علت درد استخوان جلوی ساق پا چیست؟

علت درد استخوان جلوی ساق پا یا شین اسپیلنت چیست + راهکارهای موثر

گاهی اوقات ممکن است در اثر فعالیت‌های مختلف، در استخوان جلوی ساق پا، احساس درد و سوزش کنید. علت درد استخوان جلوی ساق پا، می‌تواند موارد مختلفی باشد. هر مورد در موقعیت خاصی پیش  می‌آید و می‌توان با درمان‌های مناسب آن مشکل را درمان کرد. این دردها می‌توانند ناخوشایند باشند و تجربه بدی را برای شما رقم بزنند. در این مقاله از کلینیک یارا به تمامی علت درد استخوان ساق پا اشاره خواهیم کرد.

علت درد و سوزش استخوان ساق پا چیست؟

این مشکل زمانی رخ می‌دهد که شما فعالیت زیادی کرده باشید  و به دلیل فشار بیش از حد به ماهیچه‌های ساق پا، تاندون‌ها یا استخوان ساق پا دچار درد و سوزش می‌شود. اغلب، بیشتر فعالینی که باعث رساندن آسیب به استخوان‌ها می‌شود، ضربه  زیاد و تمریتان مکرر خواهد بود.

به همین دلیل است که ورزشکاران، رقصندگان و ژیمناست‌ها اغلب اوقات از آتل برای کاهش درد ساق پای خود استفاده می‌کنند. علاوه بر آن موقعیت‌های دیگری نیز می‌توانند علت درد استخوان جلوی ساق پا باشند که عبارتند از:

  • انجام ورزش‌هایی که توقف و شروع مکرر دارند، مثل بسکتبال
  • تغییر ناگهانی در سطح فعالیت
  • داشتن کف پاهای کاملا صاف
  • پوشیدن کفش‌های کهنه
  • دویدن روس سطوح سخت مانند آسفالت

علت درد استخوان جلوی ساق پا

تمامی این موارد می‌توانند سوزش استخوان ساق پا را به وجود بیاورند که در صورت بروز، باید به دنبال راه درمانی مناسب باشید. هر شخصی می‌تواند دار این مشکل شود، اما برخی افراد بیشتر مستعد ایجاد درد در استخوان ساق پا هستند. ورزشکارانی که ورزش‌های پرتحرک انجام می‌دهند، از پاهای خود استفاده زیادی می‌کنند، بنابراین بیشتر در معرض سوزش و درد ساق پا قرار می‌گیرند. درد ساق پا و سرطان نیز می‌توانند به هم مرتبط باشند. درد از علائم اولیه سرطان مغز استخوان خواهد بود.

علت درد ساق پا در زنان چیست؟

زنان بیشتر از مردان می‌تواند با این مشکل مواجه شوند که می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. معمولا اصلی‌ترین علت درد استخوان ساق پا، وارد شدن فشار بیش از حد به آن است. در صورت فشار بیش از حد، تمامی عضلات ورم می‌کنند که باعث می‌شود درد استخوان جلوی ساق پا رخ دهد.

همچنین اگر در صورت رسیدن آسیب به ساق پا دچار ترک و شکستگی شده باشد، درد آن زیاد خواهد بود. اگر آن را در زمان مناسب درمان نکنید، ممکن است باعث به وجود آمدن شکستگی‌های عمیق‌تر شود.

روش‌های تمرینی نادرست، عدم انعطاف‌پذیری و ضعف عضلات در ناحیه ران یا باسن، می‌تواند از علت درد استخوان جلوی ساق پا و علت درد ساق پا در خانم‌ها باشند. اگر همیشه در سراشیبی بدوید یا این کار را در زمین‌های ناهموار به مدت طولانی انجام دهید، این مشکلات امکان دارد که برای شما به وجود بیاید.

زنان با وجود زایمان‌ها و قاعدگی، بیشتر در معرض کمبود ویتامین‌ها و آهن قرار می‌گیرند. در نتیجه، باید دقت بیشتری داشته باشند و از مکمل‌های ویتامین دی استفاده کنند، چرا که کمبود آن در زنان می‌تواند باعث ایجاد درد در نواحی مختلفی بدن از جمله ساق پا شود.

آیا کمبود ویتامین باعث درد  استخوان جلوی ساق پا می‌شود؟

ممکن است در اثر دویدن زیاد یا هر عامل دیگری سوزش استخوان ساق پا را حس کنید. برخی از درمان‌های خانگی مانند کاهش مصرف نمک، بالا نگه داشتن پاها و جوراب‌های ضخیم می‌توانند علت درد استخوان ساق پا را کاهش دهند. با این حال، ممکن است این سنگینی و درد همچنان ادامه پیدا کند و به این آسانی برطرف نشود.

این موقعیت می‌تواند در اثر کمبود مود مغذی و ویتامین به وجود بیاید بنابراین، بهتر است هنگام مواجهه با این مشکل قبل از هر اقدامی، با پزشک خود مشورت کنید. مهم‌ترین ویتامینی که کمبود آن می‌تواند علت درد استخوان جلوی ساق پا باشد، ویتامین دی است. وقتی که شیر می‌نوشید، اگر با ویتامین دی غنی شده باشد، می‌تواند به کاهش درد در استخوان ساق پا کمک کند.

