دلایل شایع ورم مچ پا + روش درمان

دلایل شایع ورم مچ پا + روش درمان

ورم مچ پا در اثر التهاب بافت‌ها و تجمع آب در این ناحیه صورت می‌گیرد. ورم مچ پا ممکن است در اثر کوچک‌ترین بی‌احتیاطی رخ دهد و با درد ورم و ناراحتی همراه است. ورم مچ پا به دلایل بسیار گوناگون رخ می‌دهد که در بعضی مواقع مانند مشکل کبدی یک علت جدی تلقی می‌شود. برای درمان این عارضه می‌توان از انواع روش‌های درمانی در کلینیک فیزیوتراپی در کرمان استفاده کرد. در این مقاله مهم‌ترین دلایل بروز ورم مچ پا به همراه راهکارهای درمانی آن ارائه شده‌اند.

شناسایی علل شایع ورم مچ پا

شناسایی ورم مچ پا جهت درمان آن امری ضروری است و توسط پزشک متخصص صورت می‌گیرد. مهم‌ترین دلایل شایع ورم مچ پا عبارت‌اند از:

1. عفونت

زمانی که سیستم ایمنی بدن به عفونت واکنش نشان می‌دهد ممکن است موجب ملتهب شدن بافت‌ها و ورم مچ پا شود.

2. ایستادن و پیاده‌روی طولانی مدت

اگر مچ پا تحت فشار سنگین و مداوم قرار گیرد آب در بافت‌های مجاور و مچ پا تجمع پیدا می‌کند و در نتیجه ورم می‌کند.

3. آسیب‌دیدگی

وارد شدن ضربه محکم به مچ پا باعث پیچ خوردگی مچ پا و آسیب تادونی یا ترک برداشتن استخوان می‌شود. از عوارض این مشکلات می‌توان به ورم مچ پا اشاره کرد.

4. عوارض جانبی داروها

برخی از داروها دارای عوارض جانبی از جمله تجمع مایعات در مچ پا و در نهایت ورم آن می‌شوند. داروهایی مانند قرص‌های ضدافسردگی، داروهای قلبی، داروهای دیابت در ورم مچ پا مؤثر هستند.

5. بارداری

برخی از قسمت‌های بدن بانوان در دوران بارداری متورم می‌شوند که مچ پا نیز از شایع‌ترین آنها است.

حتما بخوانید: کمردرد بعد از دوران بارداری و درمان آن

6. اضافه وزن

بالا بودن وزن باعث کاهش جریان خون و در نتیجه تجمع مایعات در مچ پا می‌شود. همچنین تغییرات هورمونی، اختلالات کبدی و کلیوی، نارسایی وریدی، پره اکلامپسی، استفاده از کفش‌های نامناسب، تکرار بیش از حد حرکات ورزشی و… از سایر عوامل ورم مچ پا هستند.

حتما بخوانید: بهترین مرکز درمان درد کمر در کرمان

روش‌های درمانی فیزیوتراپی ورم مچ پا

پزشک متخصص در درجه اول مچ پا را ارزیابی می‌کند و متناسب با آن یکی از روش‌های درمانی را ارائه می‌دهد. روش‌های درمانی فیزیوتراپی ورم مچ پا عبارت‌اند از:

باند کشی

این روش در درمان ورم مچ پا بسیار مؤثر است. به دو روش مارپیچی یا پیچیدن به شکل علامت بی‌نهایت باند را به دور اندام متورم شده می‌بندند. باند کشی دارای خاصیت ارتجاعی است و تأثیر زیادی در درمان کوتاه‌مدت و پیشگیری از تورم دارد. باند را باید به صورتی دور مچ پا بست که باعث تغییر رنگ پوست نشود. چندین بار می‌توان از باندهای کشی استفاده کرد و پس از هر بار استفاده باید با آب گرم و صابون‌های خنثی آن را شستشو داد.

● کینزیوتیپ

برای کاهش ورم به تشخیص متخصص فیزیوتراپی از کینزیوتیپ استفاده می‌شود. روش بستن آن توسط متخصص توضیح داده می‌شود. نوارهای کینزیوتیپ برای محافظت از مچ پا، کاهش ورم، کاهش حرکت و تأمین دمای لازم مورد استفاده قرار می‌گیرند.

