هیل تراپی چیست؟

هیل تراپی چیست؟معرفی 2 نوع دستگاه لیزر هیلتراپی

برای رسیدن به ساختار مشکلات و بیماری های اسکلتی عضلانی مانند آرتروز با پرتو لیزر، باید از یک پالس پرانرژی استفاده کرد، اما این باعث ایجاد گرما می شود که به بافت آسیب می رساند. نتیجه سال ها تحقیق و پژوهش برای حل این مشکل باعث پدید آمدن یک تکنولوژی لیزری به نام HILT شد که به معنای لیزردرمانی با شدت بالا می‌باشد. در ادامه بیشتر به هیل تراپی چیست و کاربرد هیلتراپی و دیگر موارد مرتبط می پردازیم. پس تا انتهای مطلب با کلینیک یارا همراه باشید.

معرفی هیلتراپیا

فناوری HILT (High Intensity Laser Therapy) یک نوآوری جهانی در زمینه لیزر درمانی است که دارای توانایی منحصر به فرد پالس نور در نفوذ به عمق بافت است و مقادیر زیادی انرژی را بدون کوچکترین خطری برای بدن انسان به عنوان نور منتقل می کند. این نور به صورت پالسی و نه با جریان پیوسته منتشر می شود. هیلتراپیا در واقع یک روش درمانی است که از استفاده از لیزرهای پرقدرت برای تسریع فرآیند بهبود و درمان مشکلات مفصلی استفاده می‌کند. از جمله مشکل دسترسی به بافت اطراف با ایمنی کامل و بدون ایجاد آسیب حرارتی (سوختگی) به بافت بدن بیمار.

کاربرد هیلتراپی

هیل تراپی بر پایه اصول فیزیکی نورپردازی با امواج لیزری با طول موج خاص بر مبنای اثرات ترمیمی و ضد التهابی لیزر بر بافت‌های بدن اساس می‌گیرد. نه تنها اثر ضد درد، ضد التهابی دارد، بلکه یک ترمیم کننده و  بازسازی کننده واقعی است.

کاربرد هیلتراپی

با تأثیر نور لیزر در مفاصل، این روش می‌تواند به شکل زیر تأثیر داشته باشد:

  1. تسکین درد: هیلتراپیا می‌تواند به کاهش درد در مفاصل کمک کند. دستگاه لیزر هیلتراپی با استفاده از الگوهای موجی خاص لیزر به منظور کاهش التهاب‌ها و تحریک آزادسازی مواد شیمیایی طبیعی در بدن صورت می‌گیرد که به تسکین درد کمک می‌کند.
  2. بهبود عملکرد مفصل: هیلتراپیا می‌تواند به مفصل کمک کند تا بهبود یابد و عملکرد بهتری داشته باشد. در واقع بازدهی مفاصل و حرکت آنها می‌تواند بهبود یابد و علایمی مانند سفتی و محدودیت در حرکت کاهش پیدا کند.
  3. کاهش التهاب: لیزرهای مورد استفاده در هیلتراپیا می‌توانند در بهبود التهاب‌ها در مفاصل موثر باشند. این شامل کاهش میزان التهاب، جریان خون بهتر و تحریک فرآیندهای التهابی در بدن می‌شود.

هیل تراپی برای چه بیماری هایی استفاده می شود؟

  • هیل تراپی برای ورم و هماتوم ناشی از ضربه دیدن (تروما)
  • التهاب بورس (بورسیت)
  • آرنج تنس بازان
  • سندرم گیر شانه (ایمپینجمنت)
  • التهاب تاندون (تاندونیت)
  • رگ به رگ شدن
  • التهاب غلاف اطراف تاندون (تنوسینوویت)
  • ناراحتی‌های پس از سوانح یا تحمیل وزن و فشار شدید
  • ضایعه‌ها و انقباض‌های ماهیچه‌ای
  • سندرم ماهیچه‌های نزدیک کننده مفصل ران (اداکتور)
  • پیچ خوردگی مچ پا

دستگاه لیزر هیلتراپی

دستگاه لیزر HIRO-3.0-Physiotherapy

برای کاهش درد، از دستگاه‌ لیزر هیلتراپی با قدرت بالا استفاده می شود. پالس‌های HILT قابلیت دسترسی به عمیق ترین بافت‌های بدن را دارند. دستگاه‌ لیزر هیلتراپی امواج لیزری با طول موج خاص و قدرت بالا را به محل درد در بدن اعمال می‌کند. قدرت این اثرات با شدت انتشار لیزر و با مدت زمان پالس نسبت معکوس دارد یعنی مدت زمان پالس کوتاه و شدت بسیار بالا است. این پالس ها  تاثیرات ضد التهاب و ضددرد و همچنین ضدتورم را در بافت آسیب‌دیده ایجاد می‌کند.  در ادامه به معرفی  دوتا از دستگاه های هیلتراپیا، SH1 و  HIRO 3.0 می پردازیم:

1. دستگاه SH1

دستگاه لیزر هیلتراپیا SH1

مشخصات فنی

-حداکثر توان 1 کیلو وات

– حداکثر شدت : W/cm² 5000

– انرژی در هر پالس (حداکثر): mj 150

– توان متوسط ​​6 وات

– فلوئنس: mj/cm² 760

مدت زمان پالس کمتر از 150 میکروثانیه

2. دستگاه HIRO 3.0

دستگاه HIRO 3.0

HIRO 3.0 کامل ترین دستگاه برای Hilterapia®، FDA است.

