تنوسینویت دکورون؛ علل، علائم، درمان آن

تنوسینویت دکورون

تنوسینویت دکورون؛ علل، علائم، درمان آن

تنوسینویت دکورون چیست؟

تنوسینویت دکورون یک وضعیت دردناک است که روی تاندون‌های سمت انگشت شست مچ دست شما تأثیر می‌گذارد. اگر به این بیماری مبتلا باشید، هنگام چرخاندن مچ دست، گرفتن هر چیزی یا مشت کردن، احتمالاً احساس درد می‌کنید. اگرچه علت دقیق تنوسینویت دکورون مشخص نیست، اما هر فعالیتی که به حرکت مکرر دست یا مچ دست وابسته باشد مانند کار در باغ، گلف یا ورزش‌های راکتی یا بلند کردن کودک، می‌تواند این وضعیت را بدتر کند. این بیماری درمان نشده ممکن است استفاده از دست و مچ دست را سخت و محدود کند.
تنوسینویت دکورون چیست؟

علائم تنوسینوویت دکرون

تورم و درد در نزدیکی پایه مفصل انگشت شست
احساس “چسبیدن” یا “گیرکردن” در انگشت شست هنگام حرکت دادن آن
احساس مشکل در حرکت دادن انگشت شست و مچ هنگام انجام کاری مثل نیشگون گرفتن یا چیزی را در دست گرفتن
توجه : اگر شرایط بدون درمان بیش از حد طولانی شود، درد ممکن است به انگشت شست، ساعد یا هر دو گسترش یابد. نیشگون گرفتن، گرفتن اشیا و سایر حرکات شست و مچ دست شما، درد را تشدید می‌کند.

علل تنوسینوویت دکرون

استفاده بیش از حد از مچ دست به طور معمول با تنوسینویت دکورون همراه است. تاندون‌ها ساختارهایی شبیه طناب هستند که عضله را به استخوان متصل می‌کنند. هنگامی‌که هر چیزی را در دست می‌گیرید یا می‌فشارید، دو تاندون در مچ دست و انگشت شست شما به طور نرم از طریق تونل کوچکی که آنها را به پایه انگشت شست متصل می‌کند، می‌لغزند. تکرار یک حرکت خاص روز به روز ممکن است غلاف اطراف دو تاندون را تحریک کرده و باعث ضخیم شدن و تورم شود که حرکت آنها را محدود می‌کند.
از دیگر علل تنوسینویت دکورون می توان به آرتریت التهابی مانند آرتریت روماتوئید، آسیب مستقیم به مچ دست یا تاندون اشاره کرد.

چه عواملی خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می دهد؟

♦ جنسیت : این بیماری بیشتر در خانم‌ها دیده می‌شود.
♦ باردار بودن : این شرایط ممکن است با بارداری همراه باشد.
♦ سن : اگر سن شما بین 30 تا 50 سال باشد، بیشتر از سایر گروه‌های سنی، از جمله کودکان، در معرض تنوسینویت دکورون هستید.
♦ مشاغل یا ورزش هایی که شامل حرکات تکراری دست و مچ دست می‌باشند : اینها ممکن است به تنوسینویت دکورون کمک کنند.
♦ مراقبت از کودک : بلند کردن کودک به طور مکرر شامل استفاده از شست به عنوان اهرم فشار است و همچنین ممکن است با این بیماری در ارتباط باشد.

چه عواملی خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می دهد؟

تشخیص تنوسینوویت دکرون

برای تشخیص تنوسینویت دکورون، پزشک دست شما را معاینه می‌کند تا ببینید آیا هنگام فشار به سمت انگشت شست مچ دست احساس درد می‌کنید. پزشک همچنین تست فینکلشتاین را انجام می‌دهد که در آن انگشت شست خود را از کف دست خم کرده و انگشتان خود را به سمت پایین شست خم می‌کنید. سپس مچ خود را به سمت انگشت کوچک خود خم می‌کنید. اگر این امر باعث ایجاد درد در ناحیه شست مچ دست شما می‌شود، به احتمال زیاد دچار تنوسینویت دکورون هستید.
آزمایش‌های تصویربرداری مانند ایکس ری، به طور کلی برای تشخیص تنوسینویت دکورون لازم نیست.

