آموزش نشستن در دیسک گردن

طرز صحیح نشستن برای دیسک گردن و خوابیدن برای دیسک گردن

طرز صحیح نشستن برای دیسک گردن چگونه است؟ آیا طرز صحیح خوابیدن برای دیسک گردن، می‌تواند نقش موثری برای پیشگیری و درمان این عارضه داشته باشد؟ به طور کلی بدن انسان شامل دو اسکلت محوری و جانبی است که اسکلت محوری، نقش پایه و نگهدارنده سایر اندام‌ها را دارد. در بخشی اعظم از اسکلت محوری ستون مهره‌ها قرار گرفته که از طناب عصبی پشتی به نام نخاع، حفاظت می‌کند. این بخش متشکل از ۲۴ مهره است که از طریق دو مفصل به نام فاست و یک دیسک ژلاتینی-غضروفی به هم متصل شده‌اند‌. در ادامه این مقاله از یارا به نکات مهمی که در طرز صحیح نشستن و خوابیدن در هنگام درد دیسک گردن دارید خواهیم پرداخت. همراه ما باشید.

 

دیسک گردن چگونه ایجاد می‌شود؟

نحوه دراز کشیدن در دیسک گردن

در مقاله قبل به آموزش ورزش برای دیسک گردن پرداختیم. اگرچه نقش اصلی این دیسک ممانعت از سایش مهره‌ها بر هم است، اما شرایطی پیش می‌آید که در اثر فعالیت شدید و طولانی‌مدت، قرارگیری نامناسب گردن و کمر، و آسیب‌ها و ضربه‌های احتمالی، دیسک از فرم و ساختار خود خارج می‌شود و به شکل یک برآمدگی به سمت داخل (نخاع) فشار وارد می‌کند. البته که در مراحل اولیه بیرون زدگی یا فتق دیسک، تنها دردی شدید و آزاردهنده فرد را می‌رنجاند.

اما با ادامه آسیب، بی‌حسی و ضعف و گزگز نیز در نواحی شانه و بازو احساس می‌شود. چراکه اعصاب حسی و حرکتی نشات گرفته از نخاع در نواحی گردن مربوط به نواحی شانه و بازو هستند و همین سبب می‌شود پزشکان برای بررسی شدت فتق دیسک گردن، از بررسی این اندام‌ها بهره ببرند. چه درگیر دیسک گردن هستید و چه نه، نکته مهمی که باید بدانید این است که با طرز صحیح نشستن می‌توانید از بسیاری خطرات و مشکلات اعصاب گردن پیشگیری نمایید. در ادامه بیشتر به این موضوع می‌پردازیم…

 

علل بروز دیسک گردن

نحوه خوابیدن در دیسک گردن

پیش از اینکه به طرز صحیح خوابیدن برای دیسک گردن بپردازیم، لازم است با علل بروز دیسک گردن آشنا شویم. چراکه شناخت این علل کمک می‌کند بیشتر به سازوکار دیسک پی ببریم و دریابیم که طرز صحیح نشستن برای دیسک گردن چه ارتباطی با درمان آن می‌تواند داشته باشد. به‌طورکلی هر فعالیتی که بازوها را در جلوی بدن درگیر می‌کند و سبب قوز کردن می‌شود، زمینه‌ای برای دیسک گردن محسوب می‌شود. چراکه قوز کردن، بلند کردن اجسام سنگین به شیوه نامناسب و خمیدگی سر و گردن برای مدت طولانی همه می‌توانند حالت قرارگیری مهره‌ها را بر هم زنند.

در چنین شرایطی ممکن است دیسک متشکل از غضروف و ماده ژلاتینی تحلیل برود و در پی آن، پاره و برآمده شود. پس به عنوان رایجترین علل تدریجی بروز دیسک گردن می‌توان عدم رعایت طرز صحیح خوابیدن برای دیسک گردن، عدم رعایت طرز صحیح نشستن برای دیسک گردن و قوز کردن هنگام انجام رانندگی، نوشتن، بلند کردن اجسام، آشپزی، ظرف شستن و… را نام برد. همچنین ضربه و تصادف، پیچ خوردن و رگ‌به‌رگ شدن گردن، چاقی و اضافه وزن زیاد و استعمال سیگار و دخانیات از دیگر زمینه‌های دیسک گردن به شمار می‌روند.

