cd2d9a75 c816 4780 b451 2443c7ec0ecb result 1 1024x806 1

طرز صحیح نشستن برای دیسک کمر

طرز صحیح نشستن برای دیسک کمر از جمله راهکارهای مراقبتی است که می توان از طریق آن تا حدود زیادی علایم و دردهای ناشی از این مشکل را کاهش داد.

سبک زندگی امروزی سبب گشته بسیاری از افراد طی ساعات طولانی پشت میز بنشینند، نشستن طولانی مدت و عدم رعایت روش درست نشستن برای دیسک کمر، یکی از عوامل تشدید کننده دردهای دیسک کمر است، در این مقاله قصد داریم به موضوع روش درست نشستن برای دیسک کمر بپردازیم، از این رو در ادامه ضمن آشنا شدن با طرز صحیح نشستن روی صندلی در دیسک کمر، به روش نشستن روی زمین و خوابیدن نیز اشاره خواهیم کرد و به نقش فیزیوتراپی در بهبود این علایم می پردازیم، پس تا انتهای راهکارها و طرز صحیح نشستن برای دیسک کمر، با ما همراه باشید.

gettyimages 638438996 1200xx2121 1195 0 0

دیسک کمر چیست

ستون فقرات انسان از مهره هایی تشکیل شده است که بین آن ها بافت غضروفی ژلاتینی وجود دارد، این بافت تحت عنوان دیسک نامیده می شود، در واقع این بافت به حرکت راحت تر مهره های کمر کمک کرده و علاوه بر ان فشارهای وارده به ستون فقرات را می گیرد.

اما منظور از بیماری دیسک کمر حالتی است که این بافت بین مهره ها حالت بیرون زدگی پیدا می کند، طی پارگی و بیرون زدگی دیسک کمر به عصب اطراف آن فشار وارد می گردد و می تواند سبب ایجاد درد در قسمت کمر و پاها، احساس گزگز شدن و خواب رفتن پایین تنه و محدودیت حرکت این قسمت از بدن شود، با عدم رعایت طرز صحیح نشستن در دیسک کمر این علایم تشدید می گردد. رعایت نکات مراقبتی مانند طرز صحیح نشستن برای دیسک کمر، در کنترل این علایم موثر خواهد بود.

طرز صحیح نشستن روی صندلی برای دیسک کمر

1

در ابتدای روش درست نشستن برای دیسک کمر باید توجه کنید نوع صندلی اهمیت ویژه ای دارد، صندلی ارگونومیک می تواند انتخاب ایده آلی باشد، چرا که با پر کردن کامل کمر، فشار کمتری به آن وارد می شود.

طرز صحیح نشستن بروی صندلی برای دیسک کمر بدین صورت است که می بایست در حالت خنثی بنشینید، یعنی گردن و شانه های شما صاف باشند و به جلو خم نشوید، از دیگر نکات طرز صحیح نشستن برای دیسک کمر حالت پاها است، در طرز صحیح نشستن روی صندلی برای دیسک کمر، نباید پاهایتان را آویزان کنید، بلکه سعی کنید زانوها هم راستا با باسن باشد. از دیگر نکات روش درست نشستن برای دیسک کمر، استفاده از یک زیر پایی است، اگر ارتفاع صندلی شما قابل تنظیم نیست می توانید با استفاده از یک زیر پایی زانوها را در موقعیت مناسب قرار دهید.

از دیگر موارد روش درست نشستن برای دیسک کمر پر کردن گودی کمر است، از این رو برای رعایت نحوه درست نشستن برای دیسک کمر می توانید از بالش های طبی و یا یک حوله کمک بگیرید.

طرز صحیح نشستن روی زمین برای دیسک کمر

حرکات ورزشی دیسک کمر

اکثر پزشکان برای روش درست نشستن برای دیسک کمر توصیه می کنند از صندلی استفاده شود. در رابطه طرز صحیح نشستن روی زمین برای دیسک کمر باید دقت داشته باشید که از حرکات ناگهانی هنگام نشستن و بر خاستن اجتناب نمایید، چرا که این حرکات سبب اعمال فشار به دیسک ها شده و می تواند در تشدید علایم آن نقش داشته باشد.

از نکات مهم در طرز صحیح نشستن برای دیسک کمر، کمک گرفتن از دست ها است، بدین صورت که هنگام نشستن و برخاستن با استفاده از دست های خود سطح اتکا را افزایش دهید و در نتیجه در این طرز صحیح نشستن برای دیسک کمر فشار وارده به کمر نیز کاهش می یابد.

