تفاوت کاردرمانی و فیزیوتراپی

تفاوت کاردرمانی و فیزیوتراپی

تفاوت بین کاردرمانی و فیزیوتراپی

در حال حاضر برخی تفاوت کاردرمانی و فیزیوتراپی را نمی‌دانند و گاهاً وقتی به فیزیوتراپی نیاز دارند، به کاردرمانی می‌روند و در برهی موارد نیز بلعکس این موضوع پیش می‌آید. یکبار برای همیشه قصد داریم با یک مقاله در کنار توضیح مختصری که از هردوی این موارد می‌دهیم، تفاوت بین کاردرمانی و فیزیوتراپی را نیز موشکافی کنیم تا آگاهی شما نسبت به این موضوعات شکل بگیرد. با کلینیک یارا همراه باشید.

تفاوت کاردرمانی و فیزیوتراپی

برای انجام هرکدام باید به چه مراکزی مراجعه کرد؟

معنای حقیقی و تفاوت بین کاردرمانی و فیزیوتراپی اغلب به اشتباه درک می‌شود زیرا هر دو در محیط‌های توانبخشی مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ با این حال هر دو جنبه‌های مختلف توانبخشی را هدف قرار می‌دهند. به عنوان مثال، فیزیوتراپیست‌ها و کاردرمانگران هر دو در جهت بهبود تحرک کار می‌کنند، اما این حوزه را به روش‌های مختلف مورد هدف قرار می‌دهند. در بیان ساده‌تر، فیزیوتراپی شامل بهبود حرکت اجزای مختلف بدن انسان است، در حالی‌که کاردرمانی بر تکنیک‌هایی برای بازگرداندن توانایی بیمار برای انجام وظایف روزانه تمرکز دارد.

این دو حرفه همچنین شرایط و ضوابط بسیار متفاوتی در رابطه با بازگرداندن کیفیت زندگی دارند. فیزیوتراپی به طور معمول حرکات جنبشی مانند راه رفتن را هدف قرار می‌دهد و کاردرمانگران بیشتر بر روی وظایف حرکتی ظریف تمرکز می‌کنند، جایی که آنها باید خود را به روش‌های پیچیده‌تری برای دستیابی به یک فعالیت متمرکز بر حرکات کوچکتر اعمال کنند. برای درک فرق بین کاردرمانی و فیزیوتراپی بهتر است معنای هرکدام را درک کنیم.

روش انجام هرکدام به چه شکل است؟

برای افزایش آگاهی شما و درک تفاوت کاردرمانی و فیزیوتراپی بهتر است که روش‌ها و تعاریف آنها را به صورت جداگانه بیاموزیم.

فیزیوتراپی

فیزیوتراپیست‌ها مهارت‌های حرکتی حوزه‌های جسمی و بدنی را بهبود می‌بخشند. اینها مهارت‌هایی هستند که نیاز به حرکت کل بدن دارند و شامل استفاده از گروه‌های عضلانی بزرگ در بدن می‌شوند. فیزیوتراپی به بیماران مبتلا به مشکلات حرکتی کمک می‌کند تا عملکردهای روزانه خود را انجام دهند. این عملکردها شامل دویدن، ایستادن، راه رفتن و نشستن است.

هدف اصلی فیزیوتراپی، درمان یک بیماری خاص از بیمار است تا توانایی یکی از بخش‌های حرکتی‌ خود را که از دست داده بود، برگرداند. روش انجام درمان آنها شامل کاهش درد، بهبود تحرک، تراز مفاصل و استخوان‌ها است. در هنگام ترخیص فیزیوتراپی، بیمار باید بتواند حرکات منظم را در حد توان خود انجام دهد. فیزیوتراپی می‌تواند از ماساژ، ورزش و تکنیک‌های دیگر برای مداخله در پیشرفت جنبشی در بیماران استفاده کند.

درمان مراقبت‌های فیزیوتراپی شامل درمان بیماران مبتلا به مشکلات ناشی از صدمات یا شرایط پزشکی است. در حقیقت یک برنامه درمانی سفارشی بر نیازهای خاص بیمار تمرکز دارد.

فیزیوتراپی

تکنیک‌های فیزیوتراپی می‌تواند عملکرد ماهیچه‌ها و عضلات را بازیابی کند و سپس درد را کاهش دهد. فیزیوتراپیست‌ها می‌توانند از چنین تکنیک‌های درمانی برای جایگزینی داروهای گران قیمت یا جراحی استفاده کنند. فیزیوتراپ‌ها به تحرک بیمار نگاه می‌کنند و بر وضعیت بدن، حرکت، ایمنی و هم ترازی بدن بیمار تمرکز می‌کنند.