علائم دیسک گردن چیست؟

وقتی علائم دیسک گردن را بشناسیم، می‌توانیم بسیار زودتر، از وقوع فاجعه عصبی حرکتی گردن پیشگیری کنیم. و چه پیشگیری موثرتر از رعایت طرز صحیح نشستن برای دیسک گردن است؟! رعایت طرز صحیح خوابیدن برای دیسک گردن نیز کمک می‌کند کمترین فشاری به دیسک وارد نیاید و بدن در فرم صحیح خود باقی بماند. اگرچه ممکن است دیسک گردن بدون علائم ایجاد شود. اما وقتی که اثر مخرب آن به اعصاب نخاع برسد، حتما با علائمی همراه خواهد بود و علائم دیسک گردن از خفیف تا شدید عبارتند از:

  • درد شدید یا تیرکشیدن موضع التهاب
  • اسپاسم یا گرفتگی ماهیچه‌ها در اطراف ستون مهره
  • بی‌حسی و گزگز در شانه و بازو
  • احساس ضعف و عدم قدرت کافی برای حرکت دست و بازو

 

طرز صحیح خوابیدن برای دیسک گردن

نحوه نشستن در دیسک گردن

طرز صحیح خوابیدن برای دیسک گردن روی بالش طبی بسیار ساده است. تنها کاری که شما در اولین گام باید بکنید، این است که بالش استاندارد برای دیسک گردن را تهیه نمایید. بالشی که از جنس مناسبی برخوردار باشد؛ و نه خیلی سفت باشد به نحوی که گردن در حالت قوز کرده قرار گیرد و نه آنقدر نرم باشد که سر را در خود فروبرد. همچنین ارتفاع بالش برای دیسک گردن بسیار حائز اهمیت است و باید در هنگام انتخاب مد نظر قرار گیرد.

توجه داشته باشید که این ویژگی‌ها باید برای تهیه تشک مناسب نیز رعایت شوند. چراکه در صورت عدم رعایت طرز صحیح خوابیدن برای دیسک گردن، ممکن است فرد دچار دیسک کمر نیز شده و با مشکلات حرکتی مواجه شود. نکته بعدی در طرز صحیح خوابیدن برای دیسک گردن، تنوع در حالت خواب است. شما با مشورت از یک پزشک متخصص یا حتی جستجویی کوچک در اینترنت می‌توانید بهترین شیوه خوابیدن برای دیسک گردن را بیاموزید. مهم است که در طول خواب چند ساعته خود، تنوع فرم بدن را رعایت نمایید و در طولانی مدت به یک شکل نمانید.

روش های درست خوابیدن برای دیسک گردن

افراد معمولا در سه حالت می خوابند:

  • افرادی که به پهلو می خوابند
  • افرادی که بر روی شکم می خوابند
  • افرادی که به روی پشت می خوابند

اگر در دسته اول قرار دارید و عادت دارید هنگام خواب به پهلو بخوابید، توصیه می کنید حتما از بالشی استفاده کنید که ستون فقط در ناحیه گردن هم راستا با ستون فقرات پشت و کمر باشد. (ارتفاع کمی بیشتر هم مشکلی ایجاد نمی کند)

اگر در دسته دوم قرار دارید و و عادت دارید شب ها بر روی شکم بخوابید و همچنان مبتلا به دیسک گردن هستید باید گفت که پروسه بهبود شما ممکن است مدت ها طول بکشد. خوابیدن بر روی شکم می تواند برای افراد مبتلا به دیسک گردن بشدت مضر باشد.

بهترین و مفید ترین نوع خوابیدن برای افراد مبتلا به دیسک گردن، خوابیدن به پشت است. در این حالت بهتر است از بالشی استفاده کنید که ارتفاع مناسبی دارد. این ارتفاع باید بگه گونه ای باشد که ستون فقرات شما در ناحیه گردن و پشت و کمر تقریبا در یک راستا باشد.

