علت، علائم و درمان انواع گردن درد حاد و مزمن

علت، علائم و درمان انواع گردن درد حاد و مزمن

علت، علائم و درمان انواع گردن درد حاد و مزمن

زندگی کامپیوتری، کارهای سنگین و استرس باعث شده‌اند بدن ما بیش از هر زمان دیگری تحت تاثیر انواع دردها همچون گردن درد قرار بگیرد. گردن درد دارای انواع مختلفی است و به دو بخش حاد و مزمن تقسیم‌بندی می‌شوند. انواع گردن درد می‌توانند علت و علائم مختلفی داشته باشند. هر کدام نیز بسته به شدت و اثرگذاری خاص خود، دارای روش‌های درمانی مختلفی هستند. اگر قصد آشنایی با انواع دردهای مرتبط با گردن را دارید، این مطلب کاملا مناسب شما است؛ پس همراه ما باشید.

انواع گردن درد شامل چه مواردی می‌شوند؟

گردن درد در انواع مختلفی وجود دارد و هر کدام می‌توانند شدت، علائم و روش‌های درمانی مختلفی را به خود اختصاص دهند. در یک نگاه کلی انواع گردن درد را می‌توانیم شامل گزینه‌های زیر بدانیم:

  • گردن درد محوری: این نوع از گردن درد به صورت عضلانی – اسکلتی است. این گزینه تنها گردن درد یا درد در بافت نرم را باعث می‌شود. اگر بخواهیم نوعی گردن درد محوری را نام ببریم، رگ به رگ شدن و کشیدگی گردن مثال ساده‌ای است.
  • رادیکولوپاتی: از دیگر انواع درد گردن می‌توانیم به رادیکولوپاتی یا درد انتشاری در اندام ها اشاره داشته باشیم. به دلیل درگیری‌های عصبی در این نوع، فرد هم در گردن و هم در بازو احساس درد می‌کند. دو مورد از رایج‌ترین علائم این بیماری شامل بی‌حسی و ضعف بازو می‌شوند.
  • میلوپاتی: زمانی که به نخاع فشار می‌آید یعنی گردن درد از نوع میلوپاتی است. از جمله علائم این مدل می‌توانیم به ضعف در بازو و پا، بی‌حسی و مشکلات راه رفتن اشاره داشته باشیم.

هر سه مدل از انواع گردن درد که برای شما نام بردیم می‌توانند به دو شکل حاد یا مزمن ظهور پیدا کنند. در ادامه به تعاریفی از این دو نوع درد می‌پردازیم.

علت، علائم و درمان انواع گردن درد حاد و مزمن

درد حاد

علت ایجاد درد حاد کاملا ناگهانی است. آسیب‌دیدگی یا فشار می‌توانند درد حاد را منجر شوند. این دردها اکثرا با دنبال کردن یک سری از روش‌های درمانی همچون داروهای بدون نسخه، استراحت و گذاشتن یخ قابل‌درمان هستند. مدت زمان لازم برای برطرف شدن درد حاد 7 الی 10 روز است.

درد مزمن

اگر دردی بیشتر از سه ماه دوام داشته باشد، در آن صورت به آن درد مزمن می‌گویند. درمان‌هایی که محافظه‌کارانه هستند، بر روی دردهای مزمن جواب نمی‌دهند؛ به همین علت رنج بسیار زیادی را تجربه می‌کنند. برای برطرف کردن این دردها نیاز است در ابتدا با یک پزشک مشورت شود. سپس پزشک درد را مدیریت کرده و ممکن است جراحی را پیشنهاد دهد.

شایع‌ترین علل درد گردن چیست؟

یک سری از علل شایع وجود دارند که انواع درد گردن را باعث می‌شوند. جدول زیر به خوبی این علل شایع را برای شما به نمایش می‌گذارد؛ پس به خوبی آن‌ها را به خاطر بسپارید.

تخریب مفاصل مجاور

 

اسپوندیلیت آنکیلوزان

 

آرتروز، اسپوندیلوز، استئوز

 

بدشکلی گردن

 

ناهنجاری کیاری

 

تخریب دیسک‌های بین مهره‌ای

 

حرکت طبیعی/ غیرطبیعی

 

جوش خوردگی ناقص

 

تنگی کانال نخاع

 

فتق دیسک

 

عفونت کیفوز
ویپلش

 

سیرنگومیلی

 

روماتیسم مفصلی

 

درد عضلانی

 

روش تشخیص بیماری

شایع‌ترین علل درد گردن چیست؟

اگر از انواع گردن درد رنج می‌برید، پزشک باید شما را به صورت کامل معاینه کند تا بتواند پاسخ قطعی و نهایی را بدهد. در این شرایط پزشکان معمولا دستور می‌دهند از گردن و ستون فقرات شما تصویربرداری انجام شود. با کمک این تصاویر می‌توانند روش درمانی مناسبی را انتخاب کنند. از جمله متداول‌ترین تست‌هایی که برای تشخیص وجود دارند، شامل گزینه‌های زیر می‌شوند:

