی مفاصل خفیف یا در مراحل اولیه باشد با تزریق پی آر پی می‌توان آن را ترمیم کرد. از دیگر کاربردهای prp در کرمان می‌توان به بی‌ثباتی مفاصل مختلف، کشیدگی‌های عضلانی، درمان آرتروز در مفاصل مختلف، پیچ‌خوردگی و کشیدگی، درد مزمن در مفاصل، صدمات در ناحیه گردن و کمر، درد مزمن زانو و… اشاره کرد.

چه بیماری‌هایی با پی آر پی درمان می‌شوند؟

تزریق پی آر پی معمولاً برای جراحت‌ها و شرایط خاص تجویز می‌شود و تمام مشکلات مفصلی را درمان نمی‌کند. از مهم‌ترین بیماری‌هایی که با تزریق پی آر پی در کرمان درمان می‌شوند می‌توان موارد زیر را نام برد:

ناگفته نماند prp تنها به مشکلات اسکلتی و عضلانی محدود نمی‌شود و در خدمات درمانی پوست و مو مانند درمان ریزش موی سر نیز به کار می‌رود.

bg2
bg1

پی آر پی برای چه کسانی مناسب است؟

تزریق پی آر پی برای افرادی مناسب است که درمان‌های ابتدایی فیزیوتراپی تأثیری بر روند بهبودی بیماری آنها نداشته و قصد دارند عمل جراحی خود را به تعویق بیندازند. علاوه بر آن بیمارانی که در مراحل اولیه بیماری خود هستند و نیازی به جراحی ندارند با تزریق prp می‌توانند مشکلات خود را به‌صورت کامل برطرف کنند. با این حال دانشمندان همواره در این زمینه در حال تحقیق و بررسی هستند. بیمارانی که از سلامت کافی بهره‌مند هستند پاسخ بهتری به پی آر پی می‌دهند. همچنین افرادی که پلاکت خون آنها در حالت نرمال باشد می‌توانند این روش را انجام دهند.

پی آر پی برای چه افرادی مناسب نیست؟

پی آر پی از روش‌های درمانی ایمن و غیرتهاجمی است و شرایط سنی خاصی ندارد. با این حال افرادی که دارای مشکلات زیر هستند نمی‌توانند از پی آر پی استفاده کنند:

بیماران عزیز قبل از استفاده از prp در کرمان بهتر است با پزشک فیزیوتراپیست خود مشورت کنند که آیا این روش درمانی برای آنها مناسب است یا خیر.

bg3

مزایای استفاده از پی آر پی

تزریق پلاسمای غنی از پلاکت به بیماران واجد شرایط مزایای زیادی به دنبال دارد که عبارت‌اند از:

prp در کرمان یک روش درمانی طبیعی است و از مواد شیمیایی استفاده نمی‌شود. از آنجایی که از خون بیمار استفاده می‌شود امکان پس زدن آن توسط سیستم ایمنی بدن بسیار پایین است. این روش کاملاً ساده و سریع بوده و به‌صورت سرپایی انجام می‌شود.

روش انجام پی آر پی چگونه است؟

برای انجام پی آر پی ابتدا خون بیمار گرفته می‌شود و با استفاده از دستگاه سانتریفیوژ پلاکت‌ها از گلبول‌های قرمز جدا می‌شوند. پلاسمای غنی از پلاکت دارای فاکتورهای رشد مانند پروتئین‌های مختلف است. سپس پلاکت‌ها از طریق سرنگ به ناحیه آسیب‌دیده تزریق می‌شوند. ممکن است پلاسمای غنی از پلاکت طی چندین جلسه و با مقادیر مختلف تزریق شود که بستگی به میزان آسیب‌دیدگی دارد. تمامی مراحل حدود ۳۰ دقیقه و به‌صورت سرپایی انجام می‌شوند.

دوره انجام پی آر پی

با توجه به میزان آسیب‌دیدگی و معاینات پزشک بین ۱ تا چند جلسه تزریق prp تجویز می‌شود. البته برای دستیابی به بهترین نتیجه اغلب بین سه تا ۴ جلسه و در فاصله دو الی سه هفته پی آر پی انجام می‌شود. حدود ۳ الی ۴ هفته نتایج اولیه قابل مشاهده است. با این حال روند بهبودی در هر بیمار متفاوت است و بستگی به واکنش بدن آن در برابر پی آر پی دارد.

مراقبت‌های بعد از پی آر پی

بعد از تزریق پی آر پی ممکن است علائمی مانند حساسیت، تورم و التهاب در محل تزریق مشاهده شوند. برای کاهش این علائم و جلوگیری از عفونت بهتر است مراقبت‌های زیر را انجام دهید:

استراحت: از انجام فعالیت‌های سنگین و ورزش‌های شدید خودداری کنید.

کمپرس یخ: قرار دادن کمپرس یخ بر روی محل تزریق باعث کاهش التهاب و تورم می‌شود. زمان استفاده از یخ را می‌توانید از فیزیوتراپیست خود بپرسید.

فیزیوتراپی: انجام تمرینات خاص مانند تکنیک‌های ماساژ و درمان دستی برای تقویت عضلات و انعطاف پذیری زیر نظر متخصص فیزیوتراپی توصیه می‌شود.

دارو: به تجویز پزشک داروهای ضدالتهابی را مصرف کنید تا درد و التهاب کاهش یابد. همچنین داروهای دیگری برای بازسازی بافت و بهبود بیماری تجویز می‌شوند که باید آنها را نیز استفاده کنید.

برای آن که نتیجه بهتری بگیرید بهتر است تا چند روز اول استحمام نکنید. همچنین رژیم غذایی خود را رعایت کنید و از مصرف کافئین، مواد الکلی و استعمال سیگار خودداری نمایید.

تزریق پی آر پی در کرمان با کلینیک یارا

مرکز توانبخشی یارا در کرمان با متدهای به‌روز و بهترین تجهیزات به درمان انواع بیماری‌های اسکلتی و عضلانی می‌پردازد. بیماران عزیز با استفاده از روش‌های نوین مانند پی آر پی می‌توانند مشکلات خود را زیر نظر دکتر حسن نژاد درمان کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت نوبت با ما در ارتباط باشید.

پی آر پی از روش‌های ایمن فیزیوتراپی است و عوارض جدی ندارد.

بستگی به میزان آسیب‌دیدگی دارد؛ اما به طور معمول بین ۳ الی ۴ جلسه تزریق انجام می‌شود.

بله مصرف داروهای ضدالتهاب برای کاهش درد و تورم و سایر داروها برای ترمیم سریع بافت ضروری هستند.

مرکز جامع توانبخشی یارا در کرمان

اولین مرکز مجهز به تجهیزات پیشرفته درمانی و تشخیصی روز دنیا در جنوب شرق کشور

مشاهده ویدیو کلینیک یارا

از جمله فعالیت های کلینیک یارا :