علت ایجاد تاندونیت / تاندونیت چیست؟

تندینوزیس یا تاندونیت چیست؟ معرفی علائم و روش های درمان

تاندونیت چیست؟ چقدر با این بیماری آشنایی دارید؟ در حال حاضر افراد بسیار زیادی را می توان یافت که از آسیب به تاندون های بدن خود رنج می برند. این بیماری موجب ایجاد درد و التهاب در تاندون ها شده و به این طریق حرکت را با محدود می سازد. در ادامه این نوشتار به بررسی هرچه بیشتر علائم و دلایل این بیماری خواهیم پرداخت. با کلینیک یارا همراه باشید.

تاندونیت چیست؟

پرسشی که ممکن است ذهن شما را نیز به خود مشغول کرده باشید این است که Tendinosis چیست؟ تاندونیت که با نام Tendinosis نیز شناخته می شود اشاره یه التهاب تاندون ها دارد و به عنوان نوعی بیماری قلمداد می گردد. به طور معمول زمانی فرد به این بیماری مبتلا می شود که به دلایل مختلفی به تاندون های وی آسیب وارد شده باشد. بخش های خاصی از بدن درگیر این بیماری می شوند. اگر بخواهیم اشاره ای اجمالی به این بخش ها داشته باشیم می توان مچ دست، ران، انگشتان، آرنج و… را نام برد که حساسیت بسیار بالایی دارند.

تاندونیت انواع مختلفی دارد و محدودیتی سنی ندارد. این امر بدان معناست که افراد در هر سنی ممکن است به این بیماری مبتلا شوند. نکته ای که بایستی بدانید این است که امکان ابتلا به این بیماری در برخی افراد بیشتر است. بزرگسالانی که به طور مرتب ورزش می کنند بیشتر معرض وارد شدن آسیب به تاندون هستند. یا افراد مسن به دلیل ضعیف شدن بدن و یا از دست رفتن خاصیت ارتجاعی بدن آن ها بیشتر از جوانان تاندون های خود را از دست می دهند.

انواع تاندونیت

تاندونیت چیست؟

در این بخش از نوشتار خود قصد داریم تا به بررسی انواع تاندونیت پرداخته و در این باره اطلاعات مفیدی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. انواع تندینوزیس محدود به عضو خاصی از بدن نمی شوند زیرا می توانند اعضای مختلفی از بدن شما را درگیر سازند. به طور کلی تندینوزیس ها شامل موارد زیر می شوند و نیاز به درمان در سریع ترین زمان ممکن دارند.

تاندون آشیل

این نوع تاندونیت بیشتر در مواقع انجام تمرینات ورزشی رخ می دهد. اگر با تاندون های آشیل آشنایی داشته باشید قطعا می دانید که میان پاشنه پا و عضله پشت ساق پا قرار گرفته اند. علاوه بر ورزش استفاده از کفش نامناسب نیز می تواند زمینه ساز این نوع بیماری شود.

تاندون سوپرا اسپایناتوس

این نوع تانددون شانه ها را ملتهب می سازد حال باید پرسید تاندونیت شانه چیست؟ این بیماری می تواند زمینه ساز ایجاد درد هنگام حرکت دادن دست ها شود. افرادی که به این بیماری مبتلا هستند مشکلات بسیار زیادی در به حرکت درآوردن بازو داشته و نمی توانند به راحتی دست های خود را به سمت بالا حرکت دهند. همچنین این امکان وجود دارد که هنگام دراز کشیدن نیز در ناحیه شانه های خود احساس درد کنید.

آرنج تنیس بازان یا گلف بازان

افرادی که به این بیماری مبتلا هستند دائما در بخش خارجی آرنج خود احساس درد و ناراحتی دارند. این بیماری که با نام اپی کوندلیت نیز شناخته می شود شیوع بسیار زیادی میان ورزشکاران فعال در حوزه گلف و تنیس دارد. لازم به ذکر است احساس درد در این نوع تندینوزیس ممکن است ناحیه مچ دست را نیز در گیرد.