این امر جذب کلسیم در بدن را سرعت می‌بخشد. علاوه بر این، اگر مکمل‌های ویتامین دی را به موقع مصرف نکنید، درد ساق پا در شما ایجاد خواهد شد. در نتیجه، خوردن غذاها و مواد خوراکی که حاوی ویتامین دی هستند، می‌توانند به شما در جلوگیری از ایجاد درد ساق پا کمک کنند. زرده تخم‌مرغ، تن‌ماهی، جگر گاو، ماست و غلات صبحانه از جمله مواد خوراکی هستند که با مصرف آن‌ها می‌توانید ویتامین دی موردنیاز خود را جذب کنید. علاوه بر ویتامین دی، کمبود آهن، ویتامین E و B1 نیز می‌تواند سوزش استخوان ساق پا را ایجاد کند.

علت درد استخوان جلوی ساق پا

چگونه از ایجاد درد استخوان جلوی ساق پا می‌توان جلوگیری کرد؟

درست است که روش‌های درمانی مختلفی برای شین اسپیلنت وجود دارد، اما همیشه پیشگیری بهتر از درمان است!

برای این کار لازم است نکاتی را رعایت کنید تا از به وجود آمدن سوزش استخوان ساق پا جلوگیری کنید. قبل و بعد از ورزش لازم است که حتما بدن خود را گرم کنید. ورزش کردن بدون نرمش قبل از آن، می‌تواند اسپاسم‌های عضلانی به وجود بیاورد و علت درد استخوان ساق پا باشد. نرمش‌هایی مانند دویدن و حرکات کششی می‌توانند به تقویت عضلات کمک زیادی کنند.

در برنامه‌های ورزی خود به هیچ وجه زیاده‌روی نکنید و همیشه آن را در یک سطح نگه دارید. بسیاری از ورزشکاران برنامه‌های تمرینی فشرده‌ای دارند که می‌تواند به مرور درد استخوان جلوی ساق پا را ایجاد کند. بهترین کار این است که مدت زمان برنامه ورزشی خود را به مرور افزایش دهید تا هیچ مشکلی برای سلامتی شما به وجود نیاید.

اگر حس کردید که بعد از ورزش کردن ساق پای شما متورم شده است، بهتر است بری کاهش تورم آن، مقداری یخ روی پاهای خود قرار دهید. یخ، نقش زیادی در کاهش التهاب، تورم و برطرف کردن علت درد استخوان ساق پا  ایفا می‌کند. یکی دیگر از راه‌هایی که می‌تواند در جلوگیری از به وجود آمدن درد ساق پا موثر باشد، استفاده از کفش مناسب است. در هنگام خرید کفش، دقت کنید که کیفیت کفش بالا بوده و مخصوص ورزش باشد. استفاده از جوراب بسیار مهم است، زیرا اکثر اوقاتی که بدون جوراب از کفش‌ها استفاده می‌کنید، پاهای شما آسیب زیادی می‌بینند و می‌تواند علت درد استخوان جلوی ساق پا باشد.

سخن پایانی:

در استخوان‌های پا، ممکن است به دلایل زیادی رخ دهد. این آسیب‌ها می‌توانند در اثر شرایط پزشکی، آسیب فیزیکی، التهاب عضلات و تاندون‌ها به وجود بیایند. اگر برنامه‌های ورزشی فشرده دارید، باید تمامی عضلات پای خود را تقویت کنید تا در اثر فشار زیاد، باعث ایجاد درد استخوان جلوی ساق پا و سوزش استخوان ساق پا نشود. تمرینات باید متنوع باشد تا عضلات نواحی مختلف به یک اندازه تقویت شوند. درمان درد استخوان جلوی ساق پا نیازمند مراجعه به پزشک است و می‌توانید علت درد و سوزش استخوان ساق پا را تشخیص دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خدمات مرکز جامع توانبخشی کلینیک یارا

کاردرمانی

کاردرمانی در کرمان و کلینیک یارا به شما کمک می‌کند تا صاحب بهترین زندگی در خانه، محل کار و هر مکان دیگری شوید.

فیزیوتراپی تخصصی

فیزیوتراپی تخصصی دیسک کمر و گردن، آسیبهای ورزشی، خار پاشنه، مشکلات شانه و آرنج و دست، بازتوانی بعد از اعمال جراحی ارتوپدی و مغز اعصاب، آتروز زانو

مداخلات کم تهاجمی درد

مداخلات کم تهاجمی شامل بلاک عصب، تزریقات مفصلی ارتوکین، سلول درمانی PRP، اوزون تراپی مفاصل و کمر تحت هدایت سونوگرافی

خدمات تخصصی ارتوپد

کلینیک یارا به بیماران مبتلا اختلالات اسکلتی- عضلانی و آسیب‌های تاثیر گذار بر استخوان‌ها، مفاصل، رباط‌ها، تاندون‌ها و ماهیچه‌ها خدمات ارائه می‌دهد.