  • عکس‌های رادیولوژی
  • ام آر آی
  • سی تی اسکن
  • میلوگرام یا سی تی اسکن با تزریق ماده حاجب

موارد زیر نزدیک‌ترین حس‌ها به گردن درد هستند

افراد زیادی وجود دارند که انواع گردن درد حاد و مزمن را تجربه کرده‌اند. این افراد بر اساس دردهایی که در طول سال‌ها داشته‌اند، حس‌های گوناگونی را تجربه کرده‌اند. حس‌هایی که در زیر مشاهده می‌کنید، از جانب این افراد هستند:

  • یک درد مداوم در نقطه به نقطه گردن وجود دارد.
  • این درد می‌تواند شبیه به یک سوزش و یا درد چاقو باشد.
  • در کنار گردن درد، افراد سردرد را نیز تجربه می‌کنند.
  • در یک یا هر دو بازوی خود احساس سوزن سوزن شدن یا بی‌حسی دارند.
  • تنش در آن‌ها بیشتر شده و عضلات گردن نیز سفت می‌شوند.

مناسب‌ترین زمان برای مراجعه به پزشک چه وقتی است؟

گاهی اوقات افراد با حس انواع گردن درد ترجیح می‌دهند دور مراجعه به پزشک را خط بکشند و از روش‌های درمانی خانگی خود استفاده کنند؛ در حالی که این اشتباهی بوده که گریبان هر فردی را ممکن است بگیرد. از آنجایی که گردن درد ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد، پس بهترین پیشنهاد مراجعه به پزشک است. در صورت مشاهده هر کدام از علائم فوق، مراجعه به پزشک را باید در اولویت قرار دهید:

  • اگر درد شما بسیار شدید بود.
  • اگر درد چندین روز ادامه‌دار باشد.
  • اگر بازوهایتان تیر بکشند.
  • اگر در کنار گردن درد، احساس سردرد، گزگز و ضعف داشتید.
  • تب، تورم غدد، استفراغ، مشکل بلعیدن یا تنفس، بی‌حسی و اختلالات مثانه و روده نیز شما را نیازمند مراجعه به پزشک می‌کنند.

چه تفاوتی بین گردن درد حاد و مزمن وجود دارد؟

مناسب‌ترین زمان برای مراجعه به پزشک چه وقتی است؟

برخی از اوقات افراد ممکن است دو نوع از درد گردن را تجربه کنند که یکی از آن‌ها حاد و دیگری مزمن است. زمانی که درد گردن از نوع حاد باشد، یعنی بالاخره روزی فروکش می‌کند؛ اما وقتی که درد شما به صورت مزمن باشد، یعنی این درد تبدیل به بخشی از زندگی روزمره‌تان شده است. به گونه‌ای که برخی از افراد آن‌ را جزئی از زندگی خود می‌دانند.

فرض کنید در یک تصادف رانندگی گردن شما آسیب دیده و یک درد بسیار شدید را احساس می‌کنید. این درد به مرور زمان با کمک روش‌های درمانی بهبود پیدا می‌کند. حالا فرض کنید بدون هیچگونه آسیب‌دیدگی شما درد شدیدی را در گردن تجربه می‌کنید؛ به گونه‌ای که یک لحظه را نیز بدون درد نگذرانده‌اید. در این شرایط شما مبتلا به یکی از انواع گردن درد مزمن شده‌اید و باید هر چه سریع‌تر با یک پزشک مشورت کنید.

انواع گردن درد چه عللی می‌تواند داشته باشد؟

انواع گردن دردی که شما تجربه می‌کنید، ممکن است با دلایل مختلفی همراه باشند که هر کدام اهمیت بالایی دارند. شما به عنوان یک فرد بیمار باید به هر کدام از این دلایل توجه داشته باشید؛ چون ممکن است علت درد شما یکی از این موارد باشد. همانطور که می‌دانید گردن یکی از عضوهای انعطاف‌پذیر بدن است؛ به همین علت اگر با محدودیت حرکت مواجه شوید، ممکن است شاهد دردها و آسیب‌هایی در این ناحیه باشید. از مهم‌ترین علل گردن‌درد می‌توانیم به گزینه‌های زیر اشاره داشته باشیم:

  • کشیدگی‌های عضلانی

زمانی که از گردن بیش از حد مجاز استفاده می‌کنید، ممکن است دچار مشکلاتی همچون کشیدگی عضلانی شوید. این عارضه را ممکن است زمانی مشاهده کنید که بیشتر تایم خود را با تلفن همراه یا کامپیوتر گذرانده‌اید. شاید باور کردن این موضوع برایتان سخت باشد ولی یک سری از حرکات ساده نیز منجر به کشیدگی عضلانی خواهند شد. دندان قروچه کردن و مطالعه در رختخواب نمونه‌ای از این حرکات به شمار می‌روند.

