خار پاشنه و علائم و راه های درمان آن

خارپاشنه Plantar fasciitis

خار پاشنه و علائم و راه های درمان آن

خار پاشنه چیست؟

خار پاشنه یا فاشئیت پلانتار درگیری غشای کف پا یکی از علل شایع درد پاشنه است. این شامل التهاب یک باند ضخیم از بافت است که از کف پای شما عبور می‌کند و استخوان پاشنه پا را به انگشتان پا متصل می‌کند (فاسیای کف پا). خار پاشنه معمولاً باعث درد خنجری می‌شود که معمولاً با اولین قدم‌های شما در صبح اتفاق می‌افتد. بعد از چند دقیقه حرکت و راه رفتن، درد به طور معمول کاهش می‌یابد اما ممکن است پس از مدت‌ها ایستادن یا ایستادن پس از نشستن، دوباره برگردد.
خارپاشنه بیشتر در دونده‌ها دیده می‌شود. افرادی که دارای اضافه وزن هستند و کسانی که کفش‌هایی نامناسب می‌پوشند نیز در معرض خطر فاشئیت کف پا قرار دارند.

خار پاشنه چیست؟

علائم خار پاشنه چیست؟

خار پاشنه به طور معمول باعث ایجاد درد خنجری در پایین پای شما در نزدیکی پاشنه پا می‌شود. درد معمولاً هنگام قدم برداشتن هنگام صبح زود بسیار دردناک است، اگرچه می‌تواند در اثر ایستادن طولانی مدت یا برخاستن بعد از نشستن نیز ایجاد شود. درد معمولاً بعد از ورزش بیشتر است، نه در طی آن.

علل خار پاشنه چیست؟

ناحیه کف پا شما به شکل یک طناب کمان است، از قوس پا پشتیبانی می‌کند و هنگام راه رفتن شوک را جذب می‌کند. اگر تنش و فشار روی این ریسمان بسیار زیاد شود ممکن است پارگی‌های جزئی در فاشیا ایجاد شود. کشش و پارگی مکرر می‌تواند باعث تحریک یا التهاب فاسیا شود، اگرچه علت آن در بسیاری از موارد مشخص نیست.

a00149f02 epi compressor

عوامل خطر خار پاشنه

مشاغلی که شما را روی پاهایتان نگه می‌دارند. کارگران کارخانه‌ها، معلمان و سایر افرادی که بیشتر ساعات کار خود را صرف راه رفتن یا ایستادن بر روی سطوح سخت می‌کنند، می‌توانند به فاشیای کف پا آسیب برسانند. حتی اگر فاشئیت کف پا بدون دلیل مشخصی ایجاد شود، برخی از عوامل می‌توانند خطر ابتلا به این بیماری را افزایش دهند. آنها عبارتند از :

سن :

خار پاشنه بیشتر در سنین 40 تا 60 سال دیده می‌شود.

انواع خاصی از ورزش :

فعالیت‌هایی که فشار زیادی به پاشنه و بافت متصل شده به آن وارد می‌کنند مانند دویدن در مسافت‌های طولانی، رقص باله و رقص ایروبیک می‌توانند در بروز خار پاشنه موثر باشند.

ساختار پا :

صافی کف پا، قوس بلند و یا حتی الگوی غیر عادی راه رفتن می‌تواند بر نحوه توزیع وزن هنگام ایستادن تأثیر بگذارد و می‌تواند فشار بیشتری به فاشیای کف پا وارد کند.

چاقی :

وزن اضافی، استرس اضافی را بر فاشیای کف پا شما وارد می‌کند.

عوامل خطر خار پاشنه

عوارض خار پاشنه چیست؟

نادیده گرفتن خار پاشنه ممکن است منجر به درد مزمن پاشنه پا شود که مانع فعالیت‌های روتین شما می‌شود. تغییر در راه رفتن به دلیل درد فاشئیت کف پا، ممکن است منجر به مشکلات پا، زانو، مفصل ران یا کمر شود.

تشخیص خار پاشنه چگونه است؟

درد خار پاشنه براساس سابقه پزشکی و معاینه فیزیکی شما تشخیص داده می‌شود. در طول معاینه، پزشک مناطق حساسیت پای شما را بررسی می‌کند. محل درد شما می‌تواند به تعیین علت آن کمک کند.

آزمایشات تصویربرداری خار پاشنه

معمولاً هیچ آزمایشی لازم نیست. پزشک شما ممکن است تصویربرداری با اشعه ایکس یا (MRI) را برای اطمینان از اینکه مشکل دیگری مانند شکستگی استرسی باعث درد شما نمی‌شود، پیشنهاد کند. بعضی اوقات اشعه ایکس یک تکه استخوان از استخوان پاشنه بیرون زده (خار) را نشان می‌دهد. در گذشته، این خارهای استخوانی اغلب به دلیل درد پاشنه مقصر شناخته می‌شدند و با جراحی برداشته می‌شدند. اما بسیاری از افرادی که خار پاشنه استخوان دارند درد پاشنه ندارند.

آزمایشات تصویربرداری خار پاشنه

درمان خار پاشنه چگونه است؟

اکثر افرادی که مبتلا به ورم کف پا هستند با درمان محافظه کارانه از جمله استراحت، یخ گذاری در ناحیه دردناک و کشش در طی چندین ماه بهبود می‌یابند. مسکن‌ها مانند ایبوپروفن و ناپروکسن سدیم ممکن است درد و التهاب ناشی از خار پاشنه را کاهش دهند.

