کشیدگی عضلات؛ علل، علائم و درمان آن

کشیدگی عضلات

کشیدگی عضلات؛ علل، علائم و درمان آن

کشیدگی عضلات ؛ علل، علائم و راه‌های درمان

کشیدگی عضلات ممکن است فقط باعث کشش بیش از حد عضله یا تاندون شود، در حالی که آسیب‌های شدیدتر ممکن است پارگی جزئی یا کامل در این بافت‌ها باشد. کشیدگی عضلات، گاهی اوقات در قسمت پایین کمر و در عضلات پشت ران (همسترینگ) ایجاد می‌شوند. تفاوت بین کشیدگی عضلات و پیچ خوردگی در این است که کشیدگی شامل آسیب به عضله یا تاندون است که عضله را به استخوان متصل می‌کند، در حالی که پیچ خوردگی باعث آسیب دیدن رباط می‌شود که دو استخوان را به هم متصل می‌کند.
درمان اولیه شامل استراحت، یخ، باند کشی و بالا گذاشتن ( کمتر شدن جریان خون و در نتیجه کمتر شدن التهاب ) است. کشیدگی‌های خفیف را می‌توان با موفقیت در خانه درمان کرد. فشارهای شدید گاهی اوقات نیاز به ترمیم جراحی دارند.

علائم و
علل بیماری

علائم و نشانه‌ها بسته به شدت آسیب متفاوت خواهد بود و ممکن است شامل مواردی مانند (تورم، درد یا حساسیت، قرمزی یا کبودی، حرکت محدود، اسپاسم عضلات، ضعف عضلانی) باشد. از جمله مهم ترین عوامل کشیدگی عضلات می توان به استفاده از حالت بد بدن برای بلند کردن چیز سنگین اشاره کرد. کشیدگی عضلات مزمن می‌توانند در اثر آسیب دیدگی‌های مکرر هنگامی‌که بر عضله فشار می‌آورید، باشند و با انجام مکرر همان حرکت بدتر شوند.

کشیدگی عضلات ؛ علل، علائم و راه‌های درمان

چه عواملی خطر ابتلا به این آسیب دیدگی را افزایش می دهد؟

شرکت در ورزش‌های پر تنش مانند فوتبال، فوتبال، ‌هاکی، بوکس و کشتی می‌تواند خطر کشیدگی عضلات را افزایش دهد. قسمت‌های خاصی از بدن در هنگام شرکت در برخی ورزش‌ها بیشتر در معرض کشیدگی هستند. مثال‌ها عبارتند از :
♦ آرنج : کشیدگی آرنج اغلب در اثر ورزش‌های پرتابی و راکت ایجاد می‌شود.
♦ ساق پا و مچ پا : ورزش‌هایی که دارای شروع سریع و پرش هستند، مانند دو با مانع و بسکتبال، می‌توانند به خصوص در تاندون آشیل در مچ پا شدید باشند.
♦ دست‌ها : ورزش‌هایی که دست‌ها عمل محکم گرفتن را برعهده دارند، مانند ژیمناستیک یا گلف می‌توانند خطر کشیدگی عضلات در دستان شما را افزایش دهد.

پیشگیری از ابتلا به کشیدگی عضلات

تمرینات کششی و تقویتی منظم برای ورزش، تناسب اندام یا فعالیت شغلی، به عنوان بخشی از یک برنامه کلی، می‌تواند به کاهش خطر کشیدگی عضلات کمک کند. سعی کنید برای انجام ورزش خود در فرم باشید. اگر مشاغل سخت جسمی‌دارید، ورزش منظم می‌تواند از آسیب دیدگی جلوگیری کند.

پیشگیری از ابتلا به کشیدگی عضلات
تشخیص

در طول معاینه فیزیکی، پزشک تورم و نقاط حساسیت را بررسی می‌کند. محل و شدت درد شما می‌تواند به تعیین میزان و ماهیت آسیب کمک کند. در صدمات شدیدتر، در جایی که عضله یا تاندون کاملاً پاره شده باشد، پزشک شما ممکن است نقصی را در ناحیه آسیب ببیند یا احساس کند. سونوگرافی اغلب می‌تواند به تشخیص انواع مختلفی از آسیب‌های بافت نرم کمک کند.

درمان

رای مراقبت فوری از کشیدگی عضلات، رویکرد R.I.C.E را امتحان کنید. استراحت، یخ، باند کشی، بالا گذاشتن اندام :
♦ استراحت : از فعالیت‌هایی که باعث درد، تورم یا ناراحتی می‌شوند خودداری کنید. اما از تمام فعالیت‌های بدنی پرهیز نکنید.
ارتفاع : ناحیه آسیب دیده را بالاتر از سطح قلب خود بالا ببرید، به خصوص در شب، که باعث می‌شود جاذبه به کاهش تورم کمک کند.
یخ : حتی اگر به دنبال کمک پزشکی هستید، بلافاصله منطقه را یخ بزنید. هر بار به مدت 15 تا 20 دقیقه از کیسه یخ یا حمام آب یخ و آب استفاده کنید و چند روز اول پس از آسیب دیدگی هر دو تا سه ساعت تکرار کنید.
فشرده سازی : برای جلوگیری از تورم، منطقه را با یک باند کشی فشرده کنید تا تورم متوقف شود. آن را خیلی محکم نپیچید در غیر این صورت ممکن است مانع گردش خون شود. اگر درد افزایش یافت، ناحیه بی حس شد یا تورم در زیر ناحیه بسته شده ایجاد شد، باند را شل تر ببندید.
نکته : بعضی از پزشکان توصیه می‌کنند از مصرف داروهای مسکن بدون نسخه که می‌توانند خطر خونریزی شما را افزایش دهند، مانند آسپیرین، ایبوپروفن و ناپروکسن سدیم طی 48 ساعت اول پس از کشیدگی عضلات، خودداری کنید. استامینوفن می‌تواند برای تسکین درد در این دوره زمانی مفید باشد. پزشک ممکن است به شما پیشنهاد دهد که ناحیه را با استفاده از آتل بی حرکت کنید. برای برخی از آسیب‌ها مانند پارگی تاندون، ممکن است جراحی در نظر گرفته شود.

درمان