مشخصات فنی

-منبع لیزر Nd:YAG با شدت بالا

-حداکثر انرژی پالس: mJ 350

-طول پالس: <120

-قدرت میانگین: W 10.5

-شار: mJ/cm2 1780

عوارض هیل تراپی

هیلتراپیا یک تکنیک درمانی مبتنی بر یک روش منحصر به فرد و یک اثر درمانی عمیق موثر است. به لطف پالس لیزری با شدت بالا می توان در زمان اندک مزایای طولانی مدت به دست آورد. تاکنون هیچ عوارض جانبی و درد در طول و پس از درمان گزارش نشده است. امروزه، هیلتراپیا به روزترین راه حل، همگام با نوآوری های پیشگامانه در دنیای علمی، در درمان و آسیب شناسی های دردناک برای سلامتی است.

مزایای هیل تراپی

1.هیل تراپی به دلیل قدرتی که دارد، ابزار بسیار مهمی در موارد آرتریت-آرتروز است، زیرا غضروف‌های غضروفی را تحریک می‌کند و به فعالیت تغذیه‌ای و بازسازی غضروف مفصلی دست می‌یابد.

2.بدون خطر گرمای بیش از حد سطحی به بافت های عمیق (تاندون ها، رباط ها، استخوان ها) نفوذ می کند.

3.به افزایش متابولیسم در سطح سلولی دست می یابد و روند بهبودی را تسریع می کند.

4.از همان جلسه اول یک اثر ضد درد فوری ارائه می دهد.

5.به طور موثر التهاب را حتی در مرحله حاد کاهش می دهد.

6.بدون اتلاف انرژی به صورت متمرکز روی ناحیه آسیب دیده عمل می کند.

7.با افزایش جریان خون و تغذیه بافت بر سیستم گردش خون در ناحیه آسیب دیده تأثیر می گذارد.

8.در صورت تضعیف عناصر فولیکولی، اسپاسم عضلانی را حل می کند و در عین حال به صورت داخل مفصلی عمل می کند.

9.با کاهش فوری تورم، پویایی سیستم لنفاوی را افزایش می دهد.

10. این تنها لیزری است که از خواص فوتومکانیکی، فتوشیمیایی و فتوترمال آن بهره کامل می برد و کاملاً بدون درد است.

سخن پایانی

در این مقاله به این موضوع  پرداختیم که برای  درمان مشکلاتی مانند آرتروز و رگ به رگ شدن، پیچ خوردگی پا و… رسیدن به بافت های مفاصلی و عظلانی با پرتو لیزر، باید از یک پالس پرانرژی استفاده کرد تا ماهیچه ها یا تاندون هایی را که در عمق بدن و دور از سطح قرار دارند، درگیر کند، اما این گرما ایجاد می کند که به بافت آسیب می رساند. به همین منظور از هیلتراپی که یک روش درمانی نوین برای رفع مشکلات اسکلتی-عضلانی بیماران استفاده می شود. در هر صورت، برای اطمینان و دریافت نتایج بهتر، مهم است که با یک پزشک یا متخصص فیزیوتراپی مشورت کنید تا نیازها و شرایط خاص شما را بررسی کرده و راهنمایی لازم را ارائه دهد. اگر دچار کشیدگی عظلات هستید مقاله کشیدگی عضلات؛ علل، علائم و درمان آن به شما در این باره کمک می کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خدمات مرکز جامع توانبخشی کلینیک یارا

کاردرمانی

کاردرمانی در کرمان و کلینیک یارا به شما کمک می‌کند تا صاحب بهترین زندگی در خانه، محل کار و هر مکان دیگری شوید.

فیزیوتراپی تخصصی

فیزیوتراپی تخصصی دیسک کمر و گردن، آسیبهای ورزشی، خار پاشنه، مشکلات شانه و آرنج و دست، بازتوانی بعد از اعمال جراحی ارتوپدی و مغز اعصاب، آتروز زانو

مداخلات کم تهاجمی درد

مداخلات کم تهاجمی شامل بلاک عصب، تزریقات مفصلی ارتوکین، سلول درمانی PRP، اوزون تراپی مفاصل و کمر تحت هدایت سونوگرافی

خدمات تخصصی ارتوپد

کلینیک یارا به بیماران مبتلا اختلالات اسکلتی- عضلانی و آسیب‌های تاثیر گذار بر استخوان‌ها، مفاصل، رباط‌ها، تاندون‌ها و ماهیچه‌ها خدمات ارائه می‌دهد.