تنوسنوویت دکوروین

این نوع بیماری همان تاندونیت انگشت شست می باشد که پس از ابتلا به آن تاندون های مربوط به انگشت شست دچار التهاب خواهند شد. زمانی که تاندون های انگشت شست با تورم مواجه شوند قادر نخواهید تا این انگشت را به راحتی حرکت دهید زیرا درد بسیار زیادی به همراه دارد.

تاندونیت مچ دست

علائم تاندونیت

این تاندونیت شیوع بسیار زیادی میان افرادی که بدمینتون بازی می کنند و با افرادی که به طور مکرر از مچ دست خود کار می کشند دارد. نام دیگر این بیماری تاندونوپاتی بوده و مچ دستان شما را درگیر می سازد.

بیماری تاندونیت دارای علائم خاصی است که نباید نسبت به آن ها بی توجه بود. علائم بیماری تاندونیت در محل اتصال تاندون به استخوان قابل مشاهده هستند و شامل موارد زیر می شوند.

• احساس درد بسیار زیاد و تشدید آن هنگام حرکت
  • گرمی و تورم زیاد
  • برجسته شدن تاندون ها
  • احساس ساییده شدن تاندون ها زمانی که آن ها را حرکت می دهید.

علت ایجاد تاندونیت

Tendinosis چیست؟

به طور کلی دلایل مختلفی می توانند موجب ایجاد تاندونیت شوند. از مهم ترین آن ها می توان به صدمه ناگهانی و انجام برحی حرکات به طور مکرر و یکسان اشاره نمود. همان گونه که بخش های قبل نیز بیان شد این بیماری شیوع بسیار زیادی میان ورزشکاران دارد زیرا این افراد حرکات ورزشی خود را به طور مکرر انجام می دهند و این امر می توان به آن ها آسیب برساند. مواردی که در ادامه بیان می شوند به عنوان علت ایجاد تاندونیت اعلام شده اند.

• افزایش سن

افراد مسن بیشتر از دیگران مستعد آسیب هستند زیرا افزایش سن می تواند تاثیرات منفی بسیار زیادی بر میزان انعظاف پذیری بدن داشته و آن را کاهش دهد.

• شغل

برخی مشاغل می توانند زمینه های ابتلا به بیماری تندینوزیس را فراهم سازند. بر این اساس افرادی که هنگام کار بدن آن ها را در موقعیت بدی قرار دارد و یا برخی حرکات را به طور یکسان تکرار می کنند ممکن است به تاندونیت مچ پا، شست دست و… مبتلا شوند.

• ورزش

برخی ورزش ها دارای حرکاتی سنگین و یکسان هستند. شما بایستی این حرکات را به طور مکرر تکرار کنید. در چنین شرایطی امکان بروز این بیماری افزایش قابل توجه ای خواهد یافت. از مهم ترین ورزش هایی که می توانند موجب بروز تاندونیت لگن، مچ و… شوند می توان به بیسبال، گلف، شنا، تنیس، بولینگ و دویدن اشاره کرد.

• بیماری های زمینه ای

بیماری هایی همچون آرتریت روماتوئید و دیابت تا حد بالایی می توانند زمینه های ابتلا به تندینوزیس را فراهم کنند.

انتخاب یک پزشک مناسب و مجرب برای درمان چنین بیماری هایی اهمیت بسیار زیادی دارد. دکتر علیرضا حسن نژاد به عنوان یکی از مجرب ترین پزشکان فعال در این حوزه می تواند به شما در طی نمودن مراحل درمان و بهبود سریع تر کمک های شایانی نماید. ما در کلینیک یارا امکانات لازم برای دریلفت خدمات باکیفیت فیزیوتراپی و درمان این بیماری را محیا نموده ایم.

کلام آخر

براساس مطالبی که بیان شد می توان به این نتیجه دست یافت که تاندونیت به عنوان نوعی بیماری می تواند نواحی خاصی از بدن همچون انگشتان، آرنج، بازوها، لگن، ران و… را درگیر سازد. این بیماری موجب ایجاد درد و التهاب در این نواحی شده و بایستی در سریع ترین زمان ممکن درمان شود.