ortho doctor

ارتوپدی چیست؟ چه زمانی باید به پزشک ارتوپد مراجعه کنیم؟

ارتوپدی بر درمان سیستم اسکلتی عضلانی بدن انسان تمرکز دارد. این سیستم شامل ماهیچه‌ها، استخوان‌ها، مفاصل، رباط‌ها و تاندون‌ها می‌شود. فردی که در ارتوپدی تخصص دارد به عنوان ارتوپد شناخته می‌شود. ارتوپدها از روش‌های جراحی و غیرجراحی برای درمان مسائل اسکلتی- عضلانی مانند آسیب‌های ورزشی، درد مفاصل و مشکلات کمر استفاده می‌کنند. در این مقاله از کلینیک یارا مروری بر ارتوپدی ارائه شده است. امراض و بیماری‌های متفاوتی را که ارتوپدها درمان می‌کنند را تشریح نموده و توضیح خواهیم داد که دکتر ارتوپد چه بیماری‌هایی را درمان می‌کند؟ و فرد بیمار در طول یک قرار ملاقات ارتوپدی چه انتظاراتی می‌تواند داشته باشد.

ارتوپدی چیست؟

ارتوپدی چیست؟

ارتوپدی که به عنوان جراحی ارتوپدی نیز شناخته می‌شود، شاخه‌ای از پزشکی است که بر مراقبت از سیستم اسکلتی و بخش‌های به هم پیوسته آن تمرکز دارد. این قسمت‎‌ها شامل موارد زیر است:

  • استخوان‌ها
  • ماهیچه‌ها
  • مفاصل
  • تاندون‌ها
  • رباط‌ها
  • اعصاب

ارتوپد کیست؟

به طور کلی اینکه بخواهیم بگوییم ارتوپد کیست، باید بیان کرد که دو نوع ارتوپد وجود دارد: جراحی و غیر جراحی. اولی جراحان ارتوپد نامیده می‌شوند، در حالی که ارتوپدهای غیرجراحی شامل فیزیوتراپ‌ها و متخصصان طب فیزیکی و توانبخشی هستند.

یک متخصص ارتوپد اغلب به عنوان بخشی از یک تیم بزرگ‌تر درمان ارتوپدی کار می‌کند. این تیم ممکن است شامل افراد زیر باشد:

  • دستیاران پزشک
  • پزشکان پرستار
  • متخصصین کار و فیزیوتراپی
  • مربیان ورزشی

در واقع فرق ارتوپد و فیزیوتراپ را به صورت کامل‌تر با یک مثال می‌توانیم بیان کنیم. به عنوان مثال، فیزیوتراپ می‌تواند به کشیدگی و رگ به رگ شدن عضلات کمک کند. جراح ارتوپد برای پارگی کامل ACL یا منیسک وارد عمل می‌شود. جراحی اغلب آخرین چیزی است که در ذهن پزشک ارتوپد است و او فیزیوتراپی را توصیه می‌کند تا ببیند آیا کمک می‌کند یا خیر.

ارتوپدها چه چیزی را درمان می‌کنند؟

برای چه درمانی به ارتوپد مراجعه کنیم؟

در پاسخ به این پرسش که ” برای چه درمانی به ارتوپد مراجعه کنیم؟” باید بیان کرد؛ متخصصان ارتوپد طیف وسیعی از بیماری‌های اسکلتی را درمان می‌کنند. این شرایط ممکن است از بدو تولد وجود داشته باشد، یا ممکن است ناشی از آسیب یا ساییدگی ناشی از افزایش سن باشد. در زیر برخی از شایع‌ترین شرایطی که ارتوپد ممکن است درمان کند آورده شده است:

  • درد مفاصل ناشی از آرتریت
  • شکستگی استخوان
  • کمر درد
  • گردن درد
  • درد شانه
  • سندرم تونل کارپال
  • استفاده بیش از حد و آسیب‌های ورزشی، از جمله رگ به رگ شدن، تاندونیت، پارگی مینیسک و پارگی رباط صلیبی (ACL)
  • بیماری‌های بدو تولد مانند پای پرانتزی
  • سرطان استخوان

