درمان کمر درد در خانه

درمان خانگی کمر درد | چگونه در خانه کمردرد را درمان کنیم؟

در مورد روش های درمان خانگی کمر درد چه می‌دانید؟ آمارها نشان می‌دهند که پس از سرماخوردگی، شایعترین درد و مرض برای بشر، کمردرد بوده است و از هر ۵ نفر در دنیا، ۴ نفر در طول عمر خود، چندین بار کمردرد را تجربه می‌کنند. این درد می‌تواند منشا عصبی داشته باشد یا به دلیل ناهنجاری‌های نخاعی رخ دهد؛ همچنین ممکن است در اثر مشکلات قلبی، شکمی، آسیب در رباط یا ماهیچه‌ها ایجاد شود. اگرچه بسیاری از مراجعین با مشکل درد کمر در دوره میانسالی و پیری دچار این درد شده‌اند. اما بیشتر مراجعین در بازه سنی ۳۵ تا ۵۵ سال درد کمر را تجربه‌اند و درد حاد یا مزمن آن‌ها می‌تواند به علت فعالیت سنگین و نامناسب باش. در هر صورت، شناخت درمان خانگی کمر درد از شناخت علل ایجاد آن مهمتر است.

کلینیک یارا به عنوان یکی از برترین مراکز توانبخشی در استان کرمان زیر نظر دکتر علیرضا حسن نژاد، آماده ارائه خدمات کامل درمانی در استان کرمان، جهت درمان کمر درد از نوع حاد و مزمن خواهد بود. برای دریافت نوبت و رزرو وقت می توانید به این لینک مراجعه کنید.

اگرچه در برخی موارد درد حاد کمر نشانه‌ای از مشکلی جدی است و باید با روش‌های دارویی و درمانی و یا حتی جراحی برطرف شود، اما با شناخت روش های خانگی کمردرد کمک می‌کند بیش از ۹۰ درصد دردهای کمر بدون نیاز به پزشک و مصرف دارو بهبود یابند. اگر برای شما هم سوال است که درمان خانگی کمر درد چگونه است؟ و برای درمان کمر درد چه بخوریم؟ با ما همراه باشید تا مفصلا به پاسخ این سوالات بپردازیم.

بهترین روش درمان خانگی کمر درد

درمان خانگی کمر درد با داروهای بدون نسخه

یک راه سریع و پربازده برای درمان خانگی کمر درد مردان و زنان، مصرف داروهای بدون نسخه است. این یکی از روش های خانگی کمردرد است که احتمالا با آن آشنایی دارید. برای درمان خانگی کمر درد به صورت غیر تهاجمی می‌توان از مسکن‌هایی استفاده کرد که التهاب ستون فقرات و تورم ماهیچه‌های مرتبط را کاهش می‌دهند.

توجه داشته باشید که سازوکار دردهای کمر این است که شما را نسبت به محرک آسیب‌زا آگاه کنند. وقتی محرکی در فعالیت ستون فقرات و قسمت‌های مختلف کمر اختلال ایجاد می‌کند، جنجال سیستم ایمنی و عصبی سبب می‌شود گیرنده‌های درد فعال شوند و خوناب زیادی در موضع آسیب تجمع یابد. در این شرایط استفاده از یک مسکن قوی می‌تواند کمک شایانی به کاهش درد شما بکند.

ایبوپروفن، استامینوفن و ناپروکسن داروهایی هستند که به توصیه پزشکان در کاهش دردهای شدید کمر موثر واقع می‌شوند. اما مشکل اینجاست که بسیاری از این داروها بر دردهای عصبی کمر تاثیر آنچنانی ندارند و برای رفع دردهای شدید سیاتیک و دیسک باید به پزشک مراجعه کرد. همچنین مصرف برخی از این داروها می‌تواند برای سیستم گوارشی نیز مشکل‌ساز باشد. بنابراین در رفع دردهای کمر بهتر است دیگر روش های خانگی کمردرد به کار گرفته شوند که با حداقل عوارض، بهبودی ماندگاری را برای شما به ارمغان می‌آورند.

۴ راهکار برای درمان خانگی کمر درد بدون دارو

درمان خانگی کمر درد بدون دارو؛ روش های خانگی کمردرد با دو هدف کلی به کار گرفته می‌شوند و شما را از دردی آزاردهنده و تکراری رهایی می‌دهند. اگرچه هدف اصلی بیشتر این روش‌ها، تسکین و درمان خانگی کمر درد است. اما برخی از آن‌ها، می‌توانند افزون بر ساکت کردن درد، در بهبودی منشا درد کمر نیز موثر واقع شوند.

1. کاهش استرس و افزایش سطح اندروفین خون

کنترل تمام فعالیت‌ها، حالات و احساسات گوناگون، و همچنین پاسخ به محرک‌های محیطی، تحت تاثیر دو سیستم عصبی و هورمونی بدن انجام می‌شود. از این رو کنترل محرک‌های استرس‌زا و انجام فعالیت‌هایی که هورمون‌های شادی‌آور را در خون افزایش می‌دهند، از موثرترین روش های خانگی کمردرد هستند.

انجام فعالیت‌های فیزیکی چون نرمش‌های سبک یوگا (با صلاحدید پزشک) و همچنین انجام انواع ریلکسیشن ذهنی (مراقبه، مدیتیشن و…) می‌تواند در تشدید ترشح اندروفین موثر باشد و از ارسال سیگنال‌های درد به سیستم عصبی مرکزی جلوگیری به عمل آورد. حتی انجام ساده‌ترین کارهایی که به شما احساس لذت می‌دهند، می‌تواند در بهبود درد شما موثر باشد. کافیست فعالیت مورد علاقه خود را انجام دهید تا ببینید چطور درد از یادتان رفته است!