  • وارد شدن آسیب به مفاصل

هر چقدر سن شما بیشتر می‌شود، به همان اندازه نیز ممکن است مفاصل بدن از جمله گردن فرسوده شوند. استئو آرتریت می‌تواند غضروف‌هایی که بین مهره گردن وجود دارند را از بین ببرد. بعد از اینکه غضروف تخریب می‌شود، یک سری تغییرات استخوانی به چشم خواهند خورد. این تغییرات بر روی حرکات مفصل تاثیرگذار هستند و می‌توانند درد شدیدی را باعث شوند.

  • تحت فشار قرار گرفتن عصب

یکی از مواردی که می‌تواند باعث ایجاد انواع گردن درد حاد و مزمن شود، فتق یا به عباراتی بیرون زدگی دیسک و خارهای استخوانی است. زمانی که خارهای استخوانی دچار بیرون‌زدگی می‌شوند، باعث خواهند شد تا اعصابی که از نخاع منشعب می‌شود تحت فشار قرار بگیرد. نتیجه این امر دردهای حاد یا مزمن گردن است.

  • آسیب‌های مختلف؛ از دیگر علل ایجاد انواع گردن درد

آسیب‌ها خود شامل دسته‌بندی‌های متنوعی می‌شوند. تصادف یک نمونه از آن‌ها است. بیشتر تصادف‌ها باعث می‌شوند تا سر به صورت ناگهانی به عقب متمایل شود و بعد از آن دوباره به جلو به حرکت در بیاید. این کار باعث می‌شود تمام بافت‌های نرم گردن تحت فشار زیادی قرار بگیرند و در نهایت شما دردهای مختلفی را تجربه کنید. منظور از بافت‌های نرم عضله، رباط و عصب است.

  • بیماری‌های گوناگون

بیماری‌ها نیز به نوبه خود می‌توانند گردن درد مزمن یا حاد را باعث شوند. از جمله این بیماری‌ها می‌توانیم آرتریت روماتوئید را نام ببریم. این بیماری خودایمنی و التهابی است. در این بیماری سیستم ایمنی بدن به مفاصل حمله می‌کند و باعث می‌شود مفاصل به مرور زمان تخریب شوند. مننژیت یکی دیگر از بیماری‌ها است. مننژیت باعث می‌شود تا غشاهای محافظ و پوشاننده مغز و نخاع در اثر عوامل مختلفی تحت عفونت قرار بگیرند. این عوامل شامل عفونت، ضربه، تومور و مصرف برخی از داروهای خاص می‌شوند.

چه روش‌هایی برای درمان انواع گردن درد وجود دارد؟

چه روش‌هایی برای درمان انواع گردن درد وجود دارد؟

برای درمان انواع گردن درد می‌توان از روش‌های مختلف بهره برد. استفاده از روش‌های درمانی بستگی به نوع و شدت درد شما دارد. به عنوان مثال اگر گردن درد شما خفیف است، پزشک غالبا چند روز استراحت را برای شما تجویز می‌کند؛ در غیر این صورت باید به دنبال روش‌های درمانی دیگر باشید. این روش‌های درمانی دارای دسته‌بندی‌های مختلفی از جمله دارویی، فیزیوتراپی، جراحی و… هستند. در ادامه هر کدام از روش‌ها را به صورت کامل‌تر شرح خواهیم داد. همراه ما باشید.

درمان‌هایی دارویی؛ اولین روش

پزشک برای اینکه درد شما را کاهش دهد، ممکن است داروهای مسکن قوی تجویز کند. از دیگر داروهایی که توسط پزشک تجویز شده و بدون نسخه قابل‌تهیه نیستند، می‌توانیم به داروهای شل‌کننده عضلانی و داروهای ضد افسردگی اشاره داشته باشیم.

درمان با کمک فیزیوتراپی؛ دومین روش

روش دیگر برای درمان انواع گردن درد، استفاده از فیزیوتراپی است. فیزوتراپیست بر اساس آموزش‌هایی که دیده است، می‌تواند یک سری از حرکات را به شما یاد بدهد تا بتوانید وضعیت بدنتان را اصلاح کنید و همچنین عضلات گردن را نیز تقویت کنید. همچنین فیزوتراپیست با کمک گرما، یخ و تحریک الکتریکی به شما کمک می‌کند تا دردتان را کمتر کنید. این کارها می‌توانند از عود بیماری جلوگیری به عمل بیاورند.