● ماساژدرمانی

ماساژ برای کاهش سفتی و ورم مچ پا و کاهش چسبندگی در بافت‌های زیرین به کار می‌رود. ماساژ می‌تواند مایعات تجمع یافته در مچ پا را کاهش دهد. برای نتیجه‌گیری بهتر و سریع‌تر می‌توان پس از ماساژ مچ پا را با باند بست و بر روی یک سطح بلند مانند بالش قرار داد.

● دستگاه فشار پنوماتیک

با استفاده از دستگاه وازوترین و فشار پنوماتیک ورم مچ پا را می‌توان کاهش داد. این دستگاه مجهز به چندین پمپ است که به‌صورت مداوم و مرحله به مرحله به ناحیه متورم فشار ایجاد می‌کنند. فشار متناوب باعث افزایش حرکت مایعات به سمت سیستم وریدی می‌شود و در نهایت تورم کاهش می‌یابد.

● تمرینات ورزشی

یکی از محبوب‌ترین تکنیک‌های فیزیوتراپی استفاده از انواع حرکات ورزشی است که در افزایش گردش خون نقش مؤثری دارند. توجه داشته باشید ورزش باید تحت‌نظر متخصص فیزیوتراپی صورت بگیرد. تمرینات ورزشی مقاومتی بهترین نوع حرکات برای کاهش تورم هستند.

حتما بخوانید: فعالیت‌های ورزشی مؤثر بر درمان فیزیوتراپی

روش‌های پیشگیری از ورم مچ پا

برای پیشگیری از ورم مچ پا می‌توان اقداماتی را انجام داد که عبارت‌اند از:

  • از نشستن و ایستادن طولانی‌مدت خودداری کنید. در صورتی که شرایط شما ایجاب می‌کند در چنین موقعیتی قرار بگیرید حتماً گاهی از جای خود بلند شوید و حرکت کنید.
  • از مصرف بیش از حد نمک خودداری کنید.
  • به‌صورت منظم ورزش کنید. ۷۵ تا ۱۵۰ دقیقه ورزش برای بزرگسالان ۱۸ تا ۶۴ ساله در طول هفته توصیه می‌شود.
  • با توجه به این اقدامات باید این نکته را در نظر بگیرید که نمی‌توان همیشه از ورم مچ پا در امان ماند. مشکلاتی نظیر ضربه و آسیب‌دیدگی، عفونت و عوارض جانبی داروها باعث ایجاد این عارضه می‌شوند.

جمع‌بندی

ورم مچ پا از اختلالات شایعی است که دلایل آن به‌صورت کامل ذکر شد. گاهی ورم پا نشانه بیماری جدی است و برای درمان آن باید به پزشک متخصص مراجعه کنید. دکتر حسن نژاد در کلینیک یارا با استفاده از روش‌های غیرتهاجمی به بهبود روند وضعیت بیماران کمک می‌کند. برای دریافت مشاوره و استفاده از خدمات مجموعه تماس حاصل کنید.

بخشی از خدمات کلینیک یارا:

تزریق پی آر پی (PRP) در کرمان

اوزون تراپی در کرمان

درمان درد گردن در کرمان

مداخلات کم تهاجمی درد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خدمات مرکز جامع توانبخشی کلینیک یارا

کاردرمانی

کاردرمانی در کرمان و کلینیک یارا به شما کمک می‌کند تا صاحب بهترین زندگی در خانه، محل کار و هر مکان دیگری شوید.

فیزیوتراپی تخصصی

فیزیوتراپی تخصصی دیسک کمر و گردن، آسیبهای ورزشی، خار پاشنه، مشکلات شانه و آرنج و دست، بازتوانی بعد از اعمال جراحی ارتوپدی و مغز اعصاب، آتروز زانو

مداخلات کم تهاجمی درد

مداخلات کم تهاجمی شامل بلاک عصب، تزریقات مفصلی ارتوکین، سلول درمانی PRP، اوزون تراپی مفاصل و کمر تحت هدایت سونوگرافی

خدمات تخصصی ارتوپد

کلینیک یارا به بیماران مبتلا اختلالات اسکلتی- عضلانی و آسیب‌های تاثیر گذار بر استخوان‌ها، مفاصل، رباط‌ها، تاندون‌ها و ماهیچه‌ها خدمات ارائه می‌دهد.