درمان قوز گردن

درمان قوز گردن با ورزش

قوز گردن بیماری نبوده، بلکه نوعی ناهنجاری محسوب می‌شود که می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. یک فرد ممکن است به قوز پشت گردن خود به عنوان کوهان گاومیش یا “قوز بوفالو” اشاره کند، بسته به اینکه چه چیزی باعث آن شده است. علت دیگر ایجاد این نوع قوز نشستن غلط و طولانی مدت نیز می‌باشد. بنابراین پزشک ممکن است از چندین ابزار تشخیصی از جمله اشعه ایکس و معاینات فیزیکی برای بررسی آن استفاده کند. در این مقاله از کلینیک یارا به علل، علائم و تشخیص قوز گردن و درمان آن می‌پردازیم.

قوز گردن چیست؟

قوز گردن و شانه‌های شما، که گاهی اوقات قوز بوفالو یا پد چربی پشتی سرویکس نامیده می‌شود، تجمع چربی در پشت و کمی زیر گردن است. این یکی از علائم لیپودیستروفی است، که اصطلاح پزشکی برای مشکلی در مورد نحوه ساخت، استفاده و ذخیره چربی بدن است. قوز به خودی خود همیشه نیازی به درمان ندارد، اما می‌تواند نشانه‌ای از یک مشکل جدی پزشکی باشد.

در این بیماری علاوه بر برآمدگی در پایه گردن، سر حالت رو به جلو داشته و به سمت جلو قرار می‌گیرد. یکی از مشکلاتی که در این مورد به وجود می‌آید این است که هر چه سر شما جلوتر برود، فشار بیشتری روی قاعده گردن وارد می‌شود. جای تعجب نیست که این فشار در طول ماه ها یا سال ها منجر شده تا انحنای ستون فقرات شما تغییر کند. این ناهنجاری در بیشتر موارد به کمک تمارین مخصوص و ورزش برای قوز گردن قابل بهبود و درمان است.

علت‌های ایجاد این بیماری

وضعیت بدنی و نشستن بد علت اصلی قوز گردن است اما مطمئنا تنها علت آن نیست. سایر علل احتمالی عبارتند از پوکی استخوان، مشکلات استروئیدی، چاقی و ژنتیکی. قوز گردن در کودکان نیز به صورت یک مشکل مادرزادی نیز دیده می‌شود. در این حالت بیماری ناشی از علت خاص قوز گردن ارثی است.

در صورت بی توجهی و عدم درمان قوز گردن، فرد مبتلا در شانه‌ها و گردن خود دچار درد می‌شود. با گذشت زمان، چانه به قفسه سینه نزدیک‌تر می‌شود و نتیجه نهایی می‌تواند انحطاط ستون فقرات باشد. بسیاری از افراد مبتلا به قوز علاوه بر درد گردن و شانه، سردردهای شدیدی را نیز تجربه می‌کنند. قوز گردن و درمان آن موجب شده تا کسانی که بیشتر به دلیل از دست دادن زیبایی فیزیکی آزار می‌دیدند، نجات یابند. در حالی که برخی دیگر فقط می‌خواهند کمی از درد ناشی از آن تسکین یابند.

سه ورزش کاربردی

قوز گردن چیست؟ درمان قوز گردن با ورزش
Black lady doing a Bhujangasana pose

خبر خوب این است که شما فقط مجبور نیستید قوز گردن و درد همراه با آن را تحمل کنید. در اینجا به کمک ورزش برای قوز گردن و سه کشش ساده توضیح می‌دهیم که چگونه می‌توانید از درد خلاص شوید. این تمارین برای قوز گردن و درمان آن، کاهش درد ناشی از آن به ویژه برای کاهش فشار از روی گردن و قسمت بالای کمر، کاهش سردرد و کاهش خود قوز روی گردن مفید هستند تا کمتر قوز کنید. برای برخی افراد می‌توان به کمک ورزش قوز را به طور کامل درمان کرد.

کشش عضلات سینه

این کشش اول برای کشش عضلات سینه طراحی شده است. برای انجام این کشش قفسه سینه، تنها چیزی که نیاز دارید یک درب است. بازوهای خود را در دو طرف چارچوب در قرار دهید و با هر بازو یک زاویه 90 درجه تشکیل دهید. اگر متوجه شدید که این کشش خیلی آسان است، بازوهای خود را بالاتر از وضعیت 90 درجه قرار دهید و سعی کنید کشش را به این صورت انجام دهید.

