Yara01 1

دلیل درد لگن چیست علائم و راه های درمان آن

درد لگن از آسیب‌های شایع ارتوپدی است که به دلایل مختلف به وجود می‌آید. درد لگن نه تنها در این ناحیه بلکه در دیگر بخش‌های بدن مانند کمر، زانو، کشاله ران، پا و باسن احساس می‌شود. با مراجعه به کلینیک توان بخشی یارا در کرمان می‌توانید به تشخیص دلیل درد لگن و درمان آن بپردازید. در این مقاله بهترین روش‌های درمان درد لگن ارائه شده‌اند.

دلایل به وجود آمدن درد لگن

در این بخش شایع‌ترین دلایل بروز درد لگن ذکر شده‌اند که عبارت‌اند از:

  • شکستگی استخوان لگن: این عامل در افراد مسن و بیماران دچار به پوکی استخوان شایع است.
  • آرتروز: به‌عنوان مهم‌ترین علت درد لگن در افراد مسن شناخته می‌شود.
  • مشکلات زنانه: زنان نسبت به مردان بیشتر در معرض درد لگن قرار می‌گیرند که از مهم‌ترین دلایل آن می‌توان به دردهای قاعدگی، فیبروم و اندومتریوز و دردهای ارجاعی از کمر اشاره کرد.
  • اندومتریوز: زمانی که بافت رحم در محل نادرست رشد کند باعث ایجاد درد در ناحیه لگن می‌شود.
  • فتق: وجود فتق در کشاله ران باعث درد در ناحیه لگن و جلوی ران می‌شود. این عارضه در میان زنان باردار بیشتر دیده می‌شود.
  • تاندونیت: اطراف لگن پوشیده از تاندون‌هایی است که ماهیچه‌ها را به مفاصل متصل می‌کنند. فعالیت و ورزش بیش از حد می‌تواند باعث التهاب تاندون‌ها و در نتیجه درد لگن شود.
  • سیاتیک: درد سیاتیک از کمر شروع می‌شود و تا پاها امتداد می‌یابد. درد لگن ناشی ازسیاتیک معمولاً در پشت استخوان لگن احساس می‌شود.
  • افزایش سن: با تحلیل استخوان‌ها و عضلات بسیاری از مشکلات مانند درد لگن به‌صورت طبیعی بروز می‌کنند.
  • سیاه شدن استخوان: در مواردی مانند مصرف طولانی داروهای کورتونی، مصرف زیاد الکل و موارد اختلال خونرسانی به استخوان اتفاق میافتد که سر استخوان لگن صطلا سیاه میشود و نیاز به تعویض مفصل دارد.
  • تومورهای استخوانی: در مواردی مانند دردهای شبانه ناحیه لگن که مزمن میشوند و بهبود نمیابند باید به تومورهای استخوانی و ناحیه لگن شک کرد.

حتما بخوانید: آرتروز چیست؟ + علائم و درمان آرتروز

علائم درد لگن

درد لگن با توجه به هر یک از دلایل در بخش‌های مختلف بدن نیز احساس می‌شود. در واقع با توجه به نوع عارضه علاوه بر لگن، ناراحتی و درد در باسن، کشاله ران، کمر، جلوی مفصل ران، خارج مفصل ران و زانو احساس می‌شود. توجه داشته باشید انجام فعالیت شدید می‌تواند درد را افزایش دهد و بهتر است هر چه سریع‌تر برای درمان آن به متخصص مراجعه کنید. یکی از دیگر نشانه‌های درد لگن لنگ زدن است که در برخی از افراد به دلیل ناراحتی بسیار زیاد در ناحیه لگن پدید می‌آید. این‌گونه افراد هنگام راه رفتن با درد شدید مواجه می‌شوند. اسپاسم عضلات اطراف لگن از دیگر نشانه‌هایی است که با روش‌های فیزیوتراپی به راحتی درمان می‌شود.

حتما بخوانید: درمان کمردرد در کرمان

درد لگن و درمان آن با فیزیوتراپی

بهترین راه برای کاهش درد لگن حفظ دامنه حرکتی مفصل با استفاده از روش‌های فیزیوتراپی است. این روش‌ها ایمن هستند و در هر جلسه به مدت زمان 30 دقیقه تا 1 ساعت بیمار را درمان می‌کنند. از این طریق می‌توان دامنه حرکتی مفصل‌های لگن و ران را به حالت قبل از آسیب برگرداند. مهم‌ترین روش‌های درمان فیزیوتراپی برای درد لگن عبارت‌اند از:

1. ورزش‌درمانی

معمولاً اولین و بهترین روش فیزیوتراپی برای درمان درد لگن ورزش‌درمانی پیشنهاد می‌شود که در تقویت عضلات و دامنه حرکتی مفاصل نقش مؤثری دارد. انجام ورزش‌های مناسب می‌تواند مفصل ران و عضلات پشتیبان لگن را تقویت کند. افزایش انعطاف عضلات اطراف لگن باعث کاهش آسیب‌دیدگی و در نتیجه درد خواهد شد. حرکات پل تک پا و تمرین با کش به جهات جلو و عقب و خارج از بهترین تمرینات ورزشی برای تسکین درد لگن هستند. البته برای انجام تمرینات بهتر است تحت‌نظر پزشک متخصص طب ورزشی قرار بگیرید و روش صحیح اجرای آنها را آموزش ببینید.

