راهنمای تمرینات فیزیوتراپی در کاهش آسیب‌های ورزشی

افراد هنگام انجام تمرینات ورزشی و شرکت در مسابقات ممکن است دچار آسیب‌های عضلانی و اسکلتی شوند. این اتفاق به دلایل مختلفی روی می‌دهد و می‌تواند ناشی از گرم کردن ناکافی بدن باشد. برای مقابله با صدمات ورزشی به فیزیوتراپی و حرکات توانبخشی نیاز است. فیزیوتراپی از بهترین روش‌های تخصصی برای بهبود و رفع آسیب‌های ورزشی می‌توان فیزیوتراپی را نام برد و به‌واسطه آن می‌توان قدرت و تحرک را بازیابی نمود. جهت راهنمای تمرینات فیزیوتراپی در کاهش آسیب‌های ورزشی تا آخر مقاله با ما همراه باشید.

انواع آسیب‌های ورزشی

هنگام ورزش برخی آسیب های ورزشی ممکن است رخ دهد که در ادامه بیشتر با آن ها آشنا خواهیم شد:

· اسپاسم عضله

یکی از شایع‌ترین معضلات است که تمام ورزشکاران مبتدی و حرفه‌ای با آن مواجه می‌شوند.

· ضربه به بدن

ضربه به قسمت‌های مختلف بدن مانند ران دچار التهاب خونریزی و درد می‌شود. وارد شدن ضربه به بازو موجب درد شانه و شکستگی آن خواهد شد.

· آسیب زانو

این آسیب در بین ورزشکاران بسیار شایع است و باعث زانو درد شدید می‌شود. مواردی مانند پرش نادرست یا گرم نکردن کافی باعث ایجاد درد در زانو و تورم شدید می‌شود.

مطالعه بیشتر: علت درد کشکک زانو و درمان آن

· شکستگی

از انواع صدمات ورزشی در حین ورزش می‌توان شکستگی استخوان را نام برد. عدم رسیدگی به آن می‌تواند منجر به عفونت استخوانی شود.

· پارگی تاندون و رباط

پاره شدن رباط و تاندون از آسیب‌های بسیار دردناک ورزشی محسوب می‌شوند. برای درمان آن در بعضی موارد جراحی نیاز است و سپس باید به درمان فیزیوتراپی پرداخت.

· آرتروز

علت به وجود آمدن این آسیب انجام حرکات تکراری است. آرتروز در چند جلسه با فیزیوتراپی درمان می‌شود.

مطالعه بیشتر: آرتروز انگشت شست و درمان آن

· دررفتگی

نوعی آسیب اسکلتی است که مفاصل را از موقعیت خود خارج می‌کند. هنگام تماس شدید یا ضربه در ورزش ممکن است به وجود آید.

مطالعه بیشتر: شانه جدا شده یا دررفتگی مفصل ترقوه چیست؟

· کمردرد

گاهی اوقات ورزشکاران به دلیل انجام نادرست حرکات دچار کمردرد و حتی دیسک کمر می‌شوند. این درد می‌تواند تا چند هفته طول بکشد که باید در اولین اقدام ورزش را متوقف نموده و به فیزیوتراپیست مراجعه کرد.

مطالعه بیشتر: درمان کمردرد

· پارگی عضله

ورزشکارانی که بیش از حد به عضلات خود فشار وارد می‌کنند با این عارضه مواجه می‌شوند. باعث کاهش قدرت و تورم عضله می‌شود که با تمرینات فیزیوتراپی بهبود می‌یابد.

راهنمای تمرینات فیزیوتراپی در کاهش آسیب‌های ورزشی در کلینیک فیزیوتراپی یارا

راهنمای تمرینات فیزیوتراپی در کاهش آسیب‌های ورزشی با روش‌های متنوع

متخصصان فیزیوتراپی در برنامه‌های توانبخشی خود از تمرینات متفاوتی جهت بهبود و درمان آسیب‌های ورزشی استفاده می‌کنند. با توجه به نوع آسیب ارائه تمرینات برای هر فرد متفاوت است. انواع تمرینات فیزیوتراپی در کاهش آسیب‌های ورزشی عبارت‌اند از:

· یخ درمانی

آسیب‌های ورزشی شدید که با تورم و کبودی همراه هستند با استفاده از روش یخ درمانی میزان درد و تورم ناشی از آنها کاهش می‌یابد. به این منظور یخ را داخل یک کیسه قرار داده و به مدت ۲۰ دقیقه بر روی محل آسیب‌دیده اعمال کنید. یخ نباید با پوست تماس مستقیم داشته باشد و به این منظور می‌توان آن را درون یک حوله پیچید.

· گرمادرمانی

برای آسیب‌هایی به کار می‌رود که اثری از تورم و کبودی در ناحیه دیده نمی‌شود. به این منظور برای افزایش جریان گردش خون و کاهش درد از کمپرس گرم استفاده می‌کنند. به مدت ۲۰ دقیقه کمپرس گرم را بر روی ناحیه آسیب‌دیده اعمال می‌کنند. این روش درد عضلات را برطرف می‌کند.