کشش قسمت بالایی پشت

این کشش برای شل کردن و ریلکس شدن عضلات عالی است. شما به چیزی نیاز دارید که روی آن بچسبید تا بتوانید به سادگی با دیوار روبرو شوید و دستان خود را صاف روی آن بالای سر خود قرار دهید. در حین انجام این کشش مطمئن شوید که سرتان حالت صاف داشته باشد. در واقع بر روی نگه داشتن گوش‌های خود در راستای شانه تمرکز کنید. پس از حدود 10-20 ثانیه، کشش را ادامه دهید. اگر مشکلات شانه دارید و نگه داشتن آن‌ها در بالای سرتان برایتان دردناک است، می‌توانید بازوهایتان را پایین نگه دارید.

کشش چانه

این کشش برای بهبود وضعیت بدن شما طراحی شده است. در این حالت با قرار گرفتن حالت سر به جلو شروع شده و به صورت یک ضربه و مستقیماً به عقب برمی‌گردد. این یک حرکت بالا یا پایین شدن سر نبوده و حرکت مستقیم به عقب است. می‌توانید این کشش را تقریباً در هر جایی انجام دهید تا به وضعیت بدنی خود کمک کنید. پس از گذشت مدتی از انجام این تمرین، می‌توانید دو انگشت خود را پشت سر خود قرار دهید تا کمی مقاومت را بالا ببرید.

فیزیوتراپی و سایر روش‌های درمانی

فیزیوتراپی و سایر روش‌های درمانی قوز گردن

اصلاح وضعیت بدنی

دیگر روش‌های خلاص شدن از قوز گردن کنار گذاشتن و اصلاح وضعیت بدنی نامناسب است. این مورد ساده به نظر می‌رسد، اما چالش برانگیزتر از آن چیزی است که فکر می‌کنید. مشکل وضعیت نامناسب این است که این یک عادت بد است و باید بارها آن را اصلاح کنید. برای جلوگیری از وارد شدن فشار به گردن، مطمئن شوید که صاف پشت میز خود بنشینید و هنگام اسکرول کردن موبایل، گوشی را هم سطح چشم نگه دارید. هر زمان که خود را خمیده می‌بینید وضعیت بدن خود را اصلاح کنید و هر چند ساعت یکبار آلارم‎هایی تنظیم کنید تا به خود یادآوری کنید.

فیزیوتراپی

موارد شدید ناهنجاری قوز در ناحیه گردن اغلب با کمک فیزیوتراپی و تمارین کششی، در کنار استفاده از قوز گردن بند درمان می‌شوند. تمامی این موارد به کار گرفته می‌شوند تا از آسیب جدی به مهره‌های گردن و ستون فقرات جلوگیری شود.

گردن خود را محکم کنید!

قوز گردن بند با توصیه پزشک می‌توانند پشتیبانی بیشتری را در حین بهبود وضعیت بدنی شما ارائه دهد، به خصوص اگر خودتان در اصلاح وضعیت گردن مشکل دارید. فقط مطمئن شوید که تمام موارد جهت بهبودی را رعایت کنید. در واقع به این گردنبند طبی به به عنوان یک ابزار حمایتی نگاه کنید، نه یک راه حل.

بالش مناسب

از آنجا که به هم خوردن و تحت فشار بودن وضعیت طبیعی مهره‌های گردن وجود دارد. علاوه بر مهره‌ها، عضلات گردن و اطراف شانه و پشت به صورت مداوم و در تمام طول روز تحت فشار هستند. بهتر است برای فراهم آوردن امکان استراحت این نواحی در طول شب، از بالش برای قوز گردن استفاده شود.

نکته پایانی

نکته مهم و شایان توجه این است که اگر فردی متوجه هر گونه قوز گردن شد که دردناک است یا در حال رشد یا تغییر شکل است، باید بلافاصله به پزشک متخصص مراجعه کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خدمات مرکز جامع توانبخشی کلینیک یارا

کاردرمانی

کاردرمانی در کرمان و کلینیک یارا به شما کمک می‌کند تا صاحب بهترین زندگی در خانه، محل کار و هر مکان دیگری شوید.

فیزیوتراپی تخصصی

فیزیوتراپی تخصصی دیسک کمر و گردن، آسیبهای ورزشی، خار پاشنه، مشکلات شانه و آرنج و دست، بازتوانی بعد از اعمال جراحی ارتوپدی و مغز اعصاب، آتروز زانو

مداخلات کم تهاجمی درد

مداخلات کم تهاجمی شامل بلاک عصب، تزریقات مفصلی ارتوکین، سلول درمانی PRP، اوزون تراپی مفاصل و کمر تحت هدایت سونوگرافی

خدمات تخصصی ارتوپد

کلینیک یارا به بیماران مبتلا اختلالات اسکلتی- عضلانی و آسیب‌های تاثیر گذار بر استخوان‌ها، مفاصل، رباط‌ها، تاندون‌ها و ماهیچه‌ها خدمات ارائه می‌دهد.