2. تکارتراپی

از شیوه‌های نوین برای درمان و کاهش درد لگن شناخته می‌شود. در این روش انرژی، اکسیژن و مواد معدنی توسط پروب از ارگان‌های سالم به ارگان‌های آسیب‌دیده انتقال داده می‌شوند. با تحریک سیستم لنفاوی و گردش خون التهاب و درد لگن را بهبود می‌بخشد و آن را تقویت می‌کند. از روش‌های غیرتهاجمی است و به واسطه امواج الکترومغناطیسی انجام می‌شود. تکارتراپی ترشح هورمون‌های ضددرد را در بدن تحریک می‌کند و دامنه حرکتی عضلات را افزایش می‌دهد.

3. شاک ویو

با استفاده از دستگاه شاک ویو امواج صوتی پر انرژی به ناحیه آسیب‌دیده اعمال می‌شوند و التهاب و درد لگن از بین می‌رود. شاک ویوتراپی اغلب برای درمان موارد بورسیت تروکانتر و رسوب کلسیم در محل خارج مفصل ران کاربرد دارد. امواج به اعماق بافت نفوذ نموده و با افزایش جریان خون و ترشح فاکتورهای رشدی و ضد درد به بهبود روند بیماری و بازسازی بافت تسریع می‌یابد. از روش‌های کاملاً ایمن و غیرتهاجمی توانبخشی است که به تشخیص پزشک متخصص تجویز می‌شود. از سریع‌ترین روش‌های درمانی شناخته می‌شود و بیماران پس از درمان می‌توانند به فعالیت عادی خود برگردند.

حتما بخوانید: شاک ویو تراپی چیست؟

4. مگنت تراپی

در صورتی که درد لگن به خاطر آسیب عضلات، استخوان، اعصاب و تاندون‌ها به وجود آمده باشد از روش مگنت تراپی استفاده می‌کنند. به این صورت انرژی مغناطیسی به ناحیه آسیب‌دیده اعمال می‌شود و بافت‌های آسیب‌دیده ترمیم می‌شوند. کاهش درد و التهاب از مهم‌ترین مزایای مگنت تراپی است. علاوه بر آن عملکرد مفاصل و اندام‌های آسیب‌دیده لگن و پا را بهبود می‌بخشد. امواجی که از طریق مگنت تراپی به لگن اعمال می‌شوند با اکسیژن‌رسانی به بافت‌ها، تنظیم یونهای خارج و داخل سلولی و تحریک متابولیسم بدن درد را از بین خواهند برد.

حتما بخوانید: مگنت تراپی چیست؟

راه‌های پیشگیری از درد لگن

برای پیشگیری از درد لگن و جلوگیری از پیشرفت آن راهکارهایی وجود دارند که عبارت‌اند از:

  • در حد متعادل ورزش کنید و از کفش مناسب استفاده کنید.
  • از بلند کردن اجسام سنگین و فعالیت‌های تکراری خودداری کنید.
  • در صورت داشتن اضافه وزن دارید وزن خود را کم کنید.
  • از ورزش‌های ایمن برای تقویت مفاصل لگن و ران استفاده کنید.
  • بر روی صندلی‌های کوتاه ننشینید.
  • برای حمل وسایل از چرخ دستی استفاده کنید.

جمع‌بندی

لگن از مهم‌ترین ارگان‌های بدن است که فعالیت‌هایی مانند دویدن، راه رفتن، نشستن، ایستادن و پرش را به عهده دارد؛ بنابراین باید از آن مراقبت نمود. در صورتی که از لگن درد رنج می‌برید به کلینیک یارا مراجعه کنید تا برای درمان مشکل خود از دانش و توانمندی‌های دکتر حسن نژاد برخوردار شوید. کلینیک یارا مجهز به به‌روزترین تجهیزات درمان درد و فیزیوتراپی است و به تشخیص و درمان انواع مشکلات اسکلتی عضلانی می‌پردازد.

سؤالات متداول

آیا فیزیوتراپی در رفع درد لگن مؤثر است؟

بله، فیزیوتراپی با استفاده از روش‌های ورزش‌درمانی، تکارتراپی، شاک ویو و مگنت تراپی درد لگن را از بین می‌برد.

آیا فیزیوتراپی لگن درد دارد؟

خیر، تمامی روش‌های فیزیوتراپی لگن ایمن و غیرتهاجمی هستند و با هدف رفع درد لگن انجام می‌شوند.

هر جلسه فیزیوتراپی لگن چقدر طول می‌کشد؟

هر جلسه فیزیوتراپی لگن با توجه به نوع عارضه و روش درمان بین ۳۰ دقیقه تا یک ساعت زمان می‌برد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خدمات مرکز جامع توانبخشی کلینیک یارا

کاردرمانی

کاردرمانی در کرمان و کلینیک یارا به شما کمک می‌کند تا صاحب بهترین زندگی در خانه، محل کار و هر مکان دیگری شوید.

فیزیوتراپی تخصصی

فیزیوتراپی تخصصی دیسک کمر و گردن، آسیبهای ورزشی، خار پاشنه، مشکلات شانه و آرنج و دست، بازتوانی بعد از اعمال جراحی ارتوپدی و مغز اعصاب، آتروز زانو

مداخلات کم تهاجمی درد

مداخلات کم تهاجمی شامل بلاک عصب، تزریقات مفصلی ارتوکین، سلول درمانی PRP، اوزون تراپی مفاصل و کمر تحت هدایت سونوگرافی

خدمات تخصصی ارتوپد

کلینیک یارا به بیماران مبتلا اختلالات اسکلتی- عضلانی و آسیب‌های تاثیر گذار بر استخوان‌ها، مفاصل، رباط‌ها، تاندون‌ها و ماهیچه‌ها خدمات ارائه می‌دهد.