جراحی؛ سومین روش برای درمان انواع گردن درد

روش دیگری که به منظور درمان انواع گردن درد به کار گرفته می‌شود، جراحی است. این روش در مقایسه با سایر روش‌ها به ندرت استفاده می‌شود؛ مگر اینکه آسیب واردشده بسیار شدید باشد و پزشک جز جراحی راه دیگری را صلاح نداند. متداول‌ترین استفاده از جراحی زمانی است که پزشک بخواهد فشار موجود بر ریشه‌های اعصاب نخاعی را تسکین ببخشد.

همچنین روش‌های دیگری نیز در این راه مورد استفاده قرار می‌گیرند که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توانیم به تزریق داروهای ضد التهابی اشاره داشته باشیم. برای اینکه درد کاهش پیدا کند، پزشک نسبت به تزریق داروهای ضد التهابی در نزدیکی رشته‌های عصبی اقدام می‌کند. همچنین این داروها می‌توانند در نزدیکی ستون فقرات گردنی و یا عضلات گردن تزریق شوند. داروهای بی‌حس کننده مانند لیدوکائین نیز می‌توانند بر روی کاهش دردها اثرگذار باشند و توسط پزشک تزریق شوند.

چگونه از ابتلا به انواع گردن درد جلوگیری کنیم؟

چگونه از ابتلا به انواع گردن درد جلوگیری کنیم؟

همیشه گفته‌اند پیشگیری بهتر از درمان است. برای اینکه بتوانید از ابتلا به انواع گردن درد جلوگیری کنید، یک سری از نکات وجود دارند که می‌توانید آن‌ها را رعایت کنید. از جمله:

  • سر خود را جلوتر از بدن قرار ندهید و از دولا راه رفتن جدا خودداری کنید.
  • در هر ساعت چندین بار عضله خود را بکشید.
  • برای بلند کردن اشیاء از روش‌های مناسبی استفاده کنید. به عنوان مثال اگر قصد بلند کردن چیزی را دارید، آن را با زانو خود انجام دهید و از کمر استفاده نکنید.
  • بالشتی که شما استفاده می‌کنید باید باعث شود تا گردن شما با راستای ستون فقرات صاف شود.

سخن آخر

گردن درد یکی از انواع دردهایی به حساب می‌آید که به دو شکل حاد و مزمن می‌تواند وجود داشته باشد. هر کدام از انواع گردن درد دارای روش‌های درمانی مختلفی هستند؛ به همین علت شما بعد از اینکه به شناسایی نوع درد خود پرداختید، باید به توصیه‌های پزشکتان به صورت کامل گوش دهید تا روند بهبودی شما افزایش پیدا کند. در این مطلب سعی کردیم در ابتدا علائم این دردها را با شما به اشتراک بگذاریم و روش‌های درمانی را نیز به شما معرفی کنیم. از آنجایی که گردن درد می‌تواند حیطه فعالیت‌های شما را محدود کند، از این رو درمان آن را پشت گوش نیندازید و هر چه سریع‌تر به یک پزشک مراجعه کنید.

در مرکز جامع یارا بعد از ویزیت توسط دکتر حسن نژاد و تشخیص علت، درمان شما به صورت مرحله ای تا بهبود درد با تجهیزات پیشرفته مانند هیلتراپی، تکار تراپی، مداخلات کم تهاجمی تحت هدایت سونوگرافی مانند پرولوتراپی و اوزون درمانی و ورزش درمانی انجام میشود

کلینیک یارا

یارای شما تا رسیدن به حال خوب

منابع ما : https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/neck-pain/symptoms-causes/syc-20375581

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خدمات مرکز جامع توانبخشی کلینیک یارا

کاردرمانی

کاردرمانی در کرمان و کلینیک یارا به شما کمک می‌کند تا صاحب بهترین زندگی در خانه، محل کار و هر مکان دیگری شوید.

فیزیوتراپی تخصصی

فیزیوتراپی تخصصی دیسک کمر و گردن، آسیبهای ورزشی، خار پاشنه، مشکلات شانه و آرنج و دست، بازتوانی بعد از اعمال جراحی ارتوپدی و مغز اعصاب، آتروز زانو

مداخلات کم تهاجمی درد

مداخلات کم تهاجمی شامل بلاک عصب، تزریقات مفصلی ارتوکین، سلول درمانی PRP، اوزون تراپی مفاصل و کمر تحت هدایت سونوگرافی

خدمات تخصصی ارتوپد

کلینیک یارا به بیماران مبتلا اختلالات اسکلتی- عضلانی و آسیب‌های تاثیر گذار بر استخوان‌ها، مفاصل، رباط‌ها، تاندون‌ها و ماهیچه‌ها خدمات ارائه می‌دهد.