تشخیص تنوسینوویت دکرون

درمان تنوسینوویت دکرون

درمان تنوسینویت دکورون با هدف کاهش التهاب، حفظ حرکت در شست و جلوگیری از عود است. اگر درمان را زود شروع کنید، علائم شما باید طی چهار تا شش هفته بهبود یابد. اگر تنوسینویت دکورون شما در دوران بارداری شروع شود، علائم احتمالاً در پایان بارداری یا شیردهی خاتمه می‌یابد. درمان اولیه تنوسینویت دکورون ممکن است شامل موارد زیر باشد :
استفاده از یخ در منطقه آسیب دیده.
از نیشگون گرفتن با انگشت شست خودداری کنید.
انگشت شست و مچ خود را بی حرکت کنید، آنها را با آتل یا بریس مستقیم نگه دارید تا به استراحت تاندون‌ها کمک کند.
همچنین به یک متخصص طب ورزشی مراجعه کنید. این درمانگران ممکن است نحوه استفاده از مچ دست را بررسی کرده و در مورد چگونگی انجام تنظیماتی برای از بین بردن استرس بر روی مچ دستان خود پیشنهاداتی را ارائه می‌دهند. درمانگر همچنین می‌تواند برای تقویت عضلات، کاهش درد و تحریک تاندون تمریناتی را برای مچ دست و بازو به شما بیاموزد.

داروها

برای کاهش درد و تورم، پزشک ممکن است استفاده از داروهای مسکن بدون نسخه، مانند ایبوپروفن و ناپروکسن را توصیه کند. همچنین ممکن است پزشک تزریق داروهای کورتون را در غلاف تاندون برای کاهش تورم توصیه کند. اگر درمان در شش ماه اول علائم آغاز شود، اکثر افراد پس از تزریق کورتیکواستروئید بهبود می‌یابند، آن هم فقط پس از یک تزریق. در کلینیک یارا به دیل عوارض تزریق کورتون در تاندون، تزریق گاز اوزون یا PRP بسته به مدت درگیری انجام می‌شود.

داروها
جراحی

اگر مورد شما جدی‌تر است، پزشک شما ممکن است جراحی سرپایی را توصیه کند. جراحی شامل روشی است که در آن پزشک غلاف اطراف تاندون یا تاندون‌های درگیر را بررسی می‌کند و سپس غلاف را باز می‌کند تا فشار آزاد شود تا تاندون‌های شما بتوانند آزادانه سر بخورند. پزشک شما در مورد نحوه استراحت، تقویت و توان بخشی بعد از جراحی با شما صحبت خواهد کرد.
یک متخصص طب ورزشی، طب فیزیکی ممکن است بعد از جراحی با شما ملاقات کند تا تمرینات تقویت کننده جدیدی را به شما بیاموزد و به شما کمک کند برنامه روزانه خود را تنظیم کنید تا از مشکلات آینده جلوگیری کند.

شیوه زندگی و درمان های خانگی

اگر نیازی به جراحی ندارید، روش‌های مراقبت از خود مثل همان روش‌های جلوگیری از آن می باشد :
از حرکت یکسان و مکرر مچ خودداری کنید.
در صورت پیشنهاد پزشک از بریس یا آتل استفاده کنید.
به فعالیتی که باعث درد، تورم یا بی حسی در شست و مچ دست شما می‌شود توجه داشته باشید، سعی کنید از آن جلوگیری کرده و این اطلاعات را با پزشک خود در میان بگذارید.

شیوه زندگی و درمان های خانگی

توجه : شما می توانید از طریق این لینک رزرو، اقدام به دریافت وقت ملاقات جهت رفع بیماری خود در کلینیک تخصصی توانبخشی یارا کنید.