روش‌های درمانی خار پاشنه چگونه است؟

تمرینات کششی و تقویت کننده یا استفاده از وسایل خاص ممکن است علائم را تسکین دهد. آنها عبارتند از :

آرتوزها :

ممکن است پزشک برای کمک به توزیع فشار بر روی پاها به طور مساوی، کفی سفارشی (آرتوز) را برای شما تجویز کند.

ورزش درمانی :

یک متخصص طب ورزشی می‌تواند یک سری تمرینات را برای کشش فاشیای کف پا و تاندونیت آشیل و تقویت عضلات پایین پا به شما نشان دهد.

آتل شب :

ممکن است پزشک متخصص توصیه کند که هنگام خواب آتل بپوشید که ساق پا و قوس پا را در کشش قرار دهد. این باعث می‌شود که ناحیه کف پا و تاندون آشیل در طی شب کشش داده شوند.

روش‌های درمانی خار پاشنه چگونه است؟

جراحی یا روش های دیگر

اگر اقدامات محافظه کارانه بعد از چندین ماه جواب نداد، پزشک ممکن است موارد زیر را توصیه کند :

تزریق :

تزریق داروی استروئیدی در ناحیه حساس می‌تواند موجب تسکین موقتی درد بشود. تزریق‌های متعدد توصیه نمی‌شود زیرا می‌تواند فاسیای کف پا شما را ضعیف کرده و احتمالاً باعث پارگی آن شود. با استفاده از تصویربرداری سونوگرافی، می‌توان پلاسمای غنی از پلاکت را که از خون خود بیمار به دست می‌آید، تزریق کرد تا باعث بهبودی بافت شود. در کلینیک یارا تزریق کورتون به دلیل کوتاه مدت بودن درمان و عوارض انجام نمی‌شود. درموارد مقاوم پلاسمای غنی از پلاکت تحت هدایت سونوگرافی توسط دکتر حسن نژاد انجام می‌شود.

شاک ویوتراپی :

در این روش امواج صوتی به سمت ناحیه درد پاشنه جهت تحریک بهبودی هدایت می‌شوند. این روش معمولاً برای خار پاشنه است که به درمان‌های محافظه کارانه تری پاسخ نداده است. شاک ویو موجود در کلینیک یارا محصول کمپانی STORZ سوئیس، پیشرفته ترین و  آخرین مدل FOCUS  با اثر بخشی فوق العاده می‌باشد که مراکز محدودی در ایران مجهز به این مدل شاک ویو می‌باشند.

عمل جراحی :

تعداد کمی‌ از افراد برای جدا کردن ناحیه کف پا از استخوان پاشنه پا به عمل جراحی نیاز دارند. این فقط به عنوان یک گزینه تنها در مواردی است که درد شدید باشد و سایر درمان‌ها با شکست مواجه شوند. این می‌تواند به صورت یک روش باز یا از طریق یک برش کوچک با بی حسی موضعی انجام شود.

طب سوزنی

از آنجایی که تاثیر روش طب سوزنی در کاهش درد و التهابات تایید شده است، می تواند به عنوان یکی از روش های موثر در درمان خار پاشنه نیز در نظر گرفته شود. کلینیک یارا با انجام طب سوزنی برای درمان خار پاشنه می تواند در کنار مراجعه کنندگان محترم باشد.

جراحی یا روش های دیگر

درمان‌های خانگی و شیوه زندگی

برای کاهش درد فاسئیت کف پا، این نکات مربوط به مراقبت از خود را امتحان کنید :
♦ کفش‌های ورزشی فرسوده نپوشید.
♦ وزن مناسب و سالم داشته باشید. حمل وزن اضافی می‌تواند استرس اضافی بر ناحیه کف پا شما ایجاد کند.
ورزش خود را تغییر دهید. به جای پیاده روی یا آهسته دویدن، ورزشی کم فشار‌تر مانند شنا یا دوچرخه سواری را امتحان کنید.
♦ قوس کف پایتان را کشش دهید. تمرینات ساده خانگی می‌تواند عضلات کف پا، تاندون آشیل و عضلات ساق پا را کشش دهد.
♦ کفش‌های مناسب را انتخاب کنید. کفش‌هایی با پاشنه کم تا متوسط، کف ضخیم، پشتیبانی خوب از قوس کف پا و کفی (بالشتک) اضافی بخرید.
♦ از یخ استفاده کنید. یک بسته یخ پوشیده از پارچه را روی محل درد به مدت 15 دقیقه سه یا چهار بار در روز نگه دارید. سرد شدن می‌تواند به کاهش درد و التهاب کمک کند.

heel spur removal1 1

توجه : کلینیک یارا یکی از مراکز فوق تخصصی درمان خار پاشنه در کرمان یاری بخش شما عزیزانی است که با درد این بیماری دست و پنجه نرم می کنید. شما می توانید از طریق این لینک رزرو،  اقدام به دریافت وقت ملاقات جهت رفع بیماری خود در کلینیک تخصصی توانبخشی یارا کنید.

خار پاشنه درگیری غشای کف پا یکی از علل شایع درد پاشنه است. این شامل التهاب یک باند ضخیم از بافت است که از کف پای شما عبور می‌کند و استخوان پاشنه پا را به انگشتان پا متصل می‌کند.