بیماری کوستوکندریت چگونه بیماری است؟

بیماری کوستوکندریت چگونه بیماری است؟

بیماری کوستوکندریت یک نوع بیماری مزمن، مرتبط با التهاب دنده ها است که با التهاب غضروف اتصال دهنده دنده و جناغ، به نام مفصل کاستوکندرال شناخته می‌شود. بیماری کوستوکندریت با دردی ناگهانی یا تدریجی در قفسه سینه همراه است و از آنجاییکه بسیاری از افراد درد قفسه سینه را تجربه می‌کنند، ممکن است تصور کنند که این درد، به‌دلیل حمله قلبی یا چنین مشکلاتی می‌باشد. با کلینیک یارا همراه باشید.

برای اینکه بدانید کوستوکندریت یا التهاب دنده ای چیست؟ ابتدا باید به این سوال توجه کنید که غضروف دنده ای چیست؟ مفهوم لغوی، کلمه “کوستو” در ابتدای نام کوستوکندریت، به معنای دنده‌ها مرتبط است؛ “کندر” به غضروف‌های ناحیه قفسه سینه مرتبط می‌شود و “یت” پسوندی است که در اصطلاحات پزشکی برای بیان التهاب از آن استفاده می‌کنند؛ بنابراین بیماری کوستوکندریت همان بیماری التهاب دنده ها است.

جالب است بدانید که کوستوکندریت شایعترین علت درد قفسه سینه در کودکان و نوجوانان است و خوشبختانه نوعی بیماری خوش‌خیم به شمار می‌رود که در اغلب موارد در طی چند هفته، به‌طور خودبخودی برطرف می‌شود. طبق آمار رسمی به‌دست آمده، بیشتر مبتلایان به بیماری التهاب دنده ها، از بانوان بوده و به‌طورکلی از هر ۱۰ بزرگسالی که درد قفسه سینه را تجربه کنند، حدودا دو نفر مبتلا به بیماری کوستوکندریت هستند.

علائم بیماری کوستوکندریت:

اصلی‌ترین علامت التهابی یا علائم عفونت دنده، درد قفسه سینه در دنده‌های فوقانی و میانی است. اما این درد ویژگی‌های خاص خود  را دارد و با درد قفسه سینه هنگام حمله قلبی و سایر عارضه‌ها فرق می‌کند:

  • درد قفسه سینه ناشی از بیماری کوستوکندریت افزاینده است و به‌صورت تیز، ناگهانی و کلافه‌کننده بروز پیدا می‌کند.
  • این درد در هنگام تنفس عمیق، عطسه، سرفه، حرکات فیزیکی مختلف و اعمال فشار بر بالاتنه افزایش می‌یابد.
  • بیماران گزارش می‌کنند که درد قفسه سینه ناشی از التهاب دنده ها هنگام دراز کشیدن و لمس و فشار قفسه سینه (مثلا در هنگام بستن کمربند ایمنی خودرو) تشدید می‌شود.
  • بیماری کوستوکندریت حرکت عادی ستون فقرات را همراه با درد قفسه سینه دچار مشکل می‌کند.
  • اغلب درد قفسه سینه در کوستوکندریت در یک سمت بدن احساس می‌شوند.
  • در دردهای شدید کاستوکندرال حرکت بازو و شانه نیز باعث درد بیشتر می‌شود.
  • اغلب بیماران درد و تورم دنده فوقانی را به‌صورت کاملا آرام و تدریجی تجربه می‌کنند.
  • این درد ممکن است تنها چند روز به طول بینجامد و سپس خودبخود برطرف شود و همچنین ممکن است تا سال‌ها ادامه‌دار باشد.

