روماتیسم مفصلی

روماتیسم مفصلی چیست؟ معرفی علائم و روش های درمان بیماری آرتریت روماتوئید

روماتیسم مفصلی یکی از بیماری‌های رایج در میان بسیاری از افراد است که با درد و التهاب در نقاط مختلف مفصل ایجاد می‌شود. این بیماری جزء شایع‌ترین التهاب موجود در ناحیه مفاصل می‌باشد که تقریباً حدود ۱ درصد از مردم جهان را درگیر کرده است. بسیاری از عوامل مختلفی ازجمله عامل ژنتیکی و محیطی باعث ایجاد این بیماری خواهد شد.

روماتیسم مفصلی جزء بیماری‌های مزمن خود ایمنی است و معمولاً در میان خانم‌ها بیشتر دیده می‌شود. در صورت شدت یافتن این بیماری و عدم درمان آن ممکن است باعث آسیب به استخوان‌های بدن ازجمله بیماری پوکی استخوان در افراد شود. اکثر کسانی درد در مفاصل خود را احساس می‌کنند، از بروز خستگی و ضعف ناشی از آن رنج می‌برند. تمامی این نشانه‌ها بیانگر وجود بیماری آرتریت روماتوئید است.

آیا می‌دانید روماتیسم مفصلی چه علائمی دارد؟ در صورتی که به بیماری روماتیسم مفصلی مبتلا شده‌اید و به دنبال یافتن روش‌های مناسب برای درمان آن هستید، با ما تا پایان این مقاله همراه باشید. ما در این مقاله به نکاتی درخصوص دلایل ابتلا به بیماری آرتریت روماتوئید و نحوه تشخیص آن اشاره خواهیم کرد.

علائم روماتیسم مفصلی

روماتیسم مفصلی

کسانی که هنوز اطلاعات کافی درخصوص روماتیسم مفصلی چیست ندارند، می‌توانند با مشاهده برخی علائم مختلف این وجود بیماری را در خود تشخیص دهند. مهم‌ترین نشانه‌های آرتریت روماتوئید عبارتند از:

  • ضعف و خستگی
  • درد در مفاصل
  • حساسیت در مفاصل
  • ورم و داغی در مفاصل
  • کاهش وزن در بیماران
  • تب در بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید

ضعف و خستگی: یکی از مهم‌ترین علائم بیماری آرتریت روماتوئید، بروز خستگی و بی‌رمقی در افراد است. هنگامی که میزان التهاب در مفاصل افزایش پیدا می‌کند، فعالیت‌های بدن برای کنترل سیستم ایمنی افزایش پیدا می‌کند. این امر باعث کاهش انرژی و بروز خستگی در بیماران مبتلا به روماتیسم مفصلی خواهد شد. روماتیسم مفصلی زانو باعث کاهش میزان انرژی بدن برای انجام فعالیت‌های روزمره می‌شود و در برخی موارد رابطه جنسی در افراد را با اختلال مواجه می‌سازد.

درد در مفاصل: بروز درد در مچ دست، پا و انگشتان از علائم رایج بیماری روماتیسم مفصلی است. افرادی که به این بیماری مبتلا می‌شوند ممکن است تجمع مایع در بافت‌های مختلف مفاصل را تجربه کنند. این وضعیت باعث افزایش درد در بیماران می‌شود و بافت اطراف مفصل را ضخیم‌تر می‌کند.

حساسیت در مفاصل: این حساسیت بیشتر در مفاصل میانی و قاعده‌ای ایجاد می‌شود و این حساسیت در هنگام انجام فعالیت بدنی تخلف ظاهر می‌شود. در برخی موارد، افرادی که دچار بیماری آرتریت روماتوئید هستند، حساسیت در ناحیه انگشتان پا را نیز تجربه می‌کنند. این وضعیت در صورتی که ادامه‌دار باشد، می‌تواند فرآیند راه‌رفتن را با اختلالاتی مواجه سازد.

 ورم و داغی در مفاصل: میزان ورم در افراد مبتلا به بیماری آرتریت روماتوئید از خفیف تا شدید است و این وضعیت با شدت بیماری رابطه مستقیمی دارد‌. حتی در برخی موارد بروز داغی یا قرمزشدن پوست می‌تواند نشانگر وجود بیماری روماتیسم مفصلی باشد.

