انحراف شست پا 3

انحراف شست پا (بونیون) چیست و چگونه درمان می شود؟

انحراف شست پا (بونیون (Bunion یا هالوکس والگوس) یا  یک برجستگی استخوانی است که روی مفصل انگشت شست شما ایجاد می‌شود. زمانی اتفاق می‌افتد که استخوان‌ شست پای شما از راستای محور خود خارج شود. این امر باعث می‌شود که نوک انگشت شست پا به سمت انگشتان کشیده شود و مفصل موجود در قاعده انگشت شست به داخل زاویه پیدا کند. ممکن است پوست ناحیه بونیون قرمز و زخم باشد. بونیونیت (بونیون‌های کوچک) می‌توانند در مفصل انگشت کوچک پا نیز ایجاد شوند.
پوشیدن کفش‌های باریک و تنگ ممکن است باعث ایجاد انحراف شست پا یا بدتر شدن آنها شود. بونیون همچنین می‌تواند در نتیجه تغییر شکل پا یا یک بیماری پزشکی مانند آرتروز ایجاد شود. انحراف شست پا (بونیون) ممکن است با انواع خاصی از آرتروز‌، به ویژه انواع التهابی‌، مانند آرتریت روماتوئید یا همان روماتیسم همراه باشد.
از جمله علل انحراف شست پا می توان به استرس یا آسیب دیدگی پا و بد شکلی موجود در هنگام تولد اشاره کرد.

علائم و نشانه‌های انحراف شست پا

حرکت محدود انگشت شست پا
دردی مداوم یا دردی که می‌آید و می‌رود
تورم‌، قرمزی یا درد در ناحیه مفصل انگشت شست پا
برآمدگی برجسته در قسمت بیرونی پایه انگشت شست پا
میخچه یا پینه – این غالباً در جایی که انگشتان اول و دوم به یکدیگر مالیده می‌شوند‌، ایجاد می‌شود

انحراف شست پا (بونیون) چیست و چگونه درمان می شود؟

چه عواملی ممکن است خطر ابتلا به بونیون را افزایش دهد؟

♦ روماتیسم مفصلی : داشتن این شرایط التهابی احتمال ابتلا به بونیون را در شما بیشتر می‌کند.
♦ وراثت : احتمال ایجاد بونیون ممکن است در نتیجه یک مشکل ارثی در ساختار یا آناتومی ‌پای شما باشد.
♦ کفش نامناسب : افرادی که کفش‌های خیلی تنگ‌، خیلی باریک یا خیلی تیز می‌پوشند‌، بیشتر در معرض بونیون هستند.
♦ پاشنه بلند : پوشیدن کفش پاشنه بلند انگشتان پا را تحت فشار می‌گذارد و به سمت جلوی کفش هل می‌دهد و در نوک کفش باعث بهم فشردگی انگشتان می‌شود.

عوارض احتمالی انحراف شست پا

♦ متاتارسالژی :این وضعیت باعث درد و تورم در قسمت جلوی کف پای شما می‌شود.
♦ انگشت چکشی :
خم شدن غیرطبیعی که در مفصل میانی انگشت پا‌، معمولاً انگشت کنار انگشت شست ایجاد می‌شود‌، می‌تواند باعث درد و فشار شود.
♦ بورسیت : این وضعیت دردناک زمانی اتفاق می‌افتد که پدهای کوچک مملو از مایع که استخوان‌ها و  مفاصل شما را مانند بالشتک حمایت می‌کنند‌، ملتهب شوند.

درمان محافظه کارانه

درمان‌های غیر جراحی که ممکن است درد و فشار انحراف شست پا (بونیون) را کاهش دهد عبارتند از :
♦ کفش راحتی : تعویض کفش کفش‌های جادار و راحتی بپوشید که فضای زیادی برای انگشتان پا شما فراهم می‌کند.
♦داروها : استامینوفن‌، ایبوپروفن یا ناپروکسن سدیم می‌توانند به شما در کنترل درد بونیون کمک کنند. تزریق کورتیزون نیز ممکن است کمک کند.
♦ پد سیلیکونی یا پد بین انگشتی : بالشتک مخصوص ممکن است مفید باشد. آنها می‌توانند به عنوان یک حائل بین پا و کفش شما عمل کنند و درد شما را تسکین دهند.
♦ هیلتراپی : در مرکز جامع یارا در موارد حاد و درد شدید مفصل شست از دستگاه هیلتراپی استفاده می‌شود که با تکنولوژی پیشرفته خود به سرعت و طی چند جلسه کوتاه درد و التهاب بیمار را به میزان زیادی کاهش می‌دهد.
♦ استفاده از یخ : بعد از اینکه مدت زیادی روی پاهایتان قرار گرفتید یا اگر ملتهب شد‌، استفاده از یخ می‌تواند به رفع درد و تورم کمک کند. اگر دچار کاهش احساس یا گردش خون در پا شده اید‌، قبل از استفاده از یخ ابتدا با پزشک خود مشورت کنید.

گزینه‌های جراحی

اگر درمان محافظه کارانه علائم شما را برطرف نکرد‌، ممکن است به جراحی نیاز داشته باشید. جراحی به دلایل زیبایی توصیه نمی‌شود. فقط زمانی اجام می‌شود که انحراف شست پا (بونیون) باعث درد مکرر شما می‌شود یا در کارهای روزمره شما تداخل ایجاد می‌کند.
اقدامات جراحی برای بونیون می‌تواند به صورت تک روش یا به صورت ترکیبی انجام شود. آنها ممکن است شامل موارد زیر باشد :
جوش دادن دائم استخوان‌های مفصل آسیب دیده
از بین بردن بافت متورم از اطراف مفصل انگشت شست پا
با برداشتن بخشی از استخوان‌، انگشت شست پا را صاف کنید
قرار دادن مجدد یک یا چند استخوان در قسمت جلوی پا به حالت طبیعی تر برای اصلاح زاویه غیر عادی مفصل انگشت شست پا

گزینه‌های جراحی
چه موقع به پزشک مراجعه کنیم

پزشک شما می‌تواند با معاینه پای شما یک انحراف شست پا (بونیون) را شناسایی کند. بعد از معاینه فیزیکی‌، با اشعه ایکس از پای شما‌، پزشک می‌تواند بهترین روش برای درمان آن را تعیین کند. اگرچه انحراف شست پا ( بونیون) اغلب به درمان پزشکی احتیاج ندارند‌، اما در موارد زیر به پزشک یا پزشکی که در زمینه درمان اختلالات پا تخصص دارد (متخصص طب ورزشی یا متخصص ارتوپدی) مراجعه کنید :
دشواری در یافتن کفش مناسب
بزرگ شدن انگشت شست یا درد پا
کاهش حرکت انگشت شست یا پای شما
برجستگی قابل مشاهده‌ای روی مفصل انگشت شست پا

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم

این امکان وجود دارد که شما بتوانید بلافاصله بعد از عمل روی پای خود راه بروید. با این حال‌، بهبودی کامل ممکن است هفته‌ها تا ماه‌ها طول بکشد. برای جلوگیری از عود‌، پس از بهبودی باید کفش مناسب بپوشید.