بیماری کوستوکندریت

علل کوستوکندریت؛ علت بیماری التهاب دنده ها چیست؟

به‌طورکلی علت بیماری التهاب دنده ها نامشخص است. اما در شرایط زیر، احتمال ایجاد چنین وضعیتی وجود دارد:

  • آسیب غضروف دنده ای در اثر ضربه فیزیکی، تصادف، سقوط اتومبیل و زمین خوردن
  • تحمیل فشار فیزیکی بالا به قفسه سینه در اثر فعالیت ورزشی سنگین
  • ویروس‌ها، عوامل بیماری‌زا و بیماری‌هایی چون سل‌ و سفلیس که باعث سرفه‌های شدید و التهاب مفاصل قفسه سینه می‌شوند.
  • انواعی از آرتروز
  • انواع تومور در ناحیه مشترک به‌نام Costostern

چه کسانی در معرض ابتلا به کوستوکندریت هستند؟

احتمال ابتلا به بیماری کوستوکندریت در بانوان و به‌ویژه بانوان ورزشکار زیاد است. همچنین باوجود اینکه کوچکترها نیز می‌توانند به این بیماری مبتلا شوند، اما نرخ ابتلا در افراد بالای ۴۰ سال بیشتر است. شایان ذکر است افرادی که فعالیت‌های ورزشی سنگینی دارند، بیش از سایر افراد در معرض ابتلا به بیماری التهاب دنده ها هستند. از سوی دیگر سابقه بیماری آرتریت روماتوئید، آرتریت واکنشی (سندروم یا نشانگان بازنشستگی)، اسپوندیلیت انکیلوزان و البته آلرژی نیز از دیگر عوامل محرک ابتلا به کوستوکندریت به شمار می‌روند.

برای پیشگیری از کوستوکندریت چه می‌توان کرد؟

بدیهی است که بهترین درمان آرتروز دنده، پیشگیری از التهاب می‌باشد! اما برای پیشگیری از بیماری کوستوکندریت چه می‌توان کرد؟

  1. بهترین و موثرترین شیوه پیشگیری، اصلاح سبک زندگی و به‌ویژه اصلاح نحوه نشستن، برخاستن و بلند کردن اجسام سنگین است.
  2. خصوصا جوان‌ترها که برای رفتن به مدرسه، دانشگاه، محل کار و… از انواع کیف و کوله‌پشتی استفاده می‌کنند، باید شیوه استاندارد حمل کیف را بدانید تا فشاری مضاعف را به قفسه سینه وارد نکنند.
  3. رعایت وضعیت مناسب بدن در هنگام کارهای دستی از دیگر مراقبت‌های لازم برای پیشگیری از کوستوکندریت در بزرگسالان است.‌

نحوه تشخیص کوستوکندریت:

بیماری کوستوکندریت

برای تشخیص کوستوکندریت از دیگر بیماری‌های قفسه سینه، اول از همه باید به یک پزشک متخصص مراجعه نمایید. ایشان با بررسی سوابق پزشکی و انجام معاینات لازم متوجه می‌شود که مشکلتان چیست و می‌تواند با داده‌های آزمایشگاهی حاصل از آزمایشاتی که انجام می‌دهید، علت دقیق درد را بررسی می‌کند. در طی معاینه پزشک برای تشخیص التهاب مفصل جناغ باید امتداد استخوان قفسه سینه به دقت بررسی شود و حتی درصورت لزوم، به کمک بررسی‌های بازو و قفسه سینه علت درد مشخص گردد.

البته در تشخیص چنین بیماری اکتفا به معاینات پزشک کار درستی نمی‌باشد. چراکه بیماری‌های قلبی، آرتروز، مشکلات تنفسی ریوی و… همه ممکن است این علائم را داشته باشند و باعث گمراهی پزشک شوند.

