درد شانه هنگام خواب

درد شانه هنگام خواب | درمان درد در شانه چپ و راست هنگام خواب

ممکن است دست‌کم یکبار، به درد شانه موقع خواب دچار شده باشید و پس از مدتی نیز بدون انجام هیچ‌گونه درمانی، این مشکل به‌خودی‌خود ازمیان‌رفته باشد یا حتی همچنان درگیر آن هستید. اما درد شانه هنگام خواب چه زمانی رخ می‌دهد و علت آن چیست؟

گاهی بر اثر بد خوابیدن یا قرارگیری بدن در یک شرایط نامناسب رخ می‌دهد، گاهی نیز به دلیل فعالیت‌های سنگینی که طی روزانه انجام می‌دهیم. بااین‌حال برای پاسخ به این سوال، باید بگوییم بروز مشکل درد شانه موقع خواب عوامل متعددی دارد.

در این مطلب  از کلینیک یارا قصد داریم این عوامل را بررسی کنیم؛ بنابراین مواردی که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم شامل: درد کتف موقع خواب، علت درد شانه هنگام خواب و درمان درد شانه هنگام خواب خواهد بود.

عوامل متعدد بروز درد در شانه هنگام خواب شب

دلایل درد شانه موقع خواب

می‌توان یکی از عمده‌ترین دلایل درد شانه موقع خواب را بد خوابیدن دانست. زمانی که در فرد در خواب است، بدن در وضعیت نامناسبی قرار می‌گیرد و در نتیجه موجب بروز درد در شانه‌ها می‌شود. البته درد شانه هنگام خواب همان‌طور که گفتیم عوامل دیگری نیز دارد از جمله:

  • یخ‌زدگی در شانه
  • بیماری‌های ناشی از آسیب رسیدن به عضله روتاتور کاف
  • بورسیت شانه
  • برطرف‌نشدن فشارهایی که طی فعالیت‌های روزانه به فرد وارد می‌شود
  • قرارگیری بدن در خواب در حالتی نامناسب و بد
  • آرتروز
  • افزایش سن
  • غیراستاندارد بودن تشک
  • تندینوزیس

درد شانه موقع خواب می‌تواند کیفیت خواب را به هم بزند یا حتی به حدی درد زیاد باشد که فرد بیمار نتواند به‌درستی بخوابد؛ بنابراین لازم است به یک متخصص مراجعه کرده و درمان شود. اگر به هر کدام از بیماری‌های نام‌برده مبتلا هستید، با مراجعه به کلینیک یارا که یک مرکز توان‌بخشی و دارای بهترین کادر متخصص ارتوپد است، می‌توانید از بهبودی خود اطمینان یابید.

یخ‌زدگی در شانه

درد کتف موقع خواب

شانه یخ‌زده نوعی اصطلاح در ارتباط با مفاصل خشک شده در شانه است که با نام کپسولیت چسبنده نیز شناخته می‌شود. مفصل‌های بی‌تحرک جزو بارزترین علائم این بیماری به شمار می‌روند و درصورتی‌که فرد دچار یخ‌زدگی شانه شده باشد، همین مسئله را می‌توان یکی از اصلی‌ترین علت درد شانه هنگام خواب به‌حساب آورد.

آسیب روتاتور کاف

پارگی تاندون‌ها، تحریک یا التهاب آن علت‌های اصلی به‌وجودآمدن آسیب در عضلات روتاتور کاف است. علاوه‌برآن  احتمال دارد انجام ورزش یا فعالیت‌هایی که بیشتر با مفاصل شانه سروکار دارند، به پهلو خوابیدن و انداختن وزن کل بدن به یک طرف یا حتی وسیله‌ای بسیار سنگین را به طور ناگهانی بلندکردن نیز علائم آسیب روتاتور کاف را تشدید کند. این علائم  عبارت است از: درد در شانه و کم‌شدن میدان حرکتی به دلیل سفت‌شدن که در نهایت باعث بروز درد شانه موقع خواب می‌شوند.

به‌طورکلی آسیب رسیدن به روتاتور کاف باعث به‌وجودآمدن صدمات زیر می‌شود:

  • پارگی
  • صدمات ناشی از انجام کارهای روزمره و تکراری
  • در رفتن شانه
  • تاندونیت
  • گیرافتادن شانه

کلینیک یارا با بهترین کادر درمان خود پس از تشخیص بیماری فرد، با استفاده از روش‌هایی مانند طب سوزنی، فیزیوتراپی و شیوه‌های درمانی دیگر، جهت درمان درد کتف موقع خواب اقدامات لازم را انجام می‌دهد.

بورسیت شانه

در کل بدن کیسه‌های کوچک و پر از مایعی یافت می‌شوند که به حفظ بافت‌هایی که مفاصل را احاطه کرده‌اند، کمک می‌کنند. ملتهب شدن این کیسه‌های کوچک که ممکن است بر اثر فعالیت بیش از اندازه شانه رخ‌داده باشد، باعث به‌وجودآمدن بورسیت می‌شود و احتمالا با علائمی چون درد در شانه به‌صورت موضعی، تشدید درد با حرکات شانه، سفت‌شدن شانه و متورم یا قرمزشدن آن همراه خواهد بود.

