نرمی کشکک زانو و روش‌های درمان آن

نرمی کشکک زانو و روش‌های درمان آن

نرمی کشکک زانو یا کندرومالاسی پاتلا از شایع‌ترین مشکلات زانو است که اغلب ورزشکاران به آن دچار می‌شوند. در این بیماری غضروف کشکک زانو سابیده می‌شود و در نهایت تحلیل می‌رود. امکان درمان این آسیب به کمک فیزیوتراپی وجود دارد و می‌تواند تا حد زیادی درد ناشی از آن را کاهش دهد. اگر شما هم از درد نرمی کشککی زانو آن رنج می‌برید این مقاله را تا انتها مطالعه کنید تا با روش‌های درمان آن توسط کلینیک یارا در کرمان آشنا شوید.

علل به وجود آمدن نرمی کشکک زانو

قبل از آن که با علت‌های بروز نرمی کشکک زانو آشنا شوید بهتر است بدانید که کشکک زانو چیست و در کجا قرار دارد؟ کشکک همان کاسه زانو است که در جلوی مفصل زانو قرار دارد و باعث اتصال تاندون و لیگامان‌ها به استخوان ران پا می‌شود. در زیر کشکک غضروف وجود دارد و در صورتی که هر یک از بافت‌ها در این محل دچار ساییدگی شوند منجر به بروز نرمی کشکک زانو خواهند شد. مهم‌ترین عواملی که در به وجود آمدن نرمی کشکک زانو نقش دارند عبارت‌اند از:

  • ضربه مستقیم به کشکک زانو
  • ضعیف بودن عضلات چهار سر و پشت ران
  • ورزش بیش از حد
  • انجام فعالیت‌هایی مانند اسکی، پرش و دویدن به‌صورت مکرر
  • وجود بیماری مادرزادی و هم‌تراز نبودن زانو
  • نبود تعادل بین عضلات دورکننده و نزدیک‌کننده ران

بهتر است بدانید افرادی که دارای کف پای صاف هستند و زنان بیشتر از سایر افراد به نرمی کشکک زانو مبتلا می‌شوند.

حتما بخوانید: درمان کمردرد در کرمان

علائم نرمی کشکک زانو

اولین نشانه ابتلا به نرمی کشکک زانو، درد و ناراحتی در ناحیه جلوی زانو است. هنگامی که در وضعیت‌هایی مانند پرش یا دویدن یا نشستن بیش از حد قرار می‌گیرید این ناراحتی بیشتر احساس خواهد شد. سفت شدن زانو از دیگر علائم این عارضه است. افرادی که مبتلا به این آسیب هستند در صورت خم و صاف کردن زانوی خود ساییدگی احساس می‌کنند. در برخی موارد ممکن است علامتی مشاهده نشود.

نرمی کشکک زانو و روش‌های درمان آن با فیزیوتراپی

فیزیوتراپی از مؤثرترین روش‌های درمان نرمی کشکک زانو است. در این رابطه پزشک متخصص طب ورزشی زانوی بیمار را معاینه می‌کند و پس از تشخیص و تأیید آن شروع به درمان می‌نماید. راهکارهای فیزیوتراپی برای درمان این عارضه عبارت‌اند از:

1. ورزش درمانی

برخی از تمرینات ورزشی با افزایش قدرت زانو می‌توانند علائم نرمی کشکک زانو را بهبود ببخشند. تمرینات باید زیر نظر متخصص طب ورزشی انجام شوند تا به زانو آسیبی وارد نگردد. از جمله این تمرینات می‌توان به دوچرخه‌سواری، شنا، پیاده‌روی و الپتیکال اشاره کرد. همچنین تمرینات قدرتی مانند اسکات و لانچ در تقویت زانو نقش مؤثری دارند.

2. اولتراسوند تراپی

یکی از رایج‌ترین روش‌های فیزیوتراپی برای درمان آسیب‌های زانو شناخته می‌شود. به این ترتیب با استفاده از امواج صوتی به ایجاد گرمای عمیق در ناحیه موردنظر پرداخته می‌شود. اولتراسوند تراپی برای بیمارانی که قصد استفاده از درمان‌های تزریقی ندارند بهترین انتخاب است. در کاهش درد و التهاب بسیار تأثیر دارد و به‌صورت سرپایی انجام می‌شود.

حتما بخوانید: هیل تراپی چیست؟معرفی 2 نوع دستگاه لیزر هیلتراپی

3. الکترو تراپی

یکی از چندین روش درمانی فیزیوتراپی است که در درمان آسیب‌دیدگی‌های زانو نقش مؤثری دارد. معمولاً هنگامی که فرد با ناراحتی شدید مواجه است و نمی‌تواند درد را کنترل کند از این روش استفاده می‌شود. به این منظور در ناحیه موردنظر پالس‌های الکتریکی خفیفی اعمال می‌شود و درد را کاهش می‌دهند.