فیزیوتراپیست‌ها با بیماران بر روی مهارت‌های زیر کار می‌کنند:

  • تحرک عملکردی
  • تحمل
  • مسکن درد
  • مکانیزم راه رفتن
  • مهارت‌های حرکتی ماهیچه‌ها و عضلات
  • کنترل حرکات بدن
  • انعطاف پذیری
  • استحکام
  • تعادل و هماهنگی
  • آگاهی بدن
  • مراقبت از زخم

کاردرمانی

کاردرمانی برای مشکلات حرکتی و هماهنگی بدن است. این حوزه به افراد کمک می‌کند تا مهارت‌های حرکتی مربوط به کارهای روزمره مانند نوشتن و لباس پوشیدن را بهبود بخشند. این مهارت‌ها شامل مهارت‌های حرکتی ظریف، درشت و برنامه‌ریزی حرکتی است. درمانگران همچنین بر روی مهارت‌های هماهنگی، تعادل و خودتنظیمی کار می‌کنند. نیاز به کاردرمانی می‌تواند در هر سنی و به دلایل مختلف ایجاد شود. اما شرایط مادام‌العمر وجود دارد که مهارت‌های حرکتی را از اوایل کودکی شروع می‌کند. یکی از آنها اختلال هماهنگی رشدی DCD است.

هدف یک کاردرمانگر این است که از طریق استفاده از یک رویکرد کلی نگر گسترده، برای بهبود عملکرد، به بیمار خود کمک کند تا فعالیت‌های روزانه را تا حد امکان مستقل انجام دهد. بیمارانی که از اختلالات شناختی یا رشدی کوتاه مدت و بلند مدت، ناتوانی، آسیب و… که بر عملکرد روزمره آن تأثیر می‌گذارد، رنج می برند، باید به سراغ یک کاردرمانگر بروند و کمک او را در نظر بگیرند.

کاردرمانی

حرفه کاردرمانی از تکنیک‌های درمانی استفاده می‌کند که هدف نهایی آنها بهبود عملکرد در فعالیت‌های مختلف روزانه است. کاردرمانگرها با بیماران بر روی مهارت‌های زیر کار می‌کنند:

  • وظایف خودمراقبتی
  • عملکردهای اجرایی
  • توانایی پردازش حسی
  • آگاهی بصری
  • مهارت‌های حرکتی
  • مهارت‌های شناختی
  • آگاهی بدن
  • ادغام بصری
  • مهارت‌های حرکتی ظریف
  • توجه به اطراف
  • برنامه‌ریزی حرکتی
  • هماهنگی عصب و عضله

در بین فیزیوتراپ و کاردرمانگر، هردو تکنیک‌های توانبخشی عملی بسیار مهمی را ارائه می‌دهند. این تکنیک‌ها به مراجعان در انجام وظایف روزانه کمک می‌کنند؛ به این معنی که هم پزشکان و هم فیزیوتراپیست‌ها به رشد اعمال بیمار کمک می‌کنند و در پیشرفت ناتوانی‌های حرکتی و ذهنی بسیار مثمر ثمر  هستند.

برای انجام هرکدام باید به چه مراکزی مراجعه کرد؟

کاردرمانی و فیزیوتراپی

فیزیوتراپ‌ها اغلب در بیمارستان‌ها نیز حضور دارند و برخی از آنها هم که تخصص پیشرفته‌تری دارند، دارای مطب اختصاصی هستند تا برخی از بیماران خود را به صورت متمرکزتر در روند بهبودی همراهی کنند. کاردرمانگرها نیز در کلینیک‌های سلامتی و توانبخشی حضور دارند و برخی از آنها هم در بیمارستان‌ها و سازمان‌های مختلف جهت کمک‌رسانی به بیماران ناتوان حضور دارند.

جمع‌بندی

فیزیوتراپیست‌ها در محیط‌های مختلف شامل فعالیت‌های زندگی روزمره کار می‌کنند. با این حال، هر دو رشته از رویکردهای متمایز مانند تمرینات، کشش و تکنیک‌های فیزیوتراپی برای کمک به بیماران در بازگشت به زندگی سالم روزمره خود استفاده می‌کنند. درحقیقت تفاوت بین کاردرمانی و فیزیوتراپی در نحوه تمرین‌دهی و نتیجه آنها است؛ کاردرمانی بر روند ذهنی نیز تاثیر گذار است اما فیزیوتراپی بر احیای عضلات تمرکز دارد. امیدواریم که مقاله برای شما مثمر ثمر بوده باشد. برای اطلاعات بیشتر با ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خدمات مرکز جامع توانبخشی کلینیک یارا

کاردرمانی

کاردرمانی در کرمان و کلینیک یارا به شما کمک می‌کند تا صاحب بهترین زندگی در خانه، محل کار و هر مکان دیگری شوید.

فیزیوتراپی تخصصی

فیزیوتراپی تخصصی دیسک کمر و گردن، آسیبهای ورزشی، خار پاشنه، مشکلات شانه و آرنج و دست، بازتوانی بعد از اعمال جراحی ارتوپدی و مغز اعصاب، آتروز زانو

مداخلات کم تهاجمی درد

مداخلات کم تهاجمی شامل بلاک عصب، تزریقات مفصلی ارتوکین، سلول درمانی PRP، اوزون تراپی مفاصل و کمر تحت هدایت سونوگرافی

خدمات تخصصی ارتوپد

کلینیک یارا به بیماران مبتلا اختلالات اسکلتی- عضلانی و آسیب‌های تاثیر گذار بر استخوان‌ها، مفاصل، رباط‌ها، تاندون‌ها و ماهیچه‌ها خدمات ارائه می‌دهد.