چه زمانی باید به پزشک ارتوپد مراجعه کنیم؟

چه زمانی باید به پزشک ارتوپد مراجعه کنیم؟

اگرچه پزشکان عمومی مراقبت‌های اولیه را انجام داده و می‌توانند دردهای جزئی را درمان کنند، برخی شرایط ممکن است به تخصص و دانش یک متخصص نیاز داشته باشد. در زیر برخی از علل مراجعه به ارتوپد آورده شده است:

یک: شکستگی

شکستگی یک ترک یا شکستگی در استخوان است. شکستگی می‌تواند در اثر بسیاری از موارد، به ویژه سقوط، تصادف، استفاده بیش از حد، یا آسیب ورزشی رخ دهد. شرایطی مانند آرتریت و پوکی استخوان نیز ممکن است باعث شکستگی شوند.

درمان مورد نیاز بستگی به شدت آسیب شما و محل شکستگی دارد. پزشک ارتوپد شما ممکن است راه حل هایی مانند گچ گرفتن یا اگر شکستگی شدید یا پیچیده باشد، جراحی را توصیه کند.

دو: کشیدگی و رگ به رگ شدن

رگ به رگ شدن زمانی اتفاق می‌افتد که یک رباط کشیده شود، تا حدی پاره شود یا به طور کامل پاره شود. فشار زمانی است که یک تاندون یا یک عضله دچار همان نوع آسیب می‌شود. رباط‌ها استخوان‌ها را به استخوان‌های دیگر متصل می‌کنند، در حالی که تاندون‌ها استخوان‌ها را به ماهیچه‌ها متصل می‌کنند.

آسیب‌های ناشی از فشار معمولاً ناشی از استفاده بیش از حد از گروه‌های عضلانی خاص، حرکات پرقدرت مکرر و وضعیت بدنی نامناسب است. علائم رایج عبارتند از سفتی، حساسیت و گزگز در اطراف ناحیه آسیب دیده.

سه: زانو درد

زانو درد می‌تواند به دلایل مختلفی ایجاد شود. شرایطی مانند آرتریت و آسیب‌های ناشی از ورزش می‌تواند باعث کشیدگی یا رگ به رگ شدن مفصل زانو شود و دامنه حرکتی شما را محدود کند.

این آسیب همچنین ممکن است به دلیل پارگی ACL (رباط صلیبی قدامی) یا پارگی منیسک (قسمت ماه مانند غضروف در زانو) باشد، بنابراین پزشک ارتوپد قادر خواهد بود علت دقیق را مشخص کند و درمان کامل را انجام دهد. در حالی که یک پزشک خانواده احتمالاً یک مسکن تجویزی برای تسکین موقت به شما می‌دهد، یک متخصص ارتوپد می‌تواند با درمان‌های تخصصی علت درد مزمن یا شدید زانو شما را کاهش دهد یا از بین ببرد.

چهار: کمردرد

بسیاری از بزرگسالان به دلیل سبک زندگی، شرایط سلامتی و نیازهای کاری از کمردرد رنج می‌برند. ممکن است درد مبهم یا شدیدی در ناحیه کمر خود تجربه کنید که ممکن است چند روز طول بکشد، اما اگر بیش از چند هفته طول بکشد، بهتر است به متخصص ارتوپدی مراجعه کنید.

پنج: درد لگن

درد لگن ممکن است در داخل یا اطراف مفصل ران رخ دهد یا ممکن است به ران‌ها یا باسن شما سرایت کند. دردهای جزئی معمولاً با مصرف مسکن‌های بدون نسخه کاهش می‌یابد، اما آسیب دیدگی لگن یا درد مداوم لگن بهتر است توسط پزشک ارتوپد درمان شود. درد ممکن است به دلیل هر چیزی باشد، از شکستگی و مو برداشتن به دلیل پوکی استخوان گرفته تا آرتریت در لگن.