کاهش وزن در بیماران: در بسیاری از موارد در اثر بروز التهابات ناشی از درد بیماری روماتیسم مفصلی در کودکان، بیمار دچار کاهش وزن شود. این وضعیت از مهم‌ترین علائم و عوارض جانبی بیماری آرتریت روماتوئید است. با کاهش میزان انرژی در افراد، ممکن است میزان اشتها نیز با ختلالاتی مواجه شود و بر وزن افراد اثرات منفی ایجاد کند.

تب در بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید: افرادی که به روماتیسم مفصلی مبتلا هستند دچار تب می‌شوند. این وضعیت به دلیل مقابله بدن با عوامل عفونی است که در نتیجه میزان حرارت را افزایش می‌دهد و موجب تب خواهد شد.

درمان روماتیسم مفصلی

علت روماتیسم مفصلی

شاید این پرسش نیز برای شما ایجاد شود که آیا رمانتیسم مفصلی درمان دارد؟ بروز روماتیسم مفصلی در بانوان شایع‌تر از آقایان است، زیرا میزان ابتلای زنان به این بیماری نزدیک به سه برابر مردان است. تشخیص، اول گام برای مبارزه و درمان بیماری آرتریت روماتوئید است. فرآیند تشخیص به کمک روش‌های مختلفی صورت می‌گیرد. آزمایش Anti ccp از روش‌های موثر برای کشف این بیماری در میان افراد است و به کمک بررسی خون بیمار انجام می‌شود. رادیوگرافی، آزمایش ANA و تست روماتوئید RF ازجمله روش‌های دیگر برای تشخیص بیماری روماتیسم مفصل است.

بهبود بیماری آرتریت روماتوئید به کمک روش‌های مختلفی صورت می‌گیرد. در ادامه به معرفی برخی از راهکار‌های درمانی این بیماری می‌پردازیم.

  • فیزیوتراپی: انجام فیزیوتراپی یک روش کاملاً اصولی و موثر برای درمان روماتیسم مفصلی است. فیزیوتراپ با بررسی وضعیت بیمار، تمرینات مختلفی را به بیمار ارائه می‌کند که باعث افزایش مقاومت بدنی و انعطاف‌پذیری بیمار خواهد شد. در برخی موارد ممکن است از روش‌های پیشرفته و نوین همچون الکتروتراپی و اولتراسوند استفاده شود. تحریک الکتریکی اعصاب (TENS)، یونتوفورز، ماساژدرمانی، اوزون‌درمانی و طب‌سوزنی از دیگر روش‌های موثر برای کاهش درد و بهبود بیماری روماتیسم مفصلی است. کلینیک یارا به عنوان یکی از مجهزترین مراکز فیزیوتراپی در کرمان آماده پذیرش بیماران مبتلا به رماتیسم مفصلی که نیاز به جلسات فیزیوتراپی دارند است. شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر با مشاورین کلینیک تماس بگیرید.
  • جراحی: افرادی که در سنین بالای ۵۰ سال قرار دارند می‌توانند برای درمان روماتیسم مفصلی از روش‌های جراحی استفاده کنند‌. مفصل ران، شانه و بازو ازجمله نقاطی است که معمولا به جراحی نیاز خواهند داشت‌. پزشک برای انجام این روش ممکن است از جراحی فیوژن استفاده کند‌.
  • دارودرمانی: برای درمان روماتیسم مفصلی می‌توان از ۴ نوع دارو استفاده کرد. مسکن، استروئید، داروهای ضدروماتیسمی و داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی بهترین گزینه برای درمان آرتریت روماتوئید هستند. افرادی که دچار این بیماری هستند ممکن است از چند داروی تسکین‌دهنده درد استفاده کنند. بهتر است دارو‌های آرتریت روماتوئید با نظر و دستورالعمل‌ پزشک معالج مصرف شوند.

روماتیسم مفصلی و بارداری

GettyImages 1307036383 3000x2000 1

یکی از چالش‌های مهم افرادی که دچار روماتیسم مفصلی هستند، قرارگرفتن در دوران بارداری است. در برخی موارد روماتیسم مفصلی و بارداری ممکن است مشکلاتی را برای افراد ایجاد کند. بانوانی که به این بیماری مبتلا هستند، لازم است که برای دوره بارداری خود برنامه‌ریزی اصولی داشته‌ باشند و در زمانی که RA در وضعیت غیرفعال یا پایدار قرار دارند نسبت به باردار‌شدن خود اقدام کنند.