• کمپرس سرد یا گرم

برای درمان خانگی کمر درد، و خصوصا دردهایی که در قسمت تحتانی ستون فقرات احساس می‌شوند، استفاده از کمپرس سرد و گرم می‌تواند مفید باشد. این یکی از دردسترسترین و کارآمدترین روش های خانگی کمردرد است که البته نیازمند رعایت دقیق نکات ایمنی می‌باشد. در دردهای شدید کمر در دو روز اول بهتر است از کمپرس سرد استفاده کرد و پس از آن، استفاده از کمپرس گرم نیز می‌تواند به بهبود دردتان کمک کند.

در استفاده از این کمپرس‌ها، نباید یخ یا گرما را مستقیما در مجاورت پوست قرار داد؛ نگه‌داشتن طولانی‌مدت آن‌ها روی پوست با آسیب‌هایی همراه است. توصیه می‌شود یخ تا حدود ۱۰ دقیقه روی پوست بماند و در طول روز در دفعات مختلف با فواصل حداقل ۱۰ دقیقه‌ای مورد استفاده قرار گیرد. همچنین در استفاده از پدهای گرمایی، امکان سوختگی وجود دارد و باید به نکات ایمنی در مورد آن‌ها دقت کرد.

درمان کمر درد در خانه در کمترین زمان
  • اصلاح فرم نشستن

با توجه به سبک زندگی کم تحرک امروزی، در بیشتر تایم، بدن در حالت نشسته قرار دارد. جالب است بدانید که بسیاری کمردردها نیز تحت تاثیر همین فرم نامناسب نشستن ایجاد می‌شوند و اصلاح وضعیت بدن از موثرترین روش های خانگی کمردرد به شمار می‌رود. درمان خانگی کمر درد مردان و زنان در تمام سنین و از طریق بهبود فرم نشستن، مستلزم رعایت چند نکته است:

• شانه‌ها، گردن و ستون فقرات خود را صاف کنید؛ به‌طوری‌که انحنای مناسب ناحیه گردن، سینه و کمر احساس شود.
  • از استاندارد بودن صندلی خود اطمینان حاصل کنید و در هنگام نشستن به پشتی صندلی تکیه دهید تا کمر پشتیبان داشته باشد.
  • از صندلی استفاده کنید که فرم، نوع تشک و ارتفاع آن مناسب باشد؛ به‌طوری‌که کف پاها بر سطح زمین قرار گیرد.
  • سطح میز کار شما باید ارتفاع مناسبی داشته باشد تا برای کار اجباری به خم کردن گردن و کمر نباشد.
  • اصلاح فرم خوابیدن

از روش های خانگی کمردرد که در طولانی‌مدت اثر خود را نشان می‌دهد، می‌توان به بهبود فرم خوابیدن اشاره کرد. اولین قدم برای پیشگیری و درمان خانگی کمردرد رعایت نکات زیر است:

• از تشک سفت و استاندارد استفاده کنید.
  • توجه کنید که بالش از ارتفاع مناسبی برخوردار است و گردن و ستون فقرات را در یک راستا قرار می‌دهد.
  • به پهلو بخوابید و برای بهبود فرم کمر از بالشتکی در بین زانوها استفاده کنید.
  • در صورت تمایل برای خوابیدن به پشت، بالشتک را زیر زانوهای خود قرار دهید.

برای درمان کمر درد چه بخوریم؟

متاسفانه بسیاری افراد در مورد رژیم غذایی و تغذیه خود سهل‌انگار هستند؛ درصورتیکه تغذیه نامناسب منشا بسیاری دردها است و از همین جهت اصلاح آن می‌تواند برای درمان خانگی کمردرد نیز کاربردی باشد. اما به‌راستی برای درمان کمر درد چه بخوریم؟

درحالی‌که غذاهای فرآوری شده و مواد سرشار از قند التهاب کمر را تشدید می‌کنند، استفاده از غذاهای کامل، سبزیجات، ماهی و غذاهای دریایی، آجیل و غلات می‌تواند به درمان خانگی کمردرد کمک شایانی بکند. لبنیات حاوی یون کلسیم، مواد غذایی حاوی فسفر و ویتامین D  از دیگر مواد مغذی هستند که در سلامت استخوان‌ها و بهبود درد کمر تاثیر به سزایی دارند.

اما اگر یک معجون برای درمان کمر درد وجود داشته باشد، آن هم ترکیب شیر و زردچوبه است که به همراه زنجبیل خاصیت ضدالتهابی بالایی را در بدن ایجاد می‌کند. این معجون برای درمان کمر درد بسیار موثر عمل می‌کند و خواص شگفت‌انگیز آن مستقیما به خواص ادویه زردچوبه بازمی‌گردد.

جمع بندی

درد کمر یکی از آزاردهنده‌ترین دردهاست که در صورت شدید شدن می‌تواند ما را از زندگی فعال و معمول خود بازدارد. اما هر درد کمری نیاز به مراجعه به پزشک و تیغ جراحی ندارد! خوب است بدانید که بیش از ۹۰ درصد دردهای کمر از سبک زندگی ناسالم ما نشات می‌گیرند و برای رفع آن‌ها به کار گرفتن روش های خانگی کمردرد می‌تواند کارساز باشد.