شش: شانه درد

آسیب مفصل شانه می‌تواند منجر به درد شانه شود. تورم، درد و محدودیت دامنه حرکتی در شانه ممکن است به دلیل دررفتگی، آرتریت یا آسیب ناشی از استفاده بیش از حد از مفصل باشد. اگر تغییر رنگ یا تورم قابل مشاهده است، یا اگر درد در طی دو هفته یا بیشتر بدتر شد، با پزشک ارتوپد مشورت کنید.

هفت: آرتریت

شدت این درد قادر است روی دست‌ها، زانوها، شانه‌ها یا سایر مفاصل شما تأثیر بگذارد، درد آرتریت باید توسط متخصص ارتوپد درمان شود تا از پیشرفت آن به یک وضعیت ناتوان‌کننده جلوگیری شود. شایع ترین شکل آرتریت، آرتروز است که به آن آرتریت فرسوده یا فقط “آرتریت” نیز گفته می‌شود. آرتریت می‌تواند همه را از ورزشکاران گرفته تا بازنشستگان تحت تاثیر قرار دهد.

پزشک ارتوپد شما می‌تواند روش‌هایی را برای کمک به جلوگیری از درد و سفتی ارائه دهد تا بتوانید از یک سبک زندگی فعال لذت ببرید. اگر آرتریت شما در حال شدید شدن است، ممکن است عمل جراحی ضروری باشد.

چگونه جراح ارتوپد را انتخاب کنیم؟

چگونه جراح ارتوپد را انتخاب کنیم؟

یک تصمیم حیاتی که یک فرد باید قبل از جراحی ارتوپدی بگیرد، انتخاب یک جراح دارای مجوز و معتبر و حرفه‌ای است.

بررسی این نکات مهم است که جراح:

فارغ التحصیل یک دانشکده پزشکی معتبر باشد

دوره رزیدنتی را در رشته ارتوپدی به پایان رسانده باشد

تجربه و آموزش حرفه‌ای کافی برای انجام این کار را دارا باشد

در مراکز پزشکی معتبر کار کند

به الزامات آموزش پزشکی، استانداردهای ایمنی بیمار، و قوانین اخلاقی پایبند باشد.

جمع‌بندی

همان‌طور که در این مقاله اشاره شد، ارتوپدی یک تخصص پزشکی است که بر درمان آسیب‌ها و بیماری‌های سیستم اسکلتی عضلانی متمرکز است. برخی از شرایط در بدو تولد وجود دارند، در حالی که برخی دیگر ممکن است به دلیل آسیب یا ساییدگی ناشی از افزایش سن رخ دهند. ارتوپدها اغلب به عنوان بخشی از یک تیم ارتوپدی گسترده‌تر کار می‌کنند که ممکن است شامل مربیان ورزشی و درمانگران حرفه‌ای یا فیزیکی باشند. آن‌ها با هم به تشخیص، درمان و توانبخشی افراد مبتلا به مشکلات اسکلتی عضلانی کمک می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خدمات مرکز جامع توانبخشی کلینیک یارا

کاردرمانی

کاردرمانی در کرمان و کلینیک یارا به شما کمک می‌کند تا صاحب بهترین زندگی در خانه، محل کار و هر مکان دیگری شوید.

فیزیوتراپی تخصصی

فیزیوتراپی تخصصی دیسک کمر و گردن، آسیبهای ورزشی، خار پاشنه، مشکلات شانه و آرنج و دست، بازتوانی بعد از اعمال جراحی ارتوپدی و مغز اعصاب، آتروز زانو

مداخلات کم تهاجمی درد

مداخلات کم تهاجمی شامل بلاک عصب، تزریقات مفصلی ارتوکین، سلول درمانی PRP، اوزون تراپی مفاصل و کمر تحت هدایت سونوگرافی

خدمات تخصصی ارتوپد

کلینیک یارا به بیماران مبتلا اختلالات اسکلتی- عضلانی و آسیب‌های تاثیر گذار بر استخوان‌ها، مفاصل، رباط‌ها، تاندون‌ها و ماهیچه‌ها خدمات ارائه می‌دهد.