انتخاب بالش برای افراد مبتلا به دیسک گردن

یکی از مهمترین فاکتورهایی که در طرز درست خوابیدن دیسک گردن موثر است، نوع بالش است. معمولا پزشکان و فیزیوتراپیست ها سه نوع بالش را به افراد مبتلا به دیسک گردن توصیه می کنند. در زیر هر سه نوع را توضیح داده ایم:

  • بالش های هوشمند: این نوع بالش که پس از اینکه سر بر روی آن بگذارید، بخش گردن و شانه های شما را کاملا پر می کنند و شکا بدن شما را به خود خواند گرفت. بهترین نوع بالش برای افرادی که از درد دیسک گردن رنج می برند بالش های هوشمند هستند.
  • بالش‎‌های لاتکس : بالش های لاتکس معمولا ضد حساسیت، نرم و مناسب برای افراد مبتلا به دیسک گردن است. اما تنها مشکلی که می تواند ایجاد کند، فشردگی و سفت شدن الیاف آن بعد از مدتی استفاده است.
  • بالش‌های پر : چنانچه حساسیت و آلرژی ندارید، بالش‌های پر نیز گزینه ای مناسب برای افراد مبتلا به دیسک گردن است.

 

طرز صحیح نشستن برای دیسک گردن

طرز صحیح نشستن برای دیسک گردن نیز بسیار مهم است. چراکه در سبک زندگی کم تحرک امروز ما بیش از ۸ ساعت روز خود را یک جا می‌نشینیم و الزامی است که با آموختن طرز صحیح نشستن برای دیسک گردن، جوانب احتیاط را رعایت کنیم. در طرز صحیح نشستن برای دیسک گردن اول از همه باید سینه خود را جلو دهید و کمر را صاف کنید؛ به‌طوری‌که شانه‌ها راست باشند و قوز نکرده باشید.

 

صندلی مناسب و راحت لازمه اصلاح طرز صحیح نشستن برای دیسک گردن است. ضمن تهیه چنین صندلی، طوری روی آن بنشینید که باسنتان با پشتی آن در تماس باشد. و اگر چنین حالتی مقدور نیست، بالشتکی را پشت خود قرار دهید. در هنگام نشستن باید زانوها به نحوی قرار گیرند که هم‌تراز یا کمی بالاتر از باسن باشند.  پس به حالت قرارگیری پاها نیز توجه داشته باشید. وقتی می‌نشینید، به هیچ عنوان به یک طرف متمایل نشوید؛ و وزن بدن را روی دو طرف باسن پخش کنید.

هر نیم ساعت وضعیت بدن خود را تغییر دهید و برای طولانی‌مدت پاهایتان را روی هم نگذارید. طرز صحیح نشستن برای دیسک گردن به نحوی‌ست که تعادل را روی دو سمت بدن رعایت کنید و به سمتی مایل نشوید. همچنین اگر می‌خواهید با کامپیوتر کار کنید، ان را در امتداد چشم‌ها و در فاصله ۴۵ تا ۵۵ سانتی‌متری خود قرار دهید تا ضمن حفاظت از فرم گردن، از چشم‌ها نیز مراقبت کرده باشید.

 

کلام آخر

هر آنچه که در این نوشته، در مورد طرز صحیح خوابیدن برای دیسک گردن خواندیم، مهمترین راهکارها جهت پیشگیری و درمان دیسک گردن بودند. اما برای فیزیوتراپی و انجام مراحل درمان تخصصی می‌توانید به کلینیک یارا زیر نظر دکتر علیرضا حسن نژاد مراجعه نمایید تا از بهترین خدمات، در کوتاهترین زمان ممکن بهره‌مند شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خدمات مرکز جامع توانبخشی کلینیک یارا

کاردرمانی

کاردرمانی در کرمان و کلینیک یارا به شما کمک می‌کند تا صاحب بهترین زندگی در خانه، محل کار و هر مکان دیگری شوید.

فیزیوتراپی تخصصی

فیزیوتراپی تخصصی دیسک کمر و گردن، آسیبهای ورزشی، خار پاشنه، مشکلات شانه و آرنج و دست، بازتوانی بعد از اعمال جراحی ارتوپدی و مغز اعصاب، آتروز زانو

مداخلات کم تهاجمی درد

مداخلات کم تهاجمی شامل بلاک عصب، تزریقات مفصلی ارتوکین، سلول درمانی PRP، اوزون تراپی مفاصل و کمر تحت هدایت سونوگرافی

خدمات تخصصی ارتوپد

کلینیک یارا به بیماران مبتلا اختلالات اسکلتی- عضلانی و آسیب‌های تاثیر گذار بر استخوان‌ها، مفاصل، رباط‌ها، تاندون‌ها و ماهیچه‌ها خدمات ارائه می‌دهد.