و در اینجاست که آزمایشات تشخیصی اهمیت بیشتری پیدا می‌کنند. البته باید توجه داشت که آزمایش اختصاصی برای تشخیص کوستوکندریت طراحی نشده و آزمایشات و تست‌های مختلف از جمله عکسبرداری اشعه ایکس، MRI ، سی‌تی‌اسکن و نوار قلب، تنها به حذف احتمال سایر علل می‌پردازند. به‌عنوان مثال با بررسی نوار قلب می‌توان متوجه شد که مشکل از قلبتان نیست و احتمال کوستوکندریت بیشتر است…

 چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

هرگونه دردی که در قفسه سینه احساس می‌شود، مربوط به قلب، و یک درد گذرا و عادی نیست. خصوصا اگر جوان هستید و ریسک حملات قلبی کمی دارید، اگر احساس کردید که درد قفسه سینه‌تان تیز و کلافه‌کننده است و با استراحت برطرف نمی‌شود، سریعا به پزشک مراجعه نمایید. شرایط دیگری نیز وجود دارد که در آن می‌دانید درد قفسه سینه‌تان ناشی از بیماری التهاب دنده ها است، اما به‌طور ناگهانی این علائم را نیز تجربه می‌کنید که نیاز به رسیدگی اورژانسی دارند:

  • احساس بی‌حالی، سرگیجه، غش و ضعف
  • تپش قلب شدید یا خارج از ریتم طبیعی
  • درد افزاینده و غیرقابل کنترل قفسه سینه که با مسکن‌ها نیز برطرف نمی‌شود.
  • تب بالای ۳۷ درجه سانتیگراد در افراد بالای ۳۰، ۴۰ سال
  • احساس سختی در تنفس و اصطلاحا تنگی نفس
  • پیشروی درد قفسه سینه به پشت، شانه‌ها، بازوها، گردن، فک و…
  • مشاهده خلط خونی همراه با سرفه

بهترین روش درمان کوستوکندریت:

بیماری کوستوکندریت

برای درمان بیماری التهاب دنده ها معمولا روش‌های ساده و غیرتهاجمی مثل داروهای مسکن بدون نسخه توصیه می‌شود. پزشک در مراحل خفیف و متوسط درد به سراغ داروهایی همچون آسپرین و استامینوفن می‌رود. اما در موارد خاص نیز ممکن است لازم بداند با تزریق لیدوکایین یا کورتیکواستروئیدها، التهاب را کاهش و برطرف کند.

البته باید بدانید که استفاده از آسپرین برای افراد زیر ۱۸ سال اصولی و صحیح نیست و به ریسک سندروم ری دامن می‌زند! از دیگر داروهای موثر در درمان کوستوکندریت داروهای ضد سرفه است که از فشار وارده به قفسه سینه می‌کاهد و اینگونه موجب کاهش التهاب آن می‌شود.

فیزیوتراپی برای درمان بیماری التهاب دنده ها:

درمان فیزیکی یا فیزیوتراپی روش موثر دیگری است که می‌تواند بیماری التهاب دنده ها را بهبود دهد. کلینیک یارا در کرمان بهترین خدمات فیزیوتراپی را در خدمت شما عزیزان قرار می‌دهد و با تکنیک‌های کارآمد و پربازده درد سوزان ناحیه قفسه سینه که ناشی از بیماری کوستوکندریت است را برطرف می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خدمات مرکز جامع توانبخشی کلینیک یارا

کاردرمانی

کاردرمانی در کرمان و کلینیک یارا به شما کمک می‌کند تا صاحب بهترین زندگی در خانه، محل کار و هر مکان دیگری شوید.

فیزیوتراپی تخصصی

فیزیوتراپی تخصصی دیسک کمر و گردن، آسیبهای ورزشی، خار پاشنه، مشکلات شانه و آرنج و دست، بازتوانی بعد از اعمال جراحی ارتوپدی و مغز اعصاب، آتروز زانو

مداخلات کم تهاجمی درد

مداخلات کم تهاجمی شامل بلاک عصب، تزریقات مفصلی ارتوکین، سلول درمانی PRP، اوزون تراپی مفاصل و کمر تحت هدایت سونوگرافی

خدمات تخصصی ارتوپد

کلینیک یارا به بیماران مبتلا اختلالات اسکلتی- عضلانی و آسیب‌های تاثیر گذار بر استخوان‌ها، مفاصل، رباط‌ها، تاندون‌ها و ماهیچه‌ها خدمات ارائه می‌دهد.