قرارگیری بدن در حالتی نامناسب و بد

درد شانه هنگام خواب

هنگامی که در طول شب بدن در یک وضعیت نامناسب قرار گیرد می‌تواند باعث ایجاد خستگی، فشار نامتعادل به مفاصل، عضلات، استخوان‌ها و در نهایت درد شانه هنگام خواب شود. یکی دیگر از حالت‌های نامناسب بدن که منجر به درد کتف موقع خواب می‌شود، جلو قرارگرفتن وضعیت سر نسبت به بدن است.

گاهی خوابیدن به پهلو موجب درد شانه راست زمان خواب یا درد در شانه چپ هنگام خواب درصورتی‌که به یکی از دو طرف بدن به‌خواب‌رفته باشید، اتفاق می‌افتد. در این صورت دو نمونه بیماری به وجود می‌آید که به آن سندروم تونل کارپ و سندروم تونل کوبیتال می‌گویند.

  • سندروم تونل کارپ:

سندروم تونل کارپ زمانی اتفاق می‌افتد که هنگام خواب، دست‌های فرد در حالت خمیده باشند یا مچ دست یا کانال‌های عصبی وی تحت‌فشار قرار گیرند و همین امر احتمالا باعث بی‌حسی یا درد کتف موقع خواب می‌شود.

  • سندروم تونل کوبیتال:

این سندرم که یکی دیگر از دلایل درد شانه موقع خواب است و در اثر فشار بیش از اندازه به عصب‌های پشت آرنج رخ می‌دهد. به این صورت که فرد در حالت خواب، فشار زیادی به دست وارد می‌کند یا روی دست خود به خواب می‌رود. معمولا علائم آن با احساس درد در مچ دست، ساعد، سوزش یا گزگز کردن سرانگشتان همراه خواهد بود.

اگر به هر کدام یک از این دو سندروم دچار شدید، برای تعیین نوبت‌دهی با کلینیک یارا تماس بگیرید تا از طریق فیزیوتراپی یا طب سوزنی درمان شوید.

افزایش سن

افزایش سن می‌تواند خود به‌تنهایی علت درد کتف موقع خواب باشد؛ زیرا در این سنین بدن افراد به‌تدریج فرسوده و دچار ضعف می‌شود. با وجود آن که می‌توان از طریق زندگی سالم و پر از فعالیت این نمونه دردها را به حداقل رساند؛ ولی افزایش سن و دردهای ناشی از آن یکی از شایع‌ترین بیماری‌ها در افراد ۴۰ سال به بالا است، مانند آرتروز:

این بیماری که با نام استئوآرتریت نیز شناخته می‌شود بیشتر در سنین بالا اتفاق می‌افتد البته در مواقع نادر احتمال دارد افراد کم سن نیز به آن مبتلا شوند. آرتروز یکی دیگر از دلایل درد شانه موقع خواب است که به دلیل کهولت سن و دژنراسیون ناشی از آن یا صدمه دیدن به وجود می‌آید. علائم آرتروز با درد، کم‌شدن میدان حرکتی، سفتی و احساس ساییدگی همراه است.

تندینوزیس

در بیماری تندینوزیس سطح سلولی تاندون‌ها دچار پارگی می‌شوند. برخلاف بیماری تاندونیت که علائم آن التهاب است، در تندینوزیس فرد بیمار التهابی را مشاهده نمی‌کند؛ اما همین مسئله می‌تواند علت درد کتف موقع خواب به شمار آید.

علائمی که نیاز به توجه ویژه دارند

درد شانه راست زمان خواب

ممکن است فرد به یکی از بیماری‌های مرتبط با درد شانه دچار شود؛ ولی به‌اندازه کافی آن را احساس نکند یا حتی متوجه آن نشود؛ اما بیماری وی علاوه بر درد شانه هنگام خواب با علائم زیر همراه باشد:

  • ورم و خشکی بیش از اندازه در شانه
  • تب و لرز
  • درد مداومی که بیشتر از ۴ روز یا حتی تا ۲ هفته طول کشیده است
  • حرکت سخت شانه
  • عرق بیش از اندازه طی خواب
  • کم‌شدن وزن به طور ناگهانی

روش‌های درمانی درد شانه

در مجموع هنگامی که با هر یک از بیماری ذکر شده در بالا مواجه شدید لازم است به یک متخصص مراجعه کنید و به‌صورت کاملا اصولی تحت درمان قرار گیرید. متخصصان برای درمان درد شانه هنگام خواب پس از تشخیص نوع بیماری، روش درمانی را نیز باتوجه‌به آن انتخاب می‌کنند.