4. درمان دستی

کایروپراکتیک یا درمان دستی مجموعه‌ای از روش‌های مختلف مانند ماساژ بافت نرم، کشش‌ها و تکنیک‌هایی است که درد بیمار را تسکین می‌دهند. این روش علاوه بر کاهش درد در درمان نرمی کشکک زانو تأثیر بالایی دارد و از عود کردن آن جلوگیری می‌کند. در ابتدا درد و التهاب زانو با استفاده از تکنیک‌هایی مانند کمپرس یخ، استفاده از زانوبند ورزشی یا اولتراسوند کاهش می‌یابد. سپس جهت افزایش توانایی حرکتی به اصلاح عملکرد مفصل زانو پرداخته می‌شود. در نهایت برای تقویت و استحکام مفصل زانو ورزش‌هایی تجویز می‌شوند تا فرد بتواند به وضعیت طبیعی خود برگردد.

5. اوزون تراپی

گاز اوزون از سه اتم اکسیژن تشکیل شده که با تزریق آن به زانو فعالیت گلبول‌های قرمز خون افزایش می‌یابند و التهاب به سرعت کم می‌شود و در نتیجه درد ناشی از نرمی کشکک زانو از بین می‌رود.

6. تزریق پی آر پی

از روش‌های پیشرفته توانبخشی برای تسکین درد است. در روند بهبودی سریع نرمی کشکک زانو تأثیر دارد و التهاب را کاهش می‌دهد. کنترل درد از دیگر مزایای استفاده از روش prp است. یک روش کم تهاجمی بوده که در آن خون بیمار گرفته می‌شود و به واسطه سانتریفیوژ ترکیب غلیظی از پلاکت‌ها ایجاد می‌گردد. در ادامه زانو توسط پزشک بی‌حس می‌شود و محلول به زانو تزریق می‌گردد.

پیشگیری از ابتلا به نرمی کشکک زانو

بیماری نرمی کشکک زانو در جوانان و به‌خصوص ورزشکاران بسیار شایع است. راهکارهایی برای پیشگیری از ابتلا به آن وجود دارند که رعایت آنها سلامت زانو را به دنبال خواهند داشت. این راهکارها عبارت‌اند از:

*تقویت عضلات

تقویت عضلات زانو و ران از راه‌های مؤثر برای جلوگیری از بروز این عارضه است. با تقویت کردن عضلات، عدم توازن زانو از بین خواهد رفت و زانوها در راستای صحیح خود قرار می‌گیرند.

*حفظ وزن

افرادی که اضافه وزن دارند بیشتر در معرض این عارضه قرار می‌گیرند؛ بنابراین بهتر است وزن خود را کاهش و کنترل کنند. وزن بالا بر مفاصل زانو فشار وارد می‌کند و علاوه بر نرمی کشکک آسیب‌های دیگری مانند آرتروز به وجود می‌آورد.

*اصلاح کف پا

افرادی که کف پای صاف دارند ممکن است دچار نرمی کشکک زانو شوند. به این ترتیب با استفاده از کفش‌های طبی و دریافت حرکات اصلاحی از کلینیک یارا می‌توانید این مشکل را برطرف کنید و مانع از ایجاد فشار بر زانو شوید.

جمع‌بندی

نرمی کشکک زانو یکی از آسیب‌های نه چندان جدی است که با درمان به‌موقع می‌توان آن را برطرف نمود. کلینیک یارا با اقدامات درمانی تخصصی توانسته بیماران زیادی را درمان کند. دکتر حسن نژاد با سال‌ها سابقه و با استفاده از روش‌های درمان غیرتهاجمی به بیماران زیادی کمک کرده است. بیماران عزیز برای دریافت مشاوره و خدمات کلینیک جامع یارا می‌توانند با شماره‌های مربوطه تماس بگیرند.

سؤالات متداول

نرمی کشکک زانو در بین چه کسانی شایع است؟

عارضه نرمی کشکک زانو در بین جوانان، ورزشکاران، زنان و افرادی که کف پای صاف دارند شایع‌تر است.

آیا نرمی کشکک زانو خطرناک است؟

خیر نرمی کشکک زانو تنها با علائم درد و التهاب همراه است و با روش‌های غیرتهاجمی فیزیوتراپی درمان می‌شود.

آیا درمان نرمی کشکک زانو از طریق ورزش امکان‌پذیر است؟

بله تمرینات ورزشی مانند تمرینات قدرتی در تقویت عضلات و مفاصل زانو مؤثر هستند و باعث بهبود نرمی کشکک زانو خواهند شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خدمات مرکز جامع توانبخشی کلینیک یارا

کاردرمانی

کاردرمانی در کرمان و کلینیک یارا به شما کمک می‌کند تا صاحب بهترین زندگی در خانه، محل کار و هر مکان دیگری شوید.

فیزیوتراپی تخصصی

فیزیوتراپی تخصصی دیسک کمر و گردن، آسیبهای ورزشی، خار پاشنه، مشکلات شانه و آرنج و دست، بازتوانی بعد از اعمال جراحی ارتوپدی و مغز اعصاب، آتروز زانو

مداخلات کم تهاجمی درد

مداخلات کم تهاجمی شامل بلاک عصب، تزریقات مفصلی ارتوکین، سلول درمانی PRP، اوزون تراپی مفاصل و کمر تحت هدایت سونوگرافی

خدمات تخصصی ارتوپد

کلینیک یارا به بیماران مبتلا اختلالات اسکلتی- عضلانی و آسیب‌های تاثیر گذار بر استخوان‌ها، مفاصل، رباط‌ها، تاندون‌ها و ماهیچه‌ها خدمات ارائه می‌دهد.