مرالژی پارستتیکا

مرالژی پارستتیکا چیست؟

مرالژی پارستتیکا نوعی بیماری است که با سوزن سوزن شدن، بی حسی و سوزش در قسمت خارجی ران شما مشخص می‌شود. علت مرالژی پارستتیکا فشار به عصبی است که احساس سطح پوست ران شما را تأمین می‌کند. لباس تنگ، چاقی یا افزایش وزن و بارداری از دلایل عمده مرالژی پارستتیکا است. با این حال، مرالژی پارستتیکا نیز می‌تواند به دلیل ضربه یا بیماری مانند دیابت باشد.
در اکثر موارد، با اقدامات محافظه کارانه، مانند پوشیدن لباس گشاد، می‌توانید مرالژی پارستتیکا را تسکین دهید. در موارد شدید، درمان ممکن است شامل داروهایی برای تسکین ناراحتی یا به ندرت جراحی باشد.

علائم و نشانه های مرالژی پارستتیکا

فشار بر روی عصب پوستی جانبی ران، که حس را برای قسمت فوقانی ران شما ایجاد می‌کند، ممکن است باعث این علائم مرالژی پارستتیکا شود :
درد سوزشی در سطح قسمت خارجی ران شما.
سوزن سوزن شدن و بی حسی در قسمت خارجی (جانبی) ران شما.
توجه : این علائم معمولاً در یک طرف بدن شما بروز می‌کند و ممکن است پس از راه رفتن یا ایستادن شدت پیدا کند.

علل مرالژی پارستتیکا

مرالژیا پارستتیکا هنگامی ‌اتفاق می‌افتد که عصب پوستی جانبی ران که احساس سطح خارجی ران شما را تأمین می‌کند فشرده یا گیر می‌افتد. عصب پوستی جانبی ران کاملا عصبی حسی است و توانایی شما در استفاده از عضلات پا را تحت تأثیر قرار نمی‌دهد. در بیشتر افراد، این عصب بدون دردسر از کشاله ران به قسمت فوقانی ران عبور می‌کند. اما در مرالژی پارستتیکا، عصب پوستی جانبی ران به دام می‌افتد غالباً زیر رباط اینگوئینال، که در امتداد کشاله ران شما از شکم به بالای ران شما می‌رسد.
علل شایع این فشردگی شامل هر شرایطی است که فشار را بر روی کشاله ران افزایش می‌دهد، از جمله :
بارداری
چاقی یا افزایش وزن
بستن کمربند، ابزار سنگین
لباس های تنگ مانند کمربند، کرست و شلوار تنگ
بافت اسکار و زخم نزدیک رباط اینگوئینال و ناحیه کشاله ران به دلیل آسیب دیدگی یا جراحی گذشته
آسیب عصبی، که می‌تواند به دلیل دیابت یا آسیب کمربند ایمنی پس از تصادف با یک وسیله نقلیه باشد، همچنین می‌تواند باعث مرالژی پارستتیکا شود

علل مرالژی پارستتیکا

عوامل ایجاد کننده این درد

♦ سن : افراد بین 30 تا 60 سال در معرض خطر بیشتری هستند.
♦ بارداری : یک شکم بزرگ فشار بیشتری به کشاله ران شما وارد می‌کند.
♦ دیابت : آسیب عصبی مربوط به دیابت می‌تواند منجر به مرالژی پارستتیکا شود.
♦ وزن اضافی : اضافه وزن یا چاقی می‌تواند فشار وارد بر عصب پوستی جانبی ران شما را افزایش دهد.

تشخیص مرالژی پارستتیکا

در بیشتر موارد، پزشک می‌تواند مرالژی پارستتیکا را براساس سابقه پزشکی و معاینه بدنی تشخیص دهد. وی ممکن است احساس ران آسیب دیده را آزمایش کند، از شما بخواهد درد را توصیف کنید و از شما بخواهد ناحیه بی حس یا دردناک ران خود را ردیابی کنید. معاینه اضافی از جمله آزمایش قدرت و آزمایش رفلکس ممکن است برای کمک به حذف علل دیگر علائم انجام شود.
برای رد سایر شرایط، پزشک ممکن است موارد زیر را توصیه کند :
♦ بلاک کردن اعصاب : تسکین درد حاصل از تزریق بیهوشی در ران شما در جایی که عصب پوستی جانبی ران به داخل آن وارد می‌شود می‌تواند تایید کند که شما مرالژی پارستتیکا دارید.
♦ مطالعات تصویربرداری : اگر مبتلا به مرالژی پارستتیکا باشید، هیچ تغییر خاصی در اشعه ایکس مشهود نیست، اما ممکن است تصاویر ناحیه ران و لگن شما برای حذف سایر تشخیص‌ها مفید باشد.
♦ الکترومیوگرافی : این تست برای کمک به ارزیابی و تشخیص اختلالات عضلانی و عصبی اندازه گیری می‌شود. سوزنی نازکی در عضله قرار می‌گیرد تا فعالیت الکتریکی را ثبت کند. نتایج این آزمایش در مرالژی پارستتیکا طبیعی است، اما ممکن است برای حذف سایر تشخیص ها، این آزمایش لازم باشد.
♦ مطالعه هدایت عصبی : نتایج این آزمایش برای حذف سایر تشخیص‌ها مفید است.
تشخیص مرالژی پارستتیکا

برای اکثر افراد، علائم مرالژی پارستتیکا در طی چند ماه کاهش می‌یابد. تمرکز درمان بر کاهش فشردگی عصب است. از جمله اقدامات محافظه کارانه می توان به کاهش وزن اضافی، پوشیدن لباس‌های گشاد، مصرف مسکن های بدون نسخه مانند استامینوفن، ایبروپروفن یا آسپرین اشاره کرد.

داروها

اگر علائم بیش از دو ماه ادامه داشته باشد یا درد شما شدید باشد، درمان ممکن است شامل موارد زیر باشد :
♦ تزریق کورتیکواستروئید : تزریق می‌تواند باعث کاهش التهاب و تسکین موقتی درد شود.
♦ داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای : این داروها ممکن است درد شما را تسکین دهند. عوارض جانبی شامل خواب آلودگی، خشکی دهان، یبوست و اختلال در عملکرد جنسی است.
♦ گاباپنتین، پرگابالین : این داروهای ضد تشنج ممکن است به کاهش علائم دردناک شما کمک کند. عوارض جانبی شامل یبوست، حالت تهوع، سرگیجه، خواب آلودگی و سبکی سر است.

شیوه زندگی و درمان‌های خانگی

اقدامات خودمراقبتی زیر می‌تواند به درمان و جلوگیری از مرالژی پارستتیکا کمک کند :
از پوشیدن لباس تنگ خودداری کنید.
وزن سالم داشته باشید یا اگر اضافه وزن دارید وزن خود را کاهش دهید.

افرادی که علائم درد شدید و یا طولانی مدت ندارند به ندرت، عمل جراحی برای رفع فشار عصب آن افراد در نظر گرفته می‌شود.