· اولتراسوند

از روش‌های انرژی‌درمانی است که از طریق نوعی دستگاه تکانه‌ها را به بافت‌های آسیب‌دیده منتقل می‌کند. برای درمان و گرم نمودن بافت‌های بزرگ و عمیق مناسب است. این روش معمولاً برای تسکین درد و تسریع روند بهبودی به کار می‌رود.

· محرک الکتریکی

از دیگر روش‌های انرژی‌درمانی در مرکز توانبخشی می‌توان به محرک الکتریکی اشاره کرد. در این روش پدها بر روی پوست قرار داده می‌شوند و با استفاده از انتقال جریان الکتریکی و تحریک عضلات درد کاهش می‌یابد. این روش برای خارپاشنه که در اثر فشار بیش از حد تمرینات ورزشی به وجود می‌آید مؤثر است.

· ماساژ

از درمان‌های دستی فیزیوتراپی به شمار می‌رود و بر روی بافت نرم بدن اعمال می‌شود. از مزایای ماساژ می‌توان به کاهش میزان تورم، کاهش خشکی عضلات، کاهش درد و کاهش چسبندگی بافت اشاره کرد.

· کشش

در صورتی که فرد در اثر کم‌تحرکی دچار آسیب‌دیدگی ورزشی و خشکی عضلانی شود فیزیوتراپیست از تمرینات کششی استفاده می‌کند. تمرینات توسط فیزیوتراپیست صورت می‌گیرند و باعث افزایش دامنه حرکتی می‌شوند.

· تمرینات تقویتی

برای تقویت عضلات ضعیف شده به کار می‌رود. تمرینات تقویتی در افزایش قدرت عضلات آسیب‌دیده بسیار مؤثر هستند.

· تمرینات افزایش دامنه حرکت

این تمرینات جهت برطرف نمودن خشکی عضلات و مفاصل مناسب هستند. بسیاری از افراد به‌خصوص ورزشکاران حرفه‌ای این گونه تمرینات را در بازه‌های زمانی متفاوت انجام می‌دهند تا حرکت مفاصل خود را حفظ کنند.

· تمرین راه رفتن

در صورتی که آسیب ورزشی باعث اختلال در راه رفتن فرد شود فیزیوتراپیست کمک می‌کند با استفاده از دستگاه قدم زدن را تمرین کنید.

مزایای تمرینات فیزیوتراپی در کاهش آسیب‌های ورزشی

دغدغه بسیاری از افراد و ورزشکاران امکان به دست آوردن توانایی‌های سابق خود پس از دچار شدن به آسیب‌های ورزشی است. بسیاری تصور می‌کنند هنگامی که عضلات یا استخوان‌ها دچار آسیب می‌شوند خودبه‌خود بهبود پیدا می‌کنند. این تصور کاملاً غلط است و باید به کلینیک فیزیوتراپی برای درمان آسیب مراجعه کرد. تمرینات فیزیوتراپی برای کاهش و بهبود آسیب‌های ورزشی مزایای زیر را به دنبال دارند:

· تسکین درد

مهم‌ترین و بزرگ‌ترین مزیت استفاده از روش‌های درمانی فیزیوتراپی کاهش درد در عضله یا مفصل آسیب‌دیده است. کاهش درد شانه، دست درد، پا درد و گردن درد با استفاده از روش‌هایی مانند ماساژ و الکترو تراپی امکان‌پذیر است.

· تسریع روند بهبود

از بهترین مزایای فیزیوتراپی کوتاه بودن دوره ریکاوری درمان است. متخصص فیزیوتراپی با توجه به دانش خود و انتخاب بهترین تمرینات در زمان بسیار کم به تقویت مفاصل و ماهیچه‌ها می‌پردازد و صدمات ناشی از آنها را کاهش می‌دهد.

· جلوگیری از گسترش آسیب

پس از انجام تمرینات فیزیوتراپی و بهبود آسیب‌دیدگی با مشورت فیزیوتراپیست می‌توانید در زمان مناسب به شروع ورزش بپردازید و از آسیب بیشتر جلوگیری کنید. اگر بدون مشورت پزشک و به‌صورت خودسرانه فعالیت ورزشی خود را از سر بگیرید احتمال آسیب‌دیدگی مجدد وجود دارد.

· کنترل رشد بافت‌های آسیب‌دیده

بافت‌های ناحیه آسیب‌دیده در صورت عدم درمان گسترش پیدا می‌کنند و به‌صورت نشانه زخم دیده می‌شوند. فیزیوتراپیست با کنترل کردن رشد بافت‌های اثر زخم از کند شدن دامنه حرکتی جلوگیری می‌کند و بافت‌های سالم به‌سرعت رشد می‌کنند.

جمع‌بندی

اکثر بیمارانی که به کلینیک فیزیوتراپی مراجعه می‌کنند به آسیب‌های ورزشی دچار شده‌اند. دکتر حسن نژاد از بهترین متخصصان در کلینیک فیزیوتراپی یارا کرمان هستند که با دانش توانبخشی خود به پذیرش بیماران می‌پردازند. به‌روزترین تجهیزات و تکنیک‌ها جهت درمان آسیب‌های ورزشی در این کلینیک ارائه می‌شوند. جهت رزرو نوبت می‌توانید با شماره‌های مندرج تماس حاصل کنید.