متخصصان ممکن است یکی از روش‌های زیر را برای درد شانه موقع خواب برای بیماران تجویز کنند:

  • استفاده از ویتامین‌ها و مکمل‌ها
  • اصلاح نحوه خوابیدن مانند: خوابیدن به پهلو یا به پشت
  • استفاده از مچ‌بند طبی
  • مصرف کرم‌ها به‌صورت موضعی
  • قرص‌های ضدالتهاب
  • ورزش و انجام حرکاتی مانند: یوگا، حرکات کششی مثلث، کشش بازوی عقاب، حالت صورت گاو و حرکات کششی ایستاده روبه‌روی دیوار
  • جراحی در مواقع نادر و حساس
  • خوابیدن بر روی صندلی راحتی
  • کمپرس یخ مخصوص شانه

کلینیک یارا  با سابقه‌ای درخشان در تشخیص درد بیماران و داشتن بخش‌های مختلفی مانند: مدرسه کمر، ورزش‌درمانی، طب سوزنی، کاردرمانی، فیزیوتراپی تخصصی یکی از بهترین مراکز توان‌بخشی در ایران است که می‌توانید برای درمان انواع دردهای خود به آن مراجعه کنید.

خدمات کلینیک یارا

بخش‌های مختلف درمانی کلینیک یارا را نام بردیم اکنون کمی بیشتر درباره خدماتی که به بیماران ارائه می‌کنند توضیح خواهیم داد.

1. فیزیوتراپی تخصصی:

بخش فیزیوتراپی تخصصی کلینیک یارا به‌صورت کاملا تخصصی در کرمان و با جدیدترین متدها، بیماری‌هایی چون؛ آسیب‌های وارد شده از طریق ورزش، دیسک گردن و کمر، آرتروز زانو، درمان خار پاشنه، مشکلات آرنج و شانه و دست، پیچ‌خوردن مچ پا و بازتوانی بعد از عمل‌های جراحی مغز و اعصاب یا ارتوپدی را درمان می‌کند.

2. کاردرمانی:

بخش کاردرمانی کلینیک یارا با استفاده از جدیدترین وسایل و ابزار به توان‌بخشی بیماران ضایعه نخاعی مغزی، ام اس و سکته مغزی در کرمان می‌پردازد.

3. طب سوزنی:

کلینیک یارا با استفاده از روش طب سوزنی در روش درمانی فیزیوتراپی اقدام به درمان درد زانو، گردن و کمر می‌کند. این روش که بسیار در کاهش درد و درمان آن موثر است به طور معمول به‌تنهایی استفاده نمی‌شود و در کنار روش‌های دیگری برای درمان مشکلات عضلانی و اسکلتی به کار می‌رود.

4. ورزش‌درمانی:

همان‌طور که در بالا نیز به این نکته اشاره کردیم ورزش و انجام حرکات کششی به طور صحیح می‌تواند درد را کاهش دهد یا به طور کامل آن را درمان کند؛ بنابراین کلینیک یارا با استفاده از ورزش‌درمانی به بازتوانی جراحی‌های ارتوپدی از قبیل مینیسک، شانه، رباط صلیبی زانو، کمر و به بازتوانی آسیب‌های ناشی از فعالیت‌های زندگی روزمره کمک می‌کند.

5. مدرسه کمر:

در این کلینیک بخش دیگری وجود دارد به نام مدرسه کمر، در این بخش با استفاده از ورزش‌درمانی درد گردن، کمر و اصلاحات ستون فقرات، گودی کمر و قوز پشت درمان می‌شوند.

اکنون که با خدمات این کلینیک به طور کامل آشنا شدید می‌توانید برای درد شانه هنگام خواب یا هر درد دیگری در بدن خود به آن مراجعه کنید؛ بنابراین با استفاده از این لینک برای تعیین نوبت و ویزیت همین حالا اقدام نمایید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خدمات مرکز جامع توانبخشی کلینیک یارا

کاردرمانی

کاردرمانی در کرمان و کلینیک یارا به شما کمک می‌کند تا صاحب بهترین زندگی در خانه، محل کار و هر مکان دیگری شوید.

فیزیوتراپی تخصصی

فیزیوتراپی تخصصی دیسک کمر و گردن، آسیبهای ورزشی، خار پاشنه، مشکلات شانه و آرنج و دست، بازتوانی بعد از اعمال جراحی ارتوپدی و مغز اعصاب، آتروز زانو

مداخلات کم تهاجمی درد

مداخلات کم تهاجمی شامل بلاک عصب، تزریقات مفصلی ارتوکین، سلول درمانی PRP، اوزون تراپی مفاصل و کمر تحت هدایت سونوگرافی

خدمات تخصصی ارتوپد

کلینیک یارا به بیماران مبتلا اختلالات اسکلتی- عضلانی و آسیب‌های تاثیر گذار بر استخوان‌ها، مفاصل، رباط‌ها، تاندون‌ها و ماهیچه‌ها خدمات ارائه می‌دهد.