در برخی موارد بروز علائم این بیماری در دوره حاملگی کمتر می‌شود که البته این شرایط برای یک دوره کوتاه‌مدت است. روماتیسم مفصلی و بارداری نیازمند مراقبت‌های اصولی است و افراد باردار برای دریافت دستورالعمل‌های درمانی باید به پزشک متخصص مراجعه کنند.

روماتیسم مفصلی و قلب

1119 Psoriatic Arthritis Heart Disease Logo 800x525 1

در برخی موارد ممکن است افرادی که دچار بیماری آرتریت روماتوئید هستند برخی مشکلات دیگر همچون نارسانی قلبی، بروز مشکلات در ضربان قلب و انسداد عروق خون‌رسان را تجربه کنند. ابتلا به بیماری‌های قلبی در صورت وجود روماتیسم مفصلی در میان افراد دوبرابر می‌شود. ایجاد مشکلات مربوط به دریچه قلب در این بیماری نادر خواهد بود و افراد کمتر به میوکاردیت یا پریکاردیت مبتلا می‌شوند.

روماتیسم مفصلی و قلب با یکدیگر در ارتباط هستند و افرادی که دارای علائم شدید‌تر بیماری آرتریت روماتوئید هستند بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی قرار خواهد گرفت.

خلاصه مقاله

یکی از بیماری‌های رایج در میان بسیاری از افراد روماتیسم مفصلی است‌ این بیماری با عنوان آرتریت روماتوئید نیز شناخته می‌شود و اغلب با علائم مختلفی همچون بروز درد در مفاصل مختلف ایجاد می‌شود. در بیشتر موارد این بیماری به کمک رو‌ش‌های درمانی مختلف ازجمله فیزیوتراپی، دارودرمانی و جراحی بهبود پیدا می‌کند.

سوالات متداول

مهم‌ترین علائم بیماری روماتیسم مفصلی چیست؟

بروز تب و ورم، خستگی، ضعف، کاهش وزن، حساسیت و درد در مفاصل از جمله علائم رایج بیماری آرتریت روماتوئید است.

روش‌های درمانی بیماری آرتریت روماتوئید چگونه است؟

یکی از روش‌های موثر در درمان بیماری روماتیسم مفصلی فیزیوتراپی است اما این بیماری با روش‌های دیگر ازجمله دارودرمانی و جراحی نیز بهبود می‌یابد.

آیا آرتریت روماتوئید باعث بیماری قلبی می‌شود؟

افرادی که دچار آرتریت روماتوئید هستند ممکن است برخی بیماری‌های شایع قلب را تجربه کنند. نارسایی قلبی و ایجاد اختلال در ضربان قلب از مهم‌ترین مشکلات قلبی در بیماران است.

آرتریت روماتوئید در بارداری چگونه است؟

روماتیسم مفصل ممکن است تأثیرات نامطلوبی بر دوره بارداری ایجاد کند، بنابراین لازم است که بانوان برای دوران بارداری خود برنامه‌ریزی داشته باشند و به‌طور منطم تخت نظر پزشک قرار گیرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خدمات مرکز جامع توانبخشی کلینیک یارا

کاردرمانی

کاردرمانی در کرمان و کلینیک یارا به شما کمک می‌کند تا صاحب بهترین زندگی در خانه، محل کار و هر مکان دیگری شوید.

فیزیوتراپی تخصصی

فیزیوتراپی تخصصی دیسک کمر و گردن، آسیبهای ورزشی، خار پاشنه، مشکلات شانه و آرنج و دست، بازتوانی بعد از اعمال جراحی ارتوپدی و مغز اعصاب، آتروز زانو

مداخلات کم تهاجمی درد

مداخلات کم تهاجمی شامل بلاک عصب، تزریقات مفصلی ارتوکین، سلول درمانی PRP، اوزون تراپی مفاصل و کمر تحت هدایت سونوگرافی

خدمات تخصصی ارتوپد

کلینیک یارا به بیماران مبتلا اختلالات اسکلتی- عضلانی و آسیب‌های تاثیر گذار بر استخوان‌ها، مفاصل، رباط‌ها، تاندون‌ها و ماهیچه‌ها خدمات ارائه می‌دهد.