از طرفی در روش درست نشستن برای دیسک کمر، توصیه می شود از نشستن طولانی مدت در یک وضعیت اجتناب کنید و بعد از مدتی شرایط بدنی خود را تغییر دهید، در ادامه نکات طرز صحیح نشستن برای دیسک کمر، می بایست دقت کنید که بالا تنه حالت صاف داشته باشد و از انداختن شانه ها و گردن به سمت جلو اجتناب کنید.

علاوه بر نکات فوق در رابطه با نحوه درست نشستن برای دیسک کمر، سعی کنید بعد از نیم ساعت نشستن از جای خود بلند شوید و همچنین در عین رعایت طرز صحیح نشستن برای دیسک کمر، از حرکات کششی و ورزش های مناسب غافل نشوید.

طرز خوابیدن کسانی که دیسک کمر دارند

روش صحیح نشستن و خوابیدن برای دیسک کمر می تواند کمک شایانی در کنترل علایم داشته باشد به طوری که با رعایت این نکات می توان کیفیت زندگی را در بیماران افزایش داد، از جمله نکات مهم در روش صحیح نشستن و خوابیدن برای دیسک کمر انتخاب شرایطی است که وزن بدن به صورت متعادل توزیع گردد، برای مثال در رابطه با شرایط خوابیدن، توصیه می گردد به پشت بخوابید.

خوابیدن به پشت سبب افزایش سطح اتکا و حفظ حالت خنثی در بدن می گردد، علاوه بر آن می توانید یک بالش زیر زانوهای خود قرار دهید. در ادامه نکات طرز صحیح نشستن و خوابیدن برای دیسک کمر، باید دقت کنید که اگر عادت به خوابیدن به پهلو را دارید حتما از یک بالش بین زانوهای خود استفاده کنید، با استفاده از نکات ذکر شده در رابطه با طرز صحیح نشستن و خوابیدن برای دیسک کمر می توانید درد را کاهش دهید.

فیزیوتراپی برای دیسک کمر

تا این بخش در رابطه با طرز صحیح نشستن برای دیسک کمر صحبت شد، استفاده از روش های کم تهاجمی مانند فیزیوتراپی نیز علاوه بر رعایت طرز صحیح نشستن در دیسک کمر می تواند در بهبود علایم کارآمد باشد.

فیزیوتراپیست با توجه به شرایط بیماران از حرکات مناسب استفاده خواهد کرد، در رابطه با روش درست نشستن برای دیسک کمر نیز می توانید با آن ها مشورت کنید، لازم به ذکر است کلینیک یارا از مراکز فیزیوتراپی مجهز در کرمان است که زیر نظر دکتر علیرضا حسن نژاد فعالیت می کند، برای دریافت خدمات درمانی می توانید به این مرکز مراجعه نمایید.

جمع بندی

در این مقاله به بررسی روش درست نشستن برای دیسک کمر پرداختیم، طرز صحیح نشستن افرادی که دیسک کمر دارند می تواند در کاهش درد و علایم این بیماری بسیار موثر باشد، از مهمترین نکات طرز صحیح نشستن برای دیسک کمر رعایت حالت خنثی بدن است، به طوری که در این روش درست نشستن برای دیسک کمر، فشار و وزن به طور متعادل روی مهره ها توزیع می گردد، علاوه بر طرز صحیح نشستن افرادی که دیسک کمر دارند، روش های درمانی کم تهاجمی مثل فیزیوتراپی نیز توصیه می شود.

کلینیک یارا علاوه بر انجام درمان دیسک کمر با مراحل کامل فیزیوتراپی در کرمان، درمان خار پاشنه، درمان کمر درد و…. را هم ممکن می‌سازد و برای درمان دیسک کمر همراه مراجعین گرامی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خدمات مرکز جامع توانبخشی کلینیک یارا

کاردرمانی

کاردرمانی در کرمان و کلینیک یارا به شما کمک می‌کند تا صاحب بهترین زندگی در خانه، محل کار و هر مکان دیگری شوید.

فیزیوتراپی تخصصی

فیزیوتراپی تخصصی دیسک کمر و گردن، آسیبهای ورزشی، خار پاشنه، مشکلات شانه و آرنج و دست، بازتوانی بعد از اعمال جراحی ارتوپدی و مغز اعصاب، آتروز زانو

مداخلات کم تهاجمی درد

مداخلات کم تهاجمی شامل بلاک عصب، تزریقات مفصلی ارتوکین، سلول درمانی PRP، اوزون تراپی مفاصل و کمر تحت هدایت سونوگرافی

خدمات تخصصی ارتوپد

کلینیک یارا به بیماران مبتلا اختلالات اسکلتی- عضلانی و آسیب‌های تاثیر گذار بر استخوان‌ها، مفاصل، رباط‌ها، تاندون‌ها و ماهیچه‌